Jeg fik mig en gammel bærbar CD-afspiller...



Jeg fik mig en gammel bærbar CD-afspiller...

Indlægaf Burning777 » 26. jun 2011, 12:07

Så er der kommet liv i min CD-afspiller som nc8000 var så venlig at forære mig. Den er jeg meget taknemmelig for og det er jo et super fint lille setup der spiller nu:

CD Sony D-EJ1000 --> Optical --> MUSE Mini DAC --> ALO Cryo --> iQube --> Grado SR325i

Det spiller dejligt detaljeret med pondus i bassen. Det skyldes nok Muse DAC'en men det er virkelig en dejlig mulighed jeg har for at lytte til CD'er på kontoret eller i campingvognen nu. Bedre kan det næsten ikke blive. musik15

Det var bare lige en lille status rapport herfra.

Et billede af det hele sammen med min gamle Sony CD afspiller som ikke har optisk udgang og som er ved at stå af med knas i lyden konstant på de første 3-4 tracks på alle CD'er.

Billede

Man kan godt se at denne CD-afspiller er brugt og det gør jo heller ikke noget. Der er helt sikkert meget i den endnu. Men jeg tror alligevel jeg har fået blod på tanden og vil forsøge at finde mig en fremtidig erstatning i tilfælde af at den nu skulle stå af.

Men hvad skal jeg kigge efter her? Er der nogle gode bud på nye bærbare CD / DVD-afspillere, der ville gøre det godt som kilde i dette setup?
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Jeg fik mig en gammel bærbar CD-afspiller...

Indlægaf nc8000 » 26. jun 2011, 12:14

Jeg er ikke bekendt med noget nyere der har optisk (eller anden digital) udgang
nc8000

 

Jeg fik mig en gammel bærbar CD-afspiller...

Indlægaf Burning777 » 26. jun 2011, 12:48

Det behøver ikke være Sony. Jeg tror måske jeg vil prøve at kigge efter en dvd afspiller som børnene også kan få glæde af. Der må være nogle modeller med optisk udgang.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Jeg fik mig en gammel bærbar CD-afspiller...

Indlægaf Sandrenseren » 26. jun 2011, 13:29

Burning777 skrev:Det behøver ikke være Sony. Jeg tror måske jeg vil prøve at kigge efter en dvd afspiller som børnene også kan få glæde af. Der må være nogle modeller med optisk udgang.

..men så skal du bare til at diskutere med ungerne om de skal se film eller du skal høre musik.

I min verden er tiden løbet fra fysiske medier og "mekaniske" afspillere, det er kun et spørgsmål om tid før drevet bliver slidt/støvet/mister justering og opgiver. En brugt netbook kan fås til omkring en tusse og fungerer fint som afspiller når først musiksamlingen er rippet. Intet bøvl med fedtfingre og ridser på cd'erne, ingen ballade med cd safspillere der hakker og ikke gider spille og med en backup af musiksamlingen på din stationære pc er det heller ikke noget problem hvis den billige netbook går i koma. Der er selvfølgelig dem der stadig sværger til at stå og fumle skiver i en afspiller, så dur det jo ikke at have hele musiksamlingen liggende parat elektronisk.. :grin:
Sandrenseren

 
Indlæg: 210
Tilmeldt: 1. apr 2011, 22:48
Geografisk sted: Hedehusene

Re: Jeg fik mig en gammel bærbar CD-afspiller...

Indlægaf nc8000 » 26. jun 2011, 14:20

At rippe en stor samling (jeg har vel omkring 1.500 cd'er) tager laaang tid. Ligeledes når man på en eller anden rejse lige har besøgt en second hand pusher eller fundet noget lokalt spændende så er det surt først at kunne høre det når man kommer hjem, det er primært det jeg har haft brugt mine cd walkmen til, men nu rejser jeg så lidt at jeg ikke fik dem brugt og når jeg gør har jeg min pc med cd drev i og så bliver den rippet på stedet og overført til en af mine daps
nc8000

 

Re: Jeg fik mig en gammel bærbar CD-afspiller...

Indlægaf Sandrenseren » 26. jun 2011, 15:56

Det er rigtigt det tager tid at rippe, men der er jo ingen der siger man behøver sidde og vente på det. Jeg har med succes brugt min netbook med et ekstern usb cdrom drev og sat rippeprogrammet til automatisk at rippe det jeg putter i og spytte skiven ud når den er done. Jeg foretrækker klart at gøre det på en maskine jeg ikke direkte bruger, jeg har prøvet at gøre det på min stationære mens jeg bruger den til alt muligt andet også og jeg synes det påvirker brugen og sløver tingene lidt ned. Det er meget federe bare at have netbooken med drev stående til at passe sig selv og så bare fodre med en ny skive hver gang den spytter ud. Jeg kommer hurtigt gennem 20-30 skiver uden at tænke over det, på den måde.Jeg tager 10-15 skiver ud af hylstrene og stabler dem, så kan jeg stortset på autopilot og uden at spekulere over det skifte skiver når drevet spytter ud.
Sandrenseren

 
Indlæg: 210
Tilmeldt: 1. apr 2011, 22:48
Geografisk sted: Hedehusene

Re: Jeg fik mig en gammel bærbar CD-afspiller...

Indlægaf Buyer no 1 » 26. jun 2011, 16:02

Mener at kunne huske et billede fra et magasin (måske High Fidelity) fra firserne, hvor der var en ca. 2 meter høj stak 78'ere, og ved siden af den en lille stak cd'ere, med den samme mængde musik.

I dag kunne man sĂĄ lave en tredie stak, der formentlig kun ville bestĂĄ af Ă©t SD-kort! :-)

Det har været en lang rejse, siden introduktionen af rejsegrammofonen....
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Jeg fik mig en gammel bærbar CD-afspiller...

Indlægaf nc8000 » 26. jun 2011, 16:32

Ja 78'er havde ikke særlig høj musiktæthed. Den ældste 78'er jeg har er fra 1907 med Enrico Caruse. Det er en af de store med diameter næsten som en lp men kun indspillet på den ene side. Den er 2 mm tyk og vejer 3-400 gram.

Det der faktisk tager længst tid ved ripning er faktisk ofte ikke selv ripnigen men metadata editering og album art
nc8000

 

Re: Jeg fik mig en gammel bærbar CD-afspiller...

Indlægaf Claus-DK » 26. jun 2011, 16:50

problemet med en laptop er at de ofte ikke har digitalt ud.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12677
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Jeg fik mig en gammel bærbar CD-afspiller...

Indlægaf nc8000 » 26. jun 2011, 18:34

Min lille 11,3" Acer super netbook har optisk ud (men intet cd drev)
nc8000

 

Re: Jeg fik mig en gammel bærbar CD-afspiller...

Indlægaf Aquila » 26. jun 2011, 19:02

Og jeg ved at Rasmus' bærbar også har optisk ud.

Mac FTW?
WESTONE ES5!!!!
Aquila

Brugeravatar
 
Indlæg: 907
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:30
Geografisk sted: Kolding.

Re: Jeg fik mig en gammel bærbar CD-afspiller...

Indlægaf Burning777 » 29. jun 2011, 01:09

Jeg bruger allerede min Mac's optiske udgang når jeg sidder hjemme... nu er det dog MEGET sjældent at den kommer med nogle steder hen - siden der kom en iPad i tasken. Den er lidt lettere at have med at gøre. Efterhånden bruger jeg kun den 5 år gamle MacBook Pro til musik-ripning og import af billeder. Jeg bruger heller ikke disse portable CD-afspillere som nogle jeg har med alle steder hen. Meningen er at de står fast på kontoret som et micro-anlæg, der kan ligge i en skuffe eller let tages med i campingvognen. Men en lille netbook var ikke noget dårligt forslag. Jeg har også tænkt på sådan noget som dette her:

http://www.littledot.net/forum/viewtopic.php?f=9&t=823&sid=27d6ff7bacbf0a07cb8880933d383462
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Re: Jeg fik mig en gammel bærbar CD-afspiller...

Indlægaf Sorensiim » 29. jun 2011, 22:53

Buyer no 1 skrev:Mener at kunne huske et billede fra et magasin (måske High Fidelity) fra firserne, hvor der var en ca. 2 meter høj stak 78'ere, og ved siden af den en lille stak cd'ere, med den samme mængde musik.

I dag kunne man sĂĄ lave en tredie stak, der formentlig kun ville bestĂĄ af Ă©t SD-kort! :-)

Det har været en lang rejse, siden introduktionen af rejsegrammofonen....

Jeg har et 32gb microSD kort i min J3. Det er mindre end et frimærke og rummer ca. 1000 numre i FLAC - direkte imponerende når man ser hvor latterligt små de kort er.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Jeg fik mig en gammel bærbar CD-afspiller...

Indlægaf Burning777 » 13. jul 2011, 13:32

I skal da lige have et par billeder af hvordan det ser ud pĂĄ mit skrivebord.

Billede

Billede

Billede

Jeg er meget glad for CD-afspilleren og sammen med MUSE DAC og iQube --> SR325i har jeg en lyd jeg godt kan leve med til arbejdet 1musik
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Jeg fik mig en gammel bærbar CD-afspiller...

Indlægaf techtrino » 19. aug 2011, 22:21

Den er sgu da fin :)

Men du mangler lidt kortere kabler sĂĄ du kan stacke det hele :D
techtrino

 
Indlæg: 39
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron