Netværksafspiller med USB udgang



Netværksafspiller med USB udgang

Indlægaf pof » 30. dec 2013, 15:22

Hej drenge

Jeg har min WA7, som er en combi med DAC og amp. DAC'en har en USB indgang, som jo passer fint med kontor pc'en som har MP3 filer lokalt. MP3 har jeg kun fordi jeg vil kunne tage al min musik med på iPod og lignende. Men MP3 er noget skod.

Derfor har jeg prøvet at lade pc'en tage fat i NAS'en som har FLAC. NAS'en er normalt server for Squeezebox til hovedanlægget. Men kontor pc'en er ofte hårdt belastet, og derfor oplever jeg udfald. Allerhelst ville jeg gerne have en Squeezebox stående i kontoret, men de har ikke USB udgange. Findes der en netværksafspiller med USB udgang, som kan spille FLAC, eller skal der en lille pc til opgaven?
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: Netværksafspiller med USB udgang

Indlægaf Psymon » 30. dec 2013, 15:28

Raspberry Pi har USB og virker fint som afspiller, enten med piCorePlayer eller Raspify. Den koster ikke særlig mange penge og kan integreres med dine squeezeboxe og derved bruge samme program til afspilning.
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Netværksafspiller med USB udgang

Indlægaf pof » 30. dec 2013, 21:19

Simon, hvis du havde været lidt kønnere, havde jeg kaldt min skat:O)

Det er da supersmart, og lige det jeg søgte. Tak!
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: Netværksafspiller med USB udgang

Indlægaf Psymon » 30. dec 2013, 22:08

9musik

De er virkelig smarte, har selv 2, en som squeezebox i soveværelset og proxyserver, den anden til fri leg :D
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Netværksafspiller med USB udgang

Indlægaf pof » 31. dec 2013, 12:05

Hvad har du af kasse og strømforsyning til dem?
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: Netværksafspiller med USB udgang

Indlægaf Ostebaronen » 31. dec 2013, 13:03

Til strømforsyning kan du blot nøjes med en standard mobil oplader, det virker i hvert fald fint her. Der findes et hav af kasser på eBay, jeg har selv sådan en sort anonym en :)
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Netværksafspiller med USB udgang

Indlægaf Psymon » 31. dec 2013, 15:11

Samme tilgang som Ostebaronen. Har et akrylcase fra RS og et fra ebay, der findes 1000000 vis af cases i forskellige farver og materialer. Ebay er klart vejen frem til den slags.

Jeg vil anbefale et Class 8 SD kort, jeg har rodet lidt med Class 4 kort i dem (havde et par liggende) og de er lidt for sløve til at det er rigtig sjovt.

Af software er der også squeezeplug hvor der nemt kan installeres lidt af hvert, umiddelbart synes jeg squeezeplug virker bedre end picoreplayer og giver lidt flere muligheder for at pille ved andre ting end kun squeezelite. F.eks. kan den også tage imod Airplay uden de store problemer.

Raspify har jeg ikke prøvet da jeg bruger min tærte som en del af mit squeezebox netværk og Raspify bruger MPD som afspiller. Dog skulle Raspify gå rigtig meget op i lyd kvalitet.

Her er lidt fint læsestof om picoreplayer: http://www.head-fi.org/t/674236/cas-sou ... picoplayer
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Netværksafspiller med USB udgang

Indlægaf pof » 31. dec 2013, 16:19

Hvis nu min WA7 kun har driver til Windows, vil den sikkert ikke komme op på 192k, men hvad vil den så ende på? Er der nogen måde at se det på når det er strikket sammen?

For piCorePlayer står skrevet at det kører fra RAM, så SD kortets hastighed kun betyder noget ved boot. Så Class 8 anbefalingen gælder nok til andre applikationer end piCorePlayer?
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: Netværksafspiller med USB udgang

Indlægaf Anda » 1. jan 2014, 01:59

Teoretisk burde CM6631 chippen fungere i Linux uden drivere og stadig understøtte 24/192. Det ser dog ud til at der har været lidt problemer med at få den til at fungere med ALSA, men den slags plejer at blive fikset i kernen, så det må næsten komme an på en prøve :-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Netværksafspiller med USB udgang

Indlægaf pof » 1. jan 2014, 12:34

Uh, at fixe den i kernen på Linux er nok ikke mig endnu, men man kan jo forsøge sig... Jeg har kun rodet med Linux få gange før, men så må man jo blive haj;O) Hvad ser man på skærmen, når man har en "Squeezebox erstatning" kørende? Får man en form for aktuel status på bitrate, forbindelser osv?
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: Netværksafspiller med USB udgang

Indlægaf Psymon » 1. jan 2014, 14:34

Den vil bare vise sig som en normal Squeezebox i det program du bruger til at styre dine andre Squeezebox med. Picoreplayer kræver rigtig nok ikke hurtigt SD kort, men et class 8 koster ikke meget mere end class 4, så det kan ikke betale sig at købe class 4.

Tror ikke du kan se bitrate andre steder end hvis din dac kan vise hvad den modtager.

Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Netværksafspiller med USB udgang

Indlægaf pof » 1. jan 2014, 20:02

Jeg har lavet et tillægsspørgsmål til Raspberry Pi som er ret OT, så derfor en anden tråd: http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=15&t=3675
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: Netværksafspiller med USB udgang

Indlægaf M.Gjøl » 2. jan 2014, 13:02

Undskyld jeg Hi-Jacker lidt Pof.
Men... Sådan en Raspberry Pi, lyder meget spænde.

Jeg bruger pt min laptop med USB til min dac magic. Men så kan jeg jo ikke game imens.
Ville jeg kunne bruge en Pi som lydkilde (mest 24/96 flac filer). Uden at have en squeezebox i forvejen?
Og kan man styre afspilningen fra en tablet eller smartphone?
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Netværksafspiller med USB udgang

Indlægaf Psymon » 2. jan 2014, 13:45

Det kan du sagtens, Tærten kan enten køre Squeezelite (emulueret squeezebox client) eller MPD (music player daemon) som begge kan styres via en smartphone eller webinterface.

Logitechs squeezebox software er opensource, så der kan frit installeres serverdelen og derefter en software client uden nogensinde at købe deres dedikerede hardware. Jeg har haft både en Squeezeboc receiver og en Classic og er gået over til software løsninger i stedet, det ene via optisk ud fra min HTPC og det andet på en tærte med en USB DAC.
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Netværksafspiller med USB udgang

Indlægaf Ostebaronen » 2. jan 2014, 13:47

Det er muligt at lave den til en standalone afspiller som fjernstyres via mobilen eller lign.

http://volumio.org/

og

http://www.woutervanwijk.nl/pimusicbox/

er to forskellige løsninger som kan dette.

Hvis man vil have den stående fremme uden at den ser grim ud kan man evt. købe sådan et fint kabinet her: http://raspberry-pi-case.net/order-and-guarantees
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Netværksafspiller med USB udgang

Indlægaf M.Gjøl » 2. jan 2014, 14:11

Uh det ser rigtig spændene ud!
Kan man bruge en USB hub til at forbinde en USB harddisk, USB wifi dingle og USB stik til min dac fra Pi'en?

Har i bestilt fra eBay eller fra en dansk butik for printet?
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Netværksafspiller med USB udgang

Indlægaf Ostebaronen » 2. jan 2014, 14:16

Betragt den som en mini PC. Så næsten alt der kan benyttes via USB i en almindelig PC kan bruges på Pi'en.

Jeg bestilte fra Element14, men den sælges mange forskellige steder.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Netværksafspiller med USB udgang

Indlægaf Psymon » 2. jan 2014, 14:18

Det kan man fint, det skal dog helst være en powered USB hub, da tærten godt kan have problemer med at levere nok strøm via USB :(

Men så kan hub'en ofte også drive tærten, så man kun behøver koble en PSU til og kan føre usb kabel fra hub til tærtens strøm indgang.

Jeg opsummere lige hurtigt de software løsninger der er pt

Squeezeplug (Squeezelite/Squeezebox server, Airplay)
Raspify (MPD) [Er blevet til Volumio]
Volumio (MPD og Airplay)
PiMusicBox (Så vidt jeg kan se også en udgave af MPD)
Senest rettet af Psymon 2. jan 2014, 22:35, rettet i alt 1 gang.
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Netværksafspiller med USB udgang

Indlægaf M.Gjøl » 2. jan 2014, 15:12

Vil denne hub (http://www.av-cables.dk/usb-2-0-hub/hig ... aktiv.html) kunne bruges med Pi'en. De nævner kune den er kompatibel med Mac og pc.
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Netværksafspiller med USB udgang

Indlægaf Psymon » 2. jan 2014, 17:43

Det burde den, der er som sådan ikke noget specielt i en USB HUB. Ellers kan du kigge her: http://raspberrypi.dk/

Jeg mener også at www.dustinhome.dk føre både tærten og tilbehør hvis du vil handle et sted.
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Næste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

cron