............



Re: Ny dac

Indlægaf Mortenhoe » 16. jul 2016, 20:24

USB eller SPDIF?

DAC er jo en smagssag. Jeg vil da absolut anbefale at LYTTE til nogen, inden du tager beslutningen om at investere 4-5 tusind.

Min erfaring er, at pris ikke altid er en altafgørende faktor. Min tidligere Yulong D100 II DAC, skulle på papiret lyde bedre end min Aune X1s. Dog passer X1s' flavour meget bedre ind her hjemme.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Ny dac

Indlægaf Mortenhoe » 16. jul 2016, 20:42

Der sidder en Sabre DAC i Aune X1s. Jeg kan godt lide den detaljerne og varmen i den. Yulong D100 vare en anelse mere detaljeret, men på bekostning af at lyde klinisk. Begge var DAC/AMP kombination. Jeg har lige pt. ingen dedikeret hovedtelefon forstærker.

Rettelse. Gustard U12 er ikke en rigtig DAC, som du søger, men derimod en converter. Fjerner lige den del af indlægget.
Senest rettet af Mortenhoe 16. jul 2016, 21:12, rettet i alt 1 gang.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Ny dac

Indlægaf Mortenhoe » 16. jul 2016, 21:20

SMSL plejer at lave gode VFM produkter.

Du svarede ikke pĂĄ USB eller spdif(coaxial/optisk).

Hvis du har tænkt dig at kører usb vil jeg helt klart anbefale noget XMOS U8 baseret.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Ny dac

Indlægaf Mortenhoe » 17. jul 2016, 19:34

Skal den køre USB drift fra en PC? Eller skal den fødes af en digital udgang på en afspiller af en art? De fleste kan begge dele, men det kan være vigtigt at undersøge hvilke chips der gør hvad, da USB og SPDIF ikke bliver håndteret af samme chip.

Den første Aune X1 (uden s) lød væsenligt bedre via spdif indgangene. Toslink og Coaxial. Fordi USB chipsettet var et PCMetellerandet af ældre dato.

Hifiklubben har jo DACs fra brands som NAD, Denon og Cambridge man bare kan køre ned at lytte til.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Ny dac

Indlægaf FrederikS » 18. jul 2016, 14:41

En ODAC rev. B ogsĂĄ brug det spared pĂĄ sjov og ballade. Hvis du vil have den til at lyde anderledes brug en EQ eller filter. Absolut ingen grund til at bruge sĂĄ mange penge pĂĄ DACs med mindre du mangler inputs/outputs til dit setup.
FrederikS

 
Indlæg: 290
Tilmeldt: 1. maj 2011, 17:52

Re: Ny dac

Indlægaf nc8000 » 21. jul 2016, 21:40

Super. Get out while you can
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Ny dac

Indlægaf Mortenhoe » 21. jul 2016, 21:43

Jeg er faktisk ogsĂĄ ret glad for S6 E11 komboen :-)

Men det slĂĄr ikke en god DAC.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Ny dac

Indlægaf Claus-DK » 21. jul 2016, 23:53

Jonas skrev:De hovedtelefoner her som jeg lige har købt ved Claus klarer alle genrer godt, og de har faktisk resulterede i at jeg næsten ikke høre musik på mit rigtige anlæg mere. De spiller virkelig godt, og til den pris tror jeg aldrig at jeg finder noget lignende igen, så alt i alt er jeg bare virkelig glad for det jeg har nu og gider ikke bruge flere kræfter på at lede efter dyrt grej mere :)


Dejligt at læse..
Musik og hobbyer skal gøre dig glad og ikke få dig til at blive frustreret og smide penge efter ting der ikke gør din tilværelse bedre. Læn dig tilbage, lyt til musikken ikke teknikken..Og del for alt i verden med os.. 3musik
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Ny dac

Indlægaf Claus-DK » 22. jul 2016, 15:42

Jeg har slået på tromme for afspillere i flere år, vores overkomprimering af musik er jo et resultat af mange ting og en af dem er EU som er gået ind og sagt at en telefon/afspiller ikke må spille så højt man kan hører det, efter et ½t år med den lov faldt følsomheden på de medfølgende earbuds, så blev afspillere og telefoner endnu mere amputeret, så skruer vi bare op for filerne denne gang og det koster i dynamik..
Så vores lovgivere, har en del af ansvaret for at det er gået så galt som det er gået, de har med deres uvidenhed sørget for at vores musik er blevet ringere, sæt begrænsningen på hovedtelefonerne i stedet for at ødelægge vores kilder, lad det dræne batteriet at spille højt, der var mange andre muligheder end at bare kappe kraften (som ikke virker)..

Det ironiske er jo at når man dræber dynamikken og gør støjtæppet mere tæt, øger man skadevirkningen af støjen, så deres krumspring med at skulle være de frelsende engle for vores ører, har virket modsat, forstærkere der altid kører max forvrænger også mere, hvilket er meget skadeligt, så nu ødelægger vi bare ørerne mere "grønt" med dårligere kildemateriale..

Udover det er jeg sĂĄdan set glad nok ruller1 ruller1 ruller1
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Ny dac

Indlægaf LarsHP » 24. jul 2016, 13:10

Godt du har fundet noget du er glad for - inkl. hovedtelefonerne. (Det er MSUR N550 i OEM, ikke? Den har jeg ogsĂĄ bestilt hos Claus.)

Mht. hvad der er bedre end noget andet, så er der som jeg ser det to grundlæggende parametre: kvantitet og kvalitet. Kvantitet = frekvensgang og lydtryk/effekt, mens kvalitet = forvrængningsgrad, transparens, opløsning, åbenhed, naturtrohed, stereoperspektiv, stramhed i bassen osv.

Mht. personlige præferencer, så bliver det selvfølgelig mere broget, og her kommer vi hurtigt lidt væk fra det "korrekte" og over i diskussioner om HVAD, der er korrekt.

Nu har jeg ikke hørt noget af det du nævner, men når du skriver at du foretrækker lyden med bas-boost fremfor uden, så er vi efter min mening ovre i præference og det subjektive, og så kan vi nemt fristes til at blande kvantitet med kvalitet. Jeg synes eksempelvis at det er fedt med stram dybbas, så i mit højttaler-opsæt, hvor jeg har subwoofer, har jeg antagelig lidt mere niveau end "korrekt". At jeg synes det lyder bedre, er dog ikke det samme som at det ER bedre.

En anden vigtig faktor i den sammenhæng er hvilken mastering vi hører. Eksempelvis lyder alle mine CDer fra 1980'erne meget dynamisk, men også ganske lyst: De mangler dybbas og flere har i tillæg for meget diskant. Lytter man til sådanne CDer, så vil et korrekt lydende opsæt lyde netop sådan, med manglende bas og måske endda for meget diskant.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Ny dac

Indlægaf LarsHP » 24. jul 2016, 18:55

Jeg sĂĄ godt at der stod (B9) efter din hovedtelefon, men sĂĄ vidt jeg husket, er det den samme, men det er det jo ikke (ser nu at koppen har en anden facon).

Enig med dig mht. fysiske medier. Jeg synes også, at det er en u-ting, at der mange gange ikke medfølger digital booklet, når man køber albums som download. Det gør det endnu mere attraktivt med fysiske CD'er.

I sidste ende vælger jeg lydkvalitet frem for booklet (fysisk, digital eller manglende). Mastering'en er selvfølgelig det vigtigste mht. hvilken version, man køber af et givent album, men har man en i udgangspunktet fantastisk optagelse, så vil 24-bit versionen ofte give det sidste lille ekstra, er min erfaring.

Noget andet er så, om man sætter pris på denne forskel. Ud fra samme synspunkt vil nogen synes, at mp3-formatet er helt fint til deres behov, mens andre ikke vil eje og have det og går kun for tabsfri formater. Jeg er af sidste synspunkt - med den tilføjelse, at jeg ser på det som et minimum, og at 24-bit er at foretrække frem for CD-formatet. Hvis du "fodrer" et højkvalitets-system med mp3-filer, så har du jo allerede begrænset lydkvaliteten før første led i kæden, og så vil det ikke kunne vise dig det, det kan. De finere nuancer er kastet væk, og man har dermed udjævnet kvalitetsforskellene. Forskellige prioriteringer kan komme af forskellige erfaringer, udstyr, musikgenrer osv.

Jeg vil vove den påstand, at hvis man har high end udstyr, så vil den lydmæssige fordel med 24-bit frem for CD være hørbar, men ikke stor, mens udstyr i "mellemklassen" (hvad det så end måtte være) muligvis ikke vil afsløre forskellen. Med mp3 overfor 24-bit er forskellen klart hørbar på velproduceret musik.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron