af kvik » 25. okt 2014, 20:28
Lidt flere tanker..
Mit eget rejse-setup pt er iPod/CMoy/ Spiral Ear. Jeg leder/venter stadig efter/på en tilfredsstillende erstatning for iPod'en. Jeg har afprøvet HiFiMan HM-601 og iBasso DX50. Førstnævnte lød faktisk helt ok, men brugergrænsefladen virkede helt håbløs. Sidstnævnte sagde mig ikke alverden lydmæssigt, og brugergrænsefladen imponerede mig heller ikke. Vi er jo til dels vanedyr, og for mig blev brugergrænseflade-forskellene ift iPod ganske enkelt for store. Andre klarer fint at abstrahere fra dette, og fokuserer istedet udelukkende på den lydmæssige gevinst.
Jeg har hørt librarians Colorfly med Beyer T70, og syntes det lød virkeligt godt. Jeg har netop lyttet til Claus' Myst dac/amp (omtrent samme størrelse som Colorfly) og JVC DX1000, og syntes det lød fremragende. I dag er der, så vidt jeg kan vurdere, adskillige portable enheder, der vil kunne give fremragende lyd, både DAP'er og dac/amp'er.
For de førstes vedkommende må du belave dig på en anden og anderledes brugergrænseflade end iPod/iTunes/Mac. For de andres vedkommende må du i nogle tilfælde gå på kompromis med iPod-kompatibiliteten (hvis dac'en mangler Apple Authentification chip), og må så istedet føde enheden fra computer.
Så er der også spørgsmålet om, hvor meget og hvilken nytte du har af et par supergode in-ears i en rejse-situation. På flyet/i lufthavnen er der så meget støj, at de primært tjener som støjdæmpende foranstaltning (hvis de slutter tæt), og selve lyden lider i udpræget grad pga støjforholdene. I toget eller på arbejdspladsen kan forholdene være noget gunstigere for lydoplevelsen. Når det kommer til stykket, så er det dog egentlig bare på hotelværelset, at den sublime lytteoplevelse får gode kår.
Jeg kan sagtens se det hensigtsmæssige i en pocket-size højkvalitets-løsning. For min egen del er jeg blot blevet så kræsen (lydkvalitet, lydsignatur og brugeroplevelse), at det ville betyde en del runder i den dybe ende af bassinet (rent økonomisk), før jeg kom i mål med et sådan setup. Siden du allerede har HD800 (og kan lide signaturen, formoder jeg), er det måske billigere at bygge setup'et omkring denne, og så tilpasse lyttemønstrene dertil.
Længere smøre, men synes som sagt, at jeg selv en del gange har skudt under mål. Selv om det kaster erfaringer af sig, så koster det også ofte unødigt.