Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave



Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 4. feb 2013, 00:55

LarsHP skrev:Ketil - hvad er status med din Octave? Dvs. hvad synes du om den nu, hvor den efterhĂĄnden er tilspillet?

Som nævnt et par indlæg oppe, så har jeg ikke så meget nyt at tilføje. Jeg er tilfreds med lyden i kontor-opsættet (vel egentlig for første gang), ingenting skurrer og ingenting savnes. Successen er nok især, at det er lykkedes at finde en kombination, der lydmæssigt (kvalitet og karakter) ikke ligger langt fra stue-anlægget hjemme. Det eneste der kunne få mig til at overveje at skille mig af med Octave, ville være hvis Naim DAC-V1 viser sig at have en bedre forstærker-del end Naim Headline, og en Dac på niveau med Naim DAC. Og selv da ville jeg nok tælle nok lidt på knapperne, for man ved hvad man har, men ikke hvad man får.

librarian skrev:Grim historie med den tomme hylde...

AffeX skrev:Find en vase til den tomme plads pĂĄ hylden - ellers bliver det bare dyrt;)

Problemet er nu løst, de tre tommer hylder er solgt fra ;-) Nu kan så 'legen' med at flytte rundt på højtalere, sub og rack begynde på ny :roll:
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf LarsHP » 4. feb 2013, 01:25

OK. Tak for svaret.
Jeg er "bange" for, at jeg snart bestiller en Octave - til min Burson Soloist. Det bliver et midi-anlæg i "sølv" udførelse. Det skulle være godt for WAF'en ...

Conductor's DAC er nok ikke i samme klasse som Octave'n. Ihvertfald synes jeg, at DAC delen ikke lyder så naturligt i de øvre frekvenser, som Hegel HD20, der har været på markedet i to år og allerede har fået en efterfølger.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf LarsHP » 7. feb 2013, 20:22

SĂĄ denne anmeldelse af Currawong pĂĄ Head-Fi:
http://www.head-fi.org/products/metrum- ... ve/reviews

Han siger, at Octave er skræmmende tæt på Audio-gd Ref 7.1 DAC, men - til min lettelse - at sidstnævnte har en bedre bund. Det skulle da også bare mangle, når man tænker på størrelsen og vægten (Ref 7.1 vejer 12,5kg). Uanset, så skal Octave i øvrigt være meget analogt og naturligt lydende og med høj opløsning.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 7. feb 2013, 21:01

Som et kuriosum er der plads til næsten 12 (tolv!) Octave sæt (dvs dac+psu) indeni i en Audio-gd Ref. 7.1 :shock: :grin:
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf LarsHP » 9. feb 2013, 00:38

SĂĄ faldt jeg over en kommentar fra John Darko / Digital Audio Review:

"I’ve not heard a budget DAC whose performance wasn’t lifted by the Audiophilleo2 or JKSPDIF MK3. Don’t take (only) my word for it. Ask any Metrum Octave owner what their toy sounds like without such a convertor tidying up its S/PDIF diet. Don’t listen to their response; just watch their face grimace as they start talking."

Med andre ord ser det ud til, at den helst skal have et digitalt signal med lavt jitterniveau. Hvor lavt, siger han ikke direkte noget om, men han skrev i sin korte omtale/anmeldelse af Octave, at han foretrak John Kenny modellen frem for Audiophileo'en, fordi førstnævnte lyder mere glat (smooth). Squeezebox Touch'en skal have 50ps jitter, mens de to ovennævnte USB->S/PDIF konvertere angiveligt skal ligge på omkring 2-3ps. Hvordan den arter sig med en SB Touch som transport, må komme an på en prøve.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 9. feb 2013, 01:19

Er spændt på din vurdering, når vi kommer så langt. En evt følsomhed overfor jitter kan jo meget vel være årsagen til den forskel jeg oplevede mellem ProJect digi-dock'en og MacBook/Hiface2. Har prøvet at finde jitter-værdier for de to, uden at lykkedes.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf Echo » 11. mar 2013, 12:37

LarsHP skrev:OK. Tak for svaret.
Jeg er "bange" for, at jeg snart bestiller en Octave - til min Burson Soloist. Det bliver et midi-anlæg i "sølv" udførelse. Det skulle være godt for WAF'en ...

Conductor's DAC er nok ikke i samme klasse som Octave'n. Ihvertfald synes jeg, at DAC delen ikke lyder så naturligt i de øvre frekvenser, som Hegel HD20, der har været på markedet i to år og allerede har fået en efterfølger.


Er du tilfældigvis kommet en beslutning nærmere - eller har du måske fået fingrene i en? Jeg er selv ret interesseret i den, men må indrømme at det kunne være rigtig fedt at høre den inden.

Som der også bliver skrevet, så har jeg også læst mig til at det yderligere kræver en god USB til SPDIF transport - hvilket jo også lige tages med i betragtning både ift. pris og ydelse. Jeg har hørt rigtig godt om Stella U3 og naturligvis Audiophilleo1 men ikke super godt om Audio-GD DI-V3 som jeg ellers havde overvejet som mulig kandidat.

Det virker dog som om at en god USB/SPDIF converter er nødvendig hvilket samlet set går det til en større udskrivning.
Echo

 
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. feb 2013, 15:30
Geografisk sted: Kbh

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf Anda » 11. mar 2013, 12:45

Echo skrev:...men ikke super godt om Audio-GD DI-V3 som jeg ellers havde overvejet som mulig kandidat.

Det virker dog som om at en god USB/SPDIF converter er nødvendig hvilket samlet set går det til en større udskrivning.

Hvad skulle problemet være med DI-V3? I den 'billige' kunne Hiface2 være en mulighed (som jeg selv bruger), som så kan opgraderes med ekstern PSU/batteri, når økonomien tillader det :-)
Til 5400,- virker Octave MEGET interessant!
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 11. mar 2013, 13:26

Den danske forhandlers pris er meget favorabel. Min blev købt direkte fra Metrum Acoustics og kostede mig 6500. Der kan muligvis hentes endnu mere ud af Octave med andre konvertere, men HiFace 2 fungerer ganske udemærket synes jeg.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Sv: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf Echo » 11. mar 2013, 18:24

Hvem er dansk forhandler til 5400?

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Echo

 
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. feb 2013, 15:30
Geografisk sted: Kbh

Re: Sv: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf Anda » 11. mar 2013, 18:29

Echo skrev:Hvem er dansk forhandler til 5400?

http://www.mindtech.dk/metrum/octave.htm :-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf LarsHP » 12. mar 2013, 01:09

Echo skrev:
LarsHP skrev:OK. Tak for svaret.
Jeg er "bange" for, at jeg snart bestiller en Octave - til min Burson Soloist. Det bliver et midi-anlæg i "sølv" udførelse. Det skulle være godt for WAF'en ...

Conductor's DAC er nok ikke i samme klasse som Octave'n. Ihvertfald synes jeg, at DAC delen ikke lyder så naturligt i de øvre frekvenser, som Hegel HD20, der har været på markedet i to år og allerede har fået en efterfølger.


Er du tilfældigvis kommet en beslutning nærmere - eller har du måske fået fingrene i en? Jeg er selv ret interesseret i den, men må indrømme at det kunne være rigtig fedt at høre den inden.

Som der også bliver skrevet, så har jeg også læst mig til at det yderligere kræver en god USB til SPDIF transport - hvilket jo også lige tages med i betragtning både ift. pris og ydelse. Jeg har hørt rigtig godt om Stella U3 og naturligvis Audiophilleo1 men ikke super godt om Audio-GD DI-V3 som jeg ellers havde overvejet som mulig kandidat.

Det virker dog som om at en god USB/SPDIF converter er nødvendig hvilket samlet set går det til en større udskrivning.

Har ikke hørt den endnu og heller ikke taget endelig stilling.

Mht. SPDIF konverter er det ikke aktuelt for mit vedkommende, da jeg bruger Squeezebox Touch som transport. Den har bĂĄde coaxial og Toslink udgang.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf Echo » 16. mar 2013, 16:51

Jeg fik snakket med den danske forhandler, og der er ĂĄbenbart en Octave MK2 lige pĂĄ trapperne. Den er ogsĂĄ lige kommet pĂĄ deres hjemmeside:
Billede

Billede
Det er nok derfor de gamle bliver solgt ud med rabat for tiden.

Jeg synes klart det virker favorabelt at handle her i dk hos mindtech.dk frem for i holland, bĂĄde i forhold til dansk garanti og sĂĄ da de kan tilbyde lidt bedre priser.
Echo

 
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. feb 2013, 15:30
Geografisk sted: Kbh

Indlægaf Anda » 17. mar 2013, 01:07

http://www.nosminidac.nl/Octave_English.html skrev:Some people call it the Mini Hex and as a matter of fact, there's some truth to it.

The looks of the new Octave MkII are based on the big brother Hex built around the new MkII PCB. The housing is solid and functional without any frills. We kept the good qualities of the original design and added some new technology borrowed from the Hex to further improve the measured and sonic performance.

Som de skriver virker det mere som en skrabet version af Hex end en opgradering af Octave. Det undrer mig at de er gået væk fra at bruge ekstern PSU. Det mest positive er vel at der er garanti for 192kHz input, hvor det var lidt tilfældigt med forgængeren om den understøttede op til 176,4 eller 192 kHz.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf LarsHP » 17. mar 2013, 01:29

Jeg VIDSTE det!
Der måtte være en Mk 2 på trapperne, tænkte jeg, så jeg ville vente lidt med at slå til på Octave.
Sendte en email til Metrum for en måned eller to siden, men de ville selvfølgelig ikke sige noget om der var en to'er på vej.
Nu er Ketil B's Octave på vej i posten til mig (et meget generøst lån), så jeg får et bedre kendskab til Metrum lyden før jeg evt. slår til.
Har lovet at skrive hvad jeg hører her på siderne. Sammenligning bliver med min Reference 7.1 DAC fra Audio-gd. Det er også en multibit DAC, om end med en mere gængs chip: PCM1704UK. Ref 7.1 vejer 12,5 Kg, så det bliver lidt David mod Goliat.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf Anda » 18. mar 2013, 11:25

songmic fra head-fi.org skrev:I just got a reply from Cees Ruijtenberg of Metrum Acoustics. In terms of sonic performance, the MK II has improved jitter but overall it's only a small step upwards. The real advantage of the MK II is the optional USB module, which is powered directly by the MK II's internal power supply. Other than these, it seems there aren't many benefits that would convince Octave owners to purchase the MK II.

Cees said that if you are happy with it, keep the original Octave. Which is what I decided to do after reading what he had to say.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf Echo » 18. mar 2013, 12:27

LarsHP skrev:Jeg VIDSTE det!
Der måtte være en Mk 2 på trapperne, tænkte jeg, så jeg ville vente lidt med at slå til på Octave.
Sendte en email til Metrum for en måned eller to siden, men de ville selvfølgelig ikke sige noget om der var en to'er på vej.
Nu er Ketil B's Octave på vej i posten til mig (et meget generøst lån), så jeg får et bedre kendskab til Metrum lyden før jeg evt. slår til.
Har lovet at skrive hvad jeg hører her på siderne. Sammenligning bliver med min Reference 7.1 DAC fra Audio-gd. Det er også en multibit DAC, om end med en mere gængs chip: PCM1704UK. Ref 7.1 vejer 12,5 Kg, så det bliver lidt David mod Goliat.


Det bliver spændende at høre om dine erfaringer! Jeg har også læst så meget positivt om Audio-Gd Reference 7.1 og den nye Master Master 7 der vist har "erstattet" den http://www.audio-gd.com/Master/Master-7/M7EN.htm. Jeg glæder mig til at høre om sammenligningen mellem de to. Jeg ville også meget gerne prøve Octave derhjemme i mit setup, men den danske forhandler havde desværre ikke mulighed for udlån.
Echo

 
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. feb 2013, 15:30
Geografisk sted: Kbh

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf LarsHP » 18. mar 2013, 12:45

Anda skrev:
songmic fra head-fi.org skrev:I just got a reply from Cees Ruijtenberg of Metrum Acoustics. In terms of sonic performance, the MK II has improved jitter but overall it's only a small step upwards. The real advantage of the MK II is the optional USB module, which is powered directly by the MK II's internal power supply. Other than these, it seems there aren't many benefits that would convince Octave owners to purchase the MK II.

Cees said that if you are happy with it, keep the original Octave. Which is what I decided to do after reading what he had to say.

Det med jitter er vigtigt for lyden også, kan jeg selv konstatere med mine to SB Touch (en umoddet og en med opgraderet digital del). Også i forhold til en totaløkonomi, hvor man så muligvis kan klare sig med en billigere transport, der har et mindre end fantastisk jitter-tal. Eller man kan som nævnt tilvælge USB-modulet (kun omkring 800,-) og køre direkte fra PC. Men det er klart, har man allerede en Octave og en god transport, så er der muligvis ikke de store grunde til at gå for Mk2-eren.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf Echo » 20. mar 2013, 10:29

Jeg faldt over denne artikel hvor der er testet en lang række af de forskellige USB - S/PDIF transportere med NOS Metrum Octave Mk1.
http://www.computeraudiophile.com/f6-dac-digital-analog-conversion/15-usb-spdif-converters-shootout-15327/

Ud over de mange dyre løsninger, bliver især JKSPDIF (et M2tech mod) fremhævet igen som værende rigtig god til prisen.
http://www.johnkenny.biz/home-1/mk3-hiface
Den bliver ogsĂĄ rost meget bĂĄde hos 6moons og hos john Darko. Her fandt jeg ogsĂĄ denne artikel interessant:
http://www.digitalaudioreview.net/2012/03/a-ramble-through-digital-audio-transports/

Det virker ihvertfald på mig som om der kan være meget at vinde ved at vælge den rigtige USB transport til Octave. Jeg har selv lige lagt en bestilling på en Octave Mk1, og skal lige finde ud af om pengepungen kan række længere en til en M2tech Hiface Two...
Echo

 
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. feb 2013, 15:30
Geografisk sted: Kbh

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf Anda » 20. mar 2013, 12:32

Echo skrev:Det virker ihvertfald på mig som om der kan være meget at vinde ved at vælge den rigtige USB transport til Octave. Jeg har selv lige lagt en bestilling på en Octave Mk1, og skal lige finde ud af om pengepungen kan række længere en til en M2tech Hiface Two...

rullw3 rulle2
Hvilket styresystem bruger du? XMOS-chippen som f.eks. Hiface Two benytter, kører ud af boksen på Mac og Linux, og har vist ganske fine drivere til Windows. Alternativet kunne være en Audio-Gd DI-V3 + ekstern PSU, men jeg er ikke helt sikker på, hvordan den kører på de forskellige styresystemer. Claus-DK kan vist skaffe sættet hjem for noget der ligner 1800,- :-)
http://www.audio-gd.com/Pro/dac/DIv3/DIv3EN.htm

Hvis du kan komme ind til København, er du velkommen til at afprøve min Hiface Two inden køb.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

ForegåendeNæste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster

cron