Lydkvalitet radio (DR)



Lydkvalitet radio (DR)

Indlægaf Ellov » 14. nov 2012, 10:33

Hej.

Sad i går aftes og lyttede en sjælden gang til live radio (P3) via min indbyggede analoge fm radio i min NAD reciever. Jeg kunne ikke undgå at bemærke at lydkvaliteten er noget anderledes end lyden fra den inbyggede Cd drev og mine 320 kps MP3 filer fra min iPod. Om den er bedre har jeg svært ved at bedømme, da lyden er helt anderledes luftig.

Ved ikke om DR lyd-behandler deres kilder inden de sendes ud i æteren, men syntes at lyden er meget mere rummelig, luftig, blød og lækker. I mine øren, nærmest kunstig ift. min CD samling. Er der nogen der har oplevet det samme og er der nogen der kender til om DR tilføjer lyden noget ekstra musik17 ??
Udstyr:
Denon LA-D2000
Denon AH-D1001 (som nu skal modes)
Nad Viso Two (har ingen seperat head AMP... Endnu)
Ellov

 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23. sep 2012, 12:36

Re: Lydkvalitet radio (DR)

Indlægaf kvik » 14. nov 2012, 11:33

Det du oplever, er grunden til at jeg har (beholdt) min FM-tuner, og har købt separat antenne til den. Jeg ved ikke, hvilken antenne du bruger, men kan du lide radio-lyden, prøv f.eks. denne antenne, Magnum Dynalab ST2, der er den jeg har. Det ideelle er en større, udendørs antenne, men ST2 fungerer rigtigt godt også, forudsat man bor i nærheden af FM-senderen (med mere eller mindre fri sigt). Der er en grund til, at mange radio-lyttere er fortvivlede over, at FM-nettet er planlagt nedlagt i en lang række lande (DK, N, UK, mfl). Selv synes jeg radio-lyden er rund, varm og hyggelig, sammenlignet med den mere skarpe, digitale cd-lyd. Der er garanteret en forklaring på, hvorfor de to lyder forskelligt, jeg har dog aldrig sat mig nærmere ind i det. Så, ja, andre end dig oplever dette.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Lydkvalitet radio (DR)

Indlægaf Alpha » 14. nov 2012, 13:12

Ja, en god liveudsendelse i radioen lyder som regel super godt, forudsat man bruger en god antenne (f.eks. en rundstrålende/omnidirectional udgave:http://www.av-connection.dk/?PGr=2110&ML=967). Det fm-signal man får via kabelleverandørerne (Yousee/Stofa oa.) er som regel blevet ganske mishandlet gennem diverse filtre og frekvensomformere inden det når slutbrugeren.
En god fm-tuner fra 1980-1990´erne er desuden let at finde billigt til salg, da det ikke ligefrem er det apparat der er mest efterspørgsel på i dag.
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: Lydkvalitet radio (DR)

Indlægaf kvik » 14. nov 2012, 14:13

Kunne have lyst til at prøve en udendørs antenne en dag, for at se om det vil give en forbedring. Er dog ikke så meget for at montere et fæste i gavlen på huset. Derfor bruger jeg min ST2 som indendørs-antenne, hvor den så er monteret vandret lige over vindueskarmen. Jeg har en FM-sender i næsten fri fulgleflugtlinje, så mine modtageforhold er nok ganske gode. I hvert fald er lyden fra min Naim NAT05 tuner virkelig god.

Her er et link til en artikel om analog varme. Det er mĂĄske ikke direkte relateret til radio-lyd, men sammen med denne wiki-artikkel om analoge og digitale optagelser fĂĄr man alligevel lidt fornemmelse af, hvorfor ting lyder forskelligt.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Lydkvalitet radio (DR)

Indlægaf toppe » 14. nov 2012, 23:21

Ellov skrev:...er der nogen der kender til om DR tilføjer lyden noget ekstra musik17 ??


Jeg har læst at både DR og BBC forlængst er begyndt at 'compresse' lyden - i starten var de ikke så gode til det, men det skulle de være blevet. Purister hader det dog; jeg har læst og hørt nogle indslag i debatten af Alan Shaw, som står bag Harbeth højtalerne, og han mener at moderne radio nærmest er ulideligt at lytte til. Men han er også en mand, der har brugt hele sit liv (bla i samarbejde med BBC) til at udvikle højtalere der kan skabe en så naturlig og sandfærdig lyd, som muligt.
Men jeg er overbevist om, at gamle institutioner som DR og BBC stadig går op i god lyd, men jeg har ikke antenne forhold der gør, at jeg for alvor kan afprøve dette...

En af mine venner sendte mig denne samtale, med et par søde dinosaurer (Alan Shaw og en bbc reporter):
https://dl.dropbox.com/u/21809790/Hoved-fi/Lydkvalitet%20%28DR%29/Alan%20Shaw%2BDerek%20Hughes%20V2%20BBC%20June%2007%20%28C%29%20Harbeth%20UK.mp3
(jeg er selv en dinosuar og er faktisk ret enig med dem...)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lydkvalitet radio (DR)

Indlægaf Mataugust » 16. nov 2012, 13:57

Som jeg har hørt/læst, så er dr's egne produktioner af en tårnhøj kvalitet, og der er de stadig selvom der går noget tabt ved dynamikprocessor og hvad de ellers bruger. De klassiske udsendelser skulle være endnu bedre for der bruger de ikke nogen kompression elle dynamik e.l.
Det skal dog siges at det jeg refererer til her er fra da produktionen var analog. Jeg ved ikke rigtig hvor meget der er sket med lyden efter den blev digital.
Jeg prøvede dr's DAB bus, hvor de skiftede mellem dab og fm i den samme udsendelse. Det var mens dab var på forsøgsplan, men der var det et valg mellem pest eller kolera. Enten fm og baggrundstøj eller dab og klinisk(kedelig) lyd. Jeg har ikke selv hørt fm i mange år, bortset fra en gettoblaster, så jeg har ingen anelse om hvordan kvalitetsforskellen er nu.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster