Lydkort?



Re: Lydkort?

Indlægaf Buyer no 1 » 7. jul 2011, 19:34

Mathias Bak skrev:Det ser ud til at der grundlag for en "computer-fi"-trĂĄd?


Jeg synes faktisk det er meget relevant, nĂĄr nu typen af disk har indflydelse pĂĄ lydkvaliteten, at diskutere det her under lydkilder rulle4

Det kan selvfølgelig godt blive lidt nørdet ind imellem, men alle "x-fi" trådene opfatter jeg mere som det der netop ikke har noget som helst med lyd at gøre, altså en slags "sociale" tråde. Måske netop computere er en gråzone. Hvis vi fx begyndte at diskutere grafikkort eller kølepasta ville jeg være enig i, at der var behov for en "computer-fi"-tråd :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Lydkort?

Indlægaf Sorensiim » 7. jul 2011, 20:00

Sidder lige og lytter til Marta Gomez der synger "Lucia" i 24/96 via mit nye lydkort... Det lyder godt. Jeg skal lige rode lidt mere for at være 100% sikker på at den ikke laver noget snu downsampling, men lyden er i hvert fald "renere" end onboard lydkortet.

Der er dog en MEGET irriterende bug i Ubuntu linux som jeg om lidt vil teste i Windows: kort efter afspillerprogrammet er lukket ned kommer der lige et buzz. Min mistanke er at det er når pulsaudio daemon'en unloader sig selv, det skal lige undersøges nærmere...
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Lydkort?

Indlægaf marcon » 7. jul 2011, 20:56

Sorensiim skrev:Det lyder måske lidt groft, men alle der har prøvet at gå fra en IBM/Lenovo laptop til en Dell ved hvad jeg mener.


Kinerserne ødelagde Thinkpad serien.

Jeg skal i hvert fald ikke have skiftet min aldrende arbejds bærbare (T41), før firmaet beslutter sig for at købe ordentlige bærbare igen.
Den maskine har været udsat for diverse fysiske overgreb uden nogensinde at brokke sig. Den kan dog ikke rigtigt trække Windows mere, men det gør ikke så meget. Det fantastiske er at jo ældre en bærbar er jo bedre er driver understøttelse i OS'er, der kan leve med specifikationerne, i det her tilfælde FreeBSD.

De eneste der laver fornuftige bærbare (IMHO) er Apple og til nød Panasonic.

Støjen fra en billig skærmet PC kan oftest løses ved galvanisk adskillelse mellem PC og DAC.
Arbejde: SB2 --> V-DAC --> X-CANv3 --> SRH840
Hjemme: SB3 --> DAC19DSP --> C2.1 --> HE-500
marcon

Brugeravatar
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. jun 2011, 20:45
Geografisk sted: Brabrand

Re: Lydkort?

Indlægaf Sorensiim » 7. jul 2011, 23:04

Jeg kan ikke få bugt med den super irriterende lyd der kommer 5 sekunder efter endt afspilning i Linux, men da min win7 installation er helt i hegnet kunne jeg ikke efterprøve det der før jeg har fået den ominstalleret. I morgen skulle der komme en anden dac, så må vi se om den gør det samme via coax på det nye lydkort.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Lydkort?

Indlægaf Sorensiim » 7. jul 2011, 23:07

Lenovo byggede også din T41, men det var på bestilling fra IBM. Nu har Lenovo så købt Thinkpad brandet og laver dem for sig selv. T-serien er stadig fin, en T63 er en lækker maskine!

Men back on track: Den galvaniske adskillelse er netop grunden til at jeg kører via optisk :-)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Lydkort?

Indlægaf marcon » 8. jul 2011, 06:39

Sorensiim skrev:Lenovo byggede også din T41, men det var på bestilling fra IBM. Nu har Lenovo så købt Thinkpad brandet og laver dem for sig selv. T-serien er stadig fin, en T63 er en lækker maskine!


Sorry, jeg skulle have skrevet da de "overtog" brandet fra IBM. Det var først da de begyndte at designe maskinerne selv at jeg syntes at de begyndte at blive lidt for billig plastisk agtige.

Sorensiim skrev:Men back on track: Den galvaniske adskillelse er netop grunden til at jeg kører via optisk :-)


Lyder meget fornuftigt. Det var også mest møntet på de andre i tråden som oplevede problemer med støj fra maskinen.
Arbejde: SB2 --> V-DAC --> X-CANv3 --> SRH840
Hjemme: SB3 --> DAC19DSP --> C2.1 --> HE-500
marcon

Brugeravatar
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. jun 2011, 20:45
Geografisk sted: Brabrand

ForegĂĄende

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster