Telefon som kilde



Telefon som kilde

Indlægaf Klan » 29. nov 2014, 21:00

Halløjsa

Jeg starter forsigtigt op her. Til at begynde med er jeg gået i gang med at konvertere min samling af CD'er til Flac. Uden at ville stresse projektet anslår jeg at det nok kommer til at tage 2-3 måneders tid. Jeg har omkring 600 skiver, og hvis jeg konverterer 10-20 om dagen, så skulle det nok snart være klaret :roll:
Det kommer nok til at fylde et sted mellem 150 - 200 gigabyte, uden helt at kunne være sikker. Hvis bare jeg kan holde det under 256 gb, så kan det ligge på et SD kort, som forhåbentligt kommer ned i pris på et eller andet tidspunkt.

I første omgang vil jeg bruge min telefon som kilde, hvilket jo begrænser mig i første omgang ;-)
Efter noget rumsteren rundt har jeg fundet et android program der hedder Poweramp, som skulle kunne afspille Flac.

Næste projekt bliver så at kommer forbi Elmutanten, og få prøvet Sennheiser Momentum On Ear, for lige at tjekke om de kvaser mit hoved, og om jeg kan holde ud at have dem på ørerne. De får rimelige anmeldelser, og prisen er jo overmåde rimelig.

Bliver telefon og hovedtelefoner et hit, bliver næste projekt så en head amp, hvor bl.a. FiiO E12 jo ser fornuftig ud.

Så indtil nu ser mine investeringer ud til at kunne 'begrænses' til 2-3.000 kroner. Så får vi så at se hvordan det kommer til at se ud senere hen.

På sigt kunne jeg tænke mig en dedikeret afspiller, enten noget iBasso, Sony NWZ, eller lignende. Måske en forstærker og cd-afspiller stationær, plus det grej jeg bruger på farten.

Konstruktiv kritik er velkommen, berigende forslag modtages gerne, da jeg er spritny inden for head fi :-)
Klan

 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 25. nov 2014, 22:51
Geografisk sted: Svendborg

Re: Telefon som kilde

Indlægaf kvik » 29. nov 2014, 22:04

En anden hovedtlf-kandidat i samme brugskategori og prisleje er Beyerdynamic T51p. Ekstern forstærker eller dedikeret avspiller er ikke et must, det er ikke utænkeligt, at PowerAmp kan dække dit behov fuldt ud. Tager din tlf SD-kort, kan du jo starte med den størrelse, du har mulighed for. Måske viser dit brugsmønster, at kortskifte er helt uproblematisk, så du reelt ikke behøver alt på eet kort. Er du i dag kun vant til højtaler-lyd, er det også vigtigt at have i baghovedet, at hovedtelefoner aldrig kommer til at lyde som højtalere gør. Lytteoplevelsen er simpelthen en anden, også selv om musikoplevelsen måske godt kan nå samme højde.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Telefon som kilde

Indlægaf Klan » 29. nov 2014, 22:17

Mit nuværende stereoanlæg består af lidt blandede bolsjer, rør forforstærker, transistor effektforstærker, gammel cd-afspiller da den gode jeg havde døde, nordost kabler osv.

Jeg er godt klar over at stereoperspektivet er helt anderledes med hovedtelefoner, men det er noget jeg ser lidt frem til. Min nuværende indretning af stuen giver mig ikke de store muligheder for det perfekte sweet spot, hustruen, som du nok kan regne ud.

Jeg vil kigge lidt pĂĄ Beyerdynamics hovedtelefoner, desuden snublede jeg pĂĄ amazon.co.uk's side over en FiiO E18, som ser endnu mere interessant ud end E12.

Og min telefon kan ĂĄbenbart spise et 128 gb sd-kort, selvom producenten kun skriver 32 gb.
Klan

 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 25. nov 2014, 22:51
Geografisk sted: Svendborg

Re: Telefon som kilde

Indlægaf kvik » 29. nov 2014, 23:46

Udforsk PowerAmps muligheder, nĂĄr du kommer sĂĄ langt, specielt EQ og crossfeed kan vise sig nyttige. Det er i det mindste min erfaring med iOS-modparten, CanOpener.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Telefon som kilde

Indlægaf crazydazy95 » 30. nov 2014, 11:16

Velkommen til!

Med hensyn til android afspilningsprogrammer, kan jeg klart anbefale Neutron Music Player. Den koster godt nok ca. 35 kroner, men virker simpelthen upårklageligt, har masser af funktioner, også de Kvik nævner og så er det den afspiller, der af de programmer jeg har prøvet, giver den klart bedste lyd! :-)

Jeg har dog ikke prøvet PowerAmp selv, men har hørt flere foretrække Neutron over den, men det kan du jo selv lege lidt med, der findes en demo! :-)
Bøffer: HD 650 | HD 598 |Philips Fidelio x1 | Dunu DN-1000 | Jays Q-jays
DAC/lydkort: Xonar Essence STX
amps: Lovely Cube
crazydazy95

 
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26. mar 2014, 16:21
Geografisk sted: Hurup Thy

Re: Telefon som kilde

Indlægaf kvik » 30. nov 2014, 13:55

Klan, der er fordele og ulemper ved alle tre løsninger, du skitserer. Personligt kom jeg aldrig rigtigt i gang med tlf-afspilning, fordi iPhone kun har begrænset lagringskapacitet, og jeg ligesom dig foretrækker at have hele musiksamlingen tilgængelig i lossless. De, der foretrækker at streame musikken via smartphone/tablet, har selvsagt ikke det problem. For mig har løsningen hidtil været en iPod, med forskellige eksterne forstærkere og hovedtelefoner/in-ears. Udfordringen her er at finde den rette kombination, ift egne lydpræferencer og ønsket lydkvalitetsniveau. Er man lidt kræsen, kan dette tage tid, og ikke mindst koste en del. Der er mao åbenlyse fordele ved at holde sig til en enkeltstående enhed/DAP, hvad enten det er en smartphone eller en af de bedre, dedikerede. Sidstnævnte udmærker sig nok især på hardwaresiden, hvor designvalgene tydeligt præges af lydfokuset. Til gengæld er brugergrænsefladen så i mange tilfælde frustrende underudviklet. De tidligere nævnte afspiller-Apps (PowerAmp, Neutron, CanOpener) peger på en alternativ/supplerende tilgang. Hifi-puritaneren vil muligvis rynke på næsen over EQ, crossfeed og DSP-profiler, men hvis en hovedtelefons 'svagheder' kan korrigeres i det digitale domæne, slipper man trods alt for at foretage udskiftninger i grundudstyret, hver gang man skifter hovedtelefon (sat på spidsen).
Senest rettet af kvik 30. nov 2014, 14:14, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Tilføjet et par ord for at øge forståelsen
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Telefon som kilde

Indlægaf Klan » 30. nov 2014, 14:14

Alt hvad vi laver består af kompromisser. Men derfor kan vi jo godt stræbe efter det kompromisløse.

Indtil da, har jeg så måtte sætte mig ned og prioritere, og først og fremmest, god lyd på farten. I mine (lidt) yngre dage var jeg altid på vej et andet sted hen, inden jeg blev 19 havde jeg været jorden rundt 2 gange.
Nu har jeg så fået en kæmpe flok unger (kan sgutte holde snitterne fra konen), men er fortsat på farten i ny og næ. Derfor er jeg nået frem til at det vigtige må være at have en afspiller der kan være i inderlommen, og den må gerne dublere med andre ting, såsom telefon og sms og andet moderne snask.

Jeg kan godt blive lidt skræmt af at læse om at skulle eksperimentere med crossfeed, EQ og DSP-profiler. Det eneste jeg ønsker er at høre god musik, gerne i så god kvalitet som muligt.

Jeg brændte noget sammen for en del år siden, over diskussionerne på andre hifi-fora, hvor diskussionerne blev mere og mere skingre om nu et phonostik nu også havde 75 ohms modstand eller ej. Jeg syntes hele snakken om musikken gik tabt, når folk mere havde travlt med at diskutere hvordan diskanten nu lød, at mellemtonen var som den skulle være osv.

SĂĄ nu starter jeg forsigtigt op igen, og har nu rippet ca. 70 af mine cd'er til Flac. 5 uger mere med den her hastighed, og sĂĄ er hele samlingen pĂĄ plads, sĂĄ mĂĄ jeg se hvor meget det fylder, og hvor meget jeg kan stoppe pĂĄ et 128 gb kort, som ogsĂĄ skal dublere med andre tign.
Klan

 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 25. nov 2014, 22:51
Geografisk sted: Svendborg

Re: Telefon som kilde

Indlægaf kvik » 30. nov 2014, 14:29

Faren for at blive besat, lurer jo i alt vi mennesker beskæftiger os med. Har du været igennem det een gang, og er kommet levende ud i den anden ende, har du sikkert en vis modstandskraft nu. Akkurat her på hoved-fi synes jeg, at den balance bliver holdt ganske godt. Entusiasmen er her, men fanatismen har heldigvis ringe kår, så vidt jeg kan bedømme. Det vidner de første råd her i tråden også om - "prøv det du har, og se om det ikke er godt nok, før du investerer uhæmmet".
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Telefon som kilde

Indlægaf kvik » 30. nov 2014, 14:35

Når det er sagt, så er det jo sjovt at lege lidt, hvad enten det er eget projekt, eller andre deltageres. Derfor kan det heller ikke undgåes, at løsningsforslag peger i mange forskellige retninger, alt efter hvad den enkelte har af erfaring og special-interesse indenfor området.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Telefon som kilde

Indlægaf Niels » 30. nov 2014, 16:18

Hej og velkommen til forum.
Hvad med noget som:

Billede

Det er Android telefon med Usb Audio PlayerPRO via OTGkabel til USB-Dac/forstærker( her Dragonfly ) til IEM.
Det lyder ganske charmerende - vanedannende - faktisk rigtigt godt. Du kommer udenom telefonens, i mange tilfælde, lidt problematiske dac og amp.
Niels

 

Re: Telefon som kilde

Indlægaf Ostebaronen » 30. nov 2014, 16:20

Jeg har en FiiO X3 som jeg er svært glad for. Det eneste jeg har gjort er at købe en microSD til SD kort adapter, så den kan spise de store SD kort, som er lidt billigere pr. GB. Ligeledes på daværende tidspunkt var der ikke 128 GB microSD kort på markedet. Det fungerer sådan set ret godt og FiiO'ens lyd taget i betragtning får man meget i en lille pakke.

Jeg vil tro du vil kunne gøre samme trick med en telefon som spiser microSD kort. Det ville dog være smartest hvis kort læseren ikke var under batterilågen det det besværliggør tingene lidt.

Mht. at spille fra en telefon, så ville jeg måske overveje at anskaffe en DAC/AMP som kan kobles til via USB OTG eller en dedikeret afspiller. Mest fordi jeg finder at min telefon løber ret hurtigt tør for batteri i løbet af dagen og hvis den ligeledes skal bruges til musik afspilning, så ville den sikkert kun holde en halv dag i stedet for en hel. Den eneste grund til at bruge mobilen fremfor en dedikeret afspiller for mit vedkommende ville nok være at jeg kunne streame min musik, fremfor at have den liggende. Så services såsom Wimp, Spotify m.fl. kunne benyttes.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Telefon som kilde

Indlægaf Niels » 30. nov 2014, 16:38

Jeg er helt på linie med Baronen her. Telefonen fungerer bedst som streamingdevice. Hermed vil jeg da gerne efterspørge erfaringer vedrørende telefoner og usb-dac. Der er en voldsom tråd på "Enterprice", der dog ikke giver mig svar på det simple spørgsmål: Hvad skal der til for at kunne streame musik på androiddevice til usb dac?

Undskyld for støj på tråden.
Niels

 

Re: Telefon som kilde

Indlægaf Claus-DK » 30. nov 2014, 18:01

.
De nye android versioner har mulighed for at bruge USB-DAC, sĂĄ et OTG kabel er alt hvad der skal bruges..

Jeg bruger det program der hedder Walkman fra Sony, det virker rigtigt fint, men ved ikke om andre end Sony ejere mĂĄ bruge det....

Til mit transportable brug spiller min telefon godt nok, jeg bruger dog min Sansa Clip, ellers har jeg aldrig strøm på min telefon...
Mine hovedtelefoners primære funktion på jobbet er at holde støj ude, musik er sekundært...Men derfor må det jo også gerne lyde rigtigt godt..

Når der så skal være rigtig vellyd bruger jeg en DAC/Amp eller en Dac og en amp, det afhænger lidt af dagsformen
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Telefon som kilde

Indlægaf Klan » 30. nov 2014, 20:08

Støj løs Postkurt, det kan være jeg også lærer noget.

Jeg har kig på FiiO's E18 Dac/amp, nu har jeg fået læst anmeldelser af dimsen, og synes den ser lovende ud. Kombi af telefon og Dac/amp ser ok ud.

Angående strøm, jeg har altid strøm, hvor end jeg kommer frem. Om det så er min bil fra 1961, så har den monteret 2 bilbatterier og usbporte. På camping ture, offroad ture, etc, jeg har strøm. Altid strøm. Har endda lige købt nyt batteri og generator til familiens nyeste bil, der er fra 1987.

Den skal også lige have installeret sådan en fætter, plus ekstra batteri: http://www.autosparks.co.uk/product_info.php?products_id=5245

Min telefon er også en Sony Xperia, men jeg er ikke helt tilfreds med deres Walkman software, og Poweramp var på fredagstilbud til 6 kroner, så den har jeg købt, så får vi at se hvordan det går.
Klan

 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 25. nov 2014, 22:51
Geografisk sted: Svendborg

Re: Telefon som kilde

Indlægaf Klan » 30. nov 2014, 20:13

Forresten, en anden, mindre, grund til at jeg vil bruge min telefon som afspiller, er brugerfladen. Det er nu nemmere med en moderne touchthingy at flikke rundt mellem musikken og numrene. Lave playlister osv.
Klan

 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 25. nov 2014, 22:51
Geografisk sted: Svendborg

Re: Telefon som kilde

Indlægaf davidsh » 1. dec 2014, 08:01

Det er klart, at tage udgangspunkt i din telefon virker som den rigtige løsning for dig. Om du så har brug for en DAC/amp afhænger nok lidt af det samlede budget og hvilken hovedtelefon der vælges efter min mening...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Telefon som kilde

Indlægaf Tapeworm1 » 8. dec 2014, 17:39

Postkurt skrev:Hej og velkommen til forum.
Hvad med noget som:

Billede

Det er Android telefon med Usb Audio PlayerPRO via OTGkabel til USB-Dac/forstærker( her Dragonfly ) til IEM.
Det lyder ganske charmerende - vanedannende - faktisk rigtigt godt. Du kommer udenom telefonens, i mange tilfælde, lidt problematiske dac og amp.


Hej Post

Massivt transportabelt setup du har der musik17 Hvor har du købt Dragonfly?

Mvh.
Tape
Tapeworm1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. dec 2014, 17:30
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Telefon som kilde

Indlægaf nc8000 » 8. dec 2014, 20:37

Købt brugt af mig. Oprindeligt købt i TapeConnection


Sent from my iPhone using Tapatalk
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Telefon som kilde

Indlægaf Tapeworm1 » 8. dec 2014, 20:57

Tak NC :shock:
Tapeworm1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. dec 2014, 17:30
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Telefon som kilde

Indlægaf Klan » 20. dec 2014, 20:52

Meget interessant detalje, ellers, hvis folk følger med i sådan noget:

Jeg har gået og kigget på de hovedtelefoner i 1½-2 måneder, og kom forbi El Mutanten i Odense forleden dag, og ville lige prøve dem. De har sgu hævet prisen 200 kroner på dem, 1. december musik13

SĂĄ nu venter jeg lige pĂĄ januar "udsalget" starter.

Jeg er ellers lige så langsomt ved at have rippet det meste af min musiksamling, så er jeg klar til at købe hovedtelefon, dac/amp og sd-kort.
Klan

 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 25. nov 2014, 22:51
Geografisk sted: Svendborg

Næste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 18 gæster

cron