DAP minus AMP?



DAP minus AMP?

Indlægaf kvik » 14. nov 2014, 21:36

Jeg hørte Claus' Myst Porta Dac 1866 for nogle uger siden. Den imponerede mig så meget, at jeg har fået lyst til en også. Myst har nu licenseret den til tyske Tento Engineering, der sælger den til €599. Det er jo også en slags penge, så før jeg kaster mig ud i noget, vil jeg lige kigge på mit brugsområde mere overordnet. 1866 har bluetooth, usb, mini-coax og optisk input, output er line-out og hovedtlf. Formfaktoren er på papiret lidt old-school, men i hånden er den faktisk mere end ok. Tilkommer på et tidspunkt en iphone 6/6+, så passer de to fint sammen. Hvilket så bringer mig til spørgsmålet i trådtitlen.. Hvad skal jeg egentlig parre 1866 med til mere mobilt brug? Iphone via bluetooth er eet alternativ, men en dedikeret DAP via mini-coax forestiller jeg mig vil give noget bedre lyd. 1866 har indbygget forstærker, så i udgangspunktet behøver DAP'en ikke have en. Hvad har jeg af alternativer her - DAP m/coax ud? Projektet er foreløbigt bare på tegnebrættet, så ideer og tanker i videre sammenhæng er også velkomne.



http://www.headfonia.com/tento-porta-da ... our-bases/
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sv: DAP minus AMP?

Indlægaf odderen » 15. nov 2014, 01:59

En fiio x3 eller en Ibasso dx50 er nok det tætteste du kommer på det du leder efter.

Sendt fra min galaxy Note 3 med tapatalk classic
7musik Autoriseret Odder 7musik
odderen

Brugeravatar
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: 3. jan 2013, 23:33
Geografisk sted: Helsinge

Re: DAP minus AMP?

Indlægaf Claus-DK » 15. nov 2014, 05:26

Pas pĂĄ det ikke var DX100 der imponerede dig .. ..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DAP minus AMP?

Indlægaf kvik » 15. nov 2014, 10:08

@ Claus: JVC DX1000, mener du? Ja, det er selvfølgelig en mulighed. Har hørt den hos librarian for et par år siden (via Isabellina, tror jeg). Husker det som positiv oplevelse, men derudover bed jeg ikke specielt mærke i det. Det kan jo også være, at mine forventninger til PortaDac ikke var så høje, så jeg derfor blev taget på sengen :-)

@odderen: DX50 har jeg haft, og den imponerede mig ikke. I den aktuelle sammenhæng omgåes så forstærker-delen, det kan muligvis gøre en forskel. Det er selvsagt vigtigt, at coax-udgangen har bedst mulig kvalitet, for ikke at virke begrænsende på dac'en.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DAP minus AMP?

Indlægaf davidsh » 15. nov 2014, 15:50

Tror der menes ibasso dx100


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: DAP minus AMP?

Indlægaf kvik » 15. nov 2014, 16:38

Ja, det var også min første tanke. Er dog blevet så gammel og distræt, at jeg har bildt mig selv ind, at det var Claus' PC, der var tilkoblet. Uanset, så har DX100, hvis det var den, formodentlig kun ageret transport for PortaDac. Men, venner, I gør mig mere forvirret end godt er :-) så må selvfølgelig finde ud af tingenes rette sammenhæng.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DAP minus AMP?

Indlægaf kvik » 15. nov 2014, 20:37

Ok, Android-tlf via usb til PortaDac videre til dx1000 - SĂĄ er jeg heldigvis kun halvsenil ;-D
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DAP minus AMP?

Indlægaf kvik » 15. nov 2014, 22:39

Så har jeg været igennem tråden med obskure, kinesiske DAP'er på headfi.org. Interessant for så vidt, og et par skilte sig ud; QLS QA360 pga pris, coax og størrelse, og Sony Walkman A17 pga pris, bluetooth og størrelse. Især walkman'en virkede interessant som kilde/streamer. Spørgsmålet er selvfølgelig, om jeg så ikke er bedre tjent med en smartphone med samme muligheder, hvis trådløst er sagen. Og der er også spørgsmålet, hvad lyder bedst med PortaDac. Nå, begynder at ane konturerne af de forskellige veje jeg kan gå på det portable område (med overlapning til kontor-situationen). Har længe ventet på at kunne pensionere iPod'en, måske lykkes det i denne omgang.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DAP minus AMP?

Indlægaf Psymon » 16. nov 2014, 00:20

Afspilleren "burde teoretisk set" ikke påvirke lyden hvis du bruger AptX, da det så er modtageren der oversætter signalet til lyd. Der er ihvertfald sådan jeg har forstået bluetooth
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: DAP minus AMP?

Indlægaf Claus-DK » 16. nov 2014, 01:42

Qls har jeg luret pĂĄ rigtig meget, men jeg er lidt lunken med dens brugerflade, det ser meget meget kinesisk ud..

Køb en Sony Z1 eller sådan noget, den kan sikkert købes ret billigt god skærm, hurtig maskine, lang batteritid, spiller også OK alene i en snæver vending..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DAP minus AMP?

Indlægaf Claus-DK » 16. nov 2014, 01:44

Sonyen ser rigtig lækker ud også..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DAP minus AMP?

Indlægaf kvik » 16. nov 2014, 13:53

Har kigget lidt mere på apt-X konceptet. Det viser sig, at der findes 30-pin dongler* til min iPod. Hvordan man så helt konkret får parret de to - iPod og PortaDac - det må jeg kigge nærmere på. Det er noget billigere med dongle, i stedet for ny afspiller + adskillige SDXC-kort. Uden at have afprøvet apt-X i praksis, er det så svært at vide, om det er brugbart lydmæssigt.



* Sennheiser BTD 300i, KOKKIA i10s + apt-X, Jaybird iSport Music, Creative BT-D5
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DAP minus AMP?

Indlægaf kvik » 17. nov 2014, 01:47

Kokkia dongle på vej fra UK. Tento siger i mail, at deres dac understøtter apt-X. Måske skulle man i nær fremtid søge foretræde for Kongen af Kliplev - medbringende iPod, dongle og K240 DF :-)

Tento PortaDac sælges forøvrigt via europæisk Amazon (.de fx), og er på lager iflg mail fra Tento.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DAP minus AMP?

Indlægaf kvik » 18. nov 2014, 15:53

Den, der tøver... Tento PortaDac er bestilt, så må vi se, hvordan den trådløse del fungerer. Ellers er der kabler med til både coax og usb, så et eller andet må man kunne få til at fungere tilfredsstillende.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 12 gæster

cron