Pladespiller.. Hmm



Pladespiller.. Hmm

Indlægaf Gerner » 9. nov 2015, 00:38

Hej,

Jeg har nu fået købt mig to LP'er, og det er endda helt uden at have en pladespiller.. Pladespillere er ellers noget, som jeg længe har haft i tankerne, men aldrig rigtig fået skaffet mig. Så nu tænker jeg, at det må være tid, da jeg jo også har fået mig et par T70, de skal jo have en ordentlig kilde. :mrgreen:

Nå, men jeg er i hvert fald rigtig usikker på, hvad søren det er jeg skal kigge efter. På den ene side, så tænker jeg, at en billig løsning ville gøre fin gavn ~500 kr. men igen så kunne en dyre version holde længere og gøre mere gavn?
Det eneste jeg ved med sådan en pladespiller er, at det smarteste for mig, nok er en med indbygget RIAA forstærker.. Skal dog siges, at det skal kunne fungere med mit hovedtelefons setup, men her er jeg dog lidt i tvivl. Mit nuværende setup er jo O2 - Varna II, men forstærkeren skal vel direkte i min O2, da den jo ikke har digital udgang? Ja, har aldrig sådan rigtig arbejdet med analoge lydkilder..

Det skal lige siges, at den kommer til at stå på mit skrivebord, så skal nok også være noget, som kan holde til, at man rykker lidt rundt på den.. Hvor jeg har på fornemmelsen af, at de lidt dyre helst ikke skal rykkes på.

HĂĄber i kan komme med lidt indspark i hvad jeg skal begive mig ud i, og hvad jeg skal holde mig fra.. ;-)

Hilsen
Gerner
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Pladespiller.. Hmm

Indlægaf Ostebaronen » 9. nov 2015, 00:58

Jeg tror det er de færreste pladespillere som har indbygget RIAA forstærker. Mindes nogle B&O modeller har indbygget RIAA, men det er ikke alle. Så du ender nok med at skulle have en ved siden af.

Det kan være du skal finde et loppemarked eller shoppe lidt på den Blå avis efter lidt pladespillere. Fandt selv en rigtig fin Pioneer PL512X pladespiller til 25 på et loppemarked, som kun skulle have nye fødder at stå på. Den spiller fortrinligt!

Har selv haft en Pro-Ject Debut III. Rega og et par andre mærker laver noget ligende. De plejer at kunne anskaffes i den billige ende, men ikke noget nær de 25 kr. :D Og måske også nærmere de 1000 kr. uden RIAA.

Jeg ville nok kigge efter en fin vintage forstærker og finde en billig RIAA til at starte med.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Pladespiller.. Hmm

Indlægaf Henrik_sdk » 9. nov 2015, 01:09

Jeg sĂĄ Ion usb i power de sĂĄ flotte ud priser 6-800 kr

Billede

Billede
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Pladespiller.. Hmm

Indlægaf Claus-DK » 9. nov 2015, 01:16

Som en der kan huske hvordan det var at have sin musik pĂĄ vinyl vil jeg sige GLEM DET..
Af mange grunde, den vigtigste er at formatet er ringere og har ikke mulighed for de samme frekvenser som du har med digital lyd, en LP gĂĄr til omkring de 12 khz hvis jeg ikke husker helt forkert..

Udstyret er også lidt et problem, den gang man brugte plove, kunne man købe dem til fornuftige penge og så opgradere med en fin pickup, det var lidt vejen frem hvis man var en fattigrøv...
Begge dele i en anstændig kvalitet både plov og pickup er ikke noget der bliver købt eller lavet ret meget af og er derfor DYRT...
En ordentlig pickup kostede en tusse i 1985 jeg tør slet ikke tænke på hvad man må bløde for sådan noget i dag..

I dag skal man også ud og løse problemet med en riia, jeg havde pladespiller i 15 år og vidste ikke der var noget der hed en riia, bare at det var skidt at forbinde andre ting til Phono indgangen, men det var jo så den riia der indbygget i forstærkere dengang, det er de ikke mere også lidt et bump på vejen..

Du kan ikke have en plov på et skrivebord, den skal stå på en noget der er TUNGT, ellers får du alle mulige problemer, det populære hos os var en god tyk flise på 15-20 kilo..

En pladespiller kan lyde rigtigt godt ingen tvivl om det, det var et godt format, det havde en længere levetid end noget andet format efter det og vil blive ved med det er jeg ganske sikker på, men der var altså en grund til at et 100 år gammelt format gik i graven på kortere tid end det tager at lave en god ost...

Du ved godt at med en LP skal man lette røven cirka hvert 25. minut og gøre et eller andet,ellers stopper musikken bare.. :mrgreen: :mrgreen:

Jeg er nok et gammelt surt rævgaf på dette område, men lige grammofonen har jeg ikke de varmeste minder om, musikken fra dengang, ja men bestemt ikke selve mediet..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Pladespiller.. Hmm

Indlægaf kvik » 9. nov 2015, 01:17

Ostebaronen skrev:
Jeg ville nok kigge efter en fin vintage forstærker og finde en billig RIAA til at starte med.

Eller en fin vintage forstærker med indbygget RIAA og hovedtlf-udgang (to fluer med eet smæk).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Pladespiller.. Hmm

Indlægaf Ostebaronen » 9. nov 2015, 01:19

kvik skrev:
Ostebaronen skrev:
Jeg ville nok kigge efter en fin vintage forstærker og finde en billig RIAA til at starte med.

Eller en fin vintage forstærker med indbygget RIAA og hovedtlf-udgang (to fluer med eet smæk).


Ja jeg fik skrevet lidt hurtigt der. En vintage pladespiller og billig RIAA ved siden af. Ikke forstærker :)
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Pladespiller.. Hmm

Indlægaf Claus-DK » 9. nov 2015, 01:25

Var der ikke noget med at Pladespillere med MM skulle i den anden indgang end MC pickupper ?
B og O brugte MM husker jeg og tangiental arm der kunne søge numre og lave repeat, de var altså seje og var hvad vi alle drømte om...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Pladespiller.. Hmm

Indlægaf Lanzky » 9. nov 2015, 01:48

Pro-Jects pladespillere i Elementalserien er habile til en billig penge, som typisk kommer med en standard pickup fra Audio-Technica eller Ortofon. En løs RIAA/phonoforstærker oveni fra samme sted, og du er i gang for ca. 2.000 kr. Der kan altid opgraderes, hvis du er vild med det.
Lanzky

Brugeravatar
 
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. nov 2012, 16:47
Geografisk sted: København

Re: Pladespiller.. Hmm

Indlægaf Henrik_sdk » 9. nov 2015, 02:49

Integrated phono stage with precise RIAA equalisation

Pro-Ject Elemental Phono USB ca. 1400 kr i Tyskland
Billede
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Pladespiller.. Hmm

Indlægaf Buyer no 1 » 9. nov 2015, 08:47

En RIAA gør det samme for en grammofon, som en DAC gør for en digital afspiller: Den laver signalet om til et analogt liniesignal, som man kan sende til forstærkeren. Så kvaliteten af en RIAA betyder lige så meget, eller lidt, som kvaliteten af en DAC.

Som udgangspunkt kan en RIAA forstærke signalet fra en MM-PU. Hvis der anvendes en MC eller en low-output MM kan det være nødvendigt med en stepup-forstærker mellem grammofon og RIAA. Mange RIAA'er har dog denne indbygget, og har så en omskifter mellem MM og MC.

Hvis du kun skal anvende grammofonen til hovedtelefon-setuppet, bliver akustisk tilbagekobling(når lyden fra højttalerne sætter pu'en i svingninger) næppe et problem :-) Så den behøver ikke hænge på væggen, men det skal naturligvis sikres, at den står stabilt og ikke bliver udsat for rystelser eller stød.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Pladespiller.. Hmm

Indlægaf Decadence » 9. nov 2015, 09:08

Hvis du fyrer hele budgettet af på en fed plov, der mangler en PU, så skulle denne være mere end bare hæderlig til det tredobbelte af hvad den koster.

http://www.conradelektronik.dk/Audio-Te ... cgodgHMLzA


Sent from my iPad using Tapatalk
Rega Apollo R --> Zigis Rock'n Glass --> Philips Fidelio X2 / ZMF Vibro Galaxy / Superlux HD681B
Decadence

Brugeravatar
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: 15. mar 2012, 09:39
Geografisk sted: Aarhus

Re: Pladespiller.. Hmm

Indlægaf Gerner » 9. nov 2015, 10:12

Lige netop derfor, at jeg er elevild med dette forum! Det er en fornøjelse at se, hvor mange hjælpsomme personer her er.

Kan godt lidt forstå din tankegang Claus, men vil bare SÅ gerne prøve sådan en LP, for synes det er et eller andet lækkert ved plader! For jeg skal jo have et højtaler setup igen, men bliver først når jeg flytter igen igen.. Og der SKAL jeg ud at have en LP, for uanset om den skulle bruges eller ej, så er den for vild at have.. ;-)

Har lige hurtigt kigget på DBA, og tænkte måske man skulle starte med noget ala sådan en her: http://www.dba.dk/pladespiller-technics/id-1019781221/
Ved dog ikke, om den er RIAA indbygget, men det kan vel slĂĄes op..

Hvad angĂĄr placering, sĂĄ bliver mit skrive bord snart noget mere stabilt, da det bliver bygget op pĂĄ noget DIY kommode, sĂĄ det hele stĂĄr snorlige og stille! Desuden var tanken at bygge en kasse, den kunne stĂĄ pĂĄ, sĂĄ min CD-afspiller kunne stĂĄ nedenunder. :mrgreen:

Kom da også lige i tanke om, at jeg jo støder ind i nogle problemer angående min bætte forstærker.. Den har jo kun en indgang.. Ville jo være lidt federe med flere kanaler.. :-(

Henrik_sdk skrev:
Integrated phono stage with precise RIAA equalisation

Pro-Ject Elemental Phono USB ca. 1400 kr i Tyskland
Billede


Den er alligevel lidt blæret!
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Pladespiller.. Hmm

Indlægaf Ostebaronen » 9. nov 2015, 11:39

Vinyl Engine siger man skal holde sig vœk fra den der Technics pladespiller: http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... 18&t=62700
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Pladespiller.. Hmm

Indlægaf Claus-DK » 9. nov 2015, 17:14

Du skal naturligvis give den noget gas med en plov, ikke noget forkert i det..

Jeg er bare gammel og reaktionær eller noget i den retning..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Pladespiller.. Hmm

Indlægaf el_serpiente » 9. nov 2015, 17:41

Jeg ville se om jeg kunne finde en brugt Rega pladespiller, de gamle modeller gĂĄr for 1.000-2.000. Her fĂĄr du en del bedre lyd end den der Technics du linker til.

Ang. forforstærker så kan følger de ofte med når du køber en brugt. pickup er nem at skifte på en rega og en ny koster 350 for den billigste (men jeg ville nok købe en Bias 2 til ca. 900.

Jeg har selv en kæmpe LP samling og hører ofte plader, men alle de ulemper der er forbundet, det knaser og man skal vende hele tiden..
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ă…rhus

Re: Pladespiller.. Hmm

Indlægaf Mataugust » 9. nov 2015, 17:49

Jeg tænker lidt om det er for at forkæle dine hovedtelefoner, eller om det er for at prøve lp mediet.
Hvis det er for at forkæle hovedtelefonerne, så skal du poste lige så mange penge i det, som du ellers skulle putte i en digital løsning.
Hvis det er for at prøve mediet, så er det bare at slå dig løs. Find en pladespiller, find en forstærker og spil.
Der er på dba en del ældre forstærkere med anstændig hovedtelefon udgang og phono in, så du ikke nødvendigvis behøver en ekstra forstærker.
Pladespiller med indbygget riaa er der meget fĂĄ af, og hvis ikke der stĂĄr noget i annoncerne mĂĄ du formode at det er uden.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Pladespiller.. Hmm

Indlægaf Gerner » 9. nov 2015, 20:24

Ostebaronen skrev:Vinyl Engine siger man skal holde sig vœk fra den der Technics pladespiller: http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... 18&t=62700


Er nu heller ikke et navn, som jeg normalt ville gĂĄ efter, da det lyder... Billigt?

el_serpiente skrev:Jeg ville se om jeg kunne finde en brugt Rega pladespiller, de gamle modeller gĂĄr for 1.000-2.000. Her fĂĄr du en del bedre lyd end den der Technics du linker til.

Ang. forforstærker så kan følger de ofte med når du køber en brugt. pickup er nem at skifte på en rega og en ny koster 350 for den billigste (men jeg ville nok købe en Bias 2 til ca. 900.

Jeg har selv en kæmpe LP samling og hører ofte plader, men alle de ulemper der er forbundet, det knaser og man skal vende hele tiden..


Har også haft kig på nogle Rega'er, da det lyder som om (Set på køb og salg på Facebook og DBA), at de skulle være rimelige gode til prisen.

Men ville du mene, at hvis man køber en brugt pladespiller, så ville det være essentielt, at skifte pickupen med det samme?

Mataugust skrev:Jeg tænker lidt om det er for at forkæle dine hovedtelefoner, eller om det er for at prøve lp mediet.
Hvis det er for at forkæle hovedtelefonerne, så skal du poste lige så mange penge i det, som du ellers skulle putte i en digital løsning.
Hvis det er for at prøve mediet, så er det bare at slå dig løs. Find en pladespiller, find en forstærker og spil.
Der er på dba en del ældre forstærkere med anstændig hovedtelefon udgang og phono in, så du ikke nødvendigvis behøver en ekstra forstærker.
Pladespiller med indbygget riaa er der meget fĂĄ af, og hvis ikke der stĂĄr noget i annoncerne mĂĄ du formode at det er uden.


Egentligt tror jeg, at det mest af alt er for at prøve det.. Synes det virker som et lidt sjovere medie, samt flottere, end f.eks. en CD-afspiller.. Og så vil jeg gerne høre min Zamfir LP jeg købte sidst jeg var i Accord. :mrgreen:
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Pladespiller.. Hmm

Indlægaf Tweaker » 9. nov 2015, 22:25

Jeg tror ikke du slipper billigere end denne, hvis du skal have noget ud af det. Den får rimeligt pæne ord med på vejen i diverse anmeldelser, og har en rigtigt ok pickup monteret, så du ikke skal bikse med det http://www.thomann.de/dk/audio_technica ... _usbhc.htm
Amp`s: Little Dot MKIV-SE, Lake People G109S, Pro-Ject Headbox S USB.
DAC`s: Musical Fidelity V90, M2Tech Young.
DAC/Amp`s: CEntrance DACport HD, Beresford Caiman II, Beresford Bushmaster, Beresford Bushmaster II.
Bøffer: Sennheiser HD650, Pioneer SE-A1000, Creative Aurvana Live!, AKG K702, Stax SR-40/SRD-4, Beyerdynamic DT150 og DT990PRO-LE, Hifiman 400s, Koss Porta Pro, Koss BT540i, Edifier H850.
Tweaker

Brugeravatar
 
Indlæg: 314
Tilmeldt: 28. aug 2015, 17:01
Geografisk sted: København

Re: Pladespiller.. Hmm

Indlægaf Gerner » 9. nov 2015, 22:31

Tweaker skrev:Jeg tror ikke du slipper billigere end denne, hvis du skal have noget ud af det. Den får rimeligt pæne ord med på vejen i diverse anmeldelser, og har en rigtigt ok pickup monteret, så du ikke skal bikse med det http://www.thomann.de/dk/audio_technica ... _usbhc.htm


Er faktisk ikke synderligt glad for det udseende.. Det betyder desværre også en del, at det ser klasse ud! Ellers et godt bud synes jeg da! :-)
Tænker også nærmere at køre brugt, da jeg nok får lidt mere for pengene, hvilket jeg elsker.

Har kigget lidt pĂĄ de Rega'er der er pĂĄ DBA og faldt over denne: http://www.dba.dk/pladespiller-rega-pla ... 018511681/
1300 kr. er vel en fin pris for sådan en fætter tænker jeg?

Tror nok bare, at jeg skal have solgt mit højtaler setup inden køb af pladespiller over 1000 kr.. Nu røg der jo også 1600 kr. på et sæt T70. :mrgreen:
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Pladespiller.. Hmm

Indlægaf Tweaker » 9. nov 2015, 22:54

Jeg syntes det er alt for dyrt for en gammel Planar 2. SĂĄ er denne et bedre bud IMO http://hifistore.dk/edwards-audio-108/a ... -lite-p501

Der er en Rega RP 1, som bare har fået en anden plademåtte, og en bedre pickup, og er 600Kr billigere. Den, og så Rega`s lille løse RIAA (shop for bedste pris), så er du MEGET godt kørende http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=2736
Amp`s: Little Dot MKIV-SE, Lake People G109S, Pro-Ject Headbox S USB.
DAC`s: Musical Fidelity V90, M2Tech Young.
DAC/Amp`s: CEntrance DACport HD, Beresford Caiman II, Beresford Bushmaster, Beresford Bushmaster II.
Bøffer: Sennheiser HD650, Pioneer SE-A1000, Creative Aurvana Live!, AKG K702, Stax SR-40/SRD-4, Beyerdynamic DT150 og DT990PRO-LE, Hifiman 400s, Koss Porta Pro, Koss BT540i, Edifier H850.
Tweaker

Brugeravatar
 
Indlæg: 314
Tilmeldt: 28. aug 2015, 17:01
Geografisk sted: København

Næste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 15 gæster

cron