Tidal Masters



Tidal Masters

Indlægaf Peter Jensen » 5. jan 2017, 16:51

SĂĄ dumpede der lige en update med Tidal Masters ind... rulle2

Sidder pt. og høre Disturbed Immortalized album´et. Har ikke lavet nogen A/B sammenligning med den tidligere hifi kvalitet men det lyder sq lækkert...

Glæder mig til at lytte nærmere på om det skal gøre mine overvejelser om at droppe Tidal til skamme!
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Tidal Masters

Indlægaf nc8000 » 5. jan 2017, 17:23

Ja det lyder da umiddelbart ganske godt pĂĄ de fĂĄ album der er til rĂĄdighed (tilsyneladende 170). Indtil videre kun i desktop appen, sĂĄ mĂĄ vi se hvor lang tid der gĂĄr for iOS og Auralic kan.
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Tidal Masters

Indlægaf Peter Jensen » 5. jan 2017, 17:36

Jeg blev også skuffet over den lille mængde af albums, men man kan da håbe at der kommer flere snart.
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Tidal Masters

Indlægaf Kena » 9. jan 2017, 23:40

Sidder og lytter til forskellige Tidal Masters titler. Har ikke a-b sammenlignet med standard udgaverne, men det lyder irriterende godt. Har ellers lige opsagt mit abonnement, da de store børn foretrækker Spotify. Bliver lidt for dyrt med både Spotify family og Tidal Hifi, men det her får mig da til at genoverveje det.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: Tidal Masters

Indlægaf M.Gjøl » 10. jan 2017, 00:29

Hvilken kilde bruger du for at udnytte MQA?
Troede man skulle have en Linn autoriseret MQA DAC for at kunne udnytte det helt. Ellers vil det "kun" være 24/96.

Men meget muligt jeg har misforstĂĄet det, det hĂĄber jeg lidt hehe.
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Tidal Masters

Indlægaf Kena » 10. jan 2017, 01:16

M.Gjøl skrev:Hvilken kilde bruger du for at udnytte MQA?
Troede man skulle have en Linn autoriseret MQA DAC for at kunne udnytte det helt. Ellers vil det "kun" være 24/96.

Men meget muligt jeg har misforstĂĄet det, det hĂĄber jeg lidt hehe.

Benytter min Mojo uden MQA, sĂĄ jeg udnytter ikke det fulde potentiale, men helt uvidenskabeligt synes jeg stadig at det lyder en tand bedre end almindeligt Tidal Hifi.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: Tidal Masters

Indlægaf kvik » 10. jan 2017, 01:30

M.Gjøl skrev:... Linn autoriseret ...

Meridian
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Tidal Masters

Indlægaf M.Gjøl » 10. jan 2017, 01:32

True, my bad ;-)
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Tidal Masters

Indlægaf Peter Jensen » 10. jan 2017, 10:02

Jeg har kun lyttet via Aune X1s. Min eneste anden fornuftige DAC er en Centrance Mini-M8, og så vidt jeg kan se er der ingen af dem der understøtter MQA. Dog har jeg umiddelbart samme holdning som Kena, nemlig at det lyder lidt bedre end alm Tidal Hifi. Jeg har dog ikke blind testet endnu, så om det er ren placebo tør jeg ikke udelukke :).

Men er det overhovedet sikkert at dedikeret hardware er nødvendig? Burde det ikke være muligt at lave en software dekoder og bygge den ind i Tidal således at alle deres kunder kan udnytte det fulde potentiale? Jeg har kigget lidt på Tidals FAQ og hjemmeside og kan ikke finde nogen brugbar information. Jeg har også googlet generelt og kunne ikke lige finde nogen smoking gun (ikke en der er relativt ny i hvert fald). Jeg har derfor skrevet en request til Tidal og spurgt, så må vi se om der kommer svar.
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Tidal Masters

Indlægaf Peter Jensen » 10. jan 2017, 12:21

Ifl. nogle brugere ser det ud til at Tidal muligvis laver noget konvertering (se kommentare og svar her: https://parttimeaudiophile.com/2017/01/06/ces-2017-tidal-masters-brings-mqa/). Jeg vender naturligvis tilbage hvis jeg fĂĄr et svar fra Tidal.
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Tidal Masters

Indlægaf Peter Jensen » 10. jan 2017, 12:47

Fik rodet lidt i Tidal Settings for min DAC og er umiddelbart blevet ret overbevist om at den laver decodingen i SW med mindre du selv siger den ikke skal fordi du hellere vil gøre det i din kompatible DAC.

Billede
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Tidal Masters

Indlægaf Elway » 10. jan 2017, 15:06

der er pt hos tapeconnection.dk tilbud pĂĄ en MQA dac fra Meridian. 1.299,-.... koster pĂĄ amazon.co.uk ellers ÂŁ199. SĂĄ de 1.299 er en god pris.
https://tapeconnection.dk/product/merid ... -mqa-6518/
Head-fi noob. Grejliste
Elway

Brugeravatar
 
Indlæg: 141
Tilmeldt: 14. sep 2014, 11:35

Re: Tidal Masters

Indlægaf Peter Jensen » 10. jan 2017, 15:14

Det ligner en ok pris, men selve DAC delen er formodenligt ikke så god som f.eks. en Aune x1s eller anden dyrere DAC? Det kunne være sjovt nok at se om og hvor meget forskel man kan høre på f.eks. en mindre portabel MQA DAC og en stor fantastisk DAC uden MQA. Begge dele lyder sikkert godt på hver deres måde :)

Den populære holdning på head-fi syntes at være at Tidal software dekoder til 24/96, hvor en DAC vil kunne komme endnu højere op i en hardware implementering. http://www.head-fi.org/t/831291/ces-2017-mqa-announces-tidal-masters-and-more

Jeg tror umiddelbart jeg venter med at købe anden DAC til jeg har prøvet en og hørt hvor stor forskel det gør. Man kan jo også håbe på at der kommer nye og bedre versioner af SW dekoderen som kan dekode i endnu større bitrate.

Stadig ingen mail fra Tidal, men jeg er efterhånden overbevist om at man får SW dekoding op til 24/96, hvilket jeg også syntes man kan høre (har dog stadig ikke blindtestet)
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Tidal Masters

Indlægaf Henrik_sdk » 10. jan 2017, 16:03

Hvis man overvejer en af spiller laver onkyo/Pioneer en DAP der afspiller MQA
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Tidal Masters

Indlægaf Elway » 11. jan 2017, 11:22

Er det mig der misforstår MQA (eller TIDAL Masters specifikt) - vil MQA løse problematikken omkring loudness komprimering (Loudness War)?

En af grundene til at jeg ikke streamer, at at disse tjenester typisk kun tilbyder en "re-mastered" udgave af ellers udmærkede udgivelser. De fleste CD'ere udgivet frem til start/midt 90'erne har en væsentligt bedre dynamik end deres nyere "re-masterede" udgaver (der IMHO blot er marketing-hype, men et dårligere produkt).

Mit spørgsmål er - om MQA i sig selv fjerner loudness problemet, eller om man blot kan forvente og håbe at MQA værker ofte vil være med original dynamik - fordi dem der bruger MQA per default også vil være opmærksom på bla. dynamik. Jeg kan sige så meget - jeg er sikker på at jeg hellere vil lytte til fx Sting, U2, osv på en redbook CD fra 1990 end på samme værk i en MQA'et "re-mastered" 2007 version.
Head-fi noob. Grejliste
Elway

Brugeravatar
 
Indlæg: 141
Tilmeldt: 14. sep 2014, 11:35

Re: Tidal Masters

Indlægaf telum » 11. jan 2017, 11:51

Hvad der er smadret med Loudness War kan ikke genskabes, men der kan selvfølgelig gættes på hvad der er fjernet, men i mit hoved må det optimale altid være, at der ikke er klippet i dynamikken. Om MQA hjælper med at gætte på hvad der mangler i signalet ved jeg ikke...
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Tidal Masters

Indlægaf Peter Jensen » 11. jan 2017, 12:08

Så vidt som jeg forstår MQA så gætter det ikke men er en ny type komprimering som kan håndtere de høje bitrater på en smartere måde. Dermed vil det heller ikke gøre nogen forskel for Loudness War da det for så vidt ikke har noget med dynamikken at gøre.

Som Elway nævner kan man da håbe at MQA versionerne har en mere fornuftig dynamik da de mere er rettet imod audiofile og high-end udstyr og ikke imod radio stationerne.

Men når MQA bare betyder "Master Quality Authenticated" og det jo netop er dem der sidder og master et album der bestemmer at det i hvert fald aldrig må være lavere band X nummer i radioen, på anlæget eller hvor det nu høres, for så lyder min musik jo slet ikke lige så godt - ja så bliver man lidt skeptisk :(

Jeg syntes dog stadig at det lyder lækkert i det materiale jeg har fået lyttet mig igennem og det hjælper da en lille smule på Tidals meget høje pris.
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Tidal Masters

Indlægaf Peter Jensen » 12. jan 2017, 20:13

Fik svar pĂĄ min henvendelse til Tidal:

Peter Jensen skrev:Will I be able to enjoy the full quality of Tidal Masters without MQA enabled hardware for decoding?


Tidal Support skrev:Hello Peter,

Thank you for contacting TIDAL Member Support.

Please note, TIDAL's desktop application includes a built in DAC. Therefore, you will not need any additional software/hardware.

The MQA version is only available in the latest desktop client version. It can be downloaded at tidal.com/download. Master will be available on mobile and web application at a later date.


Heftig software musik16 . Jeg ved self. godt hvad han mener, men det var ikke lige det svar jeg ledte efter. Havde håbet på info om begrænsningerne på deres SW løsning, men det burde jeg nok have spurgt mere præcist om i så fald.
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Tidal Masters

Indlægaf Buyer no 1 » 12. jan 2017, 21:09

Peter Jensen skrev:
Tidal Support skrev:Please note, TIDAL's desktop application includes a built in DAC.



Ja, det er godt klaret ruller1

Hvad er det egentlig for en version der kører på en Aries Mini? Er det "mobile" versionen?
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Tidal Masters

Indlægaf nc8000 » 12. jan 2017, 21:34

Det er Auralics egen version så ingen af delene. Håber/forventer at de på et tidspunkt kommer til at understøtte Masters
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster

cron