Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave



Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 11. okt 2012, 20:27

Jeg håber i løbet af de næste par måneder at kunne fylde tråden med indtryk af Metrum Octave. En række faktorer bevirker, at det kan tage lidt tid, men jeg skal gøre mit bedste.

Som nævnt i en anden tråd er førsteindtrykket en glat, velopløst, forfinet lyd. Det er ikke, at den er kedelig, den er blot meget præcis, ja nærmest ulastelig/uangribelig. Det opleves som meget langt fra det lyd-ideal jeg er vant til, og jeg har derfor haft lidt svært ved favne/forstå, hvad der foregår, dvs hvad jeg hører.

I går og i dag har jeg derfor søgt efter en forklaring andre steder i opsættet, har således kigget på kilde, strøm, kabler, placering af enhederne o.l. Og minsandten om jeg ikke er stødt på noget interessant.. læs nederst, hvad What Hifi mener om mine kabler :-)

Her er så første ‘problem’ for mig i forbindelse med en anmeldelse af Octave. Der er så mange variabler involveret før og efter dac’en, at det vil tage tid at nå fyldestgørende rundt.

Allerede nu er det således klart for mig, at der må prøves nye/andre kabler. Det jeg hører er ganske enkelt for pænt for mig, der er for lidt fodtramp og live-følelse. HVIS det så viser sig, at digital- og/eller analog-kablet kan influere lyden i en anden retning, hvad så med strøm-kablet?

Så er der desuden kilden - iPod/dock i øjeblikket - hvad sker med lyden, hvis jeg bruger f.eks. en computer i stedet? Som nævnt i en anden tråd er det min intention at afprøve dette også.

Der er mao lang vej endnu, inden jeg føler, at jeg kan fælde en retfærdig dom over Octave. I nogen grad er dette scenario med at skulle prøve-fejle-prøve netop, hvad jeg har ‘frygtet’. Alting er så meget lettere, når ting er matched og kendt på forhånd, som med Naim-anlægget i stuen.

Som et kuriosum, så har jeg også anskaffet en Fiio D3, som jeg løbende vil bruge som ‘reality-check’ - Får jeg så meget bedre lyd med Octave++, at det er ressurceforbruget værdt.

Dette var så første lille skridt på vejen..


--


Chord Company Prodac Pro Digital (Coaxial RCA-RCA, nuværende/min version)
For: Sweet, smooth and precise sound / Against: Nothing
We’ve long been fans of Chord’s Prodac coaxial digital interconnect. The change comes down to a change of the RCA terminal to one that uses a (posh) plastic outer casing instead of metal. It is said to damp down vibrations fed into the cable and reduce stray electrical currents. And there’s no denying this seemingly insignificant change lifts the Prodac’s performance noticeably. It’s sweeter, smoother and more precise than before without losing any of the excitement of the older version.

Chord Company Prodac (den gamle version)
For: Delivers drive and low frequency might; good detail / Against: Price is just a wee bit high
We've used Chord cables at demos for years now, and for good reason: they just work. The Prodac is neither showy to behold nor flashy to listen to: it's simply an effective cable that helps your system deliver more drive and low-frequency heft than with cheaper cables available. It's detailed too, bringing out more focus in voices while avoiding hardness or edge. The downside? Wireworld's Starlight 6 is a little better and costs only £10 more.


Chord Company CrimsonPlus (Signal RCA-RCA)
For:  Refined, detailed and expressive sound; warm when needed, can cut through when required / Against: Lacks the last word in excitement
The Chord Company CrimsonPlus bagged an Award in 2010 thanks to its transparency and precision. In 2011 it gained new plastic plugs to dampen vibration, and duly picked up another gong. How will it fare against new competition in this year’s Awards? You’ll have to wait and see…But for now, we can say that we still rate the CrimsonPlus. Duly connected between a Cyrus CD6 SE CD player spinning Primus’s Del Davis Tree Farm and a Roksan Caspian M2 amp, with a pair of ATC SCM11 speakers completing the side, it’s as composed and detailed as ever. This track will immediately show up any shortcomings in a cable’s ability to convey tight rhythms and sudden dynamic changes, but the CrimsonPlus doesn’t put a foot wrong. Open and expansive sounding, but with an iron grip on Les Claypool’s insane, staccato bass work, itnlets the music do its thing without getting too controlling. It might not be quite as dramatic or expressive as some of its rivals, but the CrimsonPlus is definitely a fits-all-systems proposition.



--


Metrum Octave office 1.jpg
Metrum Octave office 1.jpg (113.13 KiB) Vist 15704 gange
Metrum Octave office 2.jpg
Metrum Octave office 2.jpg (114.12 KiB) Vist 15704 gange

(de observante vil bemærke, at mini-XLR kablet mellem dac og psu er fejlmonteret.. noget der let kan ske, hvis man ikke læser manualen, før man går i gang :roll: )
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 11. okt 2012, 21:16

Metrum Octave internals 1.jpg
Metrum Octave internals 1.jpg (116.71 KiB) Vist 15704 gange
Metrum Octave internals 2.jpg
Metrum Octave internals 2.jpg (100.05 KiB) Vist 15704 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 11. okt 2012, 21:48

Udklip fra manualen..


The NOS (non oversampling) mini DAC is a digital to analog converter without any frills. No processing is used like oversampling or up sampling. The NOS Mini Dac is using very fast digital to analog converters, normally used in fast data acquisition systems for industrial use. As a result, the unit is handling the data very fast without artifacts which is not common for NOS designs, mostly based on the 20 years old and still available Philips © converter chips. As a result the Nos Mini Dac has a very clean and detailed soundstage with a lot of depth. Another advantage of this approach is the excellent Impulse response without pre or post ringing which is quite common in today's oversampling dacs.

The "Octave" is using four industrial dacs per channel. This approach improves low level information coming from the digital domain supplied by the receiver chip. As the used dacs are relative expensive compared to the total design, we decide to keep the design simple and affordable. No frills like multiple inputs just we have optimized the electronics for the best audio performance. No digital signal processing is used except some glue logic to match these rare dacs as they are not actually made for audio. To avoid mutual influencing between digital and analog data, a six layer printed circuit board is used to keep noise at very low levels. For same reasons the transformer part of the dac is separated. Power coming from the external power unit will be rectified by very fast and "glitch free" rectifiers and will be stabilized by 26 capacitors with a total value of 12000uF. After this section eight low noise voltage regulators are used to split up the digital and analog voltages for each audio channel and de receiver part.


Octave manual back.jpg
Octave manual back.jpg (30.36 KiB) Vist 15704 gange

- Optical input: TOSLINK or Toshiba - LINK is a connection standard for digital audio streams. It is a standard which uses fiber optic cables. The optical input can handle a maximum of 96kHz sampling rate .
- Coaxial input: A 75 Ohm coaxial cable should be used to connect the dac to other digital equipment. To avoid ground loops this input has a Galvanic isolation and can handle a maximum sample rate of 176.4 kHz.
- Line outputs: Standard interlinks can be used to connect the dac to your amplifier. The "Octave" is designed conform the "Red book standard" so the maximum output will be 2 Volts RMS or 5.7 Volts peak to peak. Your (pre)amplifier should handle this output level.
- Mains supply: First check or the marks on the backside of the "Octave" power supply matches the power requirements for the specific country. Connect the special mini XLR power cord between the power supply and the dac. Make sure that the filter around this cable is connected to the dac side.


Octave manual front.jpg
Octave manual front.jpg (30.44 KiB) Vist 15704 gange

- Source selector: The source selector can be used to select the Optical or Coaxial input.
- Error indicator: The error indicator will light up only as the incoming data has a different format or is corrupted. Also when some of the digital inputs is not used, the error light will light up for the specific input. At the same time the muting circuit will protect the audio outputs of the dac as long an error exists.
- Power indicator: The power indicator will light up as soon the power supply is connected and the power switch on the front is in the upright position
- Power / mute switch: The power / mute switch will connect the internal power part of the dac with the external power unit. In the off position the mute circuit will be activated directly . If the power switch is in upright position the audio outputs are released after about two seconds.


Technical specs
Hardware setup: Non oversampling dac. 4 Dacs per channel.
power supply: Via external unit 7 of 14 VA 2 x 9 Volt AC .
Inputs: 1x optical Toslink, 1x coaxial (Neutrik © Cinch connector)

Outputs: 2x goldpated Neutrik © cinch connectors.
Output voltage: 2 Volts RMS max.
Slewing rate: 35 Volts/μS
Jitter: < 40 pico Seconds

Frequency range: 1Hz 0dB till half sampling frequency -3dB.
Low pass filter: -3 dB first order 65 kHz.
Distortion: < 0,04 % THD.
Noise: -130 dB related to 2 Volt RMS output.

Output impedance: 82 Ohm
Sampling frequency: 32 - 96 kHz 16 or 24 bits. Max. 176.4 kHz for coaxial input
Dimensions H x W x D: 30.5 x 103 x 240mm.
Weight: 1331 gram. (14 VA power supply + Dac).

Power requirements: 110/115V AC 220/230 V AC 60/50Hz 7 or 14 VA.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 11. okt 2012, 22:18

kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf Buyer no 1 » 11. okt 2012, 22:44

Ketil B skrev:I nogen grad er dette scenario med at skulle prøve-fejle-prøve netop, hvad jeg har ‘frygtet’. Alting er så meget lettere, når ting er matched og kendt på forhånd, som med Naim-anlægget i stuen.


Frygt ikke, men omfavn diversiteten. Det er jo det det hele drejer sig om... 9musik (For mig i hvert fald :-) )

Jeg har ikke forstand på elektronik, men jeg synes godt nok der er stil over det, når man ser de printboards.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 13. okt 2012, 03:35

Afløseren til Chord CrimsonPlus er fundet. Egentlig var Chord ChameleonPlus bestilt, men afbestilte da jeg fik en god pris på..

Wireworld Eclipse 6
“It is very tight, open and lively to listen to, letting music sparkle out at you through the loudspeakers with a lustre that's not normally available from a cable even at this sort of price.Overall, an impressive new piece of wire that deserves to succeed, especially in valve or vinyl-based systems where it complements perfectly."



Hvad digital-kablet angår, er jeg endnu ikke helt sikker på afløseren, men de to umiddelbare kandidater er..

Wireworld Starlight 6
For: High-frequency capability, great energy, great muscle, spacious sound
Against: Nothing of note at this price
Now here's a company on a roll. Hot on the heels of a belting review for its Ultraviolet 5/2 USB cable (August 2009), Wireworld has pulled off another cracker with the
Starlight 6. It's an intriguing design, but it sounds great, providing the energy to outmuscle its Chord and QED rivals, plus the high-frequency polish and spaciousness to comprehensively eclipse them. At the price, it's something of a steal.

“It offers a clean, coherent, wideband, fuzz-free, neutral and modestly full harmonic presentation and has a nice deft touch with transients and dynamics. Music is not quite as full or palpable as over other more expensive digital cables I have tried nor is the tonal palette as colorful but for $80, I have absolutely no qualms recommending this remarkable digital cable.”



og den noget dyrere..

Clearer Audio Silverline Optimus
For: Bass depth, pure treble, midrange drive, brilliant sound
Against: Pricy
Clearly this is a premium cable for premium systems – to connect a CD player to a DAC, perhaps. But the Clearer Audio Optimus will win you around once you plug it in. It's a terrific sounding cable, outgunning the opposition for bass depth, midrange drive, treble purity and soundstage openness. Its chunky Super Suppressor collars make it stand out – so does the brilliance of its sound.



Hele ideen er, som antydet i allerførste indlæg, at puste lidt mere liv i opsættet. Nu er det jo endnu tidligt i indspilningsforløbet, så dac’en kan nå at ændre karakter til en hvis grad. Men det var bemærkelsesværdigt, at mit førstehåndsindtryk af lyden stemte så godt overens med beskrivelserne af Chord kablerne, så jeg vælger at forfølge dette spor og prøve andre kabler.

Opsættet står og spiller non-stop på arbejdet i weekenden, så tidligt i kommende uge vil det have spillet ca 100 timer. Så må vi se om det ændrer noget. Signalkablet (Eclipse6) kommer først om en uges tid, så noget/meget kan vel nå at ske inden da. Vi får se.

Jeg forventer også at HiFace 2 ankommer om en uges tid. Her vil jeg først 'træne' lidt hjemme, før jeg flytter MBP til kontoret og tester Octave.

Så, spændende ekperimenter i horisonten :-)


PS: Når jeg citerer kabel-reviews (herover, og tidligere), så er det for at give en bredere reference-ramme for mine indtryk. Selv om det sikkert først og fremmest er interessant at vide, hvordan Octave lyder i sig selv, så spiller de øvrige led i kæden jo også ind. Ved at vide lidt mere om dem, kan jeg, og I, tage forbehold for disse indflydelser, når Octave skal bedømmes.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 17. okt 2012, 00:35

En kort opdatering..

Jeg har i dag brugt min gamle 2007-MacBook (iTunes/BitPerfect) som kilde via Hiface2/Chord Prodac Pro, og lyden har ændret sig betragteligt i forhold til ProJect-docken. Den har fået luft og bid, mens den har bibeholdt opløsningen. Præcision og sammenhæng er jeg endnu usikker på, hvordan er påvirket.

Aftenen i går blev brugt til at sammenligne MacBook og ProJect dock via min forstærkers dac med min cd-afspiller. Dock og cd-afspiller har jeg kort sammenlignet før, men tydeligvis ikke godt nok. Resultatet i går viste klar niveau-forskel, med docken rangeret nederst, så MacBook, og tydeligt best cd-afspilleren. Niveauet på forstærkerens dac spiller selvfølgelig ind her, den er ikke top-notch, men dog rimelig god.

Det er nu åbenlyst for mig, at docken bærer ‘skylden’ for den lidt sære glathed Octave har vist indtil i dag. Jeg mistænkte jo i første omgang Chord kablerne, men det ser så ikke ud til at være ‘synderen’.

Jeg har endnu kun spillet med 24/176,4 fra MacBook/Hiface2 til Octave, så vil i løbet af ugen sammenligne de forskellige bitrates og sample rates, afprøve forskellige indstillinger i BitPerfect, og se om jeg kan optimere MacBook’en på en eller anden vis.

Det jeg hører nu fra Octave virker meget lovende, men langtidsholdbarheden viser sig selvfølgelig først henad vejen :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 18. okt 2012, 21:04

Dagen er gået med at sammenligne Chord CrimsonPlus og Wireworld Eclipse 6 som signal-kabel mellem Octave og Jazz. Hvis jeg var i tvivl om kablers betydning for slutresultatet, inden jeg gik i gang, så er den tvivl i hvert fald nu blæst helt bort. Og ja, jeg har leget med kabler og strøm før, så det burde ikke komme som nogen overraskelse, men det gjorde så alligevel.

Crimson giver Octave et luftigt, energisk udtryk, med lidt kant, hvorved lyden får en dejlig sprødhed. Til tider bliver det hele dog lidt for påtrængende, især ved høj/højere lydstyrke. Lydbilledet føles således ikke helt homogent, der trækkes i flere retninger.

Eclipse giver Octave et mere rafineret udtryk. Der er tryk og detaljer, på en kompakt måde. Der er igen lidt glathed i lyden, nu dog med en vis spændstighed og fremdrift. Dette er lyttevenligt, og atrraktivt, dog savner jeg lidt mere bid/boogie.

For begges kablers vedkommende skinner Octave's opløsning igennem. Detaljeringsgraden er stor, og veldefineret. Og vigtigt, der er glød i musikken. Det sidste formoder jeg hænger sammen med en høj grad af transparens.

Jeg har indtil videre kun brugt T70 sammen med Octave. Lydbeskrivelserne bør derfor tolkes i den sammenhæng. Når jeg får lejlighed til at lytte med SE3ref, vil jeg opdatere indtrykkene (hvis det bliver nødvendigt).

Det er nu desuden interessant at se på Meier-forstærkerens rolle. Det vil dog kræve tilkøb af en DIN/RCA adapter-kabel for at koble min Naim Headline til Octave, så der vil gå lidt tid, før denne udforskning/sammenligning kan foretages.

Jeg har forøvrigt i BitPerfect anvendt de i manualen anbefalede indstillinger. Har brugt 24/176,4 der har vist sig at være maks. for dette specifikke eksemplar (det siges, at enkelte eksemplarer klarer 24/192).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 27. okt 2012, 01:05

Har spillet en uges tid uden ændringer i opsættet. Jeg må tilstå, at jeg er ikke er tilfreds med det jeg hører. Hvor CrimsonPlus havde tendens til at blive for vild/løssluppen i toppen, så har Eclipse6 istedet haft tendens til at blive for tung/kompakt i bunden. Og for begges vedkommende har der været en udefinerbar skarphed involveret.

Jeg overvejer nu, om det er kilden, MacBook/Hiface/BitPerfect, der spiller ind her. Måske er det på tide at afprøve en anden software-afspiller. Der er nok en grund til, at ikke alle vælger samme een og samme afspiller.

Jeg bør nok også snart slæbe Octave med hjem og prøve den i stue-anlægget. Her er færre ukendte variabler, fordi jeg kender lyden fra anlægget godt. Her skulle jeg vel egentlig være startet 'rejsen'.

Så er der desuden to nye sæt signalkabler klar til at blive testet. Den afbestilte Chord ChameleonPlus er uventet dukket op alligevel. Og en Performance Premiere fra flashbacksales er på vej i posten.

Ak ja, hvad gør man ikke i den gode lyds tjeneste. Måske skulle jeg alligevel være gået all-Naim på kontoret også (NaimDAC+Naim Headline/Napsc). Med diverse tilkøb til nuværende opsæt sniger prisen sig jo godt derop ad.

Nuvel, fortsætter lidt endnu, mine Spiral Ear er snart tilbage fra Polen, så måske ændrer billedet sig, igen.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 1. nov 2012, 23:30

Har i denne uge anvendt ChameleonPlus kablet. Passer mig lidt bedre lydmæssigt, end de to tidligere. Føler alligevel ikke jeg rigtigt kommer i mål med projektet. Lavede mit reality-check med Fiio D3 i dag. Ja, Octave er oktaver bedre. Jonglerer i øjeblikket med alternative angrebsvinkler. Octave+Headline / NaimDAC+Headline / MacBook+Dragonfly / iPod+something. Har opgivet at få kabler til give mig 'lyden'. Et forstærkerskifte kunne måske. Metrum+Meier vil næppe komme til at fungere for mig. Hvad gør jeg så? Skipper det hele og starter fra scratch? Forsøger at bygge videre på Octave? Den er kapabel, ingen tvivl om det. Vil den i rette opsæt ramme min lyd? Hm, strø-tanker fra en rastløs, småfrustreret sjæl :|
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 2. nov 2012, 21:23

Det er muligt jeg har knækket koden. I øjeblikket er Octave koblet til anlægget hjemme, og jeg lytter skiftevis via højtalerne og headamp'en (med T70). Der er visse forskelle lydmæssigt stadigvæk, i forhold til min cd-afspiller (og dens dac), men Octave har fået et tiltrængt varmere skær over sig. Jeg er lidt mere fortrøstningfuld nu, hvor en vej frem kan anes. Mine Spiral Ear customs er tilbage om en uge, og vil umiddelbart blive testet med Corda Jazz. Falder den igennem her (i forhold til mine præferencer), som den har gjort med T70, så ryger den helt ud i kulden.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf librarian » 2. nov 2012, 23:52

Nu må vi se hvad der sker med forstærkeren. Hvis den ikke overlever, og du beslutter at holde fast i din dac, er denne måske en mulighed: http://redwineaudio.com/components/corvina
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 3. nov 2012, 14:05

Ja, vi får se. Planen for denne weekend er at teste det nye kabel fra Flashback, og så begynde at lege med AudirvanaPlus afspiller-programmet. Nu var Meier forstærkeren egentlig tiltænkt mine Spiral Ear. Disse har jeg jo ikke haft tilgængelig indtil nu, så har måttet anvende T70 i stedet. Det er meget et spørgsmål om rette balance, foruden selvfølgelig kvaliteten som sådan.

T70 og SE 3-way er i udgangspunktet ganske forskellige. T70 er rigtig god sammen med Naim, der tilføjer lidt varme og lidt boogie-faktor. SE3 har egentlig disse ting i forvejen, så den er derfor rigtig god med Meier, der tilføjer især kontrol. Med en dac som Metrum Octave, der tilsyneladende er lidt farveløs, og lader de øvrige led i kæden stå for det aspekt, så betyder det pludseligt meget, hvordan man blander tingene.

Jeg sammenlignede som tidligere nævnt Octave med min Naim CDX2 i går aftes. Konturerne stod lidt skarpere på CDX2, og bassen var lidt mere fyldig/livlig. Derudover lå grund-præsentationerne egentlig forbavsende nær hinanden, også på parametre som opløsning og kontrol. Det med bassen er forøvrigt et Naim-karakteristika, så spørgsmålet bliver nok først og fremmest, om jeg kan vænne mig til lidt mindre af dette med Octave. Har dog fundet fornyet håb, så tager et par omgange til.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 3. nov 2012, 19:52

Nye kabler = ny lyd :-) ...og tid for en

---

FORELØBIG KONKLUSION

Jeg har gennem en måneds tid testet Metrum Octave, og føler mig nu klar til at formulere en foreløbig konklusion. Metrum Octave er en dac med kamæleon-agtige egenskaber. Kilder, kabler, hovedtelefoner, alle ændrer de genskinnet fra dac’en i en grad, der gør det svært at regne ud, hvor man har den.

Bag de mange facetter opfatter jeg dog en velopløst, sammenhængende, sympatisk og kontrolleret grundsubstans. Ingen eller få ting stikker ud eller træder ved siden af. Det kunne let blive kedeligt, men sådan opleves det ikke her. Det opleves i overvejende grad som helstøbt, og kvalificeret (i mangel af bedre udtryk).

På minus-siden vil den tilsyneladende farveløshed garanteret forårsage grå hår i nogle systemer (inkluder gerne mig her ;-) ) På plus-siden får man med Metrum Octave en gylden mulighed for at tilføje grund-kvalitet til kæden, uden trække slut-lyden i den ene eller anden retning.

Hvor høj denne grund-kvalitet er i forhold til andre dac’er på markedet, er vanskeligt for mig at vurdere, da jeg har for begrænset sammenligningsgrundlag. Dog står kvaliteten ikke langt tilbage for Naim CDX2, når Metrum Octave fødes med ALAC via iTunes/BitPerfect.

Der er andre steder skrevet om en analog prægning hos Metrum Octave. Jeg føler mig ikke kvalificeret til at kommentere dette, da jeg ikke har lyttet til vinyl i 20+ år. Tillige er Metrum Octave mit første møde med NOS-konstruktionen, så også her må jeg afstå fra kommentarer pga manglende referenceramme.

---

Håber nogen har haft udbytte af de foreløbige indlæg i tråden. Jeg kommer selvfølgelig til at fortsætte med at teste forskellige ting i tiden fremover. De små skridt på vejen vil dog næppe lagt ud i tråden i samme omfang som hidtil. På et tidspunkt forventer jeg i stedet at komme med en sammenfattende konklusion.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 22. jan 2013, 14:19

Metrum Octave office 3.jpg
Metrum Octave office 3.jpg (141.32 KiB) Vist 15677 gange

Har lyst til at runde tråden af med et billede fra dagens opsæt. Efter som tidligere nævnt at have testet Octave derhjemme, blev det tydeligt at den går godt i spænd med Naim Headline. Derfor blev også en Headline nummer indkøbt, beregnet til brug på kontoret. Desværre lykkedes det Posten Norge at miste pakken med forstærkeren og en ekstra god srrømforsyning fuldstændigt. Så efter at have ventet forgæves halvanden måned besluttede jeg at flytte min Headline+psu hjemmefra til kontoret. Det er hvad jeg har lyttet til nu en lille uges tid. Jeg vil sige, at jeg omsider er tilfreds med det jeg hører. Det er også glædeligt at både Spiral Ear og T70 fungerer ypperligt i dette setup. Jeg føler egentlig ikke, at jeg kan tilføje så meget til min foreløbige konklusion i foregående indlæg. Alting er ligesom faldet på plads lydmæssigt nu. Det kan sikkert blive bedre, men for mig er dette godt nok. Så vil afslutte min 'anmeldelse' her, men besvarer naturligvis gerne spørgsmål, der måtte dukke op nu eller siden. Tak for jeres opmærksomhed.


NB:
Jeg har siden sidst skiftet coax-kablet fra Chord Prodac Pro til Flashback Performance Digital Plus. Jeg har så god erfaring med signalkabler fra Flashback Sales, at jeg valgte at prøve hans digital-kabel også. Derudover har jeg koblet et Mikrotek kabel mellem Mac og Hiface2, sidstenævnte fødes således nu af en ekstern, linear psu. I dag fødes dermed dac, amp og usb-converter alle af eksterne psu’er.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf librarian » 22. jan 2013, 14:26

Tillykke, Ketil rulle2 Det er skønt, når det lykkes!!!
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 22. jan 2013, 14:36

Tak, Lasse, det er naturligvis med en vis lettelse, at jeg registrerer at dette fungerer godt :-) Nu genstår så bare, hvad jeg skal gøre med den tomme hylde derhjemme, hvor Headline og Napsc plejede at stå. Og hvis pladsen fyldes med en Headline nummer to, skal den så moddes, eller ikke :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf librarian » 22. jan 2013, 14:54

Ketil B skrev:Tak, Lasse, det er naturligvis med en vis lettelse, at jeg registrerer at dette fungerer godt :-) Nu genstår så bare, hvad jeg skal gøre med den tomme hylde derhjemme, hvor Headline og Napsc plejede at stå. Og hvis pladsen fyldes med en Headline nummer to, skal den så moddes, eller ikke :-)

Grim historie med den tomme hylde... Det er så ærgerligt. Hvad angår spørgsmålet om modificering: Der SKAL jo være et eller andet under overvejelse, ikke sandt? :mrgreen:
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf AffeX » 22. jan 2013, 20:17

Fint review, glimrende læsning.
Find en vase til den tomme plads på hylden - ellers bliver det bare dyrt;)
Mac mini (BitPerfect) -> Stello DA-100 signature DAC -> Violectric V200 -> Sennheiser HD 800 (Moon Audio Blue Dragon recabled + Anaxilus MOD) / Grado SR325i
AffeX

Brugeravatar
 
Indlæg: 252
Tilmeldt: 7. apr 2011, 00:10
Geografisk sted: Herning

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf LarsHP » 3. feb 2013, 21:18

Ketil - hvad er status med din Octave?
Dvs. hvad synes du om den nu, hvor den efterhånden er tilspillet?

(Du "reklamerer" med en kommende sammenfattende konklusion længere oppe i tråden.)
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Næste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst