Dragon & Priest Varna II



Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf Psymon » 24. mar 2014, 22:10

Jeg prikker lige til et godt emne her, kabler :D Vi har heldigvis været rigtig gode til det før.

Grunden til jeg gør det er dine adapter stik, da jeg lidt er i den overbevisning at et kabels svageste led må være samlingen omkring stikket, så vil flere adapterstik i røven på hinanden, da kun kunne være dårligere end et korrekt samlet kabel?
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf kvik » 24. mar 2014, 23:30

Nu er AQVox strømforsyningen (kabel+stik) jo konstrueret, så den kun kan bruges på denne måde. Hvorvidt man så anvender et kabel eller et adapter-stik som videre forbindelse til dac'en er vist hip som hap, i begge tilfælde får du dette ekstra samlingspunkt.

Det kabel du snakker om findes også til AQvox, men så binder du dig til en fast type stik i begge ender. Bytter du så til en ny dac med en anden stiktype, tvinges du til at anskaffe nyt kabel, eller bruge adapterstik. Medmindre man selv kan flette AQVox-strømkablet sammen med USB-kablet, eller kender nogen der kan gøre det.

I mit tilfælde bruger QNKTC mini-B og Varna alm B. M2Tech Hifiace som jeg også havde i baghovedet ved anskaffelsen af AQVox, bruger alm A. Den løsning du ser på billedet, er således det bedste kompromis i min specifikke situation.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf Burning777 » 25. mar 2014, 09:11

Ketil B skrev:Og ja, NOS dac'en ser meget interessant ud på papiret. Med prisen på selve USB/I2S-interfacet i baghovedet (se tidl link) og den generelle beskrivelse herover, tror jeg godt man kan forvente en noget andet pris for NOS dac'en, end den Varna sælges til. Jeg forstod på bulgareren, at den skulle fremvises på en kommende bulgarsk audio-udstilling (Audio Expo 2014), men har ikke kunnet finde en dato. Der skulle også komme et review på hans egen netside på et tidspunkt. Jeg har bedt om blive holdt ajour i sagen, og så snart jeg ved mere, kommer jeg til at dele det her på siden.


Det kan vel ikke skade at lade det sive til ham, at der på et Dansk/Norsk forum ofte gennemføres tour med forskellige produkter? Eventuelt gennem en dansk forhandler 5musik
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf Psymon » 25. mar 2014, 09:13

Ahh havde ikke lige spottet at det var AQvox der sad imellem, huskede barr noget med en masse adapter stik i stedet for kabel og så dit billede :-)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf kvik » 29. mar 2014, 20:14

Ok, så er det tid til at kommentere lyden. Som bekendt er Varna II en multi-purpose enhed, så har delt indtrykkene op i tre afsnit - dac, dac/headamp og usb/spdif-converter. De anvendte signalkabler er i alle opsæt den velafbalancerede og ganske rimelige Performance Premiere fra Flashback Sales.


DAC

Siden jeg i QNKTC har en fin lille dac allerede, var det nærliggende at teste om Varna II kunne matche, eller måske ovenikøbet overgå denne. Selv om begge i udgangspunktet er tiltænkt head-fi opsættet, fik jeg også lyst til at teste dem i hi-fi opsættet, mest for at få en fornemmelse af det generelle niveau.

Lad mig med det samme sige, at i mit hovedopsæt (Naim) falder begge igennem. Der mangler i den grad luft, nerve og klangrigdom for begges vedkommende. Sammenligningen med min Naim cd-afspiller er selvfølgelig også urimelig i udgangspunktet, men måtte jo gøres. Desuden har begge lavt udgangssignal, så det var ikke muligt at veksle direkte fra den ene til den anden (fra Naim til Varna/QNKTC).

Så er der sekundær-opsættet (med Rock’n Glass og Spiral Ear/AKG K701). Måske har jeg simpelthen vænnet mig til at upsample med BitPerfect, så det er den lyd, jeg foretrækker generelt. I hvert fald foretrækker jeg QNKTC (24/192) fremfor Varna (16/44.1) med Spiral Ear. Med Varna bliver det hele lidt for tamt her, synes jeg. Siden K701 først og fremmest har fået tilspilning i den forløbne uge, har jeg ikke rigtig fået lyttet koncentreret med hverken den eller anden dac. Som bekendt er det ofte et spørgsmål rette match, så det er for så vidt ikke utænkeligt, at K701 vil vise sig at passe godt med Varna. Den tid, den glæde i så fald. For øjeblikket får QNKTC dog lov til at spille førsteviolin.


DAC/Headamp

Dette var hovedfunktionen, jeg i forbindelse med anskaffelsen havde tiltænkt Varna hos mig - en kompakt dac/headamp til kontoret, sammen med min MacBook. Jeg havde egentlig ikke de største forventninger, men tænkte jeg ville give det en chance.

Jeg testede primært med Spiral Ear (MacBook/BitPerfect > Varna II > Spiral Ear 3-way Reference), men AKG K701 blev kort afprøvet også (med meget få timer i bagagen, skal siges). Der er ingen volumejustering på selve enheden, så reguleringen foregår via computeren. Det relativt lave udgangssignal gør at maks. styrke på computeren tilsvarer ca normalt lytteniveau. Det er sådan set uproblematisk for min del, i de sammenhænge hvor jeg skal bruge komboen, vil jeg uanset aldrig komme over normalt niveau.

To ting synes jeg klæder mine Spiral Ear specielt godt. Det ene er et analogt signal af meget høj kvalitet, det andet et forholdsvist lyst/kraftigt signal. Som det vel fremgår allerede, så føler jeg ikke signalkvaliteten er den allerhøjeste her. Til gengæld har signalet en gennemslagskraft, der får Spiral Ear til at live lidt op (også selv om maks. lyttestyrke ikke er så høj). Det gør, at jeg sagtens kan forestille mig at bruge Varna som headamp udenfor hjemmets fire vægge (job/rejse/ol).


USB/SPDIF-converter

Denne funktion forestillede jeg i forbindelse med anskaffelsen kunne være nyttig, hvis jeg en dag skulle få en dac med kun coax-indgang. Konstruktøren hævdede, at converteren var på niveau med M2Tech Hiface, og siden jeg var tilfreds med Hiface Two i sin tid, gjorde det converteren interessant for mig.

Jeg har anvendt en Belden coax-kabel (Belden 1694A m/Canare RCA-stik) fra Blue Jeans Cable. Det er ikke nogen dyr kabel, men som de øvrige kabler fra BlueJeans skulle den være helt ok.

Jeg har testet converteren med Naim SuperNaits indbyggede dac (MacBook Pro/BitPerfect > Varna II > SuperNait). Udgangssignalet er også her ganske lavt, der må mao skrues kraftigt op på forstærkeren for at få nogenlunde hørbar lyd. Det vanskeliggør direkte sammenligning med cd-afspileren. Alligevel sidder jeg tilbage med indtrykket, at Varna kvæler lyden en del. Cd-lydens klangrigdom mistes, det hele lyder lidt fladt. Det er for så vidt i overenstemmelse med tidligere erfaringer med optisk fra MacBook til SuperNait (Hiface2+Naim DC1 coax gjorde så dengang en anderledes god figur).

Nu har jeg jo kun SuperNait at teste med, så hvorvidt udfaldet var blevet et andet med en anden dac, skal jeg ikke kunne sige.


KONKLUSION


Lidt overraskende er det dac/headamp’en jeg nok kommer til at bruge, som job-/rejse-opsæt sammen med Spiral Ear. Jeg synes QNKTC er en bedre dac i sekundær-opsættet, muligvis fordi jeg kan så upsample til 24/192, og dermed få en lidt luftigere/sprødere lyd. Spdif-converteren kommer jeg næppe til at anvende, der findes simpelthen for meget bedre derude (til den tid). At den skulle overgå Hiface2, er jeg i hvert fald ikke enig i.

Varna har spillet non-stop i en uge nu, så burde være så tilspillet som det er muligt. Skulle jeg henad vejen ændre min opfattelse af enheden vil jeg naturligvis opdatere tråden. Med tanke på at Varna koster bare en plovmand, så er jeg egentlig ikke forfærdelig skuffet. Jeg fik en (nogenlunde) kompakt dac/headamp, der lyder helt ok med mine Spiral Ear.


Post Scriptum (muligvis ikke-relateret)

Jeg har haft en del problemer med at anvende BitPerfect og Audirvana+ som afspillere sammen med Varna. Min 2006-MacBook har dog voldt mig så mange problemer gennem de seneste år med computerbaseret afspilning, at det meget vel kan være hos Mac’en problemet ligger. Uanset har det dog betydet, at meget af min afprøvning af Varna har foregået via MacBooks egen Audio Core. I manges øjne er dette så så bitperfect, som tingene kan blive, men ville alligevel nævne det for fuldstændighedens skyld.


Disclaimer

Så meget afhænger af personlige præferencer, ovenstående er således kun een mening om enheden. Jeg kan heller ikke afvise, at yderligere tilspilningstid eller andre/bedre kabler ville have ændret udfaldet af min afprøvning.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf Burning777 » 29. mar 2014, 21:55

Tak for den gode og grundige gennemgang. Og tak for at du tog en for holdet og delte dine indtryk.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf Claus-DK » 29. mar 2014, 23:36

Verdensklasse.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf toppe » 30. mar 2014, 00:11

toppe -> rullw3 . . . musik12 <- Ketil
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf kvik » 30. mar 2014, 01:24

Tak for de venlige ord. Jeg er selv lidt ked af, at ‘dommen’ blev så hård. Selvfølgelig er det bedst at være tro mod sine indtryk, men nogle gange tænker jeg alligevel, at jeg er blevet for kræsen med årene. Har nok fundet/etableret et lyd-ideal, som alting nu måles imod. Niveauet på dette er blot så højt, at mange ting i den prismæssige rimelige ende ikke har en chance for at nå op. Som jeg nævnte ovenfor, er det ikke helt rimeligt at sammenligne en cd-afspiller til 40k med en dac til 500 eller 1000. Der er trods alt grænser for, hvad man kan opnå med lav-budget elektronik. Det er lidt vigtigt at have dette i baghovedet, når man læser mine ‘reviews’. Deraf også min kommentar i disclaimeren om betydningen af personlige præferencer.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf Claus-DK » 30. mar 2014, 01:51

Gamle sure mænd er sjove..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf kvik » 30. mar 2014, 03:13

Salon Privé, for at skærme ungdommen?
:? :grin:
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Dragon & Priest Varna II

Indlægaf McM_dk » 17. jun 2014, 11:27

Varna II Mini

Billede
Billede
Billede
Senest rettet af Ostebaronen 17. jun 2014, 18:31, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Ingen grund til at linke gratisimage når siden fint håndterer billeder.
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Foregående

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

cron