Streaming i cd-kvalitet, eller...?



Streaming i cd-kvalitet, eller...?

Indlægaf Buyer no 1 » 30. apr 2016, 21:34

Nu hvor jeg er flyttet i hus, har jeg fået mulighed for at fyre ordentligt op under stue-anlægget. Og det benytter jeg mig så i den grad af :-)

Indtil videre har jeg bare benyttet min cd-afspiller som drev, og sendt det digitale signal ind i dac'en. I går aftes skulle jeg prøve at streame i stedet for, via min bærbare pc og Tidal Hifi. Og til min store forbavselse, lød det markant dårligere når jeg streamede, end når signalet kom fra cd-afspilleren.

Forskellen på de to setups, er udelukkende det digitale signal. Fra cd-afspilleren kommer det digitale signal til dac'en via et coaxkabel. Fra den bærbare kommer det digitale signal også til dac'en, dog via en Hegel HD2, der konverterer det digitale signal fra usb til coax.

Jeg oplever det som en meget markant "downgrade" når jeg streamer, i forhold til at anvende cd-afspilleren. Jeg anvendte Ben Harpers Blind Boys of Alabame som testmusik, da den både er tilgængelig i Tidal i hifi-kvalitet, og tilgængelig i mit cd-bibliotek :-)

Jeg skal selvfølgelig forske lidt mere i hvor problemet er, men umiddelbart tænker jeg på følgende områder:

1) Tidals Hi-fi er mĂĄske alligevel ikke "rigtig" hifi! (flac/cd-kvalitet)
2) Min bærbare Lenovo/win10 laver numre med signalet
3) Hegel HD2 laver numre med konverteringen fra usb til coax

Input til hvor jeg skal starte min søgning, vil være meget velkomne. Måske er der et helt andet sted jeg skal kigge, som jeg bare ikke har opdaget. Jeg er også interesseret i at høre, om andre også oplever det samme...
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Streaming i cd-kvalitet, eller...?

Indlægaf Henrik_sdk » 30. apr 2016, 22:02

Kan du ikke prøve at smide Spotify "gratis" version med i sammenligningen..
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Streaming i cd-kvalitet, eller...?

Indlægaf Decadence » 30. apr 2016, 22:40

Der er ikke noget bedre end sĂĄdan et mysterie!

Jeg kan se at hd2 får en del høvl på ellers altid positive whathifi.

Har du prøvet at smide en Chromecast audio ind foran din DAC?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Rega Apollo R --> Zigis Rock'n Glass --> Philips Fidelio X2 / ZMF Vibro Galaxy / Superlux HD681B
Decadence

Brugeravatar
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: 15. mar 2012, 09:39
Geografisk sted: Aarhus

Re: Streaming i cd-kvalitet, eller...?

Indlægaf msp » 30. apr 2016, 23:10

Jeg bruger en Aurender, jeg kan ikke høre forskel på de filer der liger lokalt på HDD og Tidal når jeg tester med "ny" musik.

Gammelt musik ligger nogle gange i en re-mixet udgave pĂĄ Tidal, fx Marilion misplaced childhood, der er Tidal bedere.

SĂĄ jeg tror ikke det er Tidal thumbs

Hilsen Morten
msp

 
Indlæg: 271
Tilmeldt: 6. maj 2011, 19:49

Re: Streaming i cd-kvalitet, eller...?

Indlægaf Mataugust » 1. maj 2016, 10:23

Har du prøvet med usb direkte til dac?
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Streaming i cd-kvalitet, eller...?

Indlægaf Mataugust » 1. maj 2016, 18:59

Det kan altså også have noget at gøre med mastering på den udgave de har brugt på Tidal.
Prøv at lytte på Dire Straits "Private investigations" fra hhv. Love over gold og fra "The best of Dire Straits & Mark Knopfler"
Der er massiv forskel i lyden pĂĄ de to.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Streaming i cd-kvalitet, eller...?

Indlægaf Buyer no 1 » 1. maj 2016, 20:16

Tak for de mange gode forslag thumbs

@Henrik_sdk: Jeg vil prøve at sammenligne med Spotify Free, og høre hvordan det lyder i forhold til Tidal Hifi

@Decadence: Omkring HD2 anvender jeg den ikke som DAC, kun som USB/SPDIF konverter. Jeg har ikke tidligere oplevet, at dette skulle være et svagt punkt, men hvem ved. Jeg har ikke en Chromecast, så jeg er i tvivl om, hvordan den virker. Er det et digitalt signal, der kommer ud af en Chromecast?

@msp: Jeg må prøve med nogle flere forskellige indspilninger, som både findes i min cd-samling og på Tidal. Om ikke andet for så at se om der er et mønster...

@Mataugust: Min dac kan kun modtage digitalt signal via coax og AES/EBU :-) Og ja, jeg må prøve noget mere musik, for at se om der er et mønster.

I dag har det været for godt vejr til at sidde inde og høre musik, men jeg skal nok vende tilbage når jeg får prøvet nogle af jeres forslag.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Streaming i cd-kvalitet, eller...?

Indlægaf toppe » 1. maj 2016, 20:27

Det er lidt ærgeligt, at din dac ikke kan modtage optisk eller usb... Det kunne have gjort det nemmere at nå en eller anden form for konklusion - nu er du vel egentligt nødt til at teste forskellige usb->coax convertere? Eller låne en dac, der kan modtage flere forskellige digitale signaler?
Chromecast Audio har et optisk digitalt signal ud.
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Streaming i cd-kvalitet, eller...?

Indlægaf Buyer no 1 » 1. maj 2016, 21:05

Det jeg i hvert fald kan konstatere, er, at der er forskel pĂĄ det digitale signal der kommer fra cd-afspilleren, og det digitale signal der kommer fra Tidal/pc/HD2.

Om forskellen så skyldes en forskel i kildematarialet (fysisk cd contra Tidals FLAC-fil), eller en forskel i den digitale kæde, er uvist. En dac der kan modtage både spdif og usb, vil kun fjerne HD2 fra ligningen, som jeg ser det. Og selvom jeg selv nævner HD2 som en mulig årsag, er det nok den årsag jeg umiddelbart vil forvente som værende den mindst sandsynlige.

Men intet skal være uprøvet, så jeg kan jo prøve med dac'en i min Aune S16. Den tager vist både AES, coax, usb og optisk :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Streaming i cd-kvalitet, eller...?

Indlægaf Buyer no 1 » 15. maj 2016, 20:13

En kort status :-)

I går fik jeg så prøvet med en del forskellig musik, og med Spotify som sammenligning.

For at starte med Spotify, var det ikke bedre end Tidal, men derimod en anelse ringere. Forskellen er dog ikke voldsom, og jeg forstår godt, at der nogen der ikke finder prisen for Tidal pengene værd. Men vil man absolut have de allersidste procent med, mener jeg Tidal under normale omstændigheder giver dette. Men et er en anden snak.

Tilbage til variationen i musikvalg. Det er naturligvis ikke lige udtalt på alle indspilninger, men jeg synes der er en klar tendens til, at cd-afspileren hele tiden lyder (i større eller mindre grad) bedre.

Jeg fortsætter.... :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Streaming i cd-kvalitet, eller...?

Indlægaf Buyer no 1 » 15. maj 2016, 20:46

Buyer no 1 skrev:Men intet skal være uprøvet, så jeg kan jo prøve med dac'en i min Aune S16. Den tager vist både AES, coax, usb og optisk :-)


Nå nej, S16 har jo ingen digitale udgange, så det er ikke en option. Transporteren har ikke usb ind, og Esprit har kun optisk digital ud, så jeg er er løbet tør for alternativer til HD2 som usb/spdif konverter ...
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Streaming i cd-kvalitet, eller...?

Indlægaf Mortenhoe » 15. maj 2016, 21:25

Prøv at afspille cd'en på din PC. Så skulle den jo lyde lige så godt som fra CD-afspilleren, ellers er der noget galt i din kæde.

Buyer no 1 skrev:Forskellen på de to setups, er udelukkende det digitale signal. Fra cd-afspilleren kommer det digitale signal til dac'en via et coaxkabel. Fra den bærbare kommer det digitale signal også til dac'en, dog via en Hegel HD2, der konverterer det digitale signal fra usb til coax.


Coaxial er jo ogsĂĄ et rent digital signal.

For at konvertere usb til coax, er det digitale signal nok inde at vende i DAC chippen på din Hegel. Der er ingen mulighed for at gå direkte fra bærbar til DAC, uden din Hegel?
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Streaming i cd-kvalitet, eller...?

Indlægaf Mataugust » 15. maj 2016, 22:16

Mortenhoe skrev:Prøv at afspille cd'en på din PC. Så skulle den jo lyde lige så godt som fra CD-afspilleren, ellers er der noget galt i din kæde.

+1

Hvad med at bruge S16 til sammenligningen?
Et usb input og et HD2 input på samme dac skulle vel kunne afgøre om der er en væsentlig forskel i lyden.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Streaming i cd-kvalitet, eller...?

Indlægaf Buyer no 1 » 8. jul 2016, 21:41

Tak for jeres input!

Så blev det regnvejr og dermed en oplagt mulighed for at høre lidt musik :grin:

Nu har jeg så prøvet Ben Harper i disse tre opstillinger:

1) CD'en i Lenonovoen
2) Foobar + wasapi(er lidt i tvivl om, hvorvidt wasapi har effekt pĂĄ win10...?) pĂĄ Lenovoen, flac-fil pĂĄ eksternt drev
3) Via Tidal Hifi (Chrome/Lenovo)

Alle tre opstillinger kører altså digitalt ud fra Lenovoen, via Hegel HD2, til min dac (der kun kan tage coax og aes/ebu som digital ind).

Og forskellen er efter min mening stadig tydelig. Opstilling 3) lyder tydeligt ringere, med et klart mere fladt perspektiv, en mere 2-dimensionel gengivelse, og en mindre fylde på klangen generelt. Opstilling 1) og 2) lyder stort set ens, måske men en anelse fordel til 1), men det kan ligeså godt være noget jeg tror jeg hører.

Så Tidal Hifi er altså stadig i søgelyset, i forhold til måske ikke helt at levere cd-kvalitet....
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Streaming i cd-kvalitet, eller...?

Indlægaf Henrik_sdk » 8. jul 2016, 22:47

Ærgerligt, det er ellers en bekvem ordning, jeg tror jeg går tilbage til spotify og bruger differencen på HD lyd...
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Streaming i cd-kvalitet, eller...?

Indlægaf Mortenhoe » 8. jul 2016, 22:52

Jeg har meldt mig ud af Tidal. 200kr om måneden er immervæk mit cd budget i gamle dage. Her får jeg bare ikke noget fysisk eje...
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Streaming i cd-kvalitet, eller...?

Indlægaf Peter Jensen » 8. jul 2016, 22:58

Har betalt abonnement for Tidal en gang, men overvejer kraftigt at melde mig ud. Må forsøge med samme test med det musik jeg stadig har på CD... 200 er altså dyrt - og har hørt at det er langt under halv pris i flere andre lande for samme ydelse.....! (Rygte, har endnu ikke selv fakta checket det, men overvejer at købe via Polen hvis det er sandt).

Tak for at have kastet lys over sagen, det skal helt klart undersøges.
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Streaming i cd-kvalitet, eller...?

Indlægaf nc8000 » 9. jul 2016, 08:22

Henrik_sdk skrev:Ærgerligt, det er ellers en bekvem ordning, jeg tror jeg går tilbage til spotify og bruger differencen på HD lyd...


Det er netop den løsning jeg kører med, også fordi jeg synes at Spotifys brugergrænseflade er den bedste i hvert faldfor mig
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster

cron