god USB-kabel forber de lyden ?



god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf stollesen » 18. dec 2012, 18:27

er der forber at henter med et godt USB-kabel i forhĂĄnden til et normalt USB-kabel ??
er der nogen beviser pĂĄ det og var sir i om det. ?
hvis der er hvor kan jeg så købe et til ca 800kr 2½m?
Current headphones: hifiman he-1000
Amps:
DAC:
NAD M50 Digital Music Player
stollesen

 
Indlæg: 559
Tilmeldt: 14. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Næstved

god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf nc8000 » 18. dec 2012, 18:34

Det bliver der nok aldrig enighed om. Craig fra Whiplash udtaler at hans usb kabel til flere tusinde kroner er et af de bedste upgrades han har købt (og nej det er ikke et han selv laver eller sælger)
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Sv: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Rappo » 18. dec 2012, 18:36

Tvivler på at der kan bevises en forbedring, men flere her på hoved-fi.dk har oplevet forskelle og forbedringer fra et usb-kabel til et andet. Prøv at lave en søgning. :-)
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Anda » 18. dec 2012, 18:41

Larry foretrak sit Lindy fremfor et halvdyrt Viablue. Det er ikke sikkert at det dyre kabel er bedre (i dit setup).
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf telum » 18. dec 2012, 18:48

Must resist commenting! :-)
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Buyer no 1 » 18. dec 2012, 19:02

Jeg gĂĄr med helt de samme tanker som dig, stollesen.

Og jeg har tænkt på, om der var interesse for at lave en tour, med et godt/dyrt usb-kabel. Jeg forestiller at man køber et usb-kabel til fx 1000 kr. og dem der har lyst til at være med, deles om udgiften. Hvis der er 10 der vil være med, bliver det så en hund pr. mand. Og det synes jeg selv er en ok pris for at blive klogere på hvad man selv oplever, i ens eget anlæg, med et "kvalitets-usbkabel".

Når touren er slut, kunne vi sætte kablet på auktion, hvor salgsprisen tilfalder hoved-fi.dk. Og har man oplevet en forbedring, kan man jo byde på kablet, og måske stadig ende med at få det billigere end den oprindelige pris :-) Har man ikke oplevet en forbedring, har det jo så kun kostet en hund (+ noget porto) at få afklaret det.

Er der mon interesse for sĂĄdan et arrangement?
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Mataugust » 18. dec 2012, 19:40

Jeg tror dels det handler om hvilken musik der høres og ikke mindst i hvilken kvalitet den er indspillet. På mit eget udstyr, med laptop --> dacmagic+ er der en enorm forskel, ved "Antiphone blues" på standardkablet og et mellemklasses wireworld kabel.
Men indrømmet at på Stollesens dac var det svært at afgøre en forskel på standard og wireworld da vi hørte på Adele.
Så det kræver nok en del lytning at finde ud af om det er pengene værd.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Sorensiim » 18. dec 2012, 20:29

Jeg synes nærmere vi skulle forsøge at stable en blindtest på benene fordi min IT baggrund forhindrer mig i at tro der på nogen som helst måde kan være forskelle udover skærmning mod RF støj.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Kaps » 18. dec 2012, 20:33

Sorensiim skrev:Jeg synes nærmere vi skulle forsøge at stable en blindtest på benene fordi min IT baggrund forhindrer mig i at tro der på nogen som helst måde kan være forskelle udover skærmning mod RF støj.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2


Jeg sad med chipsposen fremme og ventede på dit svar, du er desværre en smule mere diplomatisk end jeg håbede rulle6
I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant.
Kaps

Brugeravatar
 
Indlæg: 1181
Tilmeldt: 14. okt 2011, 01:06
Geografisk sted: Herning

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Sleazy » 18. dec 2012, 20:54

Jeg må tilslutte mig Søren, dog uden at have reel erfaring med dyre USB-kabler.

En blindtest kunne være spændende.
Sleazy

 
Indlæg: 531
Tilmeldt: 20. nov 2011, 21:03
Geografisk sted: Aarhus C

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf pof » 18. dec 2012, 21:03

Læste lige en som havde fået et hurtigere system, betjeningsmæssigt, da han skiftede fra et USB kabel til et andet. Kablet sad imellem en Squeezebox Touch og en ekstern harddisk. Jeg ved ikke om USB protokollen har handshake og gentagelse ved fejl, men hvis ja, burde et godt kabel kunne give bedre kommunikation. Om det så giver bedre lyd, kan der helt sikkert fantaseres over.
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Sorensiim » 18. dec 2012, 21:13

pof skrev:Læste lige en som havde fået et hurtigere system, betjeningsmæssigt, da han skiftede fra et USB kabel til et andet. Kablet sad imellem en Squeezebox Touch og en ekstern harddisk. Jeg ved ikke om USB protokollen har handshake og gentagelse ved fejl, men hvis ja, burde et godt kabel kunne give bedre kommunikation. Om det så giver bedre lyd, kan der helt sikkert fantaseres over.

Det kan jo meget vel være han tidligere har brugt et kabel der ikke har overholdt USB 2.0 standarden. Netop den slags ting gør at jeg gerne så (og hørte!) en blindtest. Naturligvis skal deltagerne have lov at bestemme kilde, dac, forstærker og hovedtelefon - og ikke mindst musikken.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf stollesen » 18. dec 2012, 22:10

Buyer no 1 jeg er med pĂĄ din ide ;) .
sĂĄ var jeg kan fornem sĂĄ er det dyrt usb-kabel ikke de penger var, man kast efter det ?
har ogsĂĄ set pĂĄ det her http://www.av-connection.dk/?PNo=SUPUSB020
Current headphones: hifiman he-1000
Amps:
DAC:
NAD M50 Digital Music Player
stollesen

 
Indlæg: 559
Tilmeldt: 14. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Næstved

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf telum » 18. dec 2012, 22:21

Blind test (ægte) er det eneste jeg nogensinde vil tro på, placebo effekten er for stor i denne hobby. Min baggrund er i øvrigt ingeniør i datateknik :-)
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf pof » 18. dec 2012, 22:42

Sorensiim skrev:
pof skrev:Læste lige en som havde fået et hurtigere system, betjeningsmæssigt, da han skiftede fra et USB kabel til et andet. Kablet sad imellem en Squeezebox Touch og en ekstern harddisk. Jeg ved ikke om USB protokollen har handshake og gentagelse ved fejl, men hvis ja, burde et godt kabel kunne give bedre kommunikation. Om det så giver bedre lyd, kan der helt sikkert fantaseres over.

Det kan jo meget vel være han tidligere har brugt et kabel der ikke har overholdt USB 2.0 standarden. Netop den slags ting gør at jeg gerne så (og hørte!) en blindtest. Naturligvis skal deltagerne have lov at bestemme kilde, dac, forstærker og hovedtelefon - og ikke mindst musikken.

Hvis man skal blindteste, skal man vel have det værste med også.
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Sv: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Thomas WM » 18. dec 2012, 22:51

Jeg stiller gerne min UPS til rĂĄdighed, samt udmĂĄling og udbedring af jordforbindelse.
Ja vi kan da mødes her, det er jo lige midt i DK :-)
Thomas WM

 

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf vaskebjørnen » 18. dec 2012, 23:13

så længe USB kablerne overholder samme standart kan jeg ikke finde nogle årsager til det ene skulle være bedre end det andet, det minder mig om Cryo behandlede hifi sikringer med sølv tråd der giver forbedringer i lyden..
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Thomas WM » 18. dec 2012, 23:24

vaskebjørnen skrev:så længe USB kablerne overholder samme standart kan jeg ikke finde nogle årsager til det ene skulle være bedre end det andet, det minder mig om Cryo behandlede hifi sikringer med sølv tråd der giver forbedringer i lyden..

Husk at vende dem rigtigt..! musik16

Vi er ganske enige, men eneste mĂĄde at fĂĄ det manet helt i jorden og undgĂĄ placebo effekt er vel at udelukke flest mulige fejlkilder og sĂĄ lave blindtest.
Måske man i samme omgang skulle teste de famøse sikringer og 230V kabler?

UPS'en burde levere 'ren' strøm, jeg vil se om jeg kan få fat i et oscilloscop og lave en indledende afmåling for at være på den sikre side.
Da jeg bor i aflagt mosejord, så har jeg en ualmindelig god jordforbindelse, så der skulle være mulighed for at kunne få udstyret jordet ordentligt.
Thomas WM

 

god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf nc8000 » 18. dec 2012, 23:53

vaskebjørnen skrev:så længe USB kablerne overholder samme standart kan jeg ikke finde nogle årsager til det ene skulle være bedre end det andet, det minder mig om Cryo behandlede hifi sikringer med sølv tråd der giver forbedringer i lyden..


Cryo behandling kan jeg i visse tilfælde forstå fornuften i, f.eks. I rør hvor det skulle fjerne spændinger i glasset og forhindre evt. ringen, og jeg kan også se at denne fjerne spændinger effekt kunne have betydning i andre situationer men bevise det kan jeg da ikke
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Buyer no 1 » 19. dec 2012, 00:32

Det står jo enhver frit for, at teste på den måde man finder mest hensigtsmæssigt.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Næste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster

cron