Lidt tanker om Danish Audio Design DAC 05



Lidt tanker om Danish Audio Design DAC 05

Indlægaf davidsh » 27. apr 2013, 01:04

Nu har jeg haft denne DAC i over en uge. Det er en rigtig god opgradering i forhold til den indbyggede DAC i V8P'eren samt DAC'en i min lille fiio. Faktisk er det lige den opgradering jeg havde brug for. Nu er den lyd jeg fĂĄr ud a mit set-up 'just right'.
Sådan til fremtidig reference tænkte jeg, at jeg lige ville skrive et par ord om den... Nu er jeg ikke den mest erfarne hvad dette angår, men jeg har selvfølgelig gjort mig nogle betragtninger.

Hvor starter man? Jeg kan da i hvert fald sige, at lyden virker mere detaljeret. Ikke som i 'jeg kan høre ting i min musik, jeg aldrig har hørt før', men mere på den måde at jeg ikke behøver at koncentrere mig så meget om de små nuancer i musikken. Den (musikken) fremstår mere klar, og mere overskuelig. Her vil jeg understrege at overskuelig faktisk er et meget rammende ord.
Min musik har nu fået mere udtryk og mere kant, mere kraft, mere dynamik. Dog vil jeg ikke sige at det lyder mere delikat, som man måske kunne forvente, men det vil jeg komme tilbage til. Hvorom alting er, hører jeg ikke den lidt kedelige rør-lyd, min forstærker kan producere, men i stedet en behagelig, kraftfuld og organisk lyd...
For lige at blive i den positive boldgade, kan jeg nævne, at det der har imponeret mig allermest er det 'attack' specielt akustiske instrumenter har. Når jeg lytter til AiC's Unplugged er jeg helt solgt...

Men nu til noget andet. Sound stage. Eller lytterum om man vil. Det sjove med denne DAC er, at den virker en anelse agressiv. Jeg fornemmer ikke den typiske forøgelse af rum i lyden, jeg ellers ofte har hørt med gode kilder. Tvært imod. I stedet er mit lytterum (meget) groft sagt blevet grado-fiseret (tag det med et gran salt, jeg har kun hørt de forskellige gradomodeller kort).
Lige sĂĄ vel som der er et rigtig godt attack(!) kan lytterummet virke lidt afkortet, tingene fĂĄr ikke helt lov til at fade ud, som nogen nok ville pĂĄstĂĄ de burde, lytterummet virker simpelthen lidt 'afkortet'.
Med sange, der i forvejen har vokaler o.lign, der fylder meget og ikke har en skarp placering i lytterummet, kan jeg godt føle, at jeg får lidt musisk tunnelsyn. Det gør kort sagt DAC'en mere agressiv, mindre delikat.
I mangel på et bedre ord, bliver musikken omsluttende og dragende. På engelsk det jeg vil kalde 'immersive', men det kan samtidig også give en smule lyttetræthed, specielt hvis jeg laver noget andet mens musikken kører.

Opsummeret er lyden musikalsk på den udtryksfulde måde med et godt attack og en aggressiv følelse, dog kan lytterummet virke lidt snævert, men stadigvæk med god dynamik.
Jeg er overbevist om at dette ikke er den mest neutrale og 'rigtigt' lydende DAC. Men uden at vide alt for meget om den slags, vil jeg vove at påstå, at der ikke findes mange andre konvertere med en lignende lyd. Denne DAC tror jeg ikke, jeg ville sælge, hvis jeg faktisk havde en neutral, 'korrekt', dyrere og teknisk set bedre DAC, for den er musikalsk og har hvad jeg stærkt formoder er en speciel lyd, der er engagerende.

Andre, der mĂĄske er bekendt med denne?
Senest rettet af davidsh 28. apr 2013, 01:23, rettet i alt 1 gang.
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Lidt tanker om Danish Audio Design DAC 05

Indlægaf Daf » 27. apr 2013, 22:50

Ja, jeg har også lige købt den og jeg kan godt genkende den i din beskrivelse.
Mit umiddelbare indtryk er detaljer, masser af detaljer, dynamisk, punchy og forward præsentation. Jeg beklager de engelske ord, men jeg synes de dækker udtrykket bedst.
I den første tid med den syntes jeg næsten kun jeg hørte mikrodetaljer i min musik, så meget at jeg ind imellem næsten ikke kunne genkende mine ellers velkendte musiknumre. Jeg blev simpelthen opmærksom på helt andre ting i musikken, som jeg ikke havde lagt mærke til tidligere og det fik numrene til at fremstå anderledes for mig.
Jeg vil også bruge ordet musikalsk og engagerende om denne dac og ikke mindst livlig, jeg synes den er fantastisk og min stax elsker den :-) Stax er måske nok overlegne og overskudsagtige under alle forhold, men nu er dynamikken noget helt andet, den er live. Den kan selvfølgelig ikke presse min stax over evne, men den kan give min stax mulighed for virkelig at spille nuanceret og vise alt hvad den kan. Hvis musikken er aggressiv så kommer det også frem, på den fede måde altså ;-) Det er nok det jeg synes er fedest. Før dac05 kunne Slayer godt lyde lidt for roligt, selvom der var fart nok over feltet, nu er farten og snerten, alt det som jeg klart fornemmer ønskes udtrykt i musikken, det er med og står helt tydeligt 4musik
Jeg har fået en meget mere nuanceret musiksamling med et langt større spektrum af udtryk og følelser med denne dac og jeg har vel at mærke fået noget jeg ikke vidste jeg kunne få og nu vil jeg for alt i hifi- og musikverdenen ikke undvære det. Dac05 har sat en helt ny standard for mig og den har naturligvis indtaget en helt central plads i mit setup.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Lidt tanker om Danish Audio Design DAC 05

Indlægaf davidsh » 28. apr 2013, 01:16

Ahh, selvfølgelig dynamisk. Et godt ord jeg mangler. Mikrodetaljer er egentlig noget jeg kan nikke genkendende til. Men jeg synes bestemt ikke det er for meget, overhovedet. Jeg elsker at jeg kan høre små nuancer i min musik. Som sagt så er jeg specielt meget imponeret over det attack DAC'en har.. Men jeg har jo ikke rigtig noget at sammenligne den med på nær halvdårlige DAC's.

Rigtig dejligt med et svar for øvrigt. Jeg synes den DAC komplimenterer min x-can rigtig godt. Den har lidt rør-lyden til at modsvare DAC 05'eren lidt så at sige. Jeg gad godt (også) at have en mere 'reference-dac' sådan for en god ordens skyld. Jeg vil opdatere mine tanker om den hvis de ændrer sig.
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Lidt tanker om Danish Audio Design DAC 05

Indlægaf Claus-DK » 28. apr 2013, 13:04

Davidsh @ skriv dig på her,det kunne være interessant..
http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=44&t=2476
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lidt tanker om Danish Audio Design DAC 05

Indlægaf davidsh » 28. apr 2013, 13:13

Uha, det ville være interessant, jeg er da overbevist om at det ville være en HELT anderledes lyd. Claus, løber du ikke lidt en risiko ved at sættet (med post-dk) kun er forsikret for 5000?
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Lidt tanker om Danish Audio Design DAC 05

Indlægaf Claus-DK » 28. apr 2013, 13:15

Man skal leve livet farligt..
Hvis du trækker momsen fra 6000 vil du også kunne regne ud at mit tab er mindre end 5000 og jeg har jo også en beskeden avance så 5000 er fint dækkende for et eventuelt tab..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lidt tanker om Danish Audio Design DAC 05

Indlægaf davidsh » 3. mar 2014, 23:57

Jeg vil lige tilføje at denne DAC er baseret på pcm 1792 fra Burr Brown. Og så er jeg for øvrigt stadig rigtig godt tilfreds med den.. Ingen trang til at opgradere foreløbig.
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Lidt tanker om Danish Audio Design DAC 05

Indlægaf Anda » 4. mar 2014, 00:21

Det ser ud til at der er en ny hjemmeside pĂĄ vej. HĂĄber den bliver mere informativ end den gamle :roll:
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster