Hifi-Man DAP's vs. iPod+ekstern forstærker



Hifi-Man DAP's vs. iPod+ekstern forstærker

Indlægaf librarian » 22. jun 2011, 09:48

Nu er der efterhånden nogle stykker herinde, der har lyttet til enten hm-601, hm-602 og vist endda nogle, der kender hm-801... Jeg har et par spørgsmål:

1. Hvordan klarer disse afspillere sig generelt i forhold til en ipod med line out og en god ekstern forstærker?

2. Fungerer det godt med udskiftning af sd kort? Det er jo vigtigt, at det er nemt, hvis man f.eks. har hele sin musiksamling på sd-kort (f.eks. genreopdelt) og pludselig vil høre et enkelt nummer fra et andet kort...

3. UI: Er det bare "drag & drop"? Og kan man bare lave sin egen mappestruktur og slippe for alle mulige overgreb...? Det bedste ved min gamle iAudio7 er, at jeg bare lægger musikken over i nogle mapper, som jeg altid kan finde rundt i. I modsætning til iPod/iTunes, som jeg efterhånden har et afslappet omend meget køligt forhold til...
Senest rettet af librarian 22. jun 2011, 10:54, rettet i alt 1 gang.
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Hifi-Man DAP's

Indlægaf nc8000 » 22. jun 2011, 09:59

Lydkvaliteten med sammenligneligt materiale (op til lossless 16/44) vil blive afgjort af personlig præference. Dac'en i HM afspillerne er nok generelt bedre end i iPods men de eksterne forstærkere er ofte bedre end den i HM og de har den store fordel af stort udvalg i pris og lydsignatur. HM kan så afspille hires hvilket er besværligt eller umuligt afhængig af iPod modellen.

HM afspillernes svaghed lige som alle de andre Kina afspillere er deres software som er milevidt bagud for iPod.

SD kort fungerer udemærket og det er drag and drop til selvvalgt filstruktur. HM afspillerne kan navigere og afspille enten efter fil strukturen eller efter en tag meta database.

HM spillerne har den fordel at de er one box løsninger uden ekstra kabler osv.

Jeg tror ikke at man objektivt kan afgøre hvilken løsning der er bedst, det vil blive en individuel afgørelse baseret på personlige behov og præferencer
nc8000

 

Re: Hifi-Man DAP's

Indlægaf librarian » 22. jun 2011, 10:08

Tak for dit svar, nc8000. Du bekræfter desværre det, jeg havde på fornemmelsen. Bedre dac, men en forstærker der ikke kan måle sig med bedre eksterne forstærkere. Men gælder det også hm-801?

Kan du skifte sd-kort uden at slukke/tænde for afspilleren?

Ang. software, sĂĄ er det muligt, kineserne er bagefter - men jeg kan godt li' det sĂĄdan lidt gammeldags:-)

Og ja, det ville være virkelig rart at slippe for kabler og elastikker i lommerne for ikke at tale om administration af flere enheders batteriniveau mv.....
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Hifi-Man DAP's vs. iPod+ekstern forstærker

Indlægaf nc8000 » 22. jun 2011, 11:34

Jeg mener også at det gælder selv det bedste af amp modulerne til 801 selvom jeg jo ikke personligt har hørt det men hvis man kan lide lydsignaturen af 801's indbyggede modul er det jo fint, som linje kilde er den ihvert fald fantastisk,

Om man kan skifte med maskinen tændt ved jeg ikke, jeg har kun haft et kort til rådighed.

Jeg har sĂĄdan set heller ikke noget i mod det lidt gammeldags, der er bare for mange ting der ikke virker (her er HM afspillerne klart de mindst slemme).

Omkring batterierne leverer 801 kun omkring 8 timers drift mens 60x klarer omkring 10 timer hvilket næsten alt andet jo slår med flere længder hvis det er vigtigt (min SR71-B kan dog også kun klare 8-10 timer) og de kan ikke lade via usb men skal bruge deres dedikerede ladere (det skal SR71-B også, surt).
nc8000

 

Re: Hifi-Man DAP's vs. iPod+ekstern forstærker

Indlægaf FrederikS » 22. jun 2011, 12:21

Har selv boet med HM-801eren i et stykke tid og er helt enig i hvad nc har sagt.
SD kort understyttelsen er lidt sjov, men hvis man formatere kortene korrekte så virker langt de fleste. Kan anbefale at man køber kort fra kendte mærker og ikke hurtigere end klasse 4 da disse stortset aldrig følger de normal formateringsstandarder.

Der vil snart komme et balanceret forstærker modul og et nyt high-performance modul til 801eren. Det er nok ikke noget der rykker det vilde ved batterilevetiden som nok vil være på cirka 8 timer.

Det gammeldags bruger interface er lidt irriterende men jeg synes at lydkvaliteten gør det op for det i de fleste scenarier. Den er lidt langsom hvis den har kørt i længere tid, men det skulle eftersigende blive fikset ved de næste firmware opdateringer.

96 kHz lyder virkeligt godt. Signaturen er lidt varm og med afrullet top pga. DAC implementeringen, dog er det ikke umiddelbart hørbart i musik.
FrederikS

 
Indlæg: 290
Tilmeldt: 1. maj 2011, 17:52

Re: Hifi-Man DAP's vs. iPod+ekstern forstærker

Indlægaf nc8000 » 22. jun 2011, 12:33

Mit største problem med HM afspillerne er at de har hit and miss understøttelse af 24/88 flac formatet. I følge Fang understøttes det slet ikke men nogle 24/88 filer afspilles fint mens andre ikke virker
nc8000

 

Re: Hifi-Man DAP's vs. iPod+ekstern forstærker

Indlægaf FrederikS » 22. jun 2011, 12:37

Problemet med 88 kHz er at det er en standard ligsom SD kort. Men jo det er pisse irriterende især fordi at producenterne elsker 176 kHz og det skalere trods alt pænest til 88 kHz.
FrederikS

 
Indlæg: 290
Tilmeldt: 1. maj 2011, 17:52

Re: Hifi-Man DAP's vs. iPod+ekstern forstærker

Indlægaf librarian » 22. jun 2011, 13:59

Hifi-Man afspillerne har line out, ikke sandt?
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Hifi-Man DAP's vs. iPod+ekstern forstærker

Indlægaf Mellemhjulet » 22. jun 2011, 14:06

Jeg brugte jo den HM-601 jeg lånte som kilde i mit almindelige stereoanlæg, da jeg ikke havde hovedtelefoner der var gode nok til at yde den retfærdighed. Mit indtryk er også den lyder bedst ud af linjeudgangen. Den kunne iøvrigt lades op via usb stik, men 801 kan vist ikke.
Jeg havde ingen problemer med SD kort og filer med windows. Mere kan vist læses i min lange anmeldelse.
Kilde: Hifiman HM-601 Slim, Cowon D2+
Forstærker: JDS Labs cMoyBB v2.03
DAC/forstærker: Beresford Caiman Mk. II
Hovedtelefoner: Fischer Audio FA-002w Sapele træ | ATH ESW9 - APS v3 kabel | Superlux HD-660 | Takstar Pro-80 | Bose QC15
Mellemhjulet

Brugeravatar
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:50
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hifi-Man DAP's vs. iPod+ekstern forstærker

Indlægaf nc8000 » 22. jun 2011, 16:29

De lyder rigtig godt som linje kilder og ja det er da rigtigt at det kun er 801 der ikke kan lades via usb
nc8000

 

Re: Hifi-Man DAP's vs. iPod+ekstern forstærker

Indlægaf LarsHP » 16. nov 2011, 20:06

Min Headstage Arrow 12HE 3G forstærker lyder ikke nær så fintkornet, som HM-602 og HM-801 via hovedtelefonudgangen.
Med andre ord så skal man have en MEGET god ekstern/bærbar forstærker, for at det svarer sig at købe en sådan
- specielt i betragtningen af komforten det er at have det hele i en boks.
Det eneste minus ved HM-602 forstærkerdel er, at dens hovedtelefonudgang har støj på de meget følsomme in-ear hovedtelefoner.
Dette er hørbart mellem numrene og på musik med "stille baggrund" så som f.eks. en solo eller trio, hvor efterklangen bliver lidt sløret.
Ovennævnte gælder KUN med meget følsomme IEMs og HM-602. Ikke med mindre følsomme hovedtelefoner og slet ikke med HM-801 via GAME kortet.
Begge HiFiMan spillerne lyder intet mindre end forrygende godt via min HE-6, der er ekstremt tung at drive (83dB @ 50 Ohm).
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Hifi-Man DAP's vs. iPod+ekstern forstærker

Indlægaf librarian » 17. nov 2011, 10:30

Jeg synes ikke der er den store forskel på HM-602's hovedtelefonudgang og line out til iQube med Yuin G1A (150ohm). Det er egentlig ret imponerende, for iQube er også en rigtig god forstærker!

Til gengæld er jeg overbevist om, at den kommer til at mangle kraftoverskud, når jeg skal bruge den transportabelt i hjemmet med en hovedtelefon som HD650. Jeg har ikke prøvet endnu, men jeg kan ikke tro andet. Det bliver spændende :-)
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Hifi-Man DAP's vs. iPod+ekstern forstærker

Indlægaf nc8000 » 17. nov 2011, 10:33

LarsHP skrev:Min Headstage Arrow 12HE 3G forstærker lyder ikke nær så fintkornet, som HM-602 og HM-801 via hovedtelefonudgangen.
Med andre ord så skal man have en MEGET god ekstern/bærbar forstærker, for at det svarer sig at købe en sådan
- specielt i betragtningen af komforten det er at have det hele i en boks.
Det eneste minus ved HM-602 forstærkerdel er, at dens hovedtelefonudgang har støj på de meget følsomme in-ear hovedtelefoner.
Dette er hørbart mellem numrene og på musik med "stille baggrund" så som f.eks. en solo eller trio, hvor efterklangen bliver lidt sløret.
Ovennævnte gælder KUN med meget følsomme IEMs og HM-602. Ikke med mindre følsomme hovedtelefoner og slet ikke med HM-801 via GAME kortet.
Begge HiFiMan spillerne lyder intet mindre end forrygende godt via min HE-6, der er ekstremt tung at drive (83dB @ 50 Ohm).


HE-4 kunne 601/602 ikke drive tilfredsstillende da jeg havde dem alle på besøg i foråret
nc8000

 

Re: Hifi-Man DAP's vs. iPod+ekstern forstærker

Indlægaf LarsHP » 17. nov 2011, 13:13

Jeg må tilføje, at jeg kun opnåede moderat til højt lydniveau med HE-6 med HM-602/801 med volumen i maks.
På nogle spor, der har højt lydniveau, måtte jeg dog skrue ned.
Ærlig talt, så ved jeg godt at det kan se mærkeligt ud at jeg (ligesom de aller fleste andre) bruger effekttrin på 50w eller mere i 8 Ohm,
når jeg samtidig får gode resultater med en lille indbygget hovedtelefonforstærker.
Uanset - sĂĄ lyder HE-6 forrygende godt sammen med HM-602 og HM-801.
Det balancerede forstærkermodul til HM-801 kunne vise sig at være meget interessant, når jeg lytter til HE-6 via DAP'en.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Hifi-Man DAP's vs. iPod+ekstern forstærker

Indlægaf nc8000 » 17. nov 2011, 13:23

Ja det tror jeg vil være godt. Til HE500 har det kraft i overskud og jeg er maks på 50% volumen og det lyder rigtig godt.

601/602 kunne sådan set godt spille højt nok med HE4 men de manglede kontrol og overskud når det blev stort eller komplekst
nc8000

 


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron