Coaxial vs optisk



Coaxial vs optisk

Indlægaf Boje03 » 1. apr 2017, 10:43

Efter mit seneste indkøb har jeg pludselig fået mulighed for at vælge imellem coaxial eller optisk tilslutning mellem min dap og dac.
Så var det jeg tænkte om nogle havde nogle input til dette valg. Er der et af dem man skal foretrække? Jeg har aldrig haft udstyr der kunne tilsluttes optisk før så jeg er helt ny i det felt.
Jeg gĂĄr ud fra at der ligesom med traditionelle kabler er forskel i kvaliteten pĂĄ optiske kabler, sĂĄ har mĂĄske ogsĂĄ brug for input til valg af et sĂĄdan.

Mit sæt er
Ibasso DX80
Aune X1s
Hoved-grej bøffen.

Jeg benytter et supra kabel mellem min nuværende dap og dac.

Mvh Bo
Boje03

 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29. aug 2011, 12:39
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Coaxial vs optisk

Indlægaf kvik » 1. apr 2017, 11:45

Jeg tror ikke, at man kan sige generelt, at det ene er bedre end det andet. Det afhænger af, hvor meget producenten har gjort ud af implementeringen i begge tilfælde. Derfor tror jeg, at du må læne dig op ad andres erfaring med de konkrete enheder (DX80 og X1s). Derudover må du nok forvente, at du måske ikke har samme lydpræferencer som disse andre. Flertallet foretrækker måske Optisk, men du kan bedre lide lyden via Coax. Min Tento PortaDAC har også flere digitale indgange (BT/Coax/Optisk/USB). Jeg har afprøvet dem alle, og foretrækker Coax. USB bliver for hidsig, Optisk er for tam, mens Coax har den rigtige fylde/varme for mig. Andre Tento-ejere klarer sig fint med USB. Så, der er ikke noget endegyldigt svar på dit spørgsmål.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Coaxial vs optisk

Indlægaf Boje03 » 1. apr 2017, 11:58

Nej der tænkte jeg jo nok. Det ender jo altid op med at handle om personlige præferencer. Jeg må jo nok bare se i øjnene at jeg ender med at købe det optiske kabel jeg har udset mig for selv at danne et indtryk.
Tak for fyldigt svar!
Boje03

 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29. aug 2011, 12:39
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Coaxial vs optisk

Indlægaf Claus-DK » 1. apr 2017, 20:58

Optisk er godt hvis du har en kilde med meget støj, f.eks en PC, der kommer ikke den slags ting med når det er lys.
ulempen er så at der ikke er så stor båndbredde, mener at når man kommer op i de højeste highres-filer løber tør..

Prøv dig lidt frem og find din favorit, Jeg har det bedst med Coax eller USB.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Coaxial vs optisk

Indlægaf Ostebaronen » 3. apr 2017, 17:16

Som supplement til Claus' kommentar om båndbredden på optiske forbindelser. Så er det ikke selve TOSLINK eller mini-TOSLINK forbindelsen som sætter begrænsningen, men S/PDIF standarden som sætter begrænsningen. Nyere implementationer af TOSLINK understøtter op til 125 Mbit/s, hvilket er mere end rigeligt til flere lossless kanaler. COAX har samme problem, da det også er S/PDIF, og så vidt jeg ved også begrænset til 24bit/96kHz. Hvorimod over optisk er du begræset til 24/192kHz.

Nogle enheder understøtter også AES3, som kan ses som professionelle version af S/PDIF. Det er dog langt fra alle enheder som understøtter denne standard.

Hvad du skal vælge er helt op til dig. Jeg er stor fan af optisk, og løser en del støjproblemer for mig. USB er klart en vinder hvis man har behov for at afspille filer i højere kvalitet end COAX og TOSLINK tilbyder.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster