QNKTC AB-1.2 USB DAC



QNKTC AB-1.2 USB DAC

Indlægaf kvik » 18. nov 2013, 02:50

BilledeBillede

Quantization Noise Killed The Cat!

Hvad fabler manden om? Jo, det hedder den, den nye usb-dac, der har kurs mod min postkasse. Skabt af en nordmand i en form for open-source proces, dvs i virkeligheden ment til at blive udviklet og moddet i det uendelige (McFrede, hvor er du? ;-) ) Den del af projektet og produktet kommer jeg nok aldrig til at flette fingre med. Jeg kan mange ting selv, men skrive kode eller designe forbedringer til en dac er langt udenfor mit gebet.

Det skal naturligvis ikke afholde mig fra at skrive lidt om den, på min måde og udfra mine kriterier. Hos mig er den tænkt som partner til et lignende produkt, nemlig Project Ember hovedtelefonforstærkeren. To stykker af sammen alen, set udefra i hvert fald, DIY på forholdvist højt plan og i en slag community spirit.

Det bliver selvsagt spændende at se (dvs høre), hvordan det hele tager sig ud, når bitsene flyder, røret gløder og musikken vælder frem. Det er jo først der, det egentlig tæller, alt det andet.

Dac’en vil blive koblet til min gamle MacBook (se trådene Mac som kilde og Metrum Octave). BitPerfect og Audirvana+ vil bive brugt som afspilningsprogrammer. I udgangspunktet burde det være enketlt at gå til, siden jeg slipper for alt bøvlet med Windows drivere.

Som antydet i en anden tråd vil jeg i første omgang forsøge at koble dac og macbook sammen direkte via en usb a til mini b adapter, altså ikke et kabel, men et enkelt stik. For dac’ens vedkommende anbefales så kort usb-kabel som mulig, med påmonterede ferrit-kerner for at begrænse indstrålet støj. Jeg tænkte, at man måske helt kunne omgå støj-problematikken ved at koble direkte,

Dette er jo en billig dac, så konstruktionen indeholder nogle kompromisser, eller har udviklingspotentiale, hvis man ser det på den måde :-) Havde jeg haft McFredes evner, havde jeg skaffet et smart kabinet og lagt en ordentlig ringkerne strømforsyning ind, sammen med indmaden i QNKTC.

Min metode bliver langt mindre DIY-agtig. Jeg har tidligere anvendt ekstern strøm til en M2Tech Hiface2, og dette bliver også løsningen her. Siden jeg planlægger direkte tilkobling, går jeg nok denne gang for AQvox’s eksterne psu-løsning. Modsat min tidligere MikroTek-løsning bliver AQvox blot et lille stik ekstra mellem dac og macbook.

Nå, den er her jo ikke endnu (kommer tirsdag/onsdag, vil jeg tro), så alt dette er jo foreløbigt blot fabulering og teoretisering :-) Når der kommer mere kød på benet, følger del 2 af historien. Indtil da er her nogle relevante links..

Producentens hjemmeside
Anmeldelse på Hifi Pig (engelsk)
Anmeldelse i Watt (norsk hifi-magasin)
Omtale i Teknisk Ukeblad (norsk)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: QNKTC AB-1.2 USB DAC

Indlægaf kvik » 19. nov 2013, 04:26

Og mens vi venter..

Billede

Sådan ser planen ud lige nu. Skulle dac'en have været koblet direkte til macbook med C-stikket, ville der ikke have været plads til signalkablerne. Så jeg har forlænget med et mellemled (B-stikket), og afslutter med et knæk (D-stikket). Derved kommer dac'en til at stå parallelt med macbook, og signalkablerne kan monteres på bagsiden helt normalt.Om der så er noget at hente, med alle disse ekstra stik, vil vise sig. Anskaffer en alm. usb-kabel også (Kimber MBus Cu), så der bliver noget at sammenligne med. For begge alternativer vil der kunne testes med og uden ekstern strøm (AQVox). A-D er bestilt, E regner jeg med at bestille i morgen.
Senest rettet af kvik 9. dec 2013, 11:54, rettet i alt 1 gang.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: QNKTC AB-1.2 USB DAC

Indlægaf Burning777 » 19. nov 2013, 08:30

Det bliver spændende at høre mere om den DAC.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: QNKTC AB-1.2 USB DAC

Indlægaf Buyer no 1 » 19. nov 2013, 23:14

Ketil B skrev:..Skulle dac'en have været koblet direkte til macbook med C-stikket, ville der ikke have været plads til signalkablerne. Så jeg har forlænget med et mellemled (B-stikket), og afslutter med et knæk (D-stikket)....


Det er jo samlevejledning á la Ikea :lol:

Jeg glæder mig til at høre om din sammenligning mellem stikkene og Kimber-kablet.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: QNKTC AB-1.2 USB DAC

Indlægaf kvik » 19. nov 2013, 23:22

Ja, jeg har i hvert fald brugt en 'kommodes tid' på at stykke kæden sammen :geek: Selv er jeg nok mest spændt på strømforsyningens effekt, eller eventuel mangel på. Dac'en selv er selvfølgelig også en interessant størrelse.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: QNKTC AB-1.2 USB DAC

Indlægaf mcfrede » 19. nov 2013, 23:48

Du kan ikke få en "kabelsnedker" til at lave dig nøjagtig det stik du skal bruge?
Jeg har for ikke så længe siden lavet et OTG-kabel (microUSB til microUSB) med omkring 5cm's ledning så det burde sagtens kunne lade sig gøre, medmindre der er en god mening med alle de samlinger? :geek:
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: QNKTC AB-1.2 USB DAC

Indlægaf kvik » 20. nov 2013, 00:01

He-he :-) Udgangspunktet var at teste effekten af ekstremt kort signalgang, dvs kun anvende stik C. I praksis bliver det dog så umulig at koble signalkablerne på dac’en, så eksperimentet måtte udvides en smule :grin: I dag, når jeg tænker over det, så slår det mig, at der inden i de forskellige stik også må være ledninger (de er vel næppe loddet direkte på hinanden?), så den anden del af eksperimentet, at undgå ledninger i det hele taget, falder lidt til jorden. Men-men, nu er dippedutterne på vej, så prøver dem selvfølgelig :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: QNKTC AB-1.2 USB DAC

Indlægaf kvik » 20. nov 2013, 21:05

Billede

.. Så er det bare at vente på usb-kablet :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: QNKTC AB-1.2 USB DAC

Indlægaf kvik » 4. dec 2013, 19:32

I dag nåede omsider usb-kablet frem, og efter lidt start-vanskeligheder kom der også lyd, så nu skal der hygges og lyttes :-)

Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: QNKTC AB-1.2 USB DAC

Indlægaf Buyer no 1 » 4. dec 2013, 19:47

Har du lagt det der med at agere stiknarkoman på hylden? :lol:
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: QNKTC AB-1.2 USB DAC

Indlægaf kvik » 4. dec 2013, 20:08

De kommer langvejs fra, og kineserne sparer, hvor de kan, så 1 måneds rejsetid eller deromkring må man forvente fra den kant :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: QNKTC AB-1.2 USB DAC

Indlægaf librarian » 5. dec 2013, 10:45

det er spændende, det her. men stadig kun spiral ears at lytte på?
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: QNKTC AB-1.2 USB DAC

Indlægaf Anda » 5. dec 2013, 10:52

Er volumeknoppen ikke anderledes end den, der sidder på tour-modellen?
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: QNKTC AB-1.2 USB DAC

Indlægaf kvik » 5. dec 2013, 14:42

@librarian: Ja, desværre, i gamle huse er det hele tiden ting, der falder fra hinanden, så T70 må vente lidt endnu.

@Anda: Godt set :-)

Volume-knappen er den ene af to ting, jeg har ændret, for at få mere spillerum ifm justering af lydstyrken. Udover en anden farve har den også lidt større diameter. Det giver en lidt finere justering, ikke meget, men lidt har også ret. Den har også en lidt tydeligere angivelse af aktuel lydstyrke (hvidt på sort) end original-knappen (prik i alu). Den er forøvrigt denne. Ideen er jo større knap/diameter, jo større drejningsmoment, jo finere regulering. Der er en øvre grænse pga Embers design, for der skal jo også være plads til knappen, og den sidder let forsænket ift chassiset (top- og bundplade). Jeg brugte lidt tid på at finde den aktuelle knap, og den fungerer helt ok, selv om den godt kunne have været en anelse større.

Den anden ændring er at få leveret QNKTC med lavere styrke på udgangssignalet, omkring 0,75V ift standard 2V. Det blev ordnet af sælger/konstruktør, før den blev sendt til mig. Hos mig skal QNKTC jo anvendes med Ember og Spiral Ear. Fra mine tidligere forsøg med Ember vidste jeg, at 2V ville være for højt. De (ca.) 0,75V fungerer bedtydelig bedre, det kan jeg sige allerede nu.

MacBook/QNKTC/Ember/Spiral Ear fungerer faktisk godt sammen, udfra det jeg fik hørt i går aftes. Egentlig en overraskende venligere lyd, end med Naim cd-afspilleren som kilde. Det tyder på, at Ember reagerer på kilden (måske ikke så overraskende :-) ), mere jeg havde taget højde for i min vurdering på det tidspunkt. Hvor meget i dette nye lydbillede, der så skal tilskrives QNKTC, og hvor meget der skal tilskrives de øvrige ingredienser (Macbook/BitPerfect, AQVox, Kimber usb-kable), det må jeg undersøge hen ad vejen.

Hvad QNKTC angår, så havde jeg ikke overraskende problemer med USB1.1 protokollen (gælder kun Mac og kun usb 1.1, så vidt jeg ved). Jeg havde ellers læst mig til, at problemet var løst, men åbenbart ikke. Når jeg afspilede via iTunes lød det fint, når jeg brugte BitPerfect/Audirvana var der en mærkelig form of digitalt ekko hele tiden. På et tidspunkt ‘tiltede’ macbook’en også, så den pludselig hele tiden nulstillede volume i iTunes og det var umuligt at få lyd med andet end BitPerfect/Audirvana.

Lidt research viste, at man kan tvinge dac’en over i usb 2.0 modus, og det løste problemet. Dioden på fronten fortæller, hvilket modus benyttes, grøn for UAC1 (usb 1.1) og rød for UAC2 (usb 2.0). Jeg er ikke helt sikker på om dac’en automatisk skfiter ift til kildematerialets opløsning, men ellers kan man jo som nævnt selv vælge modus. UAC1 har en indbygget øvre grænse, så med hi-rez må der benyttes UAC2 (mere om det her).

Et interessant aspekt ved dagens setup er, at jeg synes jeg hører forskel på rør på Ember, og det var ikke tilfældet tidligere. Mere om det i Ember-tråden, hvis det viser sig at holde stik. Librarian har været så generøs at forære mig to fine rør, og med et rør på vej fra Lima, har jeg nu 6 fine rør at lege med :-) Nå, nok i denne omgang, mere om det ene og det andet senere.


Edit: Har korrigeret volt-værdier fra hhv 2mV/0,75mV til det korrekte 2V/0,75V
Senest rettet af kvik 20. dec 2013, 14:53, rettet i alt 1 gang.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: QNKTC AB-1.2 USB DAC

Indlægaf kvik » 7. dec 2013, 23:27

Billede

Man har jo lov til at prøve :ugeek: Og det er lidt tidligt endnu, så om der er lydmæssig forskel ift kabel, kan jeg ikke svare på her og nu.

Generelt er jeg positivt overrasket over Ember/QNKTC-komboen. Ingen lyttetræthed at spore foreløbigt, og helt ok balance generelt. Har leget lidt med rør og afspillere for at få en indledende fornemmelse af, hvad jeg har med at gøre. Kommer til at prøve Headline med QNKTC også, føler jeg kender denne forstærker lidt bedre end Ember, og derved måske får lettere ved at bedømme dac’en. Tilbage til musikken og eksperimentet.. :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: QNKTC AB-1.2 USB DAC

Indlægaf kvik » 13. dec 2013, 18:28

Tænkte jeg ville supplere med lidt flere indtryk af QNKTC.

Jeg har nu prøvet stik vs kabel, og m/u ekstern strøm (AQvox). Det har vist sig at være meget besværligt at skifte ml stik og kabel (pga forskellig enhedsplacering og trange signalkabel-stik), så jeg har opgivet at sammenligne disse to forbindelser. Effekten af AQvox er desuden endnu til vurdering. Det er lettere at skifte her (m/u), men jeg har brug for lidt mere tid.

Til gengæld er det positive førstehåndsindtryk af QNKTC opretholdt gennem de seneste lytte-sessioner. Balancen med Ember/Spiral Ear virker fint afstemt. Hvor Ember med min cd-afspiller fik et hidsigt præg, så er lyden med QNKTC langt mere civiliseret, på en positiv måde.

På mac’en anvender jeg nu Audirvana+ med maks. upsampling og et crossfeed plug-in, foretrækker denne fremfor BitPerfect, der i dette setup bliver lidt for skarp/forceret. På Ember bruges et Amperex orange globe rør (doneret af librarian), og udgangsmodstanden er sat til 120 ohm. I bypass-mode (Ember) opleves lyden lidt friere, men jeg har endnu ikke afgjort, om det er en foretrukken egenskab.

Alt i alt synes jeg QNKTC er en fin dac. Jeg opfatter den som neutral, og ikke på den kedelige måde. Jeg savner lidt transparens og luft i forhold til Metrum Octave, men siden prisen er en femtedel, så er det til at leve med. Den får i hvert fald lov til at stå her en stund, mens jeg leger mere med rør og indstillinger (Ember+Audirvana).

Så skal jeg på grundlag af personlige præferencer rangere QNKTC i forhold til andre dac’er jeg har hørt, vil den ligge på niveau med Audio-gd nfb 5.2 (dog med en lidt anden signatur), og et stykke under Metrum Octave. Her er det vigtigt at bemærke, at disse tre indgik i ganske forskellige setups, så rangeringen er måske mest af alt et udtryk for præference fremfor ydelse.

Jeg prøvede kort Headline med QNKTC, men det syntes som om lydspektret blev forvrænget i en vis grad (for meget bas, med Spiral Ear), så har siden holdt mig til Ember, hvor ting føles mere balancerede. Der er sikkert en logisk forklaring på dette ‘fænomen’, men har ikke giddet undersøge det nærmere, siden QNKTC/Ember/Spiral Ear fungerer så fint sammen.

Jeg har lovet at tage QNKTC, AQVox og Kimber kablet med til Anda i julen, så han kan måske supplere her i tråden med sine indtryk senere. Umiddelbart anser jeg selv dac’en for mere end godkendt, ikke mindst prisen taget i betragtning.


NB: I forhold til Ember har det vist sig at være vellykket at få sænket styrken på QNKTC's udgangssignal (se tidl indl). Sammen med den lidt større diameter på volumekontrollen giver det netop den ønskede (og savnede) justeringsmulighed. Nu kan der justeres finere nedefter og længere opefter. Bemærk at problemstillingen er specielt knyttet til indgangsfølsomheden på Ember, så sænkningen er ikke nødvendigvis relevant/ønsket for andre forstærkere.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: QNKTC AB-1.2 USB DAC

Indlægaf kvik » 23. mar 2014, 01:25

kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: QNKTC AB-1.2 USB DAC

Indlægaf kvik » 1. maj 2014, 21:57

kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: QNKTC AB-1.2 USB DAC

Indlægaf [email protected] » 14. jun 2014, 11:24

Nå finnes denne anmeldelsen også på dansk og med prising i DKK:
www.lydogbillede.dk/test/henry-audio-usb-dac-128
www.henryaudio.com/reload_DK.php

Mvh
Børge
[email protected]

 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14. jun 2014, 11:22

Re: QNKTC AB-1.2 USB DAC

Indlægaf Claus-DK » 15. jun 2014, 02:47

Hej Børge
Din email adresse tyder på at du færdes meget meget tæt på grænserne for hvad vi accepterer for en forhandler på siden her...
Faktisk over, men kun en anelse, du er ny og vi har ret til at lave småfejl, vær sød at færdes efter de regler vi har her på siden fremover

MVH
Claus
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Næste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster