Mindre problem med DAC/onboard lyd.



Mindre problem med DAC/onboard lyd.

Indlægaf Hemanse » 7. jul 2015, 21:09

Tænkte måske folk herinde kunne hjælpe mig med et lille problem jeg har prøvet at fixe, når jeg slutter mine høretelefoner til enten min DAC (NuForce uDAC2) eller bare til mit onboard lydkort er der en meget lav lyd i baggrunden, lidt svært at beskrive lyden, men det lyder som en meget lav brummen. Indtil videre har jeg lavet orden i mine kabler ved min pc og under bordet, tilsluttet min DAC til en usb hub med strømforsyning osv, dog intet der rigtigt har hjulpet endnu. Dog virker det til at hvis jeg rør ved min PC eller selve DAC'en at lyden forsvinder, hvilket får mig til at tro det har noget med jord/strøm at gøre.

Jeg er lidt på bar bund efterhånden, sætter jeg høretelefonerne til min medie pc virker der ikke til at være nogen problemer, så vil ikke tro det har noget med dem at gøre.

Håber på der måske er nogen herinde der kan styre mig i en eller anden retning :)
Hemanse

 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25. apr 2014, 14:29

Re: Mindre problem med DAC/onboard lyd.

Indlægaf Burning777 » 7. jul 2015, 21:30

Det lyder grangiveligt som noget stel-støj i USB strømmen. Er det en bærbar er det nok computerens egen støj du hører. Nogle gange kan det måske løses ved at jorde den. Kan der mon monteret et lille kabel mellem noget metal på DAC og PC? Ellers må du sidde og røre ved kasserne hele tiden.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Mindre problem med DAC/onboard lyd.

Indlægaf Hemanse » 7. jul 2015, 21:45

Burning777 skrev:Det lyder grangiveligt som noget stel-støj i USB strømmen. Er det en bærbar er det nok computerens egen støj du hører. Nogle gange kan det måske løses ved at jorde den. Kan der mon monteret et lille kabel mellem noget metal på DAC og PC? Ellers må du sidde og røre ved kasserne hele tiden.


Det er en desktop pc, desværre ja så er der ikke jord i kontakterne i min stue, at skulle side og røre ved delene er ikke helt så holdbart :P har en kammerat der er elektriker, har snakket med ham om at få trykket jord til mine kontakter i stuen, lidt af et projekt, men lyder lidt som om det er den eneste løsning. Fik også at vide der findes USB Isolators der måske ville kunne hjælpe, dog kender jeg ikke selv noget til dem (https://electronics-shop.dk/ground_loop ... rrency=DKK).
Hemanse

 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25. apr 2014, 14:29

Re: Mindre problem med DAC/onboard lyd.

Indlægaf Walbum4262 » 7. jul 2015, 22:36

Som elektriker selv ved jeg ikke helt hvor meget det vil sige at at du for jord på din installation.
Jeg går ud fra du bor i en lejlighed hvilket så betyder at du faktisk bruger nullen som din jord ude i din tavle før hpfi relæer.

Jeg vil tro at du for mest ud af at potentiale udligne dit arbejdsområde det vil sige at du skal have skabt en forbindelse mellem alle dine metalliske og elektriske dele så der ikke induceres elektrisk støj fra en del til en anden fordi de vil være en og samme med en ledning imellem.

Du kan for sjovt skyld bare prøve at tage noget lampe ledning og afisolere enderne og så ellers tape dem fast til dit bord,computer osv og se om der har snogen effect :)
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PÃ¥ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Mindre problem med DAC/onboard lyd.

Indlægaf Hemanse » 7. jul 2015, 23:13

Walbum4262 skrev:Som elektriker selv ved jeg ikke helt hvor meget det vil sige at at du for jord på din installation.
Jeg går ud fra du bor i en lejlighed hvilket så betyder at du faktisk bruger nullen som din jord ude i din tavle før hpfi relæer.

Jeg vil tro at du for mest ud af at potentiale udligne dit arbejdsområde det vil sige at du skal have skabt en forbindelse mellem alle dine metalliske og elektriske dele så der ikke induceres elektrisk støj fra en del til en anden fordi de vil være en og samme med en ledning imellem.

Du kan for sjovt skyld bare prøve at tage noget lampe ledning og afisolere enderne og så ellers tape dem fast til dit bord,computer osv og se om der har snogen effect :)


Okay, det er da værd at prøve, jeg gættede bare på det havde noget med jord at gøre (som sagt kender jeg ikke meget til det), mest fordi når jeg rør PCen eller DACen stopper lyden, er det ikke fordi jeg så "giver" enten PCen eller DACen en jordforbindelse? musik14
Hemanse

 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25. apr 2014, 14:29

Re: Mindre problem med DAC/onboard lyd.

Indlægaf Claus-DK » 8. jul 2015, 00:13

Det kan også skyldes at du har en stikdåse med omkring 100 ting tilsluttet, er der bare en af de ting der sidder i samme stik der giver støj i, vil det komme ud i hovedtelefonerne..
Hvis du har muligheden så prøv at find en lang forlængerledning og sæt den til en anden sikringsgruppe og se om støjen forsvinder, så ved vi om det er PCen eller strømmen der driller..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Mindre problem med DAC/onboard lyd.

Indlægaf davidsh » 8. jul 2015, 00:52

Optisk forbindelse til din DAC vil også løse problemet


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ã…rhus, Danmark

Re: Mindre problem med DAC/onboard lyd.

Indlægaf Hemanse » 8. jul 2015, 01:22

Claus-DK skrev:Det kan også skyldes at du har en stikdåse med omkring 100 ting tilsluttet, er der bare en af de ting der sidder i samme stik der giver støj i, vil det komme ud i hovedtelefonerne..
Hvis du har muligheden så prøv at find en lang forlængerledning og sæt den til en anden sikringsgruppe og se om støjen forsvinder, så ved vi om det er PCen eller strømmen der driller..


Ved jeg enlig ikke hvorfor jeg ikke har tænkt på, der sidder 5 ting i samme skinne da der kun er en kontakt i denne sidde af stuen, må lige prøve at trække et kabel fra den anden ende.

davidsh skrev:Optisk forbindelse til din DAC vil også løse problemet


Sent from my iPhone using Tapatalk


Vil det sige et toslink kabel fra pc til DAC? Skal da blankt indrømme min viden indenfor hifi er ret minimal rulle4
Hemanse

 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25. apr 2014, 14:29

Re: Mindre problem med DAC/onboard lyd.

Indlægaf davidsh » 8. jul 2015, 01:25

Ja, det er korrekt. Dette virker da der ikke er elektrisk forbindelse mellem pc på den måde. Når du trækker USB ud af DACen så er der ikke noget brum, vel?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ã…rhus, Danmark

Re: Mindre problem med DAC/onboard lyd.

Indlægaf Hemanse » 8. jul 2015, 01:37

davidsh skrev:Ja, det er korrekt. Dette virker da der ikke er elektrisk forbindelse mellem pc på den måde. Når du trækker USB ud af DACen så er der ikke noget brum, vel?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis jeg tager usb kablet ud er der ingen lyd nej, nu er uDAC-2 dog også powered af PCen så den slår fra når jeg tager usb kablet ud :) skal der gøres noget specielt for at forbinde det? ved ikke engang hvad kabel jeg skal have fat i for at prøve det, ser ikke ud til der er nogen toslink stik i en uDAC-2.
Hemanse

 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25. apr 2014, 14:29

Re: Mindre problem med DAC/onboard lyd.

Indlægaf davidsh » 8. jul 2015, 01:41

Well, så er vi vidst ligevidt.. Du kan prøve nogle af de forslag folk har kommet med, evt. en USB isolator hvis alt nu fejler.. Prøv i hvert fald at få isoleret problemet til et bestemt komponent, sandsynligvis pc'en.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ã…rhus, Danmark

Re: Mindre problem med DAC/onboard lyd.

Indlægaf Claus-DK » 8. jul 2015, 02:03

Det lyder måske lidt åndsvagt, men har du prøvet et andet USBkabel ??
Der burde ikke være nogen forskel, men det er der nogle gange, ingen ved hvorfor, det er bare sådan...

Jeg har næsten alt i stuen i en kontakt, så jeg kan slukke for alt om natten, ikke noget fråds i standby strøm i mit hjem..

Samtidigt har jeg 3 sikringsgrupper i stuen og den ene af dem er kun en enkelt kontakt, ham vi købte hus af drak vist en de da han planlagde mange ting, men det har vist sig at være heldigt, ryger der en sikring ryger lyset ikke i hele stuen, praktisk OG jeg har en dedikeret strømkreds når jeg skal nørde igennem med mit grej, jeg bor på bøhlandet så der er meget lidt støj i vores strøm, i Esbjerg og Odense som jeg også har boet i er det noget beskidt, snavset og støjfyldt strøm...

Jeg ved også godt at den næste er lidt langt ude, men prøv at vende strømstikket i stikdåsen, så de vender "ens", der er naturligvis 2*2*2*2*2 altså 32 muligheder for at ramme noget der virker, det kan hvor underligt det end lyder også hjælpe dig af med støj.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Mindre problem med DAC/onboard lyd.

Indlægaf Hemanse » 8. jul 2015, 02:34

Yeah har prøvet et par usb kabler, men i skal foreløbig have tak for de forskellige forslag, må se om jeg ikke kan spore mig ind på problemet, som jeg ved fra mit arbejde indenfor it så er det altid de amå problemer der er mest irriterende og besværlige at få opklaret ☺
Hemanse

 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25. apr 2014, 14:29

Re: Mindre problem med DAC/onboard lyd.

Indlægaf kvik » 8. jul 2015, 04:25

Støjer det stadig, hvis du frakobler den bærbares strømadapter, og lader den køre på batteri?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mindre problem med DAC/onboard lyd.

Indlægaf Burning777 » 8. jul 2015, 08:15

Nu så jeg lige at det er en desktop computer med uDAC-2. uDAC'en har jeg selv haft. NuForce uDAC-2 er ret modtagelig for støj og det er en af dens svagheder. Den har ikke optisk indgang så det er ikke en mulighed, den kan kun køre via USB. Jeg læste på Head-fi.org at selv folk med bærbare Mac computere (der generelt er mere støjsvage end PC'ere) havde hørbar støj med uDAC-2. Dengang var der mange, der fik dem byttet hos NuForce. Så hvis din er inden for garanti kan du måske få den byttet?

Jeg er bange for at det ikke hjælper så meget at afkoble din computer hvis problemet er i selve DAC'en. Du skulle tage at overveje en Henry DAC eller en Aune X1. Så har du både DAC og forstærker i en ligesom med uDAC-2. Ellers skal du se på en uDAC-3 der måske har fået løst det problem.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Mindre problem med DAC/onboard lyd.

Indlægaf Hemanse » 8. jul 2015, 12:18

kvik skrev:Støjer det stadig, hvis du frakobler den bærbares strømadapter, og lader den køre på batteri?

Det er en desktop pc, så desværre ikke nogen mulighed for :-)

Burning777 skrev:Nu så jeg lige at det er en desktop computer med uDAC-2. uDAC'en har jeg selv haft. NuForce uDAC-2 er ret modtagelig for støj og det er en af dens svagheder. Den har ikke optisk indgang så det er ikke en mulighed, den kan kun køre via USB. Jeg læste på Head-fi.org at selv folk med bærbare Mac computere (der generelt er mere støjsvage end PC'ere) havde hørbar støj med uDAC-2. Dengang var der mange, der fik dem byttet hos NuForce. Så hvis din er inden for garanti kan du måske få den byttet?

Jeg er bange for at det ikke hjælper så meget at afkoble din computer hvis problemet er i selve DAC'en. Du skulle tage at overveje en Henry DAC eller en Aune X1. Så har du både DAC og forstærker i en ligesom med uDAC-2. Ellers skal du se på en uDAC-3 der måske har fået løst det problem.

Den her købt helt tilbage i 2011, så tror desværre ikke der er garanti på den mere. Jeg har dog også tænkt på at skifte den ud med en "rigtig" desktop dac/amp, jeg har dog ikke det helt store budget og når jeg kigger rundt så ligger hifi priser jo aldrig i den billige ende :-) Fik foreslået sådan en sag her - https://www.mayflowerelectronics.com/sh ... rear-power, udfra hvad jeg kan se har den fået en masse ros, dog gætter jeg på de skal bestille direkte fra usa. Men vil da kigge på de forslag du kom med, der har altid været lidt småproblemer med uDAC-2, f.eks bliver den ret så varm når den er tilsluttet direkte til PC'en.
Hemanse

 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25. apr 2014, 14:29

Re: Mindre problem med DAC/onboard lyd.

Indlægaf Walbum4262 » 8. jul 2015, 16:53

Hemanse skrev:
kvik skrev:Støjer det stadig, hvis du frakobler den bærbares strømadapter, og lader den køre på batteri?

Det er en desktop pc, så desværre ikke nogen mulighed for :-)

Burning777 skrev:Nu så jeg lige at det er en desktop computer med uDAC-2. uDAC'en har jeg selv haft. NuForce uDAC-2 er ret modtagelig for støj og det er en af dens svagheder. Den har ikke optisk indgang så det er ikke en mulighed, den kan kun køre via USB. Jeg læste på Head-fi.org at selv folk med bærbare Mac computere (der generelt er mere støjsvage end PC'ere) havde hørbar støj med uDAC-2. Dengang var der mange, der fik dem byttet hos NuForce. Så hvis din er inden for garanti kan du måske få den byttet?

Jeg er bange for at det ikke hjælper så meget at afkoble din computer hvis problemet er i selve DAC'en. Du skulle tage at overveje en Henry DAC eller en Aune X1. Så har du både DAC og forstærker i en ligesom med uDAC-2. Ellers skal du se på en uDAC-3 der måske har fået løst det problem.

Den her købt helt tilbage i 2011, så tror desværre ikke der er garanti på den mere. Jeg har dog også tænkt på at skifte den ud med en "rigtig" desktop dac/amp, jeg har dog ikke det helt store budget og når jeg kigger rundt så ligger hifi priser jo aldrig i den billige ende :-) Fik foreslået sådan en sag her - https://www.mayflowerelectronics.com/sh ... rear-power, udfra hvad jeg kan se har den fået en masse ros, dog gætter jeg på de skal bestille direkte fra usa. Men vil da kigge på de forslag du kom med, der har altid været lidt småproblemer med uDAC-2, f.eks bliver den ret så varm når den er tilsluttet direkte til PC'en.


O2 AMP/DAC kan købes her i Europa http://www.headnhifi.com/

Hvis du har mod på det kan du spare en del penge på at lave den selv.

Bare husk den skal være med revision B DAC når hvis du vælger den( jeg tror de flese er ved rev.B DAC men ellers smid ham en mail før køb :) )
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PÃ¥ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Mindre problem med DAC/onboard lyd.

Indlægaf Hemanse » 8. jul 2015, 17:59

Tror ikke jeg har kunnen til at samle en selv, men vil da kigge på siden, Aune X1 ser dog heller ikke dårlig ud, ser da ud til dem der har prøvet den herinde fra er glad for den.
Hemanse

 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25. apr 2014, 14:29

Re: Mindre problem med DAC/onboard lyd.

Indlægaf Walbum4262 » 8. jul 2015, 18:11

thumbs til aune x1 vent til den nye model kommer i butikken hos Claus
Hvis du har mod på at lave en o2 amp selv kan jeg godt hjælpe hvis du er fra Sjælland
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PÃ¥ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Mindre problem med DAC/onboard lyd.

Indlægaf Walbum4262 » 8. jul 2015, 18:13

Det tager altså ikke meget mere end en god eftermiddag aften at lave en o2 :)
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PÃ¥ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Næste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster