CD-afspiller i halv bredde



CD-afspiller i halv bredde

Indlægaf Decadence » 16. nov 2015, 20:09

Efter at jeg har fået mig en forstærker og et par hovedtelefoner, kunne jeg godt tænke mig at opgradere lidt på brugervenlighed.

Nu skal jeg tænde for min integrerede amp, og mute den førend jeg kan få signalet ned i min rørhovedtelefonforstærker vie rec out.

Jeg overvejer derfor at investere i en yderligere cd-afspiller i halv bredde, der helst ikke skal koste mere end et par tusind, som ville kunne skille mit stueanlæg fra mit hovedtelefonanlæg.

Jeg har kigget lidt på:
Rega Apollo R, som er alt for dyr (og i øvrigt æstetisk håbløs).
Cyrus (specielt CD 7)
Og en Shanling PCD300A.

Jeg har kun hørt Rega, men vil gerne høre om I har nogen forslag?

Der må da være andre kandidater :)


Sent from my iPad using Tapatalk
Rega Apollo R --> Zigis Rock'n Glass --> Philips Fidelio X2 / ZMF Vibro Galaxy / Superlux HD681B
Decadence

Brugeravatar
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: 15. mar 2012, 09:39
Geografisk sted: Aarhus

Re: CD-afspiller i halv bredde

Indlægaf nc8000 » 16. nov 2015, 20:26

Blandt hvad jeg har hørt er der intet der ligner Regas analoge lyd. Jeg havde i mange år den oprindelige Rega Planet cd spiller og var meget glad for den.

Cyrusen skulle være en god afspiller men er omkring 10 år gammel.

Hvis jeg skulle købe cd afspiller i halv bredde i dag ville jeg nok spare op til en Cyrus CDi og så sige at det var min end game cd afspiller
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: CD-afspiller i halv bredde

Indlægaf Decadence » 16. nov 2015, 20:41

Lige meget hvad jeg kommer til "at sige" er definitivt hifi ligesom enhjørninger - de findes ikke ;)

Den er fed, men det er nok lige i overkanten til mig endnu. Desuden kommer den vel næppe til salg brugt foreløbigt i DK. Cyrus forhandles ikke i DK vel?


Sent from my iPad using Tapatalk
Rega Apollo R --> Zigis Rock'n Glass --> Philips Fidelio X2 / ZMF Vibro Galaxy / Superlux HD681B
Decadence

Brugeravatar
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: 15. mar 2012, 09:39
Geografisk sted: Aarhus

Re: CD-afspiller i halv bredde

Indlægaf Anda » 16. nov 2015, 20:48

Skal de to anlæg stå hver for sig? Ellers kunne man jo splitte signalet fra Apollo, enten med et Y-kabel eller en omskifterboks:

https://www.av-cables.dk/phono-switch/hq-3-vejs-phono-omskifterboks-guldbelagt.html
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: CD-afspiller i halv bredde

Indlægaf Decadence » 16. nov 2015, 21:16

Det skal de gerne på sigt :)

En omskifterboks, vil jeg helst undgå at skulle igennem. Har du erfaringer med et y-kabel?


Sent from my iPad using Tapatalk
Rega Apollo R --> Zigis Rock'n Glass --> Philips Fidelio X2 / ZMF Vibro Galaxy / Superlux HD681B
Decadence

Brugeravatar
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: 15. mar 2012, 09:39
Geografisk sted: Aarhus

Re: CD-afspiller i halv bredde

Indlægaf Anda » 16. nov 2015, 21:34

Decadence skrev:Har du erfaringer med et y-kabel?

Nej, det har jeg ikke. Jeg ville egentlig nok bruge et par af de her:

https://www.av-cables.dk/phono-adapter/1-x-phono-rca-han-2-x-phono-rca-hun-754.html
https://www.av-cables.dk/phono-adapter/n-a-243.html

Jeg ved at Audio-Gd's DACs med flere sæt RCA udgange trækker signalet samme sted fra på printet, så jeg tænker at man bør kunne gøre det samme på din Apollo.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: CD-afspiller i halv bredde

Indlægaf Niels » 16. nov 2015, 21:43

Jeg har længe benyttet :
noget a la
Jeg har noget lignende fra Audioquest, og det fungerer fint.
Niels

 

Re: CD-afspiller i halv bredde

Indlægaf Decadence » 16. nov 2015, 22:00

Jeg har lige prøvet med et par splittere, og her mister jeg enormt meget gain på udgangen.

Det er ikke sikkert, at det betyder noget, men det irriterer mig. Jeg prøver at dræbe så mange led i kæden, jeg kan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Rega Apollo R --> Zigis Rock'n Glass --> Philips Fidelio X2 / ZMF Vibro Galaxy / Superlux HD681B
Decadence

Brugeravatar
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: 15. mar 2012, 09:39
Geografisk sted: Aarhus

Re: CD-afspiller i halv bredde

Indlægaf Tweaker » 17. nov 2015, 00:19

Teac har lavet en del rigtigt udmærkede CD afspillere i mini og midi format, der bør kunne findes brugt.
Amp`s: Little Dot MKIV-SE, Lake People G109S, Pro-Ject Headbox S USB.
DAC`s: Musical Fidelity V90, M2Tech Young.
DAC/Amp`s: CEntrance DACport HD, Beresford Caiman II, Beresford Bushmaster, Beresford Bushmaster II.
Bøffer: Sennheiser HD650, Pioneer SE-A1000, Creative Aurvana Live!, AKG K702, Stax SR-40/SRD-4, Beyerdynamic DT150 og DT990PRO-LE, Hifiman 400s, Koss Porta Pro, Koss BT540i, Edifier H850.
Tweaker

Brugeravatar
 
Indlæg: 314
Tilmeldt: 28. aug 2015, 17:01
Geografisk sted: København

Re: CD-afspiller i halv bredde

Indlægaf Anda » 17. nov 2015, 00:19

Decadence skrev:Jeg har lige prøvet med et par splittere, og her mister jeg enormt meget gain på udgangen.

Er det med en eller to forstærkere tændt? :geek:

For at svare på dit oprindelige spørgsmål, så jeg har været gennem det samme scenarie et par gange, endt med nedenstående muligheder, og givet op :-)

1. Rega Apollo R som desværre er alt for dyr. Designet generer mig ikke så meget.
2. Cyrus som enten er voldsomt dyre eller voldsomt gamle.
3. Pro-Ject som enten har været for dyre eller virket fesne (har aldrig hørt dem).
4. Diverse afspillere der skal bestilles fra tvivlsomme asiatiske hjemmesider med tilhørende told+moms helvede.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: CD-afspiller i halv bredde

Indlægaf Decadence » 17. nov 2015, 09:26

Jeg mister gain med min stueforsræfker slukket, hvis jeg tænder den igen kommer det tilbage :/


Sent from my iPhone using Tapatalk
Rega Apollo R --> Zigis Rock'n Glass --> Philips Fidelio X2 / ZMF Vibro Galaxy / Superlux HD681B
Decadence

Brugeravatar
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: 15. mar 2012, 09:39
Geografisk sted: Aarhus

Re: CD-afspiller i halv bredde

Indlægaf Anda » 17. nov 2015, 10:25

Det var underligt. Har du prøvet den indbyggede DAC i din XTZ? Du kunne prøve at køre med nedenstående opsætning :-)

Apollo -> RCA -> R'n'G
Apollo -> Coax -> XTZ

:ugeek:
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

CD-afspiller i halv bredde

Indlægaf Decadence » 17. nov 2015, 10:50

Tak for forslaget, men den når ikke Apollo til sokkeholderne, jeg kørte med det sådan i en lille uge, før jeg valgte at skifte tilbage. Så hellere have hele lortet tændt :)

Kunne man nu bare få fat i en cd6se eller cd7, så kunne jeg også flytte rundt på det, når tiden kommer :)

Det skulle næsten prøves. Hvad må man betale for de maskiner? 1600-2100?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Rega Apollo R --> Zigis Rock'n Glass --> Philips Fidelio X2 / ZMF Vibro Galaxy / Superlux HD681B
Decadence

Brugeravatar
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: 15. mar 2012, 09:39
Geografisk sted: Aarhus

Re: CD-afspiller i halv bredde

Indlægaf Anda » 17. nov 2015, 20:15

Jeg ved desværre ikke, hvad den slags står i. Mit sidste forslag er at benytte en DAC mellem Apollo og en af dine forstærkere, men det hjælper selvfølgelig ikke, hvis anlæggene skal skilles ad i fremtiden.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: CD-afspiller i halv bredde

Indlægaf Decadence » 17. nov 2015, 22:46

Men tanken er ikke helt tosset. Så kunne man købe en billig Marantz evt. og bruge som transport, de ser fede ud og føles lækre, og så med en god dac. Dette kunne stå i stuen, og så ville jeg kunne have Regaen som en del af hovedtelefonanlægget.

Jeg kunne også bare kæbe en Rega mere xD


Sent from my iPad using Tapatalk
Rega Apollo R --> Zigis Rock'n Glass --> Philips Fidelio X2 / ZMF Vibro Galaxy / Superlux HD681B
Decadence

Brugeravatar
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: 15. mar 2012, 09:39
Geografisk sted: Aarhus

Re: CD-afspiller i halv bredde

Indlægaf kvik » 19. nov 2015, 22:27

Hvad med at spørge Zigis, om han ikke kan lave Pre-Out på Rock'n Glass om til Line-Out? Så kører du signalet fra CD-afspilleren uhindret gennem RnG og videre til den integrerede, og de to forstærkere kan fungere uafhængigt. Dermed sparer du den ekstra kilde/dac.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: CD-afspiller i halv bredde

Indlægaf Decadence » 19. nov 2015, 22:35

Men så skal den vel stadig være tændt kunne jeg forestille mig? God ide!
Jeg har dog også overvejet den switch :)
Eller bare at købe en ældre cd afspiller (Sony Es, Marantz eller måske en Denon)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Rega Apollo R --> Zigis Rock'n Glass --> Philips Fidelio X2 / ZMF Vibro Galaxy / Superlux HD681B
Decadence

Brugeravatar
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: 15. mar 2012, 09:39
Geografisk sted: Aarhus

Re: CD-afspiller i halv bredde

Indlægaf kvik » 19. nov 2015, 23:24

Hvis du kan lide Apollo-signaturen, er det langt fra sikkert, at en CD-afspiller fra en anden producent vil give samme lytteglæde, og det samme gælder også i DAC-junglen. Jeg har aldrig hørt RnG gøre det bedre, end når den kortvarigt var tilkoblet min CD-afspiller direkte. Dels fordi jeg kan lide afspillerens signatur, men også fordi man opnår en synergi-effekt (efter min mening), når transport og dac allerede er sammenbygget og gennemtestet, som det er i en CD-afspiller. Gode, brugte af slagsen er i dag desuden så langt nede i pris, at hvis man har pladsen og cd'erne, så kan man få ganske meget for pengene lydkvalitetmæssigt på den måde. Det kan godt være, at CD-mediet er old-school/uddøende, men hvis man kan få god/bedre lyd for mindre penge, så hvorfor ikke.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: CD-afspiller i halv bredde

Indlægaf Decadence » 25. nov 2015, 13:44

Jeg endte med at (halvvejs impuls-) købe en ældre Denon DCD-1450AR, som vist skulle være udstyret med en Burr Brown 1702-L chip.

Jeg fik den billigt, og nu må vi se hvad jeg synes om lyden i den. Under alle omstændigheder bliver det lidt nemmere at komme i gang med hovedtelefonerne, når man ikke først skal have fat i forstærkerens remote og vælge indgang, mute og slukke dens skarpe display.

Nu bliver det 2 switches og så er jeg kørende


Sent from my iPhone using Tapatalk
Rega Apollo R --> Zigis Rock'n Glass --> Philips Fidelio X2 / ZMF Vibro Galaxy / Superlux HD681B
Decadence

Brugeravatar
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: 15. mar 2012, 09:39
Geografisk sted: Aarhus

Re: CD-afspiller i halv bredde

Indlægaf Decadence » 25. nov 2015, 14:24

Billede
Der var de chips jo! rulle1

Billede
Og så A-B-testes der. Den lyder sgu ret hæderligt ved første lyt!


Sent from my iPad using Tapatalk
Rega Apollo R --> Zigis Rock'n Glass --> Philips Fidelio X2 / ZMF Vibro Galaxy / Superlux HD681B
Decadence

Brugeravatar
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: 15. mar 2012, 09:39
Geografisk sted: Aarhus


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron