Audio GD nfb 1.32 - et QuickView



Audio GD nfb 1.32 - et QuickView

IndlĂŠgaf Buyer no 1 » 10. jan 2014, 23:07

Audio GD nfb 1.32

I rĂŠkken af grej jeg har haft lĂ„nt fra stollesen, er turen nu kommet til dac’en, en Audio GD nfb 1.32. Sidste Ă„r var der en Audio GD SA 1.32 pĂ„ tour, og den var et meget positivt bekendtskab (nĂ„r man lige fik styr pĂ„ det med driverne til Windows 7 ;-)), sĂ„ jeg sagde selvfĂžlgelig straks ja da stollesen tilbĂžd at jeg kunne lĂ„ne hans nfb 1.32.

Umiddelbart virkede nfb 1.32 med den samme driver som jeg havde installeret til SA 1.32. Jeg synes dog ikke det helt var som det skulle vĂŠre, men efter lidt hjĂŠlp fra den flinke danske forhandler, fik jeg den rigtige driver installeret, og var klar til at teste.

Lidt bemĂŠrkelsesvĂŠrdigt er det dog, at Windows konsekvent nĂŠgtede at kende til dac’en, nĂ„r jeg tilsluttede den via mit Viablue usb-kabel. Men nĂ„r jeg i stedet anvendte mit gamle lilla usb-kabel, som oprindeligt stammer fra en ekstern harddisk, blev dac’en lige sĂ„ konsekvent genkendt med det samme.

Med hensyn til design, betjening og kvalitetsindtryk er der tale om en fuldstĂŠndig kopi af SA 1.32, dvs. et postitivt indtryk, omend stadig med en snert af den karakteristiske lugt/duft af ”varm elektronik” som breder sig i rummet nĂ„r den bliver varm.

Billede


Lyden

Som med SA 1.32 valgte jeg ogsÄ denne gang at anvende min Slimdevices Transporter som direkte sammenligningsgrundlag. Desuden vil jeg forsÞge at drage sammenligninger til netop SA 1.32, men det bliver jo sÄ ikke direkte, men pÄ baggrund af hukommelsen.

Det fÞrste jeg lÊgger mÊrke til er, at nfb 1.32 ikke pÄ samme mÄde som SA 1.32 overrasker mig med det samme. SA 1.32 rullede sig straks ud med en flot og fyldig lyd, der var meget direkte. Nfb 1.32 derimod, er mere tilbagetrukket og afslappet, og der er ikke nogen umiddelbar tydelig wow-effekt.

Men det stĂ„r hurtigt klart at nfb 1.32 har den samme fine oplĂžsning, og der er masser af detaljer. Sammenlignet med Transporteren har nfb 1.32 en en mere finkornet og veloplĂžst gengivelse. Til gengĂŠld er der mere ro og kontrol pĂ„ Transporteren, ligesom den ogsĂ„ lige har det der ekstra ”tryk” pĂ„, nĂ„r det gĂ„r voldsomt for sig i musikken.

Dybdepespektivet var noget jeg var meget imponeret af pÄ SA 1.32. Nfb 1.32 kan ikke helt vÊre med her pÄ samme mÄde, og ogsÄ Transporteren gÞr det en knivspids bedre pÄ dette punkt, end nfb 1.32. Perspektivet, bÄde i dybden og bredden, er dog stadig absolut i den bedre ende, og nfb 1.32 prÊsenterer musikken med et flot og ganske stort rum.

Generelt oplever jeg et rundt og blÞdt, men ogsÄ fyldigt lydbillede pÄ nfb 1.32. Det er ogsÄ en meget samlet, eller homogen, gengivelse, hvor det pÄ Transporteren er mere separeret. Hvor Transporteren sÄledes adskiller tingene lidt, gÞr nfb 1.32 det modsatte, og samler det til et fÊlles hele. Jeg kan mÄske som tidligere anvende et puslespil som metafor, til at beskrive dette. Transporterens lydbillede fremstÄr sÄledes som karakteriseret ved at bestÄ af en masse brikker, mens nfb 1.32 mere viser et samlet (lyd)billede, som man ikke umiddelbart oplever som bestÄende af en masse mindre enheder.

Modsat hvad jeg oplevede med SA 1.32 oplever jeg med nfb 1.32 at der faktisk er pÊn stor forskel pÄ high og low gain. Med high gain ryger lydstyrken ganske pÊnt i vejret, og helt modsat af hvad jeg plejer, har jeg det meste af tiden anvendt high gain pÄ nfb 1.32. Det skyldes formentlig til dels, at nfb 1.32 har sÄ god en oplÞsning, kombineret med en lidt afrundet mÄde at gengive pÄ. Det indbyder til at spille hÞjere end normalt. Dels fordi der ikke er noget der bliver skÊrende eller ubehageligt at lytte til, selv nÄr det gÄr vildt for sig. Og dels fordi jeg forsÞger at fÄ lidt mere smÊk og punch i gengivelsen, ved at skrue hÞjere op, hvilket selvfÞlgelig ikke lykkes.

Bassen er nok den del af frekvensomrĂ„det hvor jeg oplever den mest markante forskel. Her har Transporteren mere punch og mere snert, der er mere tĂžr og fast, og der er mere kontrol og styr pĂ„ begivenhederne. Nfb 1.32 spiller mere afrundet og uden den samme fornemmelse af overblik og evne til at ”slamme”. Men gengivelsen pĂ„ nfb 1.32 er mere veloplĂžst, og bassen er ganske fyldig og meget detaljeret.

Mellemtonen er lidt samme historie. Men her brillerer nfb 1.32 med en meget flot, ja, jeg bliver nok nĂždt til at kalde det en meget ”lĂŠkker” klang, der virkelig giver liv til bĂ„de messing- og trĂŠblĂŠsere. Her bliver der kĂŠlet for tingene, og stadig med den smule afrunding, der gĂžr at det aldrig bliver ubehageligt at lytte til. PĂ„ Transporteren er klangen mere skarpt aftegnet, og den fremstĂ„r derfor renere eller klarere, men ogsĂ„ uden det liv og engagement som nfb 1.32 kan prĂŠstere. Igen oplever jeg nfb 1.32 som mere veloplĂžst, og Transporteren virker i direkte sammenligning lidt grynet eller grovkornet. AltsĂ„: Nfb 1.32 er veloplĂžst og klangfuld, mens Transporteren er skarpere og renere men ogsĂ„ mere ”kantet” .

Og sÄ er vi kommet til diskanten. Og ogsÄ her tegner der sig lidt det samme mÞnster. Igen er der lidt mere snert i hi-hat og bÊkkener pÄ Transporter, men til gengÊld er det mere veloplÞst pÄ nfb 1.32, og der er lidt mere luft omkring instrumenterne. Adskillelsen er bedre pÄ Transporter, mens nfb 1.32 har en mere samlet og lidt mere velafstemt gengivelse.

Samlet set oplever jeg nfb 1.32 som en ganske kapabel dac, med en rigtig flot oplĂžsning, en lettere afrundet men meget engagerende klang, og et flot homogent lydbillede. Den har ikke det samme ”spark” som Transporteren, og heller ikke helt den samme segmentering af lydbilledet, men derimod en fyldigere og hvad nogle mĂ„ske ville kalde mere ”analog” lyd. I forhold til SA 1.32 virker den mere tilbagelĂŠnet, og den har ikke den samme ”her kommer jeg” attitude. Derfor krĂŠvede den ogsĂ„ lidt lĂŠngere lyttetid, fĂžr jeg fandt frem til dens kvaliteter.

Tak til stollesen for lÄn.

Billede
Det lilla harddisk-kabel ...
Buyer no 1

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Audio GD nfb 1.32 - et QuickView

IndlĂŠgaf kvik » 10. jan 2014, 23:26

Buyer, med fare for at starte en lille krig :ugeek: afprÞver du sÄ forskellige underlag ogsÄ, nÄr du tester tingene? Jeg spÞrger mest af generel nysgerrighed, og sÄ fordi man Þjner underlaget pÄ billedet herover.
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Audio GD nfb 1.32 - et QuickView

IndlĂŠgaf Buyer no 1 » 10. jan 2014, 23:44

Udover hvad man kan se pÄ billederne, har dac'en ogsÄ stÄet i min reol. Jeg har ikke umiddelbart konstateret nogen lydmÊssig forskel. Men jeg har heller ikke haft fokus pÄ at lytte til forskellige underlag.

Min generelle erfaring med den slags er, at fx pladespillere og cd-afspillere er kritiske i forhold til stabilt underlag. Ting med rÞr KAN (men det er ikke altid) Êndre karakter i forhold til underlag/afkobling. Øvrige ting sÄsom dac's uden rÞr har jeg endu ikke kunnet konstatere signifikant og/eller repetérbar forskel pÄ, afhÊngig af underlaget.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Audio GD nfb 1.32 - et QuickView

IndlĂŠgaf stollesen » 11. jan 2014, 14:04

Buyer no 1 igen en super Anmeldelser fra dig. musik17 rullw3
Current headphones: hifiman he-1000
Amps: schiit mjolnir 3
DAC: DENAFRIPS Pontus II 12th.1
NAD M50 Digital Music Player
stollesen

 
IndlĂŠg: 559
Tilmeldt: 14. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: NĂŠstved


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der lĂŠser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gĂŠster