Dragon & Priest Varna II



Dragon & Priest Varna II

Indlægaf kvik » 13. mar 2014, 01:17

Må jeg præsentere Varna, min nye bulgarske ven :grin:

Billede
Billede

DAC, USB/SPDIF-converter og Headamp i eet!


Foranlediget af et bidrag fra LarsHPs til NOS DAC tråden gik jeg for en måneds tid siden på opdagelse, og uvis af hvilken årsag endte jeg på denne side, AllDacInfo. Her var der meget spændende at kigge på, og siden der blæser en vind fra øst i disse dage, så var min opmærksom nok specielt rettet mod mere obskure dac’er fra den kant.

Egentlig var jeg på udkig efter en NOS dac, men denne lille, hjemmebyggede alt-i-een dac til en plovmand fangede alligevel min interesse. Måske har jeg opholdt mig for længe på hoved-fi (@Claus ;-) ), måske er det blot oceanet af billige kinesiske rør-forstærkere, jeg har været ved at drukne i de sidste par måneder, uanset årsag så har jeg tydeligvis udviklet en smag for low-tech-low-cost produkter :-)

Så, Varna II blev bestilt, og viste sig selvfølgelig at være udsolgt i dagene inden. Men, i dag, nøjagtig en måned senere, er min egen lille Varna så produceret, testet, og klar til den lange rejse mod nord. Før eller siden ankommer den nok fra ingeniør Ivelin Yovchevs lille værksted (køkkenbordet?) i Bulgarien, men indtil da kan man forlyste sig med beskrivelsen herunder, eller selv gå på opdagelse på nettet.


—


SPECIFICATIONS:

Word Lenght -16bit
Sampling Rate -32kHz/44.1kHz/48kHz
Processor Type -BurrBrown, Texas Instruments, PCM2704CDB
Output Signal Level - 0,65V (RMS), Aprox. 1Vp-p
THD+N with load 10K - 0,006%
THD+N with load 32Ohm - 0,025%
Output power at 32Ohm load - 12mW
SNR - 98dB
Input Interface - USB 1.1
Output Interfaces - line out type RCA; 3,5mm headphone jack; Digital Coaxial S/PDIF (5 times buffered, galvanic insulated). All outputs can operate simultaneously.
Power options - Selectable with switch power supplying:
Position 1 - By USB, when the power selecting switch is in position "USB", no need any external PSU.
Position 2 - With external PSU (5Vdc/100mA)-optional
Power Consumption - Aprox. 40mA (5Vdc) at full load (32 Ohm headphones at maximum level and working S/PDIF out)
Dimensions: H-49mm; W-96mm; L (with plugs)-78mm
Weight: 165g
Designed and handcrafted in Bulgaria by eng.Ivelin Yovchev.


DESCRIPTION:

It's great pleasure for me to present to you my new model USB DAC. Basically, it is an evolution of the highly successful "VARNA", which brought us popular not only at home but also abroad. It is logical the successor to be called "Varna II". I kept all good solutions from the platform "VARNA", but also I developed the model in several directions:

The main improvement is in using of a two-layer PCB, which allows several excellent optimizations of the topography and especially of the grounding plane. As a result, increases dramatically the conductive section of the ground. This significantly improves the performance of both the IC itself and it's serving periphery (mainly at the power filtration). Apart from this, the new ground plane is much more effective EMI screen for all incoming interference.

The second direction of improvements has focused on improving the filtration of the power supply. The major percentage of our customers uses the USB DAC supplied by USB. Because of this I decided to revise the power filters and their topology on the board . Among other things, I used double larger inductances in the filter units and dramatically increased the capacitance of all local filtration. When I say drastic , the exact number is 10 times. The model " VARNA " works with 2,2 uF local filtration capacitors, soldered directly to the pins of the IC. In the new platform the capacitors are already 22uF. The larger capacitance requires more space . Therefore the topology was overhauled and optimized. When did this "dirty " work, I provided a place for larger electrolytic capacitors, too.

The third direction was related to the addition of S/PDIF coaxial output . Many people say that the digital output of PCM2704 is not good enought . I disagree with this statement. If the scheme of the digital output is not well designed , then of course we will not have good results. I accepted this task seriously. I studied foreign experience and I was able to compile a personal view. The direct using of the PCM2704's digital output not causes anything good . Output is weak and unable to provide the necessary power to achieve high results. Therefore it is necessary to use buffer . In this manner the digital output of the IC is unloaded and starts to generate pulses with an ideal shape. And to insulate all interferences comming from the external S/PDIF line, it is imperative that it be galvanically separated after the buffer (even the ground !) . As a buffer I used a logical IC that provides five-times buffered digital output, which gives huge strenght of the signal . The galvanic separation is made by using of a high quality transformer "MURATA". After the listening tests , I can say that PCM2704 got a very high quality S/PDIF coaxial output, that sounds equal or may be better than my asynchronous transport M2TECH "HIFACE".

What to expect from the sound of the new " Varna II" ? Expect well-known warm and pleasant sound of the old "VARNA" , supplemented by a few strokes microdetail, caused from the newly introduced enhancements. The sound is clean, tight , yet natural and therefore less intrusive . No tension or aggression, so characteristic of most sound cards on the market. I've tried to get a sound that does not burden ears and mind and can be listened to for a long time without causing any negative reactions in the listener. This is actually a natural sound, all synthetic and sterile irritating and often cause discomfort and even headaches . Even after hours spent with headphones on my head , " VARNA II" does not cause fatigue in me . This test is sufficient for me that I've achieved my goals.


http://forum.audioplatinum.com/viewtopi ... 909#p19909
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf toppe » 13. mar 2014, 01:51

Spændende :-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf kvik » 13. mar 2014, 02:06

Ja, det er faktisk lidt spændende :-) Den bliver sendt fredag, så er vel heroppe om en god uges tid. Jeg har selvfølgelig tænkt mig et shoot-out med QNKTC, samt afprøve om spdif-converteren er så brugbar, som skaberen (bulgareren, ikke den ham deroppe :-) ) påstår. Man ved jo aldrig, hvornår man kan få brug for en habil spdif-converter :-) Hvor det i første omgang foruroligede mig en smule, at vi med Varna snakker UAC1 (usb 1.1), så er jeg nu rimelig afklaret med det. Har ingen hi-res, og har for så vidt ingen planer om det heller. Har rippet alt i ALAC, så 16/44.1 fungerer helt fint for mig. Desuden anvender flere gode dac’er også UAC1, uden at de tilsyneladende lider under det. Selve hovedtlf-udgangen har jeg nu ikke så store forventninger til, men hvem ved, måske fungerer den også fint/godt nok. Så, ja, spændende :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf kvik » 13. mar 2014, 02:12

Man finder forøvrigt en anmeldelse af forgængeren her. Hr. Yovchev fortæller mig, at samme person netop har modtaget to'eren, og påtænker at opdatere anmeldelsen, når dac'en er 'brændt ind'. Så kan man mene, hvad man vil om 'burn-in', men Hr. Yovchev hævder, at denne dac drager fordel af det. Vi får se.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf Claus-DK » 13. mar 2014, 20:56

Den er da flot, rart man gør lidt gavn thumbs thumbs ruller1 ruller1
Til den pris kan det heller ikke gå helt galt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf kvik » 13. mar 2014, 21:28

Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf Claus-DK » 13. mar 2014, 23:26

Man er vel Slesviger..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf kvik » 22. mar 2014, 02:31

Så er jeg gået i gang med at teste Varna II. Har spillet lidt via MacBook>Rock’n Glass her til aften. Fik først digitale lydartifakter med Audirvana+ og BitPerfect (små klik hele tiden). Prøvede at ændre indstillinger i afspillerne, siden Varna bare er 16 bit 32/44.1/48 kHz. Audirvana+ fik jeg ikke til at fungere, men ved at låse BitPerfect på 16/44.1, lykkedes det mig at få ren lyd. Core Audio var der ingen problemer med. Dette er en gammel MacBook (Late 2006) med seneste SnowLeopard og iTunes version. For BitPerfects vedkommende har jeg fået tilsendt en særlig SnowLeopard udgave af seneste version. På grund af stadige opgraderinger af X-Code fra Apples side vil seneste og fremtidige versioner af BitPerfect ikke fungere med SnowLeopard, og snart vil dette også gælde Lion. Nå, det var et sidespring. Sidder nu med Varna tilkoblet min MacBook Pro i stedet, og afspiller via iTunes (Core Audio), med Spiral Ear koblet direkte til Varna. Har kort sammenlignet med MacBook Pro’s egen lydudgang og Varna lyder klart bedre. Eneste anke er, at lyden via Varna ikke bliver meget højere end normal lyttestyrke (dette med MBP volume på max). Har tænkt mig at lade MBP/Varna stå og spille hele natten. Konstruktøren hævder jo at dac’en har brug for noget tilspilning. Vil vente med at kommentere lyden yderligere til der er gået nogle dage.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf kvik » 22. mar 2014, 17:05

En sidebemærkning.. Enheden som ankom afgav en generende tjære-agtig lugt, så har slebet træblokken ned (viste sig at være eg, selv om den ser plastikagtig ud på billederne), og den ligger nu i lukket pose sammen med en skål med eddikesyre, for at fjerne lugten. Hvis det lykkes, regner jeg med at give den træolje bagefter, så den ligner det den er, nemlig eg. Gætter på at træværket er gammelt overskudstræ, der har været kreosot-behandlet engang i tidernes morgen. Minder i hvert fald lugtmæssigt om noget tilsvarende træ, jeg har her på ejendommen. Regner med at give den 24 timer i posen, så må vi se, hvad det gør ved tjærelugten (eller hvad det nu er).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf kvik » 23. mar 2014, 04:45

Har forøvrigt anskaffet en rimelig priset coax-kabel, så jeg kan teste Varna som usb/spdif-converter for min SuperNaits indbyggede dac. Derefter har jeg også tænkt mig at teste den som ren dac i samme opsæt. Når jeg engang er færdig, burde jeg således have været hele vejen rundt.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf Claus-DK » 23. mar 2014, 16:04

Jeg prøver lige at finde en løsning på kreosol problemet det burde kunne løses..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf kvik » 23. mar 2014, 16:27

Vi får se, Claus, jeg kan jo ikke med 100% sikkerhed fastslå, at det er kreosot/kreosol, dette var blot min første tanke (gamle jernbanesveller). Tror jeg sender konstruktøren en mail, for at høre nærmere om træværket. Det kan jo også være selve overfladebehandlingen, der var lugtårsagen. Enheden er i hvert fald nu taget ud af eddike-posen, og står og damper af. Senere på dagen vil eddikelugten være fordampet, og da vil jeg kunne sige, om projektet er lykkedes. Ellers får den nok et døgn mere i posen. Og det er jo altid muligt at forsegle med lak, hvis der stadig er mindre lugtgener.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf kvik » 23. mar 2014, 17:57

Ok, fik svar på min mail til konstruktøren. Normalt ville jeg ikke offentliggøre privat korrespondance, men siden jeg med mine kommentarer ovenfor i nogen grad har mistænkeliggjort produktet, er det nok mest fair at videreformidle konskruktørens svar i sin helhed..

Hello!
I am very surprised to hear that. I just got off the phone with the carpenter, who mades the enclosures for my DAC's. He said that uses only absolutely safe for health varnish for wood, brand "MILESI" (made in Italy). This company products meet all safety standards in the EU. The varnishes are polyurethane and don't contain this toxic compound you are talking about. The carpenter said that makes other wooden product for Norway (boxes ad holders for wine) and uses the same varnishes without any problem. The used wood is absolutely natural oak, without any chemical treatments. Please, don't worry, the wooden enclosure is absolutely harmless for your health.
Best regards!
eng.Ivelin Yovchev



Så, alt ser ud til at være i orden. Det betyder, at jeg vil jeg nøjes med træ-olie, når eddiken engang er fordampet.


Tilføjelse: Det viser sig, at det er muligt at bestille dac'en med ubehandlet eller olieret ege-kabinet også, det skal blot oplyses ved bestillingen. Som standard leveres den med lakeret kabinet, som det fremgår på billederne i åbningsindlægget.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf Claus-DK » 23. mar 2014, 21:02

Så er det nok lakken der dunster lidt endnu, det kan tage uger med et tykt lag lak at gennemhærde..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf Claus-DK » 23. mar 2014, 21:04

Hvis du kan få fingrene i det giver et produkt som "Patina" en helt fantastisk glans og beskyttelse, det er ikke til at købe i Danmark mere, men måske kan det stampes op af jorden i Norge.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf kvik » 23. mar 2014, 21:33

Ja, vil tro det var lakken, der dunstede. Foretrækker klart, at man kan se træsorten, så det passer mig egentlig udemærket, at jeg måtte slipe klossen ned. Om de så har Patina heroppe, ved jeg ikke. Tror bare klossen får enten den alm træolje jeg har, eller måske noget bivoks. Det er jo ikke et stort, dyrt møbel, så der er grænser for, hvor meget jeg vil ofre på træet.

Som endnu en digression kan jeg fortælle, at der er en meget spændende NOS dac lige om hjørnet fra samme mand. Lidt ironisk, siden det var min søgen efter en sådan, der ledte mig til Varna II. Her er, hvad konstruktøren siger om dac'en:

The DAC is based on legendary Philips TDA1541A. The USB receiver is JLSOUNDS (made in Bulgaria by friend of mine: http://jlsounds.com/). The DAC uses 9 entirely independent PSU modules (with 9 transformers, 9 voltage regulators and 7 ultra low noise voltage preregulators). The DAC incorporates several deeply improved designs, especialy for the decoupling of the TDA1541A and the power supply units. The analog part is capacitors free in the signal path. The output offset voltage can be regulated manualy with a trimmer or with DC servo circuit. For maximum pureism, the DC servo circuit can be switched off by a switch on the front panel (some people says that DC servo is non-audiophile).

Jeg har selvfølgelig meddelt min interesse 8-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf kvik » 24. mar 2014, 11:58

Det blev slet ikke værst :-)
Billede
Så, nu kan afprøvningen fortsætte..
Billede
Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf Burning777 » 24. mar 2014, 13:48

Det ser godt ud. Nu venter vi jo bare på nogle lydindtryk.

Den DAC lyder også til at være meget interessant.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf kvik » 24. mar 2014, 14:18

Ja, det har jo bare været een lang ‘teaser’ hidtil :grin: Tanken var at give dac’en nogle dages burn-in, før jeg kommenterede lyden. Nu hvor jeg har fået bugt med lugt-generne, kan jeg begynde denne process. Så, om et par dage… :-)

Og ja, NOS dac'en ser meget interessant ud på papiret. Med prisen på selve USB/I2S-interfacet i baghovedet (se tidl link) og den generelle beskrivelse herover, tror jeg godt man kan forvente en noget andet pris for NOS dac'en, end den Varna sælges til. Jeg forstod på bulgareren, at den skulle fremvises på en kommende bulgarsk audio-udstilling (Audio Expo 2014), men har ikke kunnet finde en dato. Der skulle også komme et review på hans egen netside på et tidspunkt. Jeg har bedt om blive holdt ajour i sagen, og så snart jeg ved mere, kommer jeg til at dele det her på siden.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf vaskebjørnen » 24. mar 2014, 20:15

Den blev ellers godt nok fin med en slibe tur.. meget bedre end med lak på thumbs
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Næste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster

cron