Lossless lydfiler



Lossless lydfiler

Indlægaf Superliga_1 » 14. nov 2015, 03:32

Hej Hoved-fi.

Jeg har googlet lidt rundt på nettet, men kan ikke rigtig finde svar på mine spørgsmål.

Jeg har rippet nogle af mine CD'er til min PC via Windows Mediaplayer.
Disse filer er .mp3 filer med bithastigheder mellem 900-1100kbps.

Men er disse filer ikke lossless selvom det er mp3?
Jeg synes bare der er mange, der sammenligner mp3 med FLAC, og taler kun om FLAC som en lossless filtype - der er ikke rigtig sĂĄ mange der taler om, at .mp3 filer ogsĂĄ fĂĄs som lossless.

Så mit spørgsmål går egentlig på, om lossless mp3 med bithastigheder på 900-1100kbps er dårligere eller lige så gode lydkvaliteter som FLAC-filer?

Er der anden software som skal bruges til at rippe mine CD'er?
Er der andre filtyper som giver bedre kvalitet end FLAC og lossless mp3, eller er det hele det samme?

PĂĄ forhĂĄnd tak for svarene.
Superliga_1

 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 18. aug 2014, 19:18

Re: Lossless lydfiler

Indlægaf nc8000 » 14. nov 2015, 10:18

Mp3 er som udgangspunkt lossy og mp3 specifikationen går kun op til 320kbps. LAME encoderen kan encode non standard op til 640kbps men det er langt fra alt der kan afspille dette. I 2009 frigav franske Thompson noget de kaldte mp3HD som laver filer der i realiteten består af 2 filer i en fil. En normal lossy udgave og en lossless udgave. Disse filer kan afspilles af alt der forstår mp3, men kun på udstyr hvor Thompson plugin er installeret afspiller den lossless udgave, alt andet afspiller den lossy udgave. Jeg ved ikke hvad det er for filer du har fået lavet. Windows har sit eget lossless format kaldet wav som giver de største filer da de er helt ukomprimerede. Flac er lossless men komprimeret (ligesom zip).

Om du så kan høre forskel på lossy, lossless (og hires) må du afgøre med dig selv, det er ikke et emne der er nogen form for enighed om.
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Lossless lydfiler

Indlægaf kvik » 14. nov 2015, 11:59

Noget ved dine oplysninger 'skurrer'. At et filformat kan huse både lossy og lossless lydformater kendes fra blandt andet .m4a, der bruges uanset om indholdet er AAC eller ALAC, eller fra .wav der modsat gængs opfattelse også kan indeholde lossy lydformater. Som du selv, har jeg så heller ikke fundet indikationer på nettet om, at .mp3 bruges på denne måde. Er du sikker på, at dine angivne bithastigheder er korrekte? Er æple-mand, men så vidt jeg kan se, ripper Windows Media Player til WMA, WAV eller MP3, hvor de to første kan optræde lossless også, og sidstnævnte har maks. 320 kbps. De to lossless formater ville dog have fået betegnelsen .wma hhv .wav, ikke .mp3. Med andre ord, noget 'skurrer'.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Lossless lydfiler

Indlægaf sorenb » 14. nov 2015, 12:17

Der er flere lossless formater: FLAC, ALAC, WMA, m4a, ... der er sikkert flere. Konvertering mellem lossless formater er lossless.
wav er som nc8000 nævner lossless, og en upakket rå kopi af fx det som ligger på CD'en.
En fuld CD i wav fylder 700MB, hvor den i et af lossless formaterne nemt kan reduceres til 1/3.

Ift at rippe cd'er, er det nok værd at kigge på i hvilket omfang ripper'en kan finde meta-data (kunstner, album, cover, m.v.)

Rip-suiten fra dbPowerAmp fungerer i min erfaring godt.
Den konfigurerer automtisk ift det benyttede CD-drev (kompenserer for offset/overread og den slags) har avanceret fejlkorrigering, og endelig en rating af det endelig rip ift en central database, hvor den holder styr på rip-resultater fra øvrige brugere af fx dbPowerAmp.
Endelig er den relativ god til at finde meta-data og evt. lade dig vælge imellem forskellige kilder (absolut en fordel om du ripper klassisk musik)
sorenb

 
Indlæg: 162
Tilmeldt: 7. jun 2013, 00:50

Re: Lossless lydfiler

Indlægaf sorenb » 14. nov 2015, 12:22

kvik skrev:... .wav der modsat gængs opfattelse også kan indeholde lossy lydformater ...

mener du lossy, eller komprimeret? så vidt jeg ved, er wav lossless, og vanligt ukomprimeret, men kan optræde komprimeret ... har aldrig stødt på lossy wav?
sorenb

 
Indlæg: 162
Tilmeldt: 7. jun 2013, 00:50

Re: Lossless lydfiler

Indlægaf kvik » 14. nov 2015, 12:55

Kilden er Wikipedia. Jeg har ingen egen erfaring. LossyWAV synes dog at være ét eksempel.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Lossless lydfiler

Indlægaf Superliga_1 » 14. nov 2015, 13:25

sorenb skrev:En fuld CD i wav fylder 700MB, hvor den i et af lossless formaterne nemt kan reduceres til 1/3.


Jeg forstår ikke helt hvordan du kan have to lydfiler af forskellige størrelse datamængder som indeholder de samme data?

.wav må da være af bedre lydkvalitet end FLAC?

NĂĄr jeg ripper til FLAC-format, stĂĄr der i parantes, at bitraten er 470-940 Kbps
Hvis jeg ripper til wav format, stĂĄr der i parantes, at bitraten er 1411,2 Kbps.

Ergo mĂĄ wav lossless indeholde mere data end FLAC, og dermed give den bedste lydkvalitet, ikk?

(Jeg er klar over at det i sidste ende ikke rigtig betyder noget, da jeg i forvejen har svært ved at skelne mellem 320 Kbps mp3 og FLAC, men er bare nysgerrig :) )
Superliga_1

 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 18. aug 2014, 19:18

Lossless lydfiler

Indlægaf nc8000 » 14. nov 2015, 13:42

Flac er komprimeret data ligesom en zip fil er. Det betyder af flac pakkes ud under afspilning mens wav allerede er udpakket. Når føst flac er pakket ud er bitstrømmen fra flac og wav identisk men der er overheadet ved at pakke flac filen ud. Dette er en mulig grund til at nogen daps kan spille wav men ikke flac, de har ikke processorkraft nok til at pakke ud (f.eks. Colorfly C4). Dette kan også være en af grundene til at nogen siger at wav lyder bedre end flac da der kan være timing problemer og forskellige implementationer af flac algoritmen, men selve bitstrømmen skal ved en korrekt implementation være identisk. Apples alac er også et lossless komprimeret format mens aac er et lossy komprimeret format der ved samme bitrate hævdes at lyde bedre.

Bitraten i sig selv siger ikke direkte noget om musikkvaliteten da den blot udregnes som filens størrelse divideret med filens spilletid.
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Lossless lydfiler

Indlægaf sorenb » 14. nov 2015, 18:12

kvik skrev:Kilden er Wikipedia. Jeg har ingen egen erfaring. LossyWAV synes dog at være ét eksempel.

takker, anede jeg ikke :o)
sorenb

 
Indlæg: 162
Tilmeldt: 7. jun 2013, 00:50

Re: Lossless lydfiler

Indlægaf Superliga_1 » 14. nov 2015, 18:26

nc8000 skrev:Bitraten i sig selv siger ikke direkte noget om musikkvaliteten da den blot udregnes som filens størrelse divideret med filens spilletid.


Fantastisk beskrivelse. Takker for info :)

Men hvis højere bitrate ikke er lig bedre lydkvalitet - hvad er så?

Hvilke formater har bedst lydkvalitet? :)
Superliga_1

 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 18. aug 2014, 19:18

Re: Lossless lydfiler

Indlægaf Claus-DK » 14. nov 2015, 18:46

Højere bitrate er mere indhold i musikken, ikke kvalitet som sådan..

Problemet kommer når du når op på mere information end f.eks. MP3 har bitrate til, så er man nød til at klippe rundt omkring hvor det er mindst hørbart..

Det er lidt som at se "det lille hus på prærien" på en moderne TVskærm er der alt for lidt information i det gamle materiale, det er så lidt den omvendte situation..
Men tænk på en moderne film på et billedrørs-TV, det er en glimrende film handler om det samme og det lyder lige sådan, men vi ved godt at man går glip af rigtigt meget...
er det en udsendelse med skærmbilleder fra tetris er billedrørs TVet fint...

SĂĄ selvom en fil er lossless er mindre er der ikke fjernet noget, det er der ved et lossy format..

I det hele taget er det lidt en outdated diskussion vi har jo masser af plads pĂĄ vores lager i dag..

Hvis en fil er lossless er den lossless, der er ikke noget "hvad lyder bedst ?"
Det jeg vælger filformat efter er hvad der er nemmest at tagge og om det er noget en afspiller kan tackle, hvad det fylder er ikke så vigtigt, der er oceaner af plads..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 7 gæster