SB3 - strømforsyning



SB3 - strømforsyning

Indlægaf Buyer no 1 » 11. jul 2011, 17:16

Strømforsyningen til min SqueezeBox 3 er gået død, så jeg skal have anskaffet en ny.

På strømforsyningen står der: 5V 2A. Kan jeg så evt. bare erstatte den med fx sådan én http://www.avxperten.dk/stroem-og-batte ... dukter.asp ?

Eller er det vigtigt at både Volt og Ampere passer præcist?
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: SB3 - strømforsyning

Indlægaf Sandrenseren » 11. jul 2011, 20:09

Buyer no 1 skrev:Eller er det vigtigt at både Volt og Ampere passer præcist?

Det er vigtigt at spændingen (voltene) passer og at den kan levere strøm (ampere) nok.

Din SB3 trækker sandsynligvis 5V og omkring 0,05A når den er i standby og 5V og 0,5A når den spiller for fuld knald. At din gamle strømforsyning så kunen levere op til 2A og den nye kan klare op til 2,5A gør ingen forskel, strømforsyningen leverer kun den strøm SB3'en trækker.

Så jo, den nye strømforsyning passer fint, dog skal du lige checke at du får monteret det lille adapterstik så plus og minus kommer ud det rigtige sted.
Sandrenseren

 
Indlæg: 210
Tilmeldt: 1. apr 2011, 22:48
Geografisk sted: Hedehusene

Re: SB3 - strømforsyning

Indlægaf Buyer no 1 » 11. jul 2011, 20:28

Super! Tak.

Så vil jeg "putte i kurv" så jeg snart kan høre noget musik i køkkenet igen :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: SB3 - strømforsyning

Indlægaf Mellemhjulet » 11. jul 2011, 20:30

Tror nok at 1 ampere er rigeligt til normalt brug, men man kan vist trække en usb harddisk fra den og så begynder strømforbruget jo at stige.

De 5 volt er til gengæld vigtige, og indenfor audio er sådan en switchmode strømforsyning noget af det værste lydmæssigt. Så en af de første mods der bliver lavet på en Squeezebox er normalt at trampe på den type strømforsyning, og få en bedre.

Lidt i en gamle tråd her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48322 og mere her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83182&PN=1
Kilde: Hifiman HM-601 Slim, Cowon D2+
Forstærker: JDS Labs cMoyBB v2.03
DAC/forstærker: Beresford Caiman Mk. II
Hovedtelefoner: Fischer Audio FA-002w Sapele træ | ATH ESW9 - APS v3 kabel | Superlux HD-660 | Takstar Pro-80 | Bose QC15
Mellemhjulet

Brugeravatar
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:50
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: SB3 - strømforsyning

Indlægaf Buyer no 1 » 11. jul 2011, 20:49

Man kan vist ikke trække en usb hardisk fra en SB3. Måske fra en Duet eller en Touch...?

Tak for links. Jeg har godt læst lidt om hvor skidt en switchmode strømforsyning er for lydkvaliteten. Jeg har ikke så meget indsigt i teknikken, men jeg synes tråde på diverse fora om netop dette emne altid ender i sådan cirka samme konklusion, nemlig at der er to alternativer:

1) At bygge noget selv
2) At købe en (Lineær?) strømforsyning, der koster mindst det samme som Squeezeboxen

Da jeg blot anvender den til "køkkenanlægget", tror jeg begge alternativer vil være lidt overkill :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: SB3 - strømforsyning

Indlægaf Sandrenseren » 11. jul 2011, 23:11


Det underholdende er, at de ævler op og ned af stolper om hvor vigtigt det er med en anden strømforsyning til SB'en, på trods af at de kører digitalt ud og lyden bliver lavet i et helt andet apparat.. Jeg kunne til nød forstå hysteriet hvis de lod SB'en køre analogt ud. :grin:
Sandrenseren

 
Indlæg: 210
Tilmeldt: 1. apr 2011, 22:48
Geografisk sted: Hedehusene

Re: SB3 - strømforsyning

Indlægaf Claus-DK » 11. jul 2011, 23:48

Det er kun noget du siger fordi du kun har brugt den lousy PSU der er til SBen, prøv at smid lidt penge efter det i stedet for at købe det billigste du kan finde..

2A er fint, hellere kunne levere for meget en kun lige nok..

Jeg tror jeg vil prøve at køre min med 4 batterier i b størrelse, genopladelige batterier er jo 1,2 sådan cirka, så 4 er lige de 5 volt man skal bruge, om det har nogen effekt aner jeg ikke, men så har man da et lidt mere transportabelt setup..

Jeg synes at kunne høre forskel efter jeg skiftede min PSU til en 2 amperes i stedet for den 0,5 der var med, men det er lidt svært at teste sådan noget..

Jeg kender godt alle de der digitalt er digitalt, men er ikke helt overbevist om at det faktisk passer, hvem siger der ikke kan komme støj igennem et coax kabel med digitalt signal i ??
som så kan forstyrre den analoge del i næste ting ??
og kan støj ikke lave ulykker i den digitale afdeling, det skal nok samle det rigtige op, men er det identisk med det den sender videre??
eller kan støj lagre sig "digitalt" jeg ved ikke hvordan sådan noget fungerer..

En god PSU er helt sikkert godt for den analoge del, det er jeg 100% sikker på og jeg tror ikke det skader at have ordentlig strøm til en SB..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: SB3 - strømforsyning

Indlægaf Sandrenseren » 12. jul 2011, 07:59

Claus-DK skrev:Jeg synes at kunne høre forskel efter jeg skiftede min PSU til en 2 amperes i stedet for den 0,5 der var med, men det er lidt svært at teste sådan noget..

Hvorfor er det svært at teste? Sæt et rødt klistermærke på den ene psu, et blåt klistermærke på den anden, tag bind for øjnene og lav en leg med knægten hvor han vælger hvilken en der sættes til og får 5 kr. for hver gang han kan snyde dig så du gætter forkert. Når knægten en halv times tid senere har lavet en halvtredser kan du glæde dig over at det alligevel er billigere end alle mulige fancy opgraderinger.. :grin:

Hvis du bruger en ekstern dac er jeg ret sikker på knægten hurtigt bliver rig, men lad mig da endelig høre hvis jeg tager fejl..
Sandrenseren

 
Indlæg: 210
Tilmeldt: 1. apr 2011, 22:48
Geografisk sted: Hedehusene

SB3 - strømforsyning

Indlægaf nc8000 » 12. jul 2011, 10:50

LOL
nc8000

 

Re: SB3 - strømforsyning

Indlægaf Buyer no 1 » 12. jul 2011, 20:51

Claus-DK skrev:Det er kun noget du siger fordi du kun har brugt den lousy PSU der er til SBen, prøv at smid lidt penge efter det i stedet for at købe det billigste du kan finde..


Jeg er meget modtagelig for konkrete forslag :-)

De alternativer(købeløsninger) jeg har kunne læse mig til i andre tråde, ender som regel på den forkerte side af kr. 2.000.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: SB3 - strømforsyning

Indlægaf marcon » 12. jul 2011, 22:19

Jeg er ret enig med sandrenseren. Tror ikke at du får meget mere ud af din SB med en bedre strømforsyning hvis den smider lyd ud digitalt. Analogt tror jeg da heller ikke at der er så meget at hente med et typisk køkken anlæg.

Men hvis du har højtalere efter SB'en kan jeg varmt anbefale sumoh s30 som forstærker/strømføder. Det virker rigtigt godt for mig og en SB receiver.
Arbejde: SB2 --> V-DAC --> X-CANv3 --> SRH840
Hjemme: SB3 --> DAC19DSP --> C2.1 --> HE-500
marcon

Brugeravatar
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. jun 2011, 20:45
Geografisk sted: Brabrand

Re: SB3 - strømforsyning

Indlægaf Michael » 13. jul 2011, 04:41

Sandrenseren skrev:
Claus-DK skrev:Jeg synes at kunne høre forskel efter jeg skiftede min PSU til en 2 amperes i stedet for den 0,5 der var med, men det er lidt svært at teste sådan noget..

Hvorfor er det svært at teste? Sæt et rødt klistermærke på den ene psu, et blåt klistermærke på den anden, tag bind for øjnene og lav en leg med knægten hvor han vælger hvilken en der sættes til og får 5 kr. for hver gang han kan snyde dig så du gætter forkert. Når knægten en halv times tid senere har lavet en halvtredser kan du glæde dig over at det alligevel er billigere end alle mulige fancy opgraderinger.. :grin:

Hvis du bruger en ekstern dac er jeg ret sikker på knægten hurtigt bliver rig, men lad mig da endelig høre hvis jeg tager fejl..


Hej Sandrenser

Der kan altså være markante forskelle på digitale kilder. Nu har jeg aldrig haft et SB produkt. Men når jeg har prøvet med forskellige drev til en dac, har der altid været forskel. Enda strømkablet til drevet har betydning. Så mon ikke der er noget at hente med en bedre psu
Beyerdynamic DT-770 Pro - SR125i - Bottlehead Crack OTL - Eximus DP1
Michael

Brugeravatar
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 12. jul 2011, 02:12

Re: SB3 - strømforsyning

Indlægaf Buyer no 1 » 13. jul 2011, 09:35

marcon skrev:Jeg er ret enig med sandrenseren. Tror ikke at du får meget mere ud af din SB med en bedre strømforsyning hvis den smider lyd ud digitalt. Analogt tror jeg da heller ikke at der er så meget at hente med et typisk køkken anlæg.

Men hvis du har højtalere efter SB'en kan jeg varmt anbefale sumoh s30 som forstærker/strømføder. Det virker rigtigt godt for mig og en SB receiver.


Mit køkkenanlæg består af en Squeezebox 3 der henter musikken via det trådløse netværk, og sender den analogt videre til et par små aktive Audioengine A2. Nemt, bekvemt og minimalt til et lille køkken :-) Så nej, det er nok ikke lige i denne opstilling at kvaliteten af strømforsyningen er så afgørende.

Men det kunne da være interessant, fx med squeezeboxen indkoblet i en mere "seriøs" opstilling, at prøve at høre hvad man kan få ud af en bedre strømforsyning.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: SB3 - strømforsyning

Indlægaf Sandrenseren » 13. jul 2011, 09:44

Michael skrev:Der kan altså være markante forskelle på digitale kilder. Nu har jeg aldrig haft et SB produkt. Men når jeg har prøvet med forskellige drev til en dac, har der altid været forskel. Enda strømkablet til drevet har betydning. Så mon ikke der er noget at hente med en bedre psu

Hvordan har du identificeret denne betydning? Var det "du skiftede strømkablet, lyttede og syntes helt bestemt det lød bedre" eller "du tog bind for øjnene og lod din kammerat bestemme om det var det gamle eller nye strømkabel der var i brug og du kunne tydeligt lytte dig frem til hvilket han havde valgt"?

Vi har en fantastisk evne til at snyde os selv, groft sagt kan vi høre det vi vil høre. Jeg lider også af det. Som beskrevet i en anden tråd mener jeg at jeg kan høre forskel på 320 kbps mp3 og flac. Der mangler ligesom et eller andet når jeg spiller 320 kbps mp3, jeg kan ikke helt sætte fingeren på hvad det er, men det er sgutte helt det samme som flac, det er jeg ret sikker på. Problemet er at jeg kun kan høre manglen når jeg selv har sat musikken igang og VED PÅ FORHÅND om det er mp3 eller flac. Hvis jeg tager bind for øjnene og lader en anden vælge flac eller 320 kbps mp3 for mig har jeg ingen anelse om hvad jeg lytter til. Hvis der var en hørbar forskel ville jeg også kunne høre det med bind for øjnene. Jeg overvejer alligevel at skifte til udelukkende flac, udelukkende for at tilfredsstille min mavefornemmelse af at det må være bedre.

Jeg beklager meget, men jeg giver ikke alverden for at du kan høre forbedring når du skifter drev eller kabel hvis du selv har monteret skidtet og ved på forhånd hvad du lytter til. Min hjerne er også i stand til at opfylde mine forventninger og bilde mig ting ind. Det er helt fint at du fortæller du har skiftet til et superduper powerkabel fordi det giver dig sådan en glad fornemmelse i maven, men hvis du fortæller os at du kan HØRE en forskel bliver jeg nødt til at spørge om du også kan høre forskellen når du ikke ved hvilket kabel der er sat til?

Så bind for øjnene og lad din kammerat vælge mellem dit gode strømkabel og "lakridskablet" og spille musik for dig. Hvis du med usvigelig sikkerhed kan sige "Aaah, nu kom der hul igennem" og "Suk, ikke det billige pis igen" så ved du at du har HØRT forskellen og at det ikke bare er den der mavefornemmelse der driver gæk med dig.

Det er ikke svært at blindteste, det kræver bare en hjælper og viljen til at gøre det. Jeg tror rigtigt mange "hifi forbedringer" så som kabler, sølvlodninger, jitter-dimser, afkobling, tilkobling osv. falder til jorden med et brag hvis folk havde viljen til at undersøge tingene blindt.
Sandrenseren

 
Indlæg: 210
Tilmeldt: 1. apr 2011, 22:48
Geografisk sted: Hedehusene

Re: SB3 - strømforsyning

Indlægaf Claus-DK » 13. jul 2011, 11:30

Snyder vores hjerner os ikke lige så meget den anden vej ??
SÃ¥ hvis vi IKKE forventer en forskel er der ingen ??

Hvordan skal vi så kunne overbevise dig ?? ikke at du skal overbevises, men det er lidt plat at råve blindtest, det er ikke en normal og afslappet lyttesituation..

Jeg har gået med en ipod i lommen med det samme album i 320 og ALAC og der gættede jeg rigtigt de fleste gange ca 80%, men at påstå jeg ville kunne gøre det samme i en blindtest vil jeg ikke, for man er i en helt anden sindsstemning når man laver sådan noget..

Jeg synes faktisk det er ubehageligt at skulle have bind for øjnene en hel aften, det ville jeg få noget Klaus af..

Selvom der ingen forskel er for dig kan der godt være det for andre..

Jeg er ikke selv fan af kabler og alt det fine noget der, men jeg tillader mig at have et åbent sind..

Jeg synes også at signalkabler til mange tusinde dullars er hul i hovedet og mange andre dyre ting er heller ikke pengene værd, men jeg synes også at vi snyder os selv for nogle oplevelser hvis vi bare sætter os ned og siger nej..
Vi snakker jo heller ikke flere tusinde kroner, vi snakker 200 kroner i stedet for 75..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: SB3 - strømforsyning

Indlægaf Michael » 13. jul 2011, 12:16

Jeg er helt med på, at man kan snyde sig selv rigtig meget. Det har jeg også gjort rigtig mange gange. Men jeg har også prøvet at stå i den situation, at jeg ville have noget til at lyde bedre, da det har været nyt eller dyre end det det har erstatet. Hvor forskellen altså bare har været en anden end den jeg gerne ville have det til. Har ofte samlet kabler som er skrottet da det simpelthen ikke har været bedre. Man skal også stole på hvad man hører. Selv om det kan være svært. Jeg har også haft grej som simpelthen ikke har været godt nok, til at vise de forskelle

Men hvis du hiver mp3/flac ind her, så mener jeg vi ude på et sidespor som jeg ikke mener passer ind i debatten. Men jeg har for flere år siden droppet mp3 som noget brugbart. Der er TYDELIG forskel. Jeg har lige for sjov konverteret et album til mp3 320kbps. Og der er rigtig nok forskel. Den er bare ikke lige så markant på mit headfi som på mit normale hifi. Men mine grado er også mine første ørevarmere.
Beyerdynamic DT-770 Pro - SR125i - Bottlehead Crack OTL - Eximus DP1
Michael

Brugeravatar
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 12. jul 2011, 02:12

Re: SB3 - strømforsyning

Indlægaf Sandrenseren » 13. jul 2011, 12:56

Er der plads i dit åbne sind til begrebet pseudoakustik? Kan du acceptere at der kan være tvivl om det du sanser?

Hvis du kan acceptere at dine sanser kan bedrage dig kan du enten være ligeglad og acceptere at det du oplever måske er fri fantasi. Alternativet er at undersøge om det er fantasi eller virkelighed ved hjælp af en metode hvor du ikke kender svaret på forhånd.

At metoden hedder en blindtest betyder ikke at du skal sidde i mørke i time efter time, det betyder kun at du ikke på forhånd må vide hvad du lytter til. Det kan sagtens foregå ved at du fylder din ipod med halvt af hvert af fx. mp3 og tabsfrit, sætter den på random play, putter den i lommen og så hygger dig med at lytte og gætte inden du hiver ipod'en op af lommen og checker om du gættede rigtigt. Det springende punkt er, at du laver gættet uden på forhånd at vide om det er det ene eller det andet.

For mig handler det om seriøsitet. Hvis du selv har lavet udskiftningen af dit kabel eller din strømforsyning eller hvad det nu er, så ved du på forhånd om det er den fine eller den billige der er sluttet til og det kan have indflydelse på det du oplever. Måske er ændringen du hører oplevet med ørerne, måske er det din hjerne der efterfølgende tilsætter ekstra "lækkerhed" fordi du glæder dig til at høre et bedre resultat. Du har ingen som helst mulighed for at vide om det er fup eller fidus når du selv har monteret opgradingen og på forhånd ved hvad det er der er sat til. Ingen! Hvis du vil vide det med sikkerhed er du nødt til at lytte uden at vide på forhånd om det er den billige eller den dyre strømforsyning der er sat til så din hjerne ikke ved om den skal tilsætte "lækkerhed" eller ej.

Jeg oplever at rigtigt mange hififolk kategorisk afviser at blindteste, dvs. de ønsker ikke at undersøge om de opgraderinger de hører er virkelige eller indbildte. Måske anerkender de slet ikke at der kan være tale om indbildning?

Det useriøse opstår når folk der ikke har nogen som helst anelse om det de hører er fantasi eller virkelighed alligevel fortæller vidt og bredt om hvor fantastisk opgraderingerne er, det er i mine øjne direkte ødelæggende for det der ellers kunne have været en seriøs hobby.

Jeg vil meget gerne høre om opgraderinger hvis vedkommende har undersøgt om der er en virkelig, hørbar forskel. Jeg har ikke interesse i at høre om opgraderinger folk muligvis kun har fantaseret sig til, det er useriøst så det brager. Lad os få noget seriøsitet ind i hobbyen og snakke om ting der gør en forskel i virkelighedens verden og ikke kun i fantasien.
Sandrenseren

 
Indlæg: 210
Tilmeldt: 1. apr 2011, 22:48
Geografisk sted: Hedehusene

Re: SB3 - strømforsyning

Indlægaf Michael » 13. jul 2011, 13:08

Som jeg læser det, er der ingen der skriver at man ikke kan snyde sig selv.

Men du må da kunne forstå, at der er nogen der stoler på sit sind og ører. Jeg har flere gange prøvet at skifte mellem 2 kabler, hvor vedkommende der sad i sweetspot, ikke anede hvilket kabel der blev sat på. Men var i stand til at gætte hvilket der var sat til.

Men hvis du ikke en gang kan høre forskel på mp3 og flac. Så er denne debat vel håbløs
Beyerdynamic DT-770 Pro - SR125i - Bottlehead Crack OTL - Eximus DP1
Michael

Brugeravatar
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 12. jul 2011, 02:12

Re: SB3 - strømforsyning

Indlægaf Sandrenseren » 13. jul 2011, 13:10

Michael skrev:Man skal også stole på hvad man hører.

Nej. Der er masser af eksempler på at vi kan snyde vores egne sanser, så det er supervigtigt at udelukke snyderiet. Et rigtigt godt værktøj til at udelukke at vores sanser snydes hedder en blindtest, den sikrer at vi ikke på forhånd ved hvad det er vi lytter til og derfor kan påvirke resultatet.

Jeg er ikke imponeret over at du kan høre forskel på fx. flac og mp3 når du selv har sat flac eller mp3 nummeret på. Det kan jeg også. Når nu du har samme album både som flac og som mp3 så prøv at smide begge album ind i en playlist på din afspiller og sæt den til random play. Lyt til nummeret der spiller, beslut med dig selv (uden at kigge på afspilleren) om du mener det er flac eller mp3 versionen du hører og check først efterfølgende om du havde ret i dit gæt. Hvis du kan lave 10 pletskud i streg så kan du med stolthed i stemmen sige at du kan høre forskel. Hvis du gætter som vinden blæser kan du nok kun høre forskel når du kender svaret på forhånd.
Sandrenseren

 
Indlæg: 210
Tilmeldt: 1. apr 2011, 22:48
Geografisk sted: Hedehusene

Re: SB3 - strømforsyning

Indlægaf Sandrenseren » 13. jul 2011, 13:24

Michael skrev:Som jeg læser det, er der ingen der skriver at man ikke kan snyde sig selv.

Men du må da kunne forstå, at der er nogen der stoler på sit sind og ører.


De to sætninger matcher ikke hinanden ret godt. Du ved godt at du kan snyde dig selv men vælger alligevel at stole på du ikke gør det?!?

Michael skrev:Jeg har flere gange prøvet at skifte mellem 2 kabler, hvor vedkommende der sad i sweetspot, ikke anede hvilket kabel der blev sat på. Men var i stand til at gætte hvilket der var sat til.


Det er super interessant, for det er mig bekendt ikke lykkedes nogen at gøre før.

Michael skrev:Men hvis du ikke en gang kan høre forskel på mp3 og flac. Så er denne debat vel håbløs


Jeg kan godt høre forskel på flac og mp3 når jeg selv sætter nummeret på. Jeg kan ikke høre forskel på flac og mp3 når jeg lader en random funktion vælge nummeret for mig. Kan du høre forskel på flac og mp3 når du lader fx. din afspillers random play funktion vælge nummer for dig?
Sandrenseren

 
Indlæg: 210
Tilmeldt: 1. apr 2011, 22:48
Geografisk sted: Hedehusene

Næste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 16 gæster

cron