@librarian: Ja, desværre, i gamle huse er det hele tiden ting, der falder fra hinanden, så T70 må vente lidt endnu.
@Anda: Godt set
Volume-knappen er den ene af to ting, jeg har ændret, for at få mere spillerum ifm justering af lydstyrken. Udover en anden farve har den også lidt større diameter. Det giver en lidt finere justering, ikke meget, men lidt har også ret. Den har også en lidt tydeligere angivelse af aktuel lydstyrke (hvidt på sort) end original-knappen (prik i alu). Den er forøvrigt
denne. Ideen er jo større knap/diameter, jo større drejningsmoment, jo finere regulering. Der er en øvre grænse pga Embers design, for der skal jo også være plads til knappen, og den sidder let forsænket ift chassiset (top- og bundplade). Jeg brugte lidt tid på at finde den aktuelle knap, og den fungerer helt ok, selv om den godt kunne have været en anelse større.
Den anden ændring er at få leveret QNKTC med lavere styrke på udgangssignalet, omkring 0,75V ift standard 2V. Det blev ordnet af sælger/konstruktør, før den blev sendt til mig. Hos mig skal QNKTC jo anvendes med Ember og Spiral Ear. Fra mine tidligere forsøg med Ember vidste jeg, at 2V ville være for højt. De (ca.) 0,75V fungerer bedtydelig bedre, det kan jeg sige allerede nu.
MacBook/QNKTC/Ember/Spiral Ear fungerer faktisk godt sammen, udfra det jeg fik hørt i går aftes. Egentlig en overraskende venligere lyd, end med Naim cd-afspilleren som kilde. Det tyder på, at Ember reagerer på kilden (måske ikke så overraskende
), mere jeg havde taget højde for i min vurdering på det tidspunkt. Hvor meget i dette nye lydbillede, der så skal tilskrives QNKTC, og hvor meget der skal tilskrives de øvrige ingredienser (Macbook/BitPerfect, AQVox, Kimber usb-kable), det må jeg undersøge hen ad vejen.
Hvad QNKTC angår, så havde jeg ikke overraskende problemer med USB1.1 protokollen (gælder kun Mac og kun usb 1.1, så vidt jeg ved). Jeg havde ellers læst mig til, at problemet var løst, men åbenbart ikke. Når jeg afspilede via iTunes lød det fint, når jeg brugte BitPerfect/Audirvana var der en mærkelig form of digitalt ekko hele tiden. På et tidspunkt ‘tiltede’ macbook’en også, så den pludselig hele tiden nulstillede volume i iTunes og det var umuligt at få lyd med andet end BitPerfect/Audirvana.
Lidt research viste, at man kan tvinge dac’en over i usb 2.0 modus, og det løste problemet. Dioden på fronten fortæller, hvilket modus benyttes, grøn for UAC1 (usb 1.1) og rød for UAC2 (usb 2.0). Jeg er ikke helt sikker på om dac’en automatisk skfiter ift til kildematerialets opløsning, men ellers kan man jo som nævnt selv vælge modus. UAC1 har en indbygget øvre grænse, så med hi-rez må der benyttes UAC2 (mere om det
her).
Et interessant aspekt ved dagens setup er, at jeg synes jeg hører forskel på rør på Ember, og det var ikke tilfældet tidligere. Mere om det i Ember-tråden, hvis det viser sig at holde stik. Librarian har været så generøs at forære mig to fine rør, og med et rør på vej fra Lima, har jeg nu 6 fine rør at lege med
NÃ¥, nok i denne omgang, mere om det ene og det andet senere.
Edit: Har korrigeret volt-værdier fra hhv 2mV/0,75mV til det korrekte 2V/0,75V