God lyd fra iPhone og PC



God lyd fra iPhone og PC

Indlægaf rasse1977 » 7. feb 2014, 14:41

Hej Hoved-fi

Jeg er ny mand på dette fine sted, er der en intro-tråd et sted hvor man fortæller lidt om sig selv og sådan...? Ud over at være ny her på sitet er jeg også ret ny i hoved-fi, så håber i vil bære over med mine sandsynligvis mindre begavede spørgsmål.

Jeg har hørt musik i rigtig mange år, men det er meget længe siden jeg har brugt penge på nyt grej. Mit setup ser sådan ud:

Hjemme:
Holfi Integra 8 forstærker, Holfi Xara CD, B&W standerhøjttalere og et sæt Stax SR-30. Derudover en Mac der bl.a. bruges til streaming fra iTunes og Spotify via AEX.

Ude:
iPhone 4 eller min arbejds-pc og et par Sennheiser PX-100

Jeg har længe overvejet at anskaffe mig noget bedre hoved-grej og efter at have været rundt på forskellige forums og læst anmeldelser osv. er jeg blevet både lidt klogere og lidt mere forvirret. Så nu til et par af mine spørgsmål:

1) Hovedtelefoner
Jeg vil fortsat bruge iPhone'en som afspiller. Kan det lade sig gøre at finde et par high end (eller næsten high end...) hovedtelefoner, der ikke er totalt overkill til en iPhone? Altså hvor gode hovedtelefoner kan en iPhone udnytte hvis der ikke tilkobles dac/amp?

2) DAC/Amp
Jeg tænker, at jeg vil investere i hovedtelefoner først og bruge dem direkte fra PC og iPhone. Jeg er godt klar over, at det langt fra er en optimal løsning og planen er derfor at investere i en transportabel dac/amp når pengene er til det. Da jeg gerne vil kunne bruge mine nye hovedtelefoner via PC (arbejde), Mac (hjemme) og iPhone leder jeg efter en lille dac/amp der kan det hele.

Jeg har kigget lidt på Centrance Hifi-M8, som generelt får rigtig fine kommentarer. Nogen der har erfaringer med den? Og er der en dansk forhandler? Synes jeg har læst i en tråd her på siden, at Claus-DK var klar til at forhandle, men at kommunikationen var lidt besværlig...?

Er der andre gode alternativer til Hifi-M8? Jeg har kigget lidt på Meier Audio Quickstep og PCstep og de får også fine kommentarer med på vejen på diverse forums, men jeg kan ikke rigtig overskue hvor meget det giver bare at koble en amp som Quickstep til en iPhone når der ikke er nogen dac i boksen? Køber man så en helt tredje boks med en go dac, eller er Quickstep'en nok til at løfte lyden?

Jeg er med på, at mange af mine overvejelser nok ville blive besvaret hvis jeg kom ud og fik lyttet til en masse forskelligt grej. Problemet er bare, at jeg bor på Bornholm, hvilket er fantastisk men også lidt besværligt, hvis man skal tjekke nyt udstyr ud. Jeg skal dog til Kbh. d. 20. februar ifm. en Dream Theater koncert i Forum og jeg havde tænkt mig at smutte forbi KT Radio og lytte til lidt forskelligt. Er der andre butikker, der er værd at besøge?

Beklager det lange indlæg, jeg hører meget gerne jeres mening / input og uddyber gerne det jeg har skrevet hvis det er uklart.

Mvh Rasmus
iPhone --> ALAC/Qobuz/Spotify --> Chord Mojo 2 --> Campfire Audio Vega 2020
rasse1977

 
Indlæg: 150
Tilmeldt: 6. feb 2014, 15:10
Geografisk sted: Bornholm

Re: God lyd fra iPhone og PC

Indlægaf Bender » 7. feb 2014, 15:08

rulle5 Rasmus..

Brian forhandler Centrance m8 og kan vist ogsĂĄ fĂĄ Just Audio AHA120 hjem, tjek dengodelyd.dk

I Kbh har vi Søren som forhandler Fostex hp-p1, tjek simplehifi.dk

Jeg kender ikke til Meier Audio men der er flere brugere herinde som ejer dem eller har gjordt og har gode erfaring med dem,
sĂĄ mĂĄske vi kan fĂĄ nogle af godtfolket pĂĄ banen med deres erfaringer.

MĂĄske du kan uddybe om du er pĂĄ jagt efter hovedtelefoner ogsĂĄ og hvilke genre du lytter mest til andet end Dream Theater :-)
Bender

 

Re: God lyd fra iPhone og PC

Indlægaf Mataugust » 7. feb 2014, 15:18

Hovedtelefonerne er normalt der hvor du får den største forbedring af lyden, så der vil ikke være ovekill at tilslutte dem direkte til iPhone. Jo bedre hovedtelefoner jo bedre lyd.
Men du får selfølgelig ikke udnyttet hele potentialet hvis du kun bruger en iPhone som kilde. Der skal noget mere til som du selv er inde på. Er det inears, overears eller onears du jagter? Og hvilket prisleje ligger du på?

Sendt fra min Galaxy Nexus
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2751
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: God lyd fra iPhone og PC

Indlægaf Buyer no 1 » 7. feb 2014, 15:18

Hej Rasmus, vekommen til rulle5

rasse1977 skrev:... er der en intro-tråd et sted hvor man fortæller lidt om sig selv og sådan...?


Ja, vi har da en gæstebog viewtopic.php?f=56&t=1147
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: God lyd fra iPhone og PC

Indlægaf DavidB » 7. feb 2014, 17:13

Hej Rasse1977 velkommen til.
Jeg køre med iphone 4s som min primære afspiller. Det har jeg valgt fordi jeg vil have en streaming løsning, og den er der altså ingen der gør bedre end iphone - især når løsningen også skal fungere på farten.
Jeg har en quickstep som jeg er rigtig glad for. Den giver bestemt et løft af lyden. Også nok til at jeg synes den er prisen værd. Fordelen ved den er at den beskytter mod RF støj. Ikke fuldstændigt og jeg kan ikke have dem liggende i sandwich uden der til tider kommer en lille smule støj, og hvis iphone hopper væk fra 3g nettet kommer der så meget støj at det ikke er til at holde ud. Men der hvor jeg bevæger mig rundt til dagligt sker det ikke.

Hvis du står med seriøse planer om at skifte den iphone 4 ud med en 5'er bør du overveje om ikke AK10 fra Astell & Kern var en god løsning for dig. Den vil jeg ihvertfald tjekke ud når jeg en gang skifter min telefon ud. Her får du både dac og forstærker i et lækkert design.

Jeg ville gerne have en dac / amp løsning, men synes ikke em der findes til 4s generationen er attraktive nok og quicksteppen laver en fin god opgradering af lyden.

Ellers ville jeg gå efter de høretelefoner du gerne vil have og så opgraderer med forstærker / dac derefter.

Hvis det bliver en forstærker løsning ala quickstep du ender med, vil du kunne anskaffe dig en dac til computeren og bruge dac og qiuckstep sammen. Jeg selv har en ud110 fra Stoner Acoustics, den er lille, billig og udemærket. Selv andre dac's altså gør det bedre end den :)
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: God lyd fra iPhone og PC

Indlægaf DavidB » 7. feb 2014, 17:16

Jeg har fået lavet en langt LOD så jeg kan håndterer iphone og quickstep hver for sig. På den måde behøver jeg ikke lave en sandwich og det fungere forbløffende godt.

viewtopic.php?f=37&t=105&p=68479&hilit=vis+mig#p65025
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: God lyd fra iPhone og PC

Indlægaf Coach-Z » 7. feb 2014, 19:36

Først og fremmest hej og velkommen til :-)

Og så lige et anerkendende nik til dine Sennheiser PX100... Det er bare nogle dejlige hovedtelefoner. Det var mine første gode hovedtelefoner.

Som de andre siger. Et budget, type hovedtelefoner du kan lide.

Mht dac/amp hvis du ønsker at gå den vej, så kig evt på mærket Fiio... Det er billigt, men solidt og kan bruges med telefonen til forholdsvis billige penge.



/Coach-Z

"Sendt fra min bærbare fladskærm med tæppesnak!!"
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: God lyd fra iPhone og PC

Indlægaf vaskebjørnen » 7. feb 2014, 20:33

Jeg ville helt klart kigge på Just Audio uHA-120 DS, jeg har selv haft en alm uHA-120 den gør det rigtig fint.
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Re: God lyd fra iPhone og PC

Indlægaf Kena » 7. feb 2014, 20:52

Som Mataugust er inde på, er det først og fremmest hovedtelefonen der giver det kvalitative største spring. Det sidste 1 1/2 år har jeg været på lidt af en rejse med transportable hovedtelefoner. Startede med Focal Spirit One. De lød rigtigt godt, lidt henad Sennheiser HD650, men jeg synes simpelthen at de var for store. Philips Fidelio M1 var sådan set også udmærkede, men de røg også videre til fordel for B&W P5. Sidstnævnte er lidt af en klassiker, da den er af meget høj kvalitet, ser brandgodt ud og fylder ikke meget i tasken. Var meget glad for dem indtil Sennheiser Momentum on-ear kom på udsalg til halv pris (750 kr). De ser ikke helt så godt ud som P5, fylder mere, men lyden er altså en klasse bedre. Især den vigtige mellemtone og fornemmelse af rum er rigtig god af on-ear at være.

Når jeg benytter Momentum on-ear stationært med Audio-GD10.32 falder de lidt igennem og lyder nærmest dårligere end når blot smartphone benyttes som kilde. Bassen kommer til at fylde alt for meget og fornemmelsen er rum er klart mindre end med mine decidere stationære hovedtelefoner, men det er måske at sammenligne æbler og pærer.

Min opsumering må være at B&W P5 er superlækre transportable, men Momentum on-ear lydmæssigt er en klasse bedre. Det skal siges, at der findes en del bedre transportable, men så er det typisk over-ear og dermed for store til transportabelt brug efter min smag. Alle de nævnte fungerer som head-set og P5 og Momentum har også i del forbindelse været de bedste. Held og lykke med projektet.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: God lyd fra iPhone og PC

Indlægaf rasse1977 » 7. feb 2014, 21:59

Tak for de mange tilbagemeldinger, det er da helt vildt sĂĄ hurtige i er, fedt :-)

Bender skrev:Brian forhandler Centrance m8 og kan vist ogsĂĄ fĂĄ Just Audio AHA120 hjem, tjek dengodelyd.dk

MĂĄske du kan uddybe om du er pĂĄ jagt efter hovedtelefoner ogsĂĄ og hvilke genre du lytter mest til andet end Dream Theater :-)


Brians hjemmeside er vist ikke helt up to date? Jeg sender ham en PM hvis jeg har brug for mere info.

Jeg er i første omgang på udkig efter en hovedtelefon til min iPhone (se pkt. 1 i mit oprindelige indlæg), en evt. dac/amp kommer på et senere tidspunkt, når pengene er til det.

Jeg lytter til en masse forskelligt, men må nok indrømme, at jeg ikke er så meget til metervarepop ala P3 og at jeg nok hælder mest til rock/metal/progressive metal som f.eks. Tool, A Perfect Circle, Porcupine Tree, Steven Wilson, Katatonia, Opeth, Meshuggah osv. Men hører også en del Radiohead, Queen, Jars of clay og en masse andet som er meget langt fra traditionel rock/metal.

Mataugust skrev:Er det inears, overears eller onears du jagter? Og hvilket prisleje ligger du pĂĄ?


Jeg gĂĄr som udgangspunkt efter over ears. De skal bruges pĂĄ kontoret (sidder sammen med 2-3 andre) og ogsĂĄ hjemme i stuen sammen med konen, sĂĄ vil gerne undgĂĄ at forstyrre for meget.

Pris...tjaa, det er jo lidt svært at sætte beløb på. Jeg vil gerne give så meget, at det giver en waaauuuwww-oplevelse hvor man bare bliver ved med at finde gamle numre frem man ikke har hørt i lang tid, bare for liiiiige at se hvordan de lyder på det nye grej. Og til sidst er de 30 min man havde afsat blevet til timer og man glemte at gå i seng...i kender det sikkert. Og hvad er det lige sådan en oplevelse koster?

Jeg tænker umiddelbart 2-3000 for hovedtelefoner og så evt. en dac/amp senere, hvis jeg synes det er nødvendigt.

DavidB skrev:Jeg har en quickstep som jeg er rigtig glad for. Den giver bestemt et løft af lyden. Også nok til at jeg synes den er prisen værd. Jeg ville gerne have en dac / amp løsning, men synes ikke em der findes til 4s generationen er attraktive nok og quicksteppen laver en fin god opgradering af lyden.

Hvis det bliver en forstærker løsning ala quickstep du ender med, vil du kunne anskaffe dig en dac til computeren og bruge dac og qiuckstep sammen. Jeg selv har en ud110 fra Stoner Acoustics, den er lille, billig og udemærket. Selv andre dac's altså gør det bedre end den :)


DavidB - hvis du er tilfreds med lyden fra din iPhone via Quickstep'en og er pengene værd, hvad er så grunden til at du også bruger en ud110? Og virker den også til Mac?

vaskebjørnen skrev:Jeg ville helt klart kigge på Just Audio uHA-120 DS, jeg har selv haft en alm uHA-120 den gør det rigtig fint.


Den ser lækker ud. Dumt spørgsmål, men kan den både bruges til iPhone som transportabel dac/amp eller er det kun USB...?
iPhone --> ALAC/Qobuz/Spotify --> Chord Mojo 2 --> Campfire Audio Vega 2020
rasse1977

 
Indlæg: 150
Tilmeldt: 6. feb 2014, 15:10
Geografisk sted: Bornholm

Re: God lyd fra iPhone og PC

Indlægaf vaskebjørnen » 7. feb 2014, 22:06

rasse1977 skrev:
vaskebjørnen skrev:Jeg ville helt klart kigge på Just Audio uHA-120 DS, jeg har selv haft en alm uHA-120 den gør det rigtig fint.


Den ser lækker ud. Dumt spørgsmål, men kan den både bruges til iPhone som transportabel dac/amp eller er det kun USB...?

Nu er jeg ikke lige sådan til æbler men kan se den kan mod et lille beløb acceptere Android. men jeg har ikke nogen ide om funktionaliteten med dac til idevice om det er noget der kan klares med cckit eller det hvordan.
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Re: God lyd fra iPhone og PC

Indlægaf DavidB » 7. feb 2014, 22:08

rasse1977 skrev:
DavidB - hvis du er tilfreds med lyden fra din iPhone via Quickstep'en og er pengene værd, hvad er så grunden til at du også bruger en ud110? Og virker den også til Mac.


ud110 bruger jeg kun når jeg lytter via computeren (mac - og yes den er plug and play), hvis jeg da ikke bruger min dragonfly der. ud110 er en ren dac men den virker ikke med iphone. Hvis man gerne vil springe iphones dac over skal man ud i andre løsninger, der for mig endnu ikke har været tiltalende nok, derfor har jeg valgt kun at bruge forstærker til iphone.

ud110 er bare en meget let og billig måde at få en bedre dac i stedet for lydkortet i mac'en, og hvis man har en forstærker i forvejen kunne den være en fin løsning.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: God lyd fra iPhone og PC

Indlægaf DavidB » 7. feb 2014, 22:12

se evt. denne tråd hvor der skrives lidt om løsninger til iphone.

[url]http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=17&t=2447&hilit=bærbar+lyd+så+englene+så+englene#p43552[/url]
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: God lyd fra iPhone og PC

Indlægaf rasse1977 » 7. feb 2014, 22:27

Kena skrev:Når jeg benytter Momentum on-ear stationært med Audio-GD10.32 falder de lidt igennem og lyder nærmest dårligere end når blot smartphone benyttes som kilde. Bassen kommer til at fylde alt for meget og fornemmelsen er rum er klart mindre end med mine decidere stationære hovedtelefoner, men det er måske at sammenligne æbler og pærer.


Jeg har også kigget lidt på Momentum (over ear modellen) og havde tænkt mig at teste dem hos KT Radio om et par uger.

Din oplevelse med, at de falder lidt igennem, når du sammenligner med stationære hovedtelefoner er også interessant. Jeg vil gerne så højt op i lydkvalitet som muligt uden at det er fuldstændig overkill, så spørgsmålet er bare om jeg skal gå efter noget der er en klasse eller 2 over Momentum...? Det bliver selvfølgelig meget nemmere at sige, når jeg har hørt dem...
iPhone --> ALAC/Qobuz/Spotify --> Chord Mojo 2 --> Campfire Audio Vega 2020
rasse1977

 
Indlæg: 150
Tilmeldt: 6. feb 2014, 15:10
Geografisk sted: Bornholm

Re: God lyd fra iPhone og PC

Indlægaf Kena » 7. feb 2014, 22:39

rasse1977 skrev:
Kena skrev:Når jeg benytter Momentum on-ear stationært med Audio-GD10.32 falder de lidt igennem og lyder nærmest dårligere end når blot smartphone benyttes som kilde. Bassen kommer til at fylde alt for meget og fornemmelsen er rum er klart mindre end med mine decidere stationære hovedtelefoner, men det er måske at sammenligne æbler og pærer.


Jeg har også kigget lidt på Momentum (over ear modellen) og havde tænkt mig at teste dem hos KT Radio om et par uger.

Din oplevelse med, at de falder lidt igennem, når du sammenligner med stationære hovedtelefoner er også interessant. Jeg vil gerne så højt op i lydkvalitet som muligt uden at det er fuldstændig overkill, så spørgsmålet er bare om jeg skal gå efter noget der er en klasse eller 2 over Momentum...? Det bliver selvfølgelig meget nemmere at sige, når jeg har hørt dem...

Nu har jeg kun lyttet kort til Momentum over-ear, men de er meget anderledes end on-ear. Ville nok have valgt over-ear hvis ikke de lige blev en tand for store efter min smag.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: God lyd fra iPhone og PC

Indlægaf Bender » 7. feb 2014, 23:23

Rasmus når du er til de tunge genre så prøve at kigge på.

Philips X1 - fås til små 1500 på den tyske amazon, det er tæt på halvpris.

Hifiman he400

MĂĄske jeg var lidt hurtig, du har nok mere behov for en lukket hovedtelefon.
Bender

 

Re: God lyd fra iPhone og PC

Indlægaf rasse1977 » 7. feb 2014, 23:30

DavidB skrev:ud110 bruger jeg kun når jeg lytter via computeren (mac - og yes den er plug and play), hvis jeg da ikke bruger min dragonfly der. ud110 er en ren dac men den virker ikke med iphone. Hvis man gerne vil springe iphones dac over skal man ud i andre løsninger, der for mig endnu ikke har været tiltalende nok, derfor har jeg valgt kun at bruge forstærker til iphone.

ud110 er bare en meget let og billig måde at få en bedre dac i stedet for lydkortet i mac'en, og hvis man har en forstærker i forvejen kunne den være en fin løsning.


Ok, dvs. at en Quickstep + ud110 koster ca. 3000 kr. og en Quickstep + Dragonfly koster ca. 4000 kr. er det ikke nogenlunde korrekt? Nu ved jeg ikke helt hvad en Centrance Hifi-M8 koster, men det kan vel ikke være vildt meget mere, eller hvad? Det virker da som den fedeste løsning lige pt. hvis man gerne vil have go transportabel lyd og samtidig gerne vil beholde sin iPhone.
iPhone --> ALAC/Qobuz/Spotify --> Chord Mojo 2 --> Campfire Audio Vega 2020
rasse1977

 
Indlæg: 150
Tilmeldt: 6. feb 2014, 15:10
Geografisk sted: Bornholm

Re: God lyd fra iPhone og PC

Indlægaf Daf » 7. feb 2014, 23:54

Tjek ogsĂĄ den nye Philips Fidelio L2...
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: God lyd fra iPhone og PC

Indlægaf DavidB » 8. feb 2014, 00:08

Jeg kender ikke centrace hifi-M8, så om det er den fedeste løsning ved jeg ikke. Quicksteppen er ikke en billig forstærker, faktisk lidt peberet i forhold til hvad man ellers kan få. Så hvis det er den 'bedste lyd til prisen' man er ude efter så er quicksteppen nok ikke det rigtige valg. Der findes en del glimrende små forstærkere til en væsentlig billigere penge.
Oven i quicksteppens pris skal man huske på, at den skal have strøm. Jeg har valgt en løsning med to hundedyre genopladelige batterier (kunne godt have nøjes med et, har jeg fundet ud af) samt en oplader. En ikke helt billig løsning. Så det skal der evt. Også ligges oven i prisen

Du behøver ikke hverken ud110 eller dragonfly, hvis det er iphone, der er kilden.
Hvis du gerne vil have en dac løsning til iphone, skal du finde en, der kan gå uden om iphonens dacr. Det er der ikke mange af de forskellige løsninger, der kan, selvom der stille og roligt kommer flere.


From Phone using Tapatalk
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: God lyd fra iPhone og PC

Indlægaf DavidB » 8. feb 2014, 00:18

Yosment har både en fostex hp-p1 samt en sony pha-1 til salg. Se under køb og salg.
De er begge dac / amp komboer og kan begge springe iphones dac over. Så hvis ikke det skal være ultra bærbart, kunne en af dem være en mulighed. Jeg ved ikke om de kan bruges som med computeren, men det kan du vel nok finde ud af.


From Phone using Tapatalk
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Næste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 13 gæster