Starting Point Systems NOS DAC (Mini TDA1543)



Starting Point Systems NOS DAC (Mini TDA1543)

Indlægaf Mortenhoe » 9. jan 2018, 18:31

NedenstĂĄende kopieret fra Ebay annoncen.

While it is true that oversampling DACs are textbook correct, if you make the wrong assumptions about the human hearing system, you may end up making mistakes, even if you do the math right !

Let me give you a simple example : it is generally assumed we hear the spectrum of sounds, but can't hear the phase.
Now try "binaural beats" on Google and listen for yourself. These clearly show the phase information IS sensed, AND remains present far inside the brain.
So maybe the spectrum-only approach to DAC design is not telling the whole story...

Traditional non-oversampling DACs from the past did not make any assumptions about hearing mechanisms, they just tried to replicate in analog what you fed them digitally as closely as possible...


What are the main features of this DAC ?
And what are the main goals of its design ?

Extract the pure performance of the last built non-oversampling true 16-bit TDA1543 DAC from Philips
Optical & Coaxial inputs (leftmost switch on the photo)
DIR9001 96 kHz SPDIF Receiver (lowest-jitter on the market - 50ps)
Supports sampling frequencies from 28kHz to 108kHz (continuous range, including non-standard frequencies)
TDA1543 16-bit DAC - the original from Philips®
Passive I/V conversion
No Op-Amp - direct output with 2Vpp (will drive any power amp well)
Huuuge capacitors on the output path provides sub-Hertz cutoff frequency (<0.3Hz on a 10kOhms input)
Dual Stage power supply regulation (for a super low background noise level)
Separate voltage regulator for the DAC and the Digital SPDIF receiver (same reason as above)
Battery-powered with dual 9V NiMH batteries
Smart battery charger on-board (quickly charges the batteries when depleted, keeps them charged at low current when idle)
When both power switches are on, the batteries are recharged, and are also used to buffer the external power, completely removing hum.
Will Directly drive any power amplifier
Easy to carry around and make it listen to yours friends
4+ hours of listening on the batteries alone

Billederne er af min egen enhed

Billede
Billede
Billede
Billede
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Starting Point Systems NOS DAC (Mini TDA1543)

Indlægaf CHIbsen » 9. jan 2018, 18:42

Den har jeg også siddet og kigget på thumbs Og læst om. Interessant. Er det godt?
(Kan det ikke passe der var en til salg pĂĄ dba?)
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Starting Point Systems NOS DAC (Mini TDA1543)

Indlægaf Mortenhoe » 9. jan 2018, 18:56

Ja, jeg har lige modtaget den i dag. 1 times lytte indtryk/sammenligning med X1s giver den en klar fordel til rock/metal ifht. til den Sabre der er implementeret i min Aune X1s. Guitar strenge lyder nærværende. Næste som selv at sidde ved siden af guitarforstærkeren. Den lyder generel varm og musikalsk. Dog på bekostning af bredden af lydbilledet og lidt af detaljerne. Men den lyder virkelig fed.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Starting Point Systems NOS DAC (Mini TDA1543)

Indlægaf CHIbsen » 9. jan 2018, 19:03

Synes du ikke ogsĂĄ at Lee portable dac'en gjorde det?
Jeg endte selv op med sådan en, og brugt som ren dac synes jeg netop det er dens kvaliteter. At den gør rock lidt mere nærværende. Det var derfor jeg endte med Avi dac'en.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Starting Point Systems NOS DAC (Mini TDA1543)

Indlægaf kvik » 9. jan 2018, 19:44

Jeg har fulgt SPS tråden på Headfi. DAC3 er næste generation, og jeg fornemmer, at den lydmæssigt også er på næste trin (uden at have hørt den eller din).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Starting Point Systems NOS DAC (Mini TDA1543)

Indlægaf Mortenhoe » 9. jan 2018, 21:02

CHIbsen skrev:Synes du ikke ogsĂĄ at Lee portable dac'en gjorde det?
Jeg endte selv op med sådan en, og brugt som ren dac synes jeg netop det er dens kvaliteter. At den gør rock lidt mere nærværende. Det var derfor jeg endte med Avi dac'en.


Lee og denne bruger hverken samme implementering eller DAC chip. De lyder dog en anelse ens. Dog er denne SPS dac noget mere sort i baggrunden, grundet batteri drift, og den lyder også mere ubesværet sammenlignet med en kilde drevet af USB. Jeg synes også min Lee til sammenligning lyder en del lysere, selv ud af line-out, uden lige at vide hvorfor.
Jeg glæder mig stadig til at hører om den AVI.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Starting Point Systems NOS DAC (Mini TDA1543)

Indlægaf Mortenhoe » 9. jan 2018, 21:10

kvik skrev:Jeg har fulgt SPS tråden på Headfi. DAC3 er næste generation, og jeg fornemmer, at den lydmæssigt også er på næste trin (uden at have hørt den eller din).


Sælgeren havde faktisk DAC 3. Umiddelbart som jeg kunne forstå det, er DAC 3 bare en DAC 2 med usb til i2s interface og en reclocker. Jeg synes reclockeren fører den lidt væk fra den 'analoge lyd'(i mit hoved), da jeg allerede har min BMC 2 med 'JET technology reclocker' og den lyder hurtigt lidt skarp i kanterne og digital.(Det er dog en fantastisk dac). DAC 2 lyder virkelig 'analog', og varm. Prisforskellen på min DAC 2 og op til sælgerens DAC 3 gjorde den også til et meget bedre køb. Haha. Jeg er ret tilfreds :-D

Edit: Skaberen af DAC2/3 skriver faktisk i sin ebay annonce : "The less you process sound, by adding unnecessary stages, the more transparent result you get." og i den optik er DAC 3 jo lidt selvmodsigende :-D
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Starting Point Systems NOS DAC (Mini TDA1543)

Indlægaf Mortenhoe » 9. jan 2018, 21:54

Jeg bruger forstærkeren i X1s til at teste. Via Line-in. Så jeg kan temmelig nemt skifte mellem USB og Line-in. Så Sabre ESS9018K2M og TDA1543. På mine Fostex er forskellen på soundstage faktisk slet ikke nævneværdig. Hvad der dog er temmelig iørefaldende er hvor skarp Sabre chippen lyder.(og det er ellers på trods af jeg synes X1s lyder fløjsblød og dejlige sammenlignet med X1 uden s) Hvorimod TDA1543 får guitar tråde til at lyde mere virkelige. Hiphop lyder faktisk slet heller ikke dumt. Jeg er ret tilfreds med dette køb. Jeg har nu bare fået endnu mere blod på tanden, ifht. til en ladder dac.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Starting Point Systems NOS DAC (Mini TDA1543)

Indlægaf kvik » 9. jan 2018, 23:27

Jeg ved ingenting om reclocking, men.. :-) Totaldac har en i porteføljen og Singxer (der især bruges med Holo Sprin)g tror jeg også er en. Måske er det her som andre steder implementering, der er afgørende.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster

cron