Lidt eller ingen "ringing" tak! Og husk lige bassen!



Lidt eller ingen "ringing" tak! Og husk lige bassen!

Indlægaf Daf » 17. apr 2014, 18:37

Jeg er på udkig efter en dac med lidt eller ingen “ringing”.
Mit blik har i denne sammenhæng været stift rettet mod en Metrum Octave, da denne er nos, dvs der er ingen digitale filtre til at producere “ringing”.

Jeg har 2 krav:
1. Så lidt “ringing” som muligt.
2. Ingen bas “roll-off”.

Men… for Metrum Octave synes det at være vanskeligt at opfylde krav nr 2.
Jeg bygger min slutning på følgende kalkule:

1.Currawong review af Audio-gd dac: The Metrum Octave I owned was beautiful and organic-sounding even with less than perfect recordings, but only had SE output (I use balanced most often) and was a little weak in the bass…”
2. TNT review: (Octave sammenlignet med Rega dac) …The Rega had a bigger soundstage and deeper bass.
3. Darko review af Rega: The Rega DAC dances between the meatiness of Audio-gd NFB-2 (Coke) and the ectomorphic detail of the Eastern Electric Minimax (Diet Coke)

Audio-gd Compass med wm8741 kun dac output, som er den dac jeg er vandt til, lyder næsten identisk med nfb-2.32(2.1 med anden usb), “It takes a very good amp for show the difference”, som King Wa skrev det med sine egne ord, da jeg spurgte ham.

Jeg er altså som sagt vandt til bassen i Audio-gd, som er mere “meati” end Rega, som igen har dybere bas end Octave… kan i følge mig…?


Jeg har derfor også rettet mit blik mod andre bud.

Beresford har lavet nos dac på et tidspunkt, men laver nu TC-7533 med wm8716 dac.( http://www.head-fi.org/t/690549/beresfo ... t_10363999 )
Den dac får rigtig meget ros rundt omkring, særligt for egenskaber jeg vil mene har noget at gøre med ringing. Det som folk roser er med andre ord typiske egenskaber ved mindre ringing. Bas synes at være prima i alle reviews, en bruger sælger endda sin Bifrost uber, efter han har hørt tc-7533, det siger ikke så lidt (angiveligt, jeg har ikke hørt bifrost uber).

Halide bruger også denne wm8716 i deres dac hd. Her skriver de direkte at de anvender “slow roll-off” filteret i dac’n. Når man tjekker målingerne på side 20 i datasheet er det tydeligt at ringing mildest talt er minimalt med dette filter. Når man ser Stereophile nå samme fine resultater ved måling af Halide dac hd, virker det temmelig overbevisende. ( http://www.stereophile.com/content/hali ... asurements ). Næsten alle reviews beretter om prima bas og dybt soundstage.

John Kennys Ciunas dac er også et bud. Den anvender pcm5102 dac, som jeg kender rigtig godt fra min tid med audio-gd compass. Han anvender IIR filteret, som har 0 pre-ringing, men til gengæld ekstra meget post-ringing. God bas, lige så god som Halide hd iflg et review.
John Kenny har valgt at bruge pcm5102 i stedet for sabre chippen fordi: “The PCM5102 DAC sounds superior to the ESS Sabre DAC ES9023 used in one of my previous DAC products”.
USB på Ciunas dac bruger Amanero usb reciever, ligesom Metrum nu har implementeret i deres dacs, så ingen vrøvl med drivere.
Metrums nye Amanero usb er i øvrigt sikkert ganske god, når John Kenny også har valgt at bruge den.

Ciunas dac kan bruges direkte fra min mac, Beresford skal have en Halide Bridge+aqvox usb power spændt foran, før den kan bruges og Halide dac hd har jo bridge indbygget, så den er ligetil, lige bortset fra den obligatoriske aqvox usb power.
(Jeg har lagt mig fast på halide bridge usb/spdif konverteren, hvis det er nødvendigt med sådan en.)

Jeg hælder meget til Halide HD dac lige nu, jeg tror den er svært god. Alle reviews er meget positive og jeg må indrømme det lyder som noget for mig. At den målte ringing er meget lille er selvfølgelig et væsenligt punkt.

Hvorfor ikke bare en anden nos-dac end Octave?
Hvilken skulle det være? Som vel at mærke med rimelig sikkerhed opfylder punkt 2 ovenfor.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Lidt eller ingen "ringing" tak! Og husk lige bassen!

Indlægaf Anda » 17. apr 2014, 21:27

Er ES9018 udelukket? MDAC og Yulong DA8 ser ud til at have gode muligheder for at indstille filtre m.m.
Ellers må du anskaffe en Audio-Gd Master 7 og køre i NOS mode, inden PCM1704 uddør :grin:

Jeg har haft en Beresford (husker ikke om det var 7510 eller 7520) og den var jeg ikke voldsomt imponeret af, men de kan selvfølgelig være blevet bedre siden. Jeg kan ikke lige se hvad WM8716 skulle bedre end den WM8741 du har solgt. Der er vel en grund til at firmaer som Cambridge og Rega er gået fra WM8716 til WM874x i deres nyere/bedre modeller.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Lidt eller ingen "ringing" tak! Og husk lige bassen!

Indlægaf kvik » 17. apr 2014, 21:56

DevilSound er en interessant størrelse, også fysisk og økonomisk. Ciúnas er også til at betale. Næste trappetrin rent økonomisk nærmer sig 3-4 gange DevilSound. Jeg læste CurraWongs udtalelser om Octave dengag på head-fi, og havde da svært ved at genkende beskrivelsen. Vil du ikke kunne tilføre en nul-ringing (lignende) effekt i næste led - forstærkeren - hvis det er 'blot' er en bas-ting? Corda Jazz syntes jeg dengang kunne ligne Currrawongs beskrivelse, men Naim Headline havde mere tyngde i bassen.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Lidt eller ingen "ringing" tak! Og husk lige bassen!

Indlægaf Daf » 17. apr 2014, 22:02

Ja, den der es9018... Jeg har faktisk været inde over wyred4sound dac1, den bruger også den chip med IIR filter og mulighed for slow roll-off m.m. Jeg har også set på matrix x-sabre. Men jeg holder mig helst fra den chip, jeg kan ikke lide dens lyd. Den er det påståede teknologiske progressive vidunder... Jeg ved ikke om den i virkeligheden snarere er et udtryk for degenerering, når det gælder reproduktion af musik.

Ja, hvorfor bruger de den nyere wm8741? Er det fordi den kører med flere mHz? Er det fordi den kører 32bit? Der går tit sport i de der tal. Enhver dac med respekt for sig selv i dag, skal jo præstere mindst 24 bit 192kHz. Jeg er ikke sikker på der er tale om udvikling til gavn for lyden. Er det godt at upsample til endnu højere frekvenser? Er det godt at oversample? Jeg forstår hvad man vil, man vil forskønne og udvide frekvensresponsen, gøre den lineær, men hvad med klangen og ikke mindst klarheden. Ringing minder i mine ører om jitter, det giver en uklar lyd. Der smøres tykt på i glansen og det lyder da også af meget, det lyder af mere, men det er i virkeligheden fnidder, det er softlinse på et i forvejen smukt billede.

Og ja, gd og pcm1704 (HA! Så kan du bare sætte et loft for budgettet inden du spørger ;-)

Der er nok at vælge imellem, men jeg synes det er interessant at wm8716 og pcm1704 stadig er i spil og klarer sig godt. Nogen gange er det nye åbenbart ikke bedre...
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Lidt eller ingen "ringing" tak! Og husk lige bassen!

Indlægaf Daf » 17. apr 2014, 22:07

Ketil B skrev:DevilSound er en interessant størrelse, også fysisk og økonomisk. Ciúnas er også til at betale. Næste trappetrin rent økonomisk nærmer sig 3-4 gange DevilSound. Jeg læste CurraWongs udtalelser om Octave dengag på head-fi, og havde da svært ved at genkende beskrivelsen. Vil du ikke kunne tilføre en nul-ringing (lignende) effekt i næste led - forstærkeren - hvis det er 'blot' er en bas-ting? Corda Jazz syntes jeg dengang kunne ligne Currrawongs beskrivelse, men Naim Headline havde mere tyngde i bassen.


Det er muligt der kan gøres noget i næste led mod ringing, et analogt filter mellem dac og amp der lukker af for alt over 20kHz, ligesom det metrum hex har på udgangen...

Jeg ville så gerne bare kunne sige metrum octave... Det virker som et virkelig gennemført produkt og jeg er vild med deres tilgang til hvordan lyden skal processeres, hvad der er vigtigt.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Lidt eller ingen "ringing" tak! Og husk lige bassen!

Indlægaf Anda » 17. apr 2014, 22:30

Daf skrev:Ja, hvorfor bruger de den nyere wm8741? Er det fordi den kører med flere mHz? Er det fordi den kører 32bit? Der går tit sport i de der tal. Enhver dac med respekt for sig selv i dag, skal jo præstere mindst 24 bit 192kHz. Jeg er ikke sikker på der er tale om udvikling til gavn for lyden. Er det godt at upsample til endnu højere frekvenser? Er det godt at oversample? Jeg forstår hvad man vil, man vil forskønne og udvide frekvensresponsen, gøre den lineær, men hvad med klangen og ikke mindst klarheden. Ringing minder i mine ører om jitter, det giver en uklar lyd. Der smøres tykt på i glansen og det lyder da også af meget, det lyder af mere, men det er i virkeligheden fnidder, det er softlinse på et i forvejen smukt billede.

Jeg fik ikke præciseret, men det drejer sig om CD-afspillere. Hvis du søger på "wm87" på nedenstående link, kan du se at 8716 er forbeholdt de billigere modeller:
http://vasiltech.nm.ru/CD-Player-DAC-Transport.htm

WM8716 understøtter også 192KHz, så det er næppe pga. sample rate support:
http://www.wolfsonmicro.com/products/dacs/
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Lidt eller ingen "ringing" tak! Og husk lige bassen!

Indlægaf Daf » 17. apr 2014, 22:38

Man kan selvfølgelig stirre sig blind på noget, men jeg fik mig nogle værdifulde erfaringer med gd compass. Jeg fik tunet mig ind på hvad ringing betyder for lyden. Jeg prøvede også at fremprovokere jitter for at lære det at kende. Jeg lærte nok til at finde ud af hvad der er vigtigt og at jeg vil have mere af det. Sådan er det jo med den her hobby ;-)

Beresford bruger et analogt filter i processeringen af signalet i tc-7533, det har vist en gavnlig effekt. Og den nyeste model skulle være ret så meget bedre end de gamle iflg reviews. Og her er der ikke tale om at man taler over sig, fordi man lige har spenderet en formue på noget og ikke helt vil stå ved det ikke er bedre, beresford er billig, så der er ikke noget incitament til at førsøge at overbevise sig selv og andre om at det nyeste køb er et godt køb. Det virker ikke som den nogen gange hysteriske hype der kan være omkring nyt dyrt grej, ligesom med sabre chippen i sin tid, indtil folk fik lyst til at lytte til musik igen.

Jeg har aldrig før gået så meget i dybden med det tekniske som efter jeg fik compass 2 og de tre forskellige dacs. Jeg var simpelthen nødt til at finde ud af hvorfor der var forskel og finde et teknisk svar på hvorfor jeg foretrak noget frem for andet.

Jeg håber i stadig kan tage mig alvorligt, selvom jeg ikke længere kun taler om lyden fortolket af en bruger, det klassiske spørgsmål: "Lyder den godt og hvor mange mener det?", men at jeg også taler om hvorledes den lyd frembringes og om visse tekniske faldgruber jeg helst vil undgå, fordi jeg ved jeg synes de trivialiserer lyden.
Senest rettet af Daf 17. apr 2014, 22:46, rettet i alt 1 gang.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Lidt eller ingen "ringing" tak! Og husk lige bassen!

Indlægaf Daf » 17. apr 2014, 22:45

Anda skrev:
Daf skrev:Ja, hvorfor bruger de den nyere wm8741? Er det fordi den kører med flere mHz? Er det fordi den kører 32bit? Der går tit sport i de der tal. Enhver dac med respekt for sig selv i dag, skal jo præstere mindst 24 bit 192kHz. Jeg er ikke sikker på der er tale om udvikling til gavn for lyden. Er det godt at upsample til endnu højere frekvenser? Er det godt at oversample? Jeg forstår hvad man vil, man vil forskønne og udvide frekvensresponsen, gøre den lineær, men hvad med klangen og ikke mindst klarheden. Ringing minder i mine ører om jitter, det giver en uklar lyd. Der smøres tykt på i glansen og det lyder da også af meget, det lyder af mere, men det er i virkeligheden fnidder, det er softlinse på et i forvejen smukt billede.

Jeg fik ikke præciseret, men det drejer sig om CD-afspillere. Hvis du søger på "wm87" på nedenstående link, kan du se at 8716 er forbeholdt de billigere modeller:
http://vasiltech.nm.ru/CD-Player-DAC-Transport.htm

WM8716 understøtter også 192KHz, så det er næppe pga. sample rate support:
http://www.wolfsonmicro.com/products/dacs/


Godt argument :-)
Jeg ved det ikke, måske skulle der bare ske noget nyt i dac verdenen? "De andre kommer med nye dacs og siger de er bedre end det foregående, det må vi også gøre, ellers sakker vi agter ud på markedet..."

Jeg ved det ikke, men jeg ved ringing er minimalt i wm8716 med slow roll-off og jeg ved hvad det betyder for lyden. Jeg ved også at anmeldere er begejstrede og ind imellem ikke rigtig kan forklare hvorfor de synes eksempelvis halide dac hd er så dragende... Jeg har et bud på en forklaring!
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Lidt eller ingen "ringing" tak! Og husk lige bassen!

Indlægaf Anda » 17. apr 2014, 22:45

Personligt ville jeg prøve Octave Mk1 med en god transport i eget system. Den skulle være til at komme af med igen, hvis den ikke lever op til forventningerne. Ved ikke om du har fået John Darko "initial impressions" med? Det ser dog ikke ud til, at han fik skrevet et helt review :-(

My Octave arrived yesterday. The packaging is exceptional: both DAC and PSU unit come sealed in their own cardboard/foam coffins and are then boxed again. In-transit damage would be incredibly unlikely. 192-heads be forewarned: official sample-rate handling tops out at 176.4.

I’ve been feeding Redbook audio – upsampled to 88.2 by OS X – into this freshly plugged NOS decoder. I know not which industrial chips lie at the core of Cees Ruijtenberg’s design and – frankly my dear – I don’t give a damn. I’ll leave that to the more committed forum dwellers to thrash out.

Several words to describe its sound after 24 hours: Clean, alert, fast, detailed, present. There is an overriding sense of intense transparency. It’s not squishy or spongey (as is the tendency of other NOS DACs). There is no evidence of frequency extreme roll-off. It isn’t (what some may call) ‘analogue’, it isn’t smooth or velvet-tongued…it isn’t really anything. The Metrum Octave is mineral water in a world of carbonated soft drinks.

Bass definition and punch is an immediate standout. It’s a bass that anchors everything else tightly to the floor.

There’s no USB input so the Octave can lives on a strict S/PDIF-only diet. The Audiophilleo1 doubles-up on the cleanliness – which means too much of the same (good!) thing. At least it is for my tastes. The Octave’s detail and matter-of-fact-itude means the John Kenny MK3 USB-SPDIF convertor injects some smoothness and elasticity. The rest of the test system comprises a Redgum RGi60 firing into Zu Omen.

The ‘Octave’ sound changed markedly during its first 12 hours of playback, so I’ll add more to these pages if and when appropriate. At the very least I shall bring down the judgmental gavel with a star rating for the Darko DAC Index.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Lidt eller ingen "ringing" tak! Og husk lige bassen!

Indlægaf Daf » 17. apr 2014, 22:52

Jo, det har jeg læst flere gange :-)
Det tegnede jo rigtig godt.
Måske handler octave-bassen i virkeligheden mere om usb/spdif konverteren?
Men Currawong brugte da vist audiophillio, gjorde han ikke? Eller fik han først den senere?


Anda skrev:Personligt ville jeg prøve Octave Mk1 med en god transport i eget system. Den skulle være til at komme af med igen, hvis den ikke lever op til forventningerne. Ved ikke om du har fået John Darko "initial impressions" med? Det ser dog ikke ud til, at han fik skrevet et helt review :-(

My Octave arrived yesterday. The packaging is exceptional: both DAC and PSU unit come sealed in their own cardboard/foam coffins and are then boxed again. In-transit damage would be incredibly unlikely. 192-heads be forewarned: official sample-rate handling tops out at 176.4.

I’ve been feeding Redbook audio – upsampled to 88.2 by OS X – into this freshly plugged NOS decoder. I know not which industrial chips lie at the core of Cees Ruijtenberg’s design and – frankly my dear – I don’t give a damn. I’ll leave that to the more committed forum dwellers to thrash out.

Several words to describe its sound after 24 hours: Clean, alert, fast, detailed, present. There is an overriding sense of intense transparency. It’s not squishy or spongey (as is the tendency of other NOS DACs). There is no evidence of frequency extreme roll-off. It isn’t (what some may call) ‘analogue’, it isn’t smooth or velvet-tongued…it isn’t really anything. The Metrum Octave is mineral water in a world of carbonated soft drinks.

Bass definition and punch is an immediate standout. It’s a bass that anchors everything else tightly to the floor.

There’s no USB input so the Octave can lives on a strict S/PDIF-only diet. The Audiophilleo1 doubles-up on the cleanliness – which means too much of the same (good!) thing. At least it is for my tastes. The Octave’s detail and matter-of-fact-itude means the John Kenny MK3 USB-SPDIF convertor injects some smoothness and elasticity. The rest of the test system comprises a Redgum RGi60 firing into Zu Omen.

The ‘Octave’ sound changed markedly during its first 12 hours of playback, so I’ll add more to these pages if and when appropriate. At the very least I shall bring down the judgmental gavel with a star rating for the Darko DAC Index.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Lidt eller ingen "ringing" tak! Og husk lige bassen!

Indlægaf kvik » 17. apr 2014, 23:04

Ser lige, at det jeg ovenfor kaldte DevilSound nu hedder Halide DAC HD, jeg refererede naturligvis til sidsnævnte. DAC HD bliver næppe svær at komme af med igen, hvis den ikke helt rammer. Jeg kender i hvert fald en halvnordmand, der er på udkig efter en lille NOS dac :-D

Daf, jeg er meget interesseret i den forståelse, du mener at have erhvervet omkring lyd og egne præferencer i forhold til DA-konvertering. Jeg er lidt bagefter rent teknisk, men er gået i gang med at læse mig op.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Lidt eller ingen "ringing" tak! Og husk lige bassen!

Indlægaf Daf » 17. apr 2014, 23:29

Ketil B skrev:Ser lige, at det jeg ovenfor kaldte DevilSound nu hedder Halide DAC HD, jeg refererede naturligvis til sidsnævnte. DAC HD bliver næppe svær at komme af med igen, hvis den ikke helt rammer. Jeg kender i hvert fald en halvnordmand, der er på udkig efter en lille NOS dac :-D

Daf, jeg er meget interesseret i den forståelse, du mener at have erhvervet omkring lyd og egne præferencer i forhold til DA-konvertering. Jeg er lidt bagefter rent teknisk, men er gået i gang med at læse mig op.


Jeg mener ikke dac hd er nos, selvom man godt kan undlade at bruge wolfsons filtre og bruge eksterne filtre. Jeg mener den er delta sigma... desværre ;-)
Men det tekniske resultat de har nået i wm8716 i forhold til ringing er intet mindre end imponerende. Der er roll-off i diskanten, men ikke i bassen, næste skridt er lav jitter, og når det er i hus med usb/spdif konverteringen, så kan signalet sendes ud helt uden analog behandling, ligesom i octave, direkte fra dac til output stik. Sådan gøres det i beresford. Det analoge udgangstrin på dac hd er også minimalt så vidt jeg har forstået.
Det er som metrum må have som kriterie: Det handler først og fremmest om ringing.
Hvis der ikke var ringing ved oversampling, ville der ikke være nogen problemer, men det er der, og alle egenskaberne ved nyere digitale filtre handler også om at minimere denne ringing.
Læs om minimum phase, IIR, linear phase, FIR, soft knee, slow roll-off, brick wall, sharp roll-off, halfband osv. foruden pre- og post-ringing selvfølgelig.

Væk med jitter og væk med ringing, så har du det rene signal, og så er der ikke mere at hente digitalt. Pt er det ikke muligt uden roll-off i større eller mindre grad og andre mindre hørbare ting som issues med fasen. Det sidste er jeg ikke så meget inde i.
Senest rettet af Daf 18. apr 2014, 12:05, rettet i alt 1 gang.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Lidt eller ingen

Indlægaf davidsh » 18. apr 2014, 10:01

Taler vi ikke om 'intermodulation distortion' her? Med andre ord 20+ kHz signaler der kan 'høres' ved lavere frekvenser?
Jeg er glad for min pcm1792 baserede DAC..
Noget af grunden til man oversampler er så vidt jeg ved for at undgå roll-off ved de højere frekvenser. Syns også at huske at have læst noget af en eller anden der mente at sigma-delta metoden var fanden selv grundet konverteringen fra PCM til et 1 bit signal da det skulle introducere forvrængning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Senest rettet af davidsh 18. apr 2014, 13:42, rettet i alt 1 gang.
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Århus, Danmark

Re: Lidt eller ingen

Indlægaf Daf » 18. apr 2014, 12:01

davidsh skrev:Taler vi ikke om 'intermodulation distortion' her? Med andre ord 20+ kHz signaler der kan 'høres' ved lavere frekvenser?
Jeg er glad for min pcm1704 baserede DAC..
Noget af grunden til man oversampler er så vidt jeg ved for at undgå roll-off ved de højere frekvenser. Syns også at huske at have læst noget af en eller anden der mente at sigma-delta metoden var fanden selv grundet konverteringen fra PCM til et 1 bit signal da det skulle introducere forvrængning.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Jo, når man sampler op i de højere frekvenser over 20kHz, vender der ting og sager tilbage i det hørbare område.
Sigma delta er meget billigere at producere end multibit. Der kan argumenteres for at det igen ikke er den bedste teknologi der har vundet, ligesom med video2000 versus VHS. "Markedet" har ikke altid ret og dem der har teknologien vil ikke altid det bedste.
Dac05 er bare en god dac, sådan er det. Gad godt vide hvordan den ville have lydt med en halide bridge og aqvox versus den "HAG oldtid usb/spdif" med usb bus power, som jeg brugte.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Lidt eller ingen "ringing" tak! Og husk lige bassen!

Indlægaf davidsh » 18. apr 2014, 13:42

Nåh ja, du havde da DAC05'eren, det havde jeg glemt. Nej, der er sgu ikke noget at komme efter der, det er en fin DAC der gør det den skal ligesom så mange andre fine DACer. Der sidder sørme en pcm1792 i den, min fejl. Retter det lige.
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Århus, Danmark

Re: Lidt eller ingen "ringing" tak! Og husk lige bassen!

Indlægaf kvik » 20. apr 2014, 01:13

Har denne noget at byde dig? Teddy DAC, White Paper
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Lidt eller ingen "ringing" tak! Og husk lige bassen!

Indlægaf Daf » 20. apr 2014, 22:00

Ketil B skrev:Har denne noget at byde dig? Teddy DAC, White Paper


I udgangspunktet er den sikkert ganske god. Jeg endte jo med at foretrække wm8741 frem for pcm5102 og es9018 i compass, men jeg vil gerne lidt i en anden retning, mod noget mere nos-agtigt og lidt væk fra den typiske sigma delta lyd. Det er ikke fordi jeg kan sige en wolfson lyder dårligt, det vil jeg ikke sige, men jeg ønsker bare noget med en anden kvalitet i lyden.
Det kan være jeg forlanger for meget. Jeg forestiller mig eller drømmer om en endnu mere klar lyd. Måske er det ikke muligt.
Jeg ved jeg foretrækker en relativt varm lyd og en "hurtig" lyd, dvs at lyde starter og stopper hurtigt. Nogen dacs og filtre "klinger" mere, det lyder umiddelbart flot og mere levende, men det er også lidt uklart. Jeg bryder mig ikke om denne digitale "klang" (ringing), selvom det godt kan lyde af mere, næsten som om der er flere detaljer. Men der er ikke flere detaljer, det er en kunstig klang som består af den før omtalte ringing.
Det er ikke det samme som ekstra klang fremkaldt på analog vis fx i en forstærker, en hovedtelefon med mere ringing eller med rør(antageligt), for her vil lyden stadig have et helt klart og tydeligt udgangspunkt. Med digital ringing bliver udgangspunktet også udtværet af et "skær" i lyden, som overskygger alle lyde.
Jeg opdagede denne kunstige klang eller skær ved at skifte til filtre med mindre ringing, her blev skæret mindre og lydene mere klare og rolige, og selvfølgelig dermed også "hurtigere".
Jeg sidder lidt og tænker på hvordan jeg bedst kan beskrive ringing. Forestil dig lyden i slow motion, ringing er som om der er en svag s-lyd på alle lyde, store lyde som små og den følger dynamikken i lyden. Noget der måske burde være skarpt bliver lidt blødere fordi slaget fra lyden er indpakket i denne bløde s-lyd. Giver det overhovedet mening?
Jeg synes ringing virker nærmest irriterende. Det er lidt ligesom jitter, det irriterer også og er endnu mere uroligt, foruden at det også virker direkte skarpt eller kradst.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Lidt eller ingen "ringing" tak! Og husk lige bassen!

Indlægaf Daf » 21. apr 2014, 13:19

Anda skrev:Er ES9018 udelukket? MDAC og Yulong DA8 ser ud til at have gode muligheder for at indstille filtre m.m.
Ellers må du anskaffe en Audio-Gd Master 7 og køre i NOS mode, inden PCM1704 uddør :grin:

Jeg har haft en Beresford (husker ikke om det var 7510 eller 7520) og den var jeg ikke voldsomt imponeret af, men de kan selvfølgelig være blevet bedre siden. Jeg kan ikke lige se hvad WM8716 skulle bedre end den WM8741 du har solgt. Der er vel en grund til at firmaer som Cambridge og Rega er gået fra WM8716 til WM874x i deres nyere/bedre modeller.


Har siddet og læst lidt om yulong da8 her i formiddag, ret imponerende reviews må man sige. I mine ører har det med en ess9018 chip været rigtig rigtig vigtigt at få fokus rettet ind på sagen med denne dac. Så når:"The main focus is on adjusting timbre of SABRE DA8", kan det være der kommer noget nyt og bedre frem?
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Lidt eller ingen "ringing" tak! Og husk lige bassen!

Indlægaf Anda » 21. apr 2014, 23:11

Daf skrev:Har siddet og læst lidt om yulong da8 her i formiddag, ret imponerende reviews må man sige. I mine ører har det med en ess9018 chip været rigtig rigtig vigtigt at få fokus rettet ind på sagen med denne dac. Så når:"The main focus is on adjusting timbre of SABRE DA8", kan det være der kommer noget nyt og bedre frem?

Nu ved jeg ikke lige, hvor du læser det henne, men de havde planer om at lave D8 og A8 som et statement sæt. Jeg mener dog at antallet var ret begrænset og at de alle blev solgt ved forudbestillingen.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Lidt eller ingen "ringing" tak! Og husk lige bassen!

Indlægaf Daf » 22. apr 2014, 06:00

Anda skrev:
Daf skrev:Har siddet og læst lidt om yulong da8 her i formiddag, ret imponerende reviews må man sige. I mine ører har det med en ess9018 chip været rigtig rigtig vigtigt at få fokus rettet ind på sagen med denne dac. Så når:"The main focus is on adjusting timbre of SABRE DA8", kan det være der kommer noget nyt og bedre frem?

Nu ved jeg ikke lige, hvor du læser det henne, men de havde planer om at lave D8 og A8 som et statement sæt. Jeg mener dog at antallet var ret begrænset og at de alle blev solgt ved forudbestillingen.


Det er da8 jeg tænker på, ikke den helt store model d8.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Næste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster