CD eller vinyl



Re: CD eller vinyl

Indlægaf nc8000 » 1. dec 2012, 16:48

Kun i en vis udstrækning og kun hvis man er enig i den måde netdatabaserne har tagget ting på.

F.eks. tagger jeg alt klassisk musik med komponisten i artist mens næsten alt netmetadata vil have det tagget med solist/orkester/dirrigent hvilket er information jeg typisk er ligeglad med
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: CD eller vinyl

Indlægaf Platfod » 1. dec 2012, 18:06

Tak for alle svarene, det er spændene med alle de forskellige meninger.
Grunden til at jeg gerne vil have en fysisk musiksamling er at jeg gerne vil have mit musik væk fra computeren.
Jeg besluttede mig for at jeg ville have enten cd'er eller lp'er efter at jeg først købte et album i 320kbps og senere fandt det (gemt i et, ikke helt "stuerent", hjørne af internettet :roll: ) i 900kbps FLAC, og det lød dårligere end det i 320kbps.

PS. er der nogen der kan linke til noget godt loddetin til et forstærker projekt? :-)
Platfod

 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. sep 2011, 22:57

Re: CD eller vinyl

Indlægaf Mataugust » 1. dec 2012, 19:45

Jeg har oplevet, at på nogle cd'er er der noget grundstøj, der simpelthen ikke er der på downloadversionerne. Allerede der vil en download 320 mp3 lyde bedre en rippet flac. Det er ikke alle cd'er der giver den forskel, tror nok jeg hørte den på Paul Simon's So Beautiful or So What.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: CD eller vinyl

Indlægaf claus » 4. dec 2012, 16:22

Når grundstøjen er på en cd (hvis det er sus) og den ikke er det på download er det fordi at filen er komprimeret.
Køb en sacd afspiller og nogle sacder og du vil aldrig se dig tilbage.
mvh claus
claus

Brugeravatar
 
Indlæg: 174
Tilmeldt: 16. nov 2011, 20:57
Geografisk sted: Ă…rhus(Kolt)

Re: CD eller vinyl

Indlægaf Sorensiim » 5. dec 2012, 10:01

claus skrev:Når grundstøjen er på en cd (hvis det er sus) og den ikke er det på download er det fordi at filen er komprimeret.
Køb en sacd afspiller og nogle sacder og du vil aldrig se dig tilbage.
mvh claus

Eller køb high-res downloads og brug dem med den gode DAC du allerede har ;-)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: CD eller vinyl

Indlægaf Solderdude » 9. dec 2012, 12:26

Who cares as long as you can enjoy the music on it ?

Some like vinyl and the whole mechanical thing + the handling, putting needle in the groove routine.
Some feel it is more musical (there are technical reasons for that) or has more 'realness' to it.

Others prefer CD or digital files which technically is far superior in most aspects.
The ease of use and portability.

Some like both...

In the end if it makes you enjoy music all the more who cares ?

by the way, I do have turntables and cartridges as well as vinyl but don't use it anymore.
Use your ears to enjoy music, not as an analyzer.
Solderdude

Brugeravatar
 
Indlæg: 202
Tilmeldt: 3. okt 2012, 16:13
Geografisk sted: the Neverlands

Re: CD eller vinyl

Indlægaf Daf » 11. dec 2012, 21:15

Platfod skrev:Tak for alle svarene, det er spændene med alle de forskellige meninger.
Grunden til at jeg gerne vil have en fysisk musiksamling er at jeg gerne vil have mit musik væk fra computeren.
Jeg besluttede mig for at jeg ville have enten cd'er eller lp'er efter at jeg først købte et album i 320kbps og senere fandt det (gemt i et, ikke helt "stuerent", hjørne af internettet :roll: ) i 900kbps FLAC, og det lød dårligere end det i 320kbps.


Jeg har set nogle frekvensmålinger af acc, mp3, lossless osv og det fremgik tydeligt at det primært er i den øvre diskant de fjerner data når de komprimerer lyden. Når jeg lytter jazzradio på nettet i pinligt lave kb's, så gør det slet ingen forskel hvis jeg fifler med equalizer over 10kHz. Så den 900kb fil du hører har flere informationer, sikkert i diskanten, og det er ikke altid at foretrække, når det er digital lyd.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

ForegĂĄende

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 14 gæster

cron