output gain pĂĄ iting



output gain pĂĄ iting

Indlægaf DavidB » 26. okt 2013, 23:31

Er der nogen der kender eller ved hvor man kan finde output gain pĂĄ iting? SĂĄdan set det hele men lige nu mere specifikt iphone 4s og ipod touch 2g.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: output gain pĂĄ iting

Indlægaf Claus-DK » 26. okt 2013, 23:55

der er jo ikke et output gain før der kommer et ekstra led i kæden, det er jo et tal for hvor meget højere du kan spille med forstærkeren i forhold til hvad du smider ind, 6 dB er dobbelt så højt.

Gain i en afspiller giver kun mening hvis vi taler om en afspiller der har high gain og low gain indstilling..

Jeg synes at kunne huske at min gamle lydpotte kunne spytte 0,4 Watt ud, min Cowon D2 har til sammenligning 0,75 Watt.
Det vil så sige at med et gain fra en ekstern forstærker på 6 dB kan min Ipod spytte lige så mange watt i mine høretelefoner, som min Cowon.

Det sjove ved de fleste forstærkere er jo at vi faktisk bruger dem til at skrue ned med, det signal vi sender ind i vore forstærkere er ofte kraftigere end det vi hiver ud af den, forudsat det ikke er en slatten EUversion af en afspiller vi taler om for de trænger til flere bøffer..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: output gain pĂĄ iting

Indlægaf Claus-DK » 27. okt 2013, 00:07

Ifølge denne tråd har en Ipod 0,3 wat per kanal, men det er i USA og i EU er vores afspillere jo amputerede, så det giver ikke så meget mening om den har 0,3 eller 0,7 hvis den er begrænset i softwaren til at kunne spytte 0,2 ud per kanal..
Og med mindre du har en ikke EU Ituneskonto er du ramt af den begrænsning, min Sansa har langt flere bøffer efter "jeg flyttede til nordamerika", men æbleting er ikke så nemme at narre de ved ALT om deres kunder, så det hele er indstillet på forhånd..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: output gain pĂĄ iting

Indlægaf DavidB » 27. okt 2013, 09:56

Jeg tænker mere på tal jeg kan sammenligne med disse tal:

2Vrms @ 10Kohm
200mW @ 50 Ohms


Jeg ved ikke rigtigt hvad størrelsesforholdet i de forskellige betegnelser er og hvordan de kan sammenlignes, i de to eksempler. Men hvor finder jeg samme tal om iting. Kan ikke rigtig finde dem ved en hurtig google søgning.

Claus, er de tal du nævner det samme som det jeg spørger efter? Du har glemt et link til tråden :)
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: output gain pĂĄ iting

Indlægaf imbalance » 27. okt 2013, 11:06

DavidB skrev:Jeg tænker mere på tal jeg kan sammenligne med disse tal:

2Vrms @ 10Kohm
200mW @ 50 Ohms


Jeg ved ikke rigtigt hvad størrelsesforholdet i de forskellige betegnelser er og hvordan de kan sammenlignes, i de to eksempler. Men hvor finder jeg samme tal om iting. Kan ikke rigtig finde dem ved en hurtig google søgning.

Claus, er de tal du nævner det samme som det jeg spørger efter? Du har glemt et link til tråden :)


Et linie signal er et fuldt signal som ikke er kørt igennem en volume og en transistor, og vil overstyre dine hovedtelefoner fuldstændig.

Der kommer 1V ud af en ipod som linie signal, som normalt er rimeligt, da det jo kun har et lille batteri, hvormod f.eks en DX100 bruger en dac/(amp) som hører større apparater til, og derved skal der mere spænding og mere batteri kapacitet til at drive disse..

Jeg vidste ikke at ipods i us havde volume cap, men det er en kendt sag at EU har en regel for dette, det var vist franskmændene der kom på denne latterlige ide, og de tænker jo ikke på at iems også kan være mere eller mindre svære at drive..
If you cant EAT it or F**K it - Then KILL it!

Dap: Sony Z-1070 - Rocoo BA - DX100

On-Ear - DT1350

C/iems - Fischer DBA02MK2 - Ety HF3/ER4P - Starkey HF-2/SA43
imbalance

 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 5. apr 2011, 12:37
Geografisk sted: På landet hvor ingen kan høre dig skrige!

Re: output gain pĂĄ iting

Indlægaf DavidB » 27. okt 2013, 11:59

Jeg bliver forvirret. :-)

Men.... Jeg spørger fordi jeg lige nu sidder med Starlight forstærkeren. Den er ret kraftig og for at få lidt mere spillerum i volumekontrollen, så lyden ikke bliver så pokkers høj med det samme, er en af mulighederne at give den et mindre kraftigt indput. Min UD110 dac har et output på 2Vrms @ 10kohm load. Jeg har så prøvet at bruge ipod touch 2g via LOD som kilde og her fik jeg langt større spillerum med volumekontrollen inden det bliver for højt og jeg kan spille lavere uden ubalance i kanalerne. Jeg vil derfor gerne vide hvor meget xxvrms @ xxohm ipod'en giver ind i Starlighten som jeg kan sammenligne og bruge til valg af evt. senere kilder.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: output gain pĂĄ iting

Indlægaf Claus-DK » 27. okt 2013, 12:36

Kan du ikke skrue ned pĂĄ din PC ??
Jeg mener at det hedder 0,4 Vrms for en Ipod, men det kan godt være Ketil har ret at det er 1,0, jeg kan jo ikke en gang huske at linke når jeg skriver jeg linker..

Kan du ikke justerer gain pĂĄ starlight ?? eller er det pĂĄ laveste blus allerede ?
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: output gain pĂĄ iting

Indlægaf kvik » 27. okt 2013, 12:50

David, linie-signalet som imbalance omtaler, er det signal du tager ud via LOD-kabel (LOD=Line-out-dock). Udgangsstyrken via hovedtlf-udgangen er omkring 0,3Vrms. Hvis imbalance’s oplysning om 1Vrms for liniesignalet er korrekt, har du jo allerede noget at gå efter, nemlig spillerummet 1-2 Vrms.

Problemstillingen med forskellig signalstyrke fra forskellige kilder er forøvrig helt almen. Pladespillere og cd-afspillere har bl.a. forskellig styrke. Her må du dreje lidt mere på volume-knappen, når du lytter til din pladerspiller, i forhold til når du lytter til cd-afspilleren. Ubalanceproblematikken er også almen, på grund af den udbredte brug af det logaritmiske volume potmeter.

Folk løser dette på forskellig vis. Nogle vælger signalkabler med indbygget modstand, der således dæmper signalstyrken fra kilden. Nogle fravælger kilder med styrker i yderområdet af forstærkerens operationsområde. Nogle forstærkere har balance-kontrol, så balanceforholdet kan justeres manuelt af brugeren.

--

Claus, Starlight har fast input gain, Ember har to indstillinger.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: output gain pĂĄ iting

Indlægaf imbalance » 27. okt 2013, 13:11

De 2V er en ret normal udgangs spænding på standalone apparater, og et forstærket (Via HO) signal ud af en ipod vil være lavere end et fuldt linie signal ud af en analog ud (lod), ved at drive en ipod via dens normail HO vil forstærkeren se en belastning som den skal styre, hvormod et linie signal bliver justeret til senere brug..

Hvorfor der er så forskellig output mellem Ipod'en og UD110 kan måske havde noget med indgang og udgangs impedansen, eller måske at de 2V udgangs spænding ikke er helt reelt...

Hvis gain'et er det samme på starlighten så er der jo reelt en del forskel på udgangs spændingen, eller som skrevet ovenstående kan det være et dårligt match impedans mæssigt..

Hvad en Ipod spytter ud rent effektmæssig vi HO har jeg ingen anelse om, PC'ens output er også et forstærket signal og ikke et linie signal som kommer ud af LOD ..

Som Ketil beskriver så er hifi'ens enheder også skal tilpasses hinanden, men det er mest når man sætter forskellige mærker sammen, LP'en er et glimrende medie men der leveres ikke et særlig robust signal og dette skal forstærkes virkelig mange gange hvis det den dyrere slags, men når signalet er forstærket og er kommet igennem en RIAA så er signalet ligeså robust som var det fra en CD afspiller
If you cant EAT it or F**K it - Then KILL it!

Dap: Sony Z-1070 - Rocoo BA - DX100

On-Ear - DT1350

C/iems - Fischer DBA02MK2 - Ety HF3/ER4P - Starkey HF-2/SA43
imbalance

 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 5. apr 2011, 12:37
Geografisk sted: På landet hvor ingen kan høre dig skrige!

Re: output gain pĂĄ iting

Indlægaf DavidB » 27. okt 2013, 18:32

Tusind tak for svarene - jeg er blevet en del klogere.

Efterhånden har der vist en en hel række af muligheder for at få lidt mere volumenspillerum på Starlight og Ember.

- low voltage divider mellem kilde og forstærker.
- Kabler med modstand mellem kilde og forstærker.
- Skifte resistorere i forstærker.
- Bruge low gain rør.
- Bruge en low voltage divider mellem forstærker og bøffer.

Idag havde jeg besøg af min svigerfar, der er i sin tid blev udlært radiomekaniker. Efter en kort opridsning af problemet var hans umiddelbare forslag at bruge en low voltage divider mellem kilde og forstærker, og sådan en havde han lavet engang til sig selv da han havde et ligende problem. Hvis ikke den var smidt ud kunne jeg få den. Så nu er han draget hjem og lovede at tjekke om den stadig findes med det samme rulle2
Men hvis ikke han havde den mente han at det altså var ekstremt simpelt at fremstile en ny. Den han lavede i sin tid var med drejekontakt altså et potmeter, så jeg vil kunne styre hvor meget indput forstærkeren skal have.

Såhh, det bliver spændende..... jeg bliver så klog :geek:
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: output gain pĂĄ iting

Indlægaf kvik » 27. okt 2013, 19:44

DavidB skrev: jeg bliver sĂĄ klog :geek:

Det skyldes, at du spørger om alt muligt mellem himmel og jord, en rigtig god egenskab at have, og svarene er til nytte for alle, så kudos til dig, David.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: output gain pĂĄ iting

Indlægaf toppe » 27. okt 2013, 21:17

Hej David,

Jeg købte et par Goldenjacks Attenuators for nogen tid siden - de sænker inputtet fra kilde til forstærker med vist nok -10db. Dem kan du godt låne for at teste, om de dæmper nok, hvis din far ikke finder sin dims. Anda købte nogle tilsvarende attenuators - hans var bare smartere, da man vist kan indstille hvor meget signalet skal dæmpes i (tre?) trin.
Jeg tror attenuators er meget brugt af folk med vintage forstærkere, da 'fortidens' kilder ikke var så kraftige som moderne dacs/cd-afspiller og den tids forstærkere/recievere ikke er tunet til et kraftigt, moderne signal.

http://theartofsound.net/forum/showthread.php?8402-Goldenjacks-Attenuators
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: output gain pĂĄ iting

Indlægaf DavidB » 27. okt 2013, 21:54

NedslĂĄende besked fra svigerfar. Ingen dims.

Toppe dem vil jeg meget gerne lĂĄne og teste. Hvordan fĂĄr jeg fingre i dem?
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: output gain pĂĄ iting

Indlægaf toppe » 27. okt 2013, 22:06

DavidB skrev:NedslĂĄende besked fra svigerfar. Ingen dims.

Toppe dem vil jeg meget gerne lĂĄne og teste. Hvordan fĂĄr jeg fingre i dem?


Jeg skal lige snakke med Anda, han fik dem til låns før han købte sine. Jeg forestiller mig at de kan sendes eller afhentes i kbh. Du får besked :-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: output gain pĂĄ iting

Indlægaf DavidB » 27. okt 2013, 23:03

Jeg forfuglte Toppes link til golden jack - læste og lærte igen, men også flere spørgsmål og det blev til følgende i starlight tråden på DIYAH:

I fund this: "It is generally accepted that the ideal input sensitivity for a CD input should be around 600 millivolts. A few credible modern amplifier designs reflect this - but they are few and far between." On this webpage: http://www.goldenjacks.com

Does this has any validity in your opinion?

And if we compare that with the starlight and Ember which have the following input sensitivity depending on tube used (the lower the number the more sensitive - right?):
Stralight: 270 millivolt
Ember: 800 millivolt or 1600 millivolt

If the above is correct then the Ember should be more suited for sources with a output of around 2 volts (CD-level), making it more suited for sensitive headphones?
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: output gain pĂĄ iting

Indlægaf toppe » 27. okt 2013, 23:24

Det der med 'at læste og lærte igen, men også flere spørgsmål' kender jeg kun alt for godt... ;-)

Jeg mener at have læst at ældre forstærkere helst skulle have et input på 150 mV og at det skulle være (en af grundende) til at cd'en i starten fik et ry for at lyde for skarp/digital, da den fik forstærkerne til at 'overstyre', eller noget...
Nu ved jeg ikke om Solderdude læser med herinde (måske spørgsmålet skulle gentages i hans tråd), men det kunne være rart med et par kommentarer fra en som havde teknisk indsigt ;-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: output gain pĂĄ iting

Indlægaf DavidB » 27. okt 2013, 23:34

toppe skrev:Det der med 'at læste og lærte igen, men også flere spørgsmål' kender jeg kun alt for godt... ;-)

Jeg mener at have læst at ældre forstærkere helst skulle have et input på 150 mV og at det skulle være (en af grundende) til at cd'en i starten fik et ry for at lyde for skarp/digital, da den fik forstærkerne til at 'overstyre', eller noget...
Nu ved jeg ikke om Solderdude læser med herinde (måske spørgsmålet skulle gentages i hans tråd), men det kunne være rart med et par kommentarer fra en som havde teknisk indsigt ;-)


Det er netop på DIYAH starlight siden jeg først postede spørgsmålet, netop for at få Frans svar :)

http://diyah.boards.net/thread/213/project-starlight?page=2&scrollTo=4816

OgsĂĄ fra Golden Jacks hjemmeside: In the good old days of Hi Fi, source equipment had outputs which generally matched the input sensitivity of the corresponding amplification equipment. In the 1970s and 1980s typical amplifier input sensitivity was about 100 millivolts for full amplifier output. Source equipment, like tuners and cassette decks, were generally well matched to this input sensitivity.
With the introduction of Compact Disc, a rule book was established to standardise this exciting new sound reply medium. One standard was the establishment of CD output level at a colossal 2 Volts (2000mV). Whilst typical musical programme would not usually generate the full 2 volt output, CD signal levels were, nevertheless, substantially greater than should have been connected to most amplification equipment available at the time. The net result was amplifier overload and the 'harsh' fatiguing sound that people came to associate with CD.

During the 1990s amplifier line inputs were made less sensitive, at around 250 millivolts for full sensitivity. This helped, but did not entirely overcome the overload situation....

The standard -10dB (Decibel) 'Goldenjacks' suit amplifier sensitivities of between 150 and 400 millivolts. For amplifier sensitivity of 75 to 125 millivolts, -14dB is recommended. For amplifiers of sensitivity between 500 and 600 millivolts, Goldenjacks are not required.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: output gain pĂĄ iting

Indlægaf toppe » 27. okt 2013, 23:43

Kool, han er hurtigt! ;-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: output gain pĂĄ iting

Indlægaf davidsh » 28. okt 2013, 11:44

I-dimser smider 0,7 volt ud til din forstærker for eksempel.
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster

cron