Ny "billig" DAC

Ny "billig" DAC

Indlægaf Sorensiim » 27. jun 2011, 15:46

Denne her hobby er noget skrammel...

Det ser ud til at min nye headamp har udpenslet manglerne ved min Silverstone EB01 USB dac, så jeg kigger så småt efter en ny... Det oplagte var jo at bestille en Maverick Audio Tubemagic D1, da den ikke alene fysisk matcher min A1, men også skulle lyde suverænt sammen med netop den. Men inden jeg begynder at vende sofapuderne for at finde $200 + shipping, er der så en anden DAC jeg skal overveje? Eneste krav der er mejslet i sten er sådan set USB input og at den ikke må være større end A1'eren. Nåja, den skal også helst lyde godt ;)

Ebay har jo masser af kinesiske USB dacs til smĂĄ penge, f.eks. denne AUNE til $50: http://cgi.ebay.co.uk/AUNE-Nano-Top-qua ... 446wt_1139

What to do?
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg

Re: Ny "billig" DAC

Indlægaf librarian » 27. jun 2011, 15:59

Muse dac'en fĂĄr gode ord med pĂĄ vejen. Hvis du er til NOS (non-over-sampling) / analog-lignende lyd. Overvejer den selv.

Ellers har jeg en udac, som jeg er ret glad for. Meget handy lille sag, som jeg er fuldt ud tilfreds med. Den er god line out og fungerer godt sammen med de forstærkere jeg har: wa2, lisa III, iqube...

Jeg havde på et tidspunkt en Pico DAC. Dén savner jeg ind imellem. Husker lyden som mere detaljeret end udac og med større soundstage... Sådan en skal jeg nok have igen en dag...

Ellers lyder det da meget fornuftigt at gå efter "familie-medlemmet´" til din nye forstærker :-)
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

Geografisk sted: København

Ny "billig" DAC

Indlægaf nc8000 » 27. jun 2011, 19:53

Har Muse'en usb ind ?
Jeg har leget med Buyers Hegel HD2 og den er jeg blevet så tilpas begejstret for at jeg nok kommer til at købe en af dem
nc8000

Re: Ny

Indlægaf helledie » 27. jun 2011, 19:54

nc8000 skrev:Har Muse'en usb ind ?
Jeg har leget med Buyers Hegel HD2 og den er jeg blevet så tilpas begejstret for at jeg nok kommer til at købe en af dem

Nej - det har den desværre ikke... Kun toslink og coax.
helledie

Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Sorensiim » 27. jun 2011, 19:58

Nu hvor jeg sidder med min Silverstone DAC sluttet til min egen pc er der ikke de mindste spor af clipping... Måske var det en driver issue? Jeg kører ubuntu Linux herhjemme, på jobbet var det windows 7.

Men Muse fĂĄs ogsĂĄ som USB dac: http://cgi.ebay.co.uk/MUSE-Mini-USB-DAC ... 3463wt_908

Tough call... Tror Silverstone'n fĂĄr lov at leve lidt mere :)
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf helledie » 27. jun 2011, 20:15

Der er dog ikke 4xdac i den med USB - så ved ikke hvordan den lyder. Og der står heller ikke om den bruger den samme dac. Men den er da et forsøg værd :)
helledie

Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Mellemhjulet » 27. jun 2011, 20:28

Muse 4x 1543 har ikke USB. Til gengæld er en dims som M2Tech USB to spdif jo vejen frem i det øjeblik man har musik i 24/96 eller højere, da USB normalt ikke overfører det: http://sixmoons.com/audioreviews/m2tech/hiface.html

Så spørgsmålet er om det kan blive et behov at spille HD tracks.... (... og DET kan det hurtigt bliver når man læser denne nørd side musik14 )

Musen lyder rigtig godt til prisen, i hvert fald batteridrevet og lidt modificeret som min. Jeg synes ihvertfald at NOS lyden er rigtig god når man sidder og hører musik for musikkens skyld.
Kilde: Hifiman HM-601 Slim, Cowon D2+
Forstærker: JDS Labs cMoyBB v2.03
DAC/forstærker: Beresford Caiman Mk. II
Hovedtelefoner: Fischer Audio FA-002w Sapele træ | ATH ESW9 - APS v3 kabel | Superlux HD-660 | Takstar Pro-80 | Bose QC15
Mellemhjulet

Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Sorensiim » 27. jun 2011, 21:17

Mellemhjulet skrev:Muse 4x 1543 har ikke USB. Til gengæld er en dims som M2Tech USB to spdif jo vejen frem i det øjeblik man har musik i 24/96 eller højere, da USB normalt ikke overfører det: http://sixmoons.com/audioreviews/m2tech/hiface.html

Så spørgsmålet er om det kan blive et behov at spille HD tracks.... (... og DET kan det hurtigt bliver når man læser denne nørd side musik14 )

Musen lyder rigtig godt til prisen, i hvert fald batteridrevet og lidt modificeret som min. Jeg synes ihvertfald at NOS lyden er rigtig god når man sidder og hører musik for musikkens skyld.

Der er flere USB-enheder der klarer 24/96 - men det er rigtigt at de fleste af dem stopper ved 16/44,1.
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Mellemhjulet » 27. jun 2011, 21:51

Sorensiim skrev:Der er flere USB-enheder der klarer 24/96 - men det er rigtigt at de fleste af dem stopper ved 16/44,1.

Joh, men problemet som jeg har forstĂĄet det, er at fĂĄ mere end 48 khz ud fra pcen via usb. Og i god nok kvalitet. Men nogen her mĂĄ da vide noget mere om det end mig?

Musen kan spille 24/96 filer, men smider nok en masse informationer væk i processen, så problemet er ikke så stort med den. Dog synes jeg den lyder lidt bedre med HD tracks alligevel.
Kilde: Hifiman HM-601 Slim, Cowon D2+
Forstærker: JDS Labs cMoyBB v2.03
DAC/forstærker: Beresford Caiman Mk. II
Hovedtelefoner: Fischer Audio FA-002w Sapele træ | ATH ESW9 - APS v3 kabel | Superlux HD-660 | Takstar Pro-80 | Bose QC15
Mellemhjulet

Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf nc8000 » 27. jun 2011, 21:52

Hegel HD2 klarer fint op til 24/96 over usb og med HQPlayer kan den også klare 24/88 som wasapi ikke normalt understøtter og som Hegel heller ikke understøtter native men HQPlayer er en upsampling wasapi player app. GUI'en er ikke noget at råbe hurra for og den koster €99
nc8000

Indlægaf Sorensiim » 28. jun 2011, 13:58

Alle andre kandidater på min DAC-liste er lige rykket ned af rangstigen og mit DAC-køb er udskudt: http://www.head-fi.org/forum/thread/545 ... ion-thread

Schiit Bifrost kommer... *perfekt* valg af navn til en DAC rulle2
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Aquila » 28. jun 2011, 14:28

Al information omkring Bifrost kommer pĂĄ torsdag ;-)
WESTONE ES5!!!!
Aquila

Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding.

Indlægaf Sorensiim » 28. jun 2011, 14:34

Aquila skrev:Al information omkring Bifrost kommer pĂĄ torsdag ;-)

JAMEN JEG VIL HAVE DET NU!

Det lyder som et rigtig spændende produkt med Schiit's vanlige standard og de overvejelser de har gjort sig undervejs. Er spændt på at se hvad skidtet faktisk kommer til at koste :-)
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Aquila » 28. jun 2011, 14:45

Jeg tror ikke den er dyr kontra performance - jeg tænker Asgard prisklasse ;-)
WESTONE ES5!!!!
Aquila

Brugeravatar

Indlægaf Sorensiim » 28. jun 2011, 14:48

Aquila skrev:Jeg tror ikke den er dyr kontra performance - jeg tænker Asgard prisklasse ;-)

Det er nemlig det der er så sindssygt spændende... Jeg tror de går efter at tromle henover alt i $200-klassen.
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Rappo » 28. jun 2011, 16:37

Jeg skal da helt sikkert også kigge nærmere på Schiit Bifrost i mine DAC-overvejelser! :-)
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Indlægaf Rappo » 30. jun 2011, 10:11

Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Indlægaf Aquila » 30. jun 2011, 10:29

Pæneste DAC på markedet!

Jeg havde dog regnet med at den var lidt billgere, hvis jeg skal være ærlig :$
WESTONE ES5!!!!
Aquila

Brugeravatar

Indlægaf Sorensiim » 30. jun 2011, 10:38

Aquila skrev:Pæneste DAC på markedet!

Jeg havde dog regnet med at den var lidt billgere, hvis jeg skal være ærlig :$

Enig - i begge dele :)

Jeg tror jeg napper en Maverick D1 som min næste DAC. Misforstå mig ikke, jeg er sikker på Bifrost lyder fantastisk, men $449 med USB? Det er over det dobbelte af Maverick D1. Og da den på ingen måde matcher min amp ville jeg nok gemme den væk under bordet og det er jo næsten synd.

Ellers skulle jeg gå all in og købe en Schiit amp også. Men jeg har jo også lige et par højttalere der skal drives... Så er vi oppe i Schiit Lyr for at få line out OG så skal der en ekstra amp til for at drive højttalerne. Så tror jeg hellere jeg vil kaste $200 efter Maverick D1 og have to matchende kasser der løser opgaven.
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Aquila » 30. jun 2011, 11:38

Jeg tror nu du skal gĂĄ efter noget mere Schiit end endnu en Maverick ;-)

Ej, jeg forstår dig sgu godt. Jeg er bare glad for jeg har en bærbar med optisk udgang ;)
WESTONE ES5!!!!
Aquila

Brugeravatar

Næste

Tilbage til Lydkilder