Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave



Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf Echo » 20. mar 2013, 14:11

Anda skrev:
Echo skrev:Det virker ihvertfald på mig som om der kan være meget at vinde ved at vælge den rigtige USB transport til Octave. Jeg har selv lige lagt en bestilling på en Octave Mk1, og skal lige finde ud af om pengepungen kan række længere en til en M2tech Hiface Two...

rullw3 rulle2
Hvilket styresystem bruger du? XMOS-chippen som f.eks. Hiface Two benytter, kører ud af boksen på Mac og Linux, og har vist ganske fine drivere til Windows. Alternativet kunne være en Audio-Gd DI-V3 + ekstern PSU, men jeg er ikke helt sikker på, hvordan den kører på de forskellige styresystemer. Claus-DK kan vist skaffe sættet hjem for noget der ligner 1800,- :-)
http://www.audio-gd.com/Pro/dac/DIv3/DIv3EN.htm

Hvis du kan komme ind til København, er du velkommen til at afprøve min Hiface Two inden køb.


Lige nu bruger jeg en squeezebox med S/PDIF out - men har også en windows maskine med Foobar2000 samt WASAPI / ASIO jeg har prøvet af. Jeg bor selv i kbh og det kunne måske være spændende at prøve Hiface 2 før jeg beslutter mig :)
Echo

 
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. feb 2013, 15:30
Geografisk sted: Kbh

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf LarsHP » 20. mar 2013, 19:44

Hvilken Squeezebox?
Touch går for at være hæderlig, men ikke fantastisk i forhold til jitter (50ps).
De ældre Squeezebox skal ikke være nær så gode mht. jitter.
Audiophilio1/2, John Kenny og Fidelity Audio's digitale mod af Touch'en ligger på 2-3ps.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf Echo » 20. mar 2013, 22:13

LarsHP skrev:Hvilken Squeezebox?
Touch går for at være hæderlig, men ikke fantastisk i forhold til jitter (50ps).
De ældre Squeezebox skal ikke være nær så gode mht. jitter.
Audiophilio1/2, John Kenny og Fidelity Audio's digitale mod af Touch'en ligger på 2-3ps.


Hmm, en google søgning sendte mig til en tråd på head-fi hvor jeg tror du rent faktisk har uddybet lidt om det Squeezebox touch mod:
http://www.head-fi.org/t/548270/logitechs-squeezebox-touch-opinions-sought-on-quality/30

Lige nu har jeg en squeezebox classic, men har overvejet kraftigt at gå til en bærbar + foobar med WASAPI/ASIO. Der er rent faktisk kommet ret fede apps til remote styring af foobar biblioteker.

Men måske jeg skulle genoverveje squeezebox touch løsningen. Har du lavet nogle sammenligning med løsninger som Audiophilio1/2, John Kenny og M2tech evo eller lignende? Har du også opgarderet strømforsyningen til din Touch?
Echo

 
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. feb 2013, 15:30
Geografisk sted: Kbh

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf LarsHP » 21. mar 2013, 00:19

Jeg har ikke hørt en eneste USB til S/PDIF konverter endnu. Det bliver der lavet om på, når Ketil B's Octve kommer i hus. Det eneste jeg kan sige er, at Fidelity Audio's digitale mod (som inkluderer udskiftning af begge clock'erne) skal bringe jitter ned på nævnte 2-3 ps. Efter at have læst i Squeezebox forummet at der ikke er nogen vits i at bruge lineær PSU til en Touch, så har jeg droppet det. Årsagen er bl.a. at indvendigt i Touch'en er der flere små strømforsyninger, der fortsat ikke ændres på, selvom den eksterne skiftes. Eventuelle forskelle skal være meget, meget små, specielt sammenlignet med andre Squeezebox'er.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 21. mar 2013, 01:24

LarsHP skrev:Jeg har ikke hørt en eneste USB til S/PDIF konverter endnu. Det bliver der lavet om på, når Ketil B's Octve kommer i hus.

Jeg har sendt min hiface2 og flashback coax med, så der er mulighed for at sammenligne touch med usb/spdif ind i octave.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf LarsHP » 22. mar 2013, 13:34

SÃ¥ er Ketil B's Octave i hus (inkl. HiFace2 og coaxial kabel).

Jeg har fået lyttet lidt og i sammenligning med min (CD spiller) Harman Kardon HD970s DAC indgang (som for en 6-7 år siden blev meget kraftigt opgraderet af LC Audio med clock, PSU og hele analogdelen) har den ikke nogen tonal forskel, måske en anelse, men stort set identisk. Der, hvor der er forskel, er i opløsningen. Igen ikke som nat og dag, men dog nok til at jeg mener at høre en mere virkelig/ægte gengivelse fra Octave. Jeg kunne også kalde det en "sortere" baggrund, mere silkeagtig med en tanke mere mikrodetaljer. Alt i alt virker Octave til at være en bedre DAC end min gamle Harman Kardon (som faktisk er imponerende god).

Det skal siges, at Octave ikke var blevet helt gennemvarm under lyttetesten i går aftes, selvom den var tændt i flere timer. Den har stået på i løbet af natten, og nu er boksen adskillige grader varmere.

Jeg har haft Octave stående sammen med min Soloist og u-moddede Squeezebox Touch. Hovedtelefonerne var HE-6 og Miracle. I løbet af idag skal jeg flytte Octave op til anden etage (både fysisk og symbolsk), hvor de store drenge står: Audio-gd Ref 7.1 DAC'en og Master-6 forstærkeren. Her er også mine Martin Logan ElectroMotion ESL højttalere, så jeg kan vurdere DAC'ens rumlige egenskaber bedre - og også i forhold til jitter, som jeg hører tydeligere via elektrostaterne end HE-6, som har en meget tilgivende diskant.

Jeg har bemærket, at Octave angives at have <40 pS jitter, mens Octave Mk 2 angives at have <3,5 pS. Med andre ord er jitter mindre end en tiendedel i mark to udgaven. Det skulle være hørbart, vil jeg mene (ud fra egne erfaringer med forskellene mellem den moddede og u-moddede SB Touch).
Senest rettet af LarsHP 28. mar 2013, 03:49, rettet i alt 1 gang.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 22. mar 2013, 18:45

Lars, hvis du har flere forskellige signalkabler, er jeg interesseret i, hvorvidt du oplever forskel med Octave, og hvilket kabel der evt fungerer bedst for dig. Det haster ikke, er blot nysgerrig.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf LarsHP » 22. mar 2013, 20:11

Mit udvalg af signalkabler er noget begrænset. Mht. RCA-kabler har jeg faktisk kun nogle 15 år gamle Dan Acustics pseudo-balancerede plus det, der fulgte med Soloist. Sidstnævnte er bedre end de der tynde discount kabler, men sandsynligvis ikke alverden heller. Til mit stereoanlæg har jeg primært brugt balancerede kabler - nogle fra et firma der hedder "Reference Cables", og som var rasende kostbare i sin tid. Dan Acoustics kablerne er OK, men næppe high end klasse.

Det samme gælder mit coaxiale digitalkabel. Det er sikkert OK, men næppe creme de la creme. Skulle være et "75 Ohm kabel", men jeg har ikke så meget forstand på det der. Uanset, så vil jeg se, om jeg kan høre forskel på dit digital-kabel og mit. Hvis jeg kan - så vil jeg være mildt overrasket og antager på forhånd, at der vil være minimale forskelle, hvis nogen. Min moddede SB Touch leverer S/PDIF via et 1,5 meter RCA til BNC kabel til Ref 7.1 DAC'en, som altså får signalet via BNC-indgangen. Om det giver nogen forskel i forhold til RCA til RCA ved jeg heller ikke. Det har jeg faktisk ikke tjekket, men det kan være jeg får gjort det indenfor den nærmeste tid.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf LarsHP » 22. mar 2013, 23:36

Efter at have haft hele kæden tændt siden i går aftes, og jeg nu har lyttet igen her til aften, må jeg indrømme, at min tanke i går med at skrive, at jeg ikke følte mig sikker på, at jeg ville kunne skelne Octave fra min 6-7 år gamle LC Audio / Harman Kardon CD/DAC i en blindtest var på sin plads. Jeg skrev det ikke, fordi jeg FØLTE en forskel.

Nu kan den mere eller mindre forsvundne forskel skyldes opvarmningen af begge DAC'er, og at min gamle DAC har haft lidt større glæde af denne end Octave. Det kan også skyldes, at HE-6 og Miracle ikke afslører forskellene tydeligt nok. I så tilfælde er det uanset en imponerende bedrift af LC Audio. Jeg må imidlertid sige, at Octave stadig føles lidt mere ægte, men at når jeg ligesom skal anstrenge mig for at høre forskellene, så forsvinder de. Ligesom Tyll Hertsens skriver i sin artikel om kabelforskelle: http://www.innerfidelity.com/content/he ... ments-wrap

Så alt i alt er jeg lidt i tvivl om, hvad jeg skal mene. Er det fordi jeg forventer, at Octave er lidt bedre opløst og har en lidt mere glat gengivelse, eller er nuancen/forskellen så uhåndgribelig, at når jeg skal identificere den i en blindtest, så kan jeg ikke pege Octave ud overfor LC Audio's mod af Harmand Kardon HD970? Umiddelbart tror jeg det sidste, men som det står nu, er jeg ikke i stand til at sige det sikkert. Det KAN være forventningen om, at den meget nyere og skamroste DAC skal være bedre. Det kan være, at mine Martin Logan højttalere skal til for at skille tingene ad - hvis der ER nogen forskel.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 23. mar 2013, 18:00

Er spændt på, hvor stor en forskel den modificerede Touch vil udgøre.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf LarsHP » 25. mar 2013, 00:15

Når jeg sammenligner Octave med Ref 7.1 via Master 6 forstærkeren, får jeg en klarere fornemmelse af, at mit første indtryk med Octave vs. LC Audio mod'en af HD970 var rigtigt. Ref 7.1 og Octave har en højere opløsning. De er i samme klasse, men Ref 7.1 trækker fra Octave, når jeg kører ACSS. Her har Ref 7.1 mere bund (og nedre mellemtone også) og er et hår mere opløst. Kører jeg samme RCA kabler (mine gamle Dan Acoustics) til Master-6, så er Octave'n faktisk en anelse bedre. Alt er hørt via HE-6. I morgen bliver det med mine Martin Logan højttalere, som er mindre tilgivende end HE-6.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf LarsHP » 25. mar 2013, 11:00

For en god ordens skyld må jeg præcisere, at forskellene mellem DAC'erne er subtile. Meget subtile. Lidt som at snakke promiller og decimaler af promiller. Til sammenligning er forskellene mellem HE-6 og LCD-2 øjeblikkeligt hørbare, og jeg vil kunne skelne dem fra hinanden i blindtest uden problemer og med enhvert tænkeligt opsæt. Forskellene mellem Octave og Ref 7.1 vil jeg antagelig ikke klare at skelne i blindtest - selv med HE-6, som er meget transparent, men jeg vil fortsat mene, at forskellene er der. De er bare meget subtile - specielt når man anvender RCA / single ended på begge DAC'er. Med ACSS forbindelsen har Ref 7.1 et lidt tydeligere overtag end Octave har når begge kører single ended.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 25. mar 2013, 11:12

Hvad er den ACSS-forbindelsen du refererer til?
(Du har sikkert nævnt det et sted, jeg kan bare ikke finde det)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf LarsHP » 25. mar 2013, 18:57

Beklager det tog lidt tid at svare, da nettet var nede, her hvor jeg bor.
ACSS = Audio-gd Current Signal System

Jeg har flyttet mit svar hertil, da emnet er ganske off-topic:
viewtopic.php?f=10&t=2925&p=53205#p53205
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf LarsHP » 25. mar 2013, 19:56

Jeg har idag fået lyttet til Octave og Audio-gd Reference 7.1 mod hinanden via mine Martin Logan ElectroMotion ESL højttalere. Der er tale om en hybrid højttaler med et elektrostatpanel, der tager sig af alt over 500Hz, mens en 8" dynamisk enhed tager sig af alt under 500Hz. I tillæg har jeg en SVS subwoofer til at støtte i bunden. Effektforstærkeren er LC Audio ZAPsolute Mk 4 (50W i klasse A). Forforstærkeren er den tidligere nævnte Master-6 fra Audio-gd. Transport er min Fidelity Audio moddede Squeezebox Touch.

Resultatet er stort set det samme som via HE-6:
Ref 7.1 er via ACSS forbindelsen en anelse bedre opløst, mere virkelig og tredimensionel. Specielt med stemmer, når sangeren kommer med dynamiske fraseringer virker Ref 7.1 lidt mere naturtro - dvs. at sangeren virker lidt mere til stede foran mig end via Octave. Octave er lidt blødere i de øvre frekvenser, hvilket sikkert vil passe nogle opsæt, men denne blødhed kommer i mit opsæt på beskostningen af noget - nemlig opløsning og ægthed. Octave ligesom går lidt let hen over mikrodetaljerne. Igen - dette er bitte, bitte små forskelle, men de er der.

Ser man på prisen og størrelsen, så er det bare at bukke og neje for Octave, for Ref 7.1 skal være helt fantastisk god til prisen, så at et lille boks-sæt til den halve pris er så tæt på er virkelig et fund. Stod jeg i en butik og skulle vælge Octave til 6000 eller Ref 7.1 til det dobbelte, så ville jeg klart have valgt Octave.

Nu har jeg læst, at Ref 7.1 skal kunne opgraderes til Master 7 DAC'en ved at skifte den digitale del ud. DET skal undersøges. Det går jo ikke at have en kæmpe stor DAC (og så til den pris), som i den grad lader sig puste i nakken af en lille bitte æske til under det halve! Master 7 skal være et markant hak bedre end Ref 7.1, har jeg læst hos Currawong på Head-Fi.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf LarsHP » 26. mar 2013, 12:45

Currawong (fra Head-Fi) skriver i sin anmeldelse af Master 7 følgende om Metrum Octave:
The Metrum Octave I owned was beautiful and organic-sounding even with less than perfect recordings, but only had SE output (I use balanced most often) and was a little weak in the bass with a narrower soundstage. (...) It rather reminds me of what the Metrum Octave sounded like when it was new. Before it settled down and became more mellow, it seemed to highlight absolutely everything, even the smallest sounds so they were all clear.
Læs selv her: http://www.head-fi.org/products/audio-g ... views/8087

Hans kommentar vedrørende et smallere stereoperspektiv passer også med mit indtryk, da der var gange, hvor jeg synes instrumenter flyttede sig et lille hak nærmere centrum, når jeg skiftede fra Ref 7.1. Også dette med at Octave lyder lidt "mellow" (mild, blød, rund, dæmpet) svarer til mit indtryk. Mht. bredden i lydbilledet er det kun via højttalere, at det har en betydning. Med hovedtelefoner er det snarere en fordel. Det med at bassen er lidt svag er også kun subtilt og for min del ikke hørbart / ikke noget jeg bemærker i mange optagelser.

Igen - jeg synes Octave er en fantastisk god DAC - specielt til prisen. Har man ikke rasende højtopløste hovedtelefoner (eller højttalere) og forstærker, så vil man sandsynligvis ikke høre forskellen i det hele taget - og SLET ikke, hvis man ikke kan sammenligne direkte. Samtidig vil jeg sige, at har man pengene til en Master 7 DAC, så er valget nok enkelt. Er det en DAC til skrivebordet man vil have, så er Master 7 dog HELT udelukket ...
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 26. mar 2013, 15:20

At Octave bliver 'blødere' (mellow) med tiden, er egentlig ikke min oplevelse. Efter 6 måneder synes jeg den stadig besidder både bid og boogie. Til gengæld synes jeg den reagerer på den omgivende økologi, hvor kilder/kabler/afspillere/mm farver slutresultatet. Det smallere stereoperspektiv har jeg ikke bemærket, men med min Naim-baggrund er det dog ikke overraskende. Interessant at læse dine hidtidige vurdering, Lars, og lidt spændende at se om vurderingen ændrer sig i den resterende periode.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf LarsHP » 28. mar 2013, 04:18

Currawong's anmeldelse af Octave:
http://www.head-fi.org/products/metrum-acoustics-octave

Ketil, det skal nok gentages, at de forskelle jeg hører er subtile, så dette med en lidt "mellow" lyd skal ses i det perspektiv, at der først ingen forskel er, men så med luppen fremme aner man, at der alligevel er en anelse forskel. Lidt i den stil.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf LarsHP » 4. apr 2013, 21:37

Så fik jeg sammenlignet Octave med hhv. ultralavt jitter input (2-3pS) og lavt jitter input (50pS) i form af coaxial input fra min Fidelity Audio moddede SB Touch hhv. Toslink fra den urørte Touch.

Igen - der er først ingen forskel at spore, men efter nogen tid med lytning dukker der en subtil, men for mig reel forskel op: Når Octave får et input med ultralavt jitter, så er der en anelse mere holografisk gengivelse med en anelse mere præcision, skarpere konturer og lidt mere markerede transienter. Sidder jeg og skifter frem og tilbage med 20-30 sekunders mellemrum, så "fanger" jeg ikke forskellen, men lægger jeg mig tilbage i lænestolen og bare nyder musikken og lytter i flere minutter i træk - så tegner forskellen sig som nævnt. Det bliver en anelse mere virkeligt og nærværende og mere rumligt eller holografisk. For mig giver det det ekstra lille, der gør lytteoplevelsen til noget magisk. Lidt som når jeg før i tiden stod med et billede taget med et af mine knivskarpe Leitz optikker overfor et billede taget med en meget god Nikon optik. Magi versus meget, meget godt.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 8. apr 2013, 22:26

LarsHP skrev:
Anda skrev:
songmic fra head-fi.org skrev:I just got a reply from Cees Ruijtenberg of Metrum Acoustics. In terms of sonic performance, the MK II has improved jitter but overall it's only a small step upwards. The real advantage of the MK II is the optional USB module, which is powered directly by the MK II's internal power supply. Other than these, it seems there aren't many benefits that would convince Octave owners to purchase the MK II.

Cees said that if you are happy with it, keep the original Octave. Which is what I decided to do after reading what he had to say.

Det med jitter er vigtigt for lyden også, kan jeg selv konstatere med mine to SB Touch (en umoddet og en med opgraderet digital del). Også i forhold til en totaløkonomi, hvor man så muligvis kan klare sig med en billigere transport, der har et mindre end fantastisk jitter-tal. Eller man kan som nævnt tilvælge USB-modulet (kun omkring 800,-) og køre direkte fra PC. Men det er klart, har man allerede en Octave og en god transport, så er der muligvis ikke de store grunde til at gå for Mk2-eren.

LarsHP skrev:Jeg har bemærket, at Octave angives at have <40 pS jitter, mens Octave Mk 2 angives at have <3,5 pS. Med andre ord er jitter mindre end en tiendedel i mark to udgaven. Det skulle være hørbart, vil jeg mene (ud fra egne erfaringer med forskellene mellem den moddede og u-moddede SB Touch).

Når der angives en jitter-værdi for henholdsvis dac og transport, er det så to sider af samme sag, forstået på den måde, at det er den samlede værdi, der har betydning?

---

Muligvis ikke i rette sammenhæng her, men sidder og undrer mig lidt over nedenstående (let redigerede) dialog fra Naim-forummet. Naim NDX er en highend netværk-spiller, der her blot bruges som transport/upsampler. At digitalt-ud til Octave foretrækkes fremfor analogt-ud direkte til forstærker er bemærkelsesværdigt, og antyder for mig noget ganske specielt om Octave's evner. Dette fordi NDX (i teorien) skal modsvare niveauet på min CDX2 cd-afspiller. Jeg har ikke fundet en jitter-værdi for NDX, så kan ikke sige med sikkerhed, at det er den udslagsgivende faktor her. Kan der være andre ting på spil her? Det er forøvrigt Octave mk1, der omtales.

Person 1: I get very good results with the Metrum using my NDX as a source - the Octave likes an upsampled data stream and using the NDX in this mode takes the performance up again. Worth a try if you are going to stay with the Metrum DAC. 

Person 2: I like the presentation of the Metrum Dac so it stays. If you use the NDX as a streamer only it must mean you consider the Metrum an upgrade on the NDX. That is a considerable outlay for a streamer. I looked into making my SB Touch or Squeeezecenter upsample but haven't had the time to research this thoroughly.

Person 1: Yes the NDX has turned into quite an expensive digital hub. The Octave is a bit of a star and once warmed up its a rather musical little thing - more engaging than the NDX analogue output and very sensitive to its source. With the NDX doing the upsampling and ferrite cores on each end of the coax it makes rather lovely music (as you know). If you get the chance try getting the SBT to upsample. A great find. 
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

ForegåendeNæste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster