Analog lyd via USB-C



Analog lyd via USB-C

Indlægaf kvik » 7. dec 2017, 14:11

Lidt overraskende for mig er det faktisk muligt at få analog ud via USB-C, forudsat det krævede modus understøttes af den konkrete smartphone/DAP. Jeg er jo fra den tid, hvor vi koblede iPod til ekstern forstærker via LOD-kabel, og jeg troede sådan set, at de dage var talte nu. Hvor mange producenter der så er villige til at inkorporere analog udgang via USB er et åbent spørgsmål, antager digitalt-ud er den billigste løsning, og dermed bliver den fremherskende.

Det var diskussionen om Coax via USB (jvf Cayins kabel og opskrift andetsteds), der fik mig til at kigge på Analog via USB. Hvis det nødvendige modus understøttes, burde det være muligt (som i gamle dage) at lave LOD-kabel til ekstern forstærker. Dermed bliver alle de små pocket-amps ikke helt så overflødige som jeg ellers troede, og ‘lydklumper’ hører ikke fortiden til alligevel :grin:

Herunder forskellige udklip om emnet. Jeg har ikke planer om at gøre så meget mere ved problematikken, ville blot orientere om mit ‘fund’.


analog usb_1a.jpeg
analog usb_1a.jpeg (102.98 KiB) Vist 3726 gange
analog usb_1b.jpeg
analog usb_1b.jpeg (92.48 KiB) Vist 3726 gange
analog usb_1c.jpeg
analog usb_1c.jpeg (147.25 KiB) Vist 3726 gange
analog usb_1d.jpeg
analog usb_1d.jpeg (68.67 KiB) Vist 3726 gange

http://www.electronicdesign.com/interco ... -unplugged



analog usb_2a.jpeg
analog usb_2a.jpeg (74.3 KiB) Vist 3726 gange
analog usb_2b.jpeg
analog usb_2b.jpeg (184.53 KiB) Vist 3726 gange
analog usb_2c.jpeg
analog usb_2c.jpeg (57.41 KiB) Vist 3726 gange

https://en.wikipedia.org/wiki/USB-C
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Analog lyd via USB-C

Indlægaf Ostebaronen » 8. dec 2017, 23:06

Det er vidst også det alle de der dongles benytter til telefoner uden headphone jack. Det er ikke kun på de nye iPhones at fænomenet med at fjerne den eksisterer.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Analog lyd via USB-C

Indlægaf kvik » 9. dec 2017, 00:44

Jeg husker det i starten blev diskuteret vildt og inderligt, om det var analoge eller digitale signaler fra USB-C, om der sad en dac i donglen eller ikke. Når jeg læser dette fra Texas Instruments, virker det som det ikke nødvendigvis er ligetil at hive analogt ud via USB-C, selv om enheden støtter Accessory Mode. Der må åbenbart tages højde for “negative voltage swings from analog audio”, så det er ikke bare at lodde audio-kablet på et USB-C stik..

”Simply passing audio through USB-C is possible without the use of ICs, but it is not practical as the negative signal swing of the audio signal can damage other components in the system”
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster