Rørdac



Rørdac

Indlægaf Sweppesfetterlein » 29. mar 2018, 13:18

Lyder lidt som noget man kan bestille til brunch...

Men ja jeg tror mit næste køb bliver en opgradering af min Aune X1 til en dedikeret dac. Nu har jeg også været nysgerrig på rør i et længere stykke tid, men har ikke lyst til at inteoducere endnu et led til kæden i form af en forforstærker, så en rørdac kunne egentlig være spændende at prøve. Jeg vil meget gerne beholde detaljerne i min musik, men lidt sitren fra et rør kunne godt være sagen.
Er der nogen derude der har erfaring med sĂĄdan nogle banditter?
Jeg har luret lidt pĂĄ den her over Ali: https://m.aliexpress.com/item/328330315 ... 2833031505

Om ikke andet så må der også gerne anbefales 'normale' dacs der vil være solide opgraderinger fra min Aune. Den skal ikke kunne noget fancy såsom streaming eller filleterer makreller.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Rørdac

Indlægaf Claus-DK » 29. mar 2018, 13:57

Rørene i en rørDAC er buffere og burde påvirke lyden på nogenlunde samme måde som i en forstærker.
Det er efter min bedste overbevisning en blindgyde , det giver ingen mening at proppe rør der er 50 år gamle ind i et moderne setup, så vidt jeg kan se bliver de brugt som "opams" og så går det helt op i hat og briller for der er opams i klasse A og så vælger man at bruge et rør der forvrænger i stedet for ???

Jeg er meget kynisk og fordomsfuld, men det er en gimmick og bliver aldrig andet, der er ikke nogle seriøse maskiner, dem jeg har set ligger alle i under 2000 kroners klassen og det er ingen opgradering fra din Aune, det vil være anderledes men teknisk og objektivt bedre vil det ikke være..

Henrik har haft den der hed Maverick jeg har selv haft og solgt T1 fra Aune, jeg solgte 10 T1 i dens levetid, de fleste med stor rabat, jeg vidste det var en dødsejler da jeg prøvede den, men den fik chancen, det var et nyt og spændende produkt (var der nogle der mente)..

Kontakt din favorit Aune forhandler og se om ikke han har et godt tilbud på en opgradering, ville være mit bud og så glem alt om de rør.

Du har ikke brug for en DAC til at filletere makreller, bare download en app i playstore..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Rørdac

Indlægaf Sweppesfetterlein » 29. mar 2018, 14:38

Som altid tak for nyttig info Klaus, og ja vi hører sgu ting meget forskelligt, men er dog ved at opfange et gennemgående mønster når det kommer til gamle rotter og rør: dem der har prøvet den "rigtige" vare med fuld kraft og saft kritiserer ofte de nyere udgaver af rørfigurationer. Umiddelbart tænker jeg der må være noget ved det i og med jeg også har læst adskillige lignende posts fra erfarne headfiers, som for det meste virker pålidelige.
Arhhh for saten! Det betyder vel i sidste ende, at jeg ikke rigtig kan komme ud over at skulle investere i endnu en forstærker, selvom jeg havde lovet mig selv, at det måtte være nok med min z40 ruller1 Ja hoho. Var også enig med mig selv om at jeg ikke havde brug for flere bøffer end min he400 og min mdr7506...endnu mere ruller1

Lille sidespørgsmål: synes jeg faldt over et eller andet på et tidspunkt omkring rør og planarbøffer der ikke rigtig harmonerede sammen. Er dette blot tyrefæces eller skal jeg passe på med at blande de to produkter?
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Rørdac

Indlægaf Claus-DK » 29. mar 2018, 14:50

Rør og planar er ikke noget problem, det bliver brugt med stor glæde og succes i de små hjem rundt omkring..

Jeg har ikke hørt gammelt rørgrej, mit problem er at man bruger et rør, hvor det ikke hører hjemme og man gør det for at få folk til at få de der "det var meget bedre i gamle dage"

Det var det ikke, det var det bedste man havde, men i forhold til moderne teknologi, glem det, det er lidt som en totakts motor, det virker og har altid virket, men de sviner, spilder en masse ressourcer, er tunge, yder mindre så dem bruger man ikke ret meget mere. Jeg skal dog gladeligt indrømme at når jeg ser en gammel https://en.wikipedia.org/wiki/British_Seagull Seagull 2takter kribler det i fingrene på mig for at hører den prutte, det har ligesom rør sin charme og gode minder..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Rørdac

Indlægaf kvik » 29. mar 2018, 15:36

Der findes da mange seriøse rørdac'er, hvilket et kig på R2R-listen vidner om.

Jeg så en Lite DAC-60 (PCM1704+rør) på dba til en ok pris for 1-2 uger siden, lige nu er den væk, men jeg tænker den dukker op der snart igen.

Hvilke digitale indgange har du brug for, og hvad er budgettet?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Rørdac

Indlægaf Mortenhoe » 29. mar 2018, 19:10

I det prisleje skal du uden tvivl kigge på Aune T1se. Den står sprit moderne med XMOS U8 usb chipset og så sporter den en af de nye Sabre DACs. T1 uden SE var en KÆMPE success. Jeg har selv ejet en, og jeg savner den! Søg evt. lidt på moderskibet hvor der er en gigantisk tråd om T1 uden SE.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Rørdac

Indlægaf Mortenhoe » 29. mar 2018, 19:14

Men som Claus skriver, vandt den aldrig rigtigt igennem i DK. Men det gjorde den til gengæld rundt i verden.

8130 posts samlet pĂĄ lidt over 500 sider, om Aune T1.
https://www.head-fi.org/threads/aune-t1 ... 15.633006/
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Rørdac

Indlægaf Mortenhoe » 29. mar 2018, 19:18

Jeg skiftede dog den anden vej. T1 til X1 i sin tid. Fordi T1 lød for varm som DAC til mine kevlar membran højtalere. X1s er dog en KLAR opgradering over X1. Dog en anelse på bekostning af Vout. Den trækker dog fint mine HE400 halvt omme på uret.

Men som Claus også skriver, så finder du INTET til under 2000 der slår X1. Det er faktisk en rigtig fornuftig DAC. Bare synd at USB lyder betydeligt værrer en coax indgangen. Men fortidens usb->i2s var bare noget lort.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Rørdac

Indlægaf Sweppesfetterlein » 29. mar 2018, 20:42

Alright takker Morten thumbs
Har faktisk luret lidt på den T1 før, men ja så kigger jeg mere efter en regulær dac opgradering, og jo mere jeg læser omkring rør jo mere er jeg sikker på, at jeg vil starte rigtigt ud med en "gammeldags" én af slagsen a la Darkvoice eller en LD mk3. Så også en Wa6 til salg her for nylig som køber dog ikke var interesseret i at sende musik10
Min lorte laptop har ikke coax udgang musik14 tjekkede sidst du nævnte det. Min søs bruger pt min gamle IBM "kuffert" (minder lidt om sådan en missions control ting fra action film i start 90erne ruller1) - kan skisme ikke huske navnet på den, men der er mange old school tech gutter der stadig bruger den. Anyways tror I den vil have en coax udgang?
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Rørdac

Indlægaf Claus-DK » 29. mar 2018, 21:06

X1 og T1 har samme DAC, så vidt jeg husker, det er også samme forstærker, der er så brugt et rør som buffer, hvilket er forskellen på de to..

Der findes USB til Coax pinde man kan bruge, meget fĂĄ laptops har Coax, der er lidt flere med optisk..

søg på USB to SPDIF Converter så får du et udvalg.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Rørdac

Indlægaf Sweppesfetterlein » 29. mar 2018, 21:32

Ahhh så tror jeg tiøren faldt. Er som sagt lidt grøn på nogle områder, men min hjerne slår bare klik når der kommer for meget teknisk palaver ind i hobbyen: 'bare fyr ld'en op i coax med masser af juice på miliwatt fluxen - bare husk jitterboxens evne til at fifle med relæfunktionen i den eksterne strømforsyning' ruller1 rulle4 musik16
Jeg har hermed købt en vokal. Tak Carina rullw3
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Rørdac

Indlægaf Mortenhoe » 29. mar 2018, 22:32

Jeg synes faktisk forskellen på usb og spdif var temmelig hørbar, ud fra hukommelse. Så en usb til spdif adapter var måske interessant at prøve, før du hælder penge i en ny DAC. Hvis du beholder din X1 kan du jo evt. bruge dens line out over i en lille rørforstærker(uden DAC)
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Rørdac

Indlægaf Sweppesfetterlein » 29. mar 2018, 22:41

Skal jeg helt sikkert prøve.
Det irriterer mig lidt det har været så enkelt hele tiden, og jeg blot har stirret mig blind på en ikke-eksisterende coax udgang musik10
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Rørdac

Indlægaf Claus-DK » 29. mar 2018, 23:08

Kender det godt. var selv ved at købe ny bærbar udelukkende ud fra, at den skulle have coax ud, dum dum idé..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Rørdac

Indlægaf Mortenhoe » 29. mar 2018, 23:47

Jeg vil anbefale XMOS U8. Den chip har coaxial output. Hvis du kan forbinde 2 ledninger mellem et print og et RCA stik, med en loddekolbe, sĂĄ kan jeg guide dig til at bygge en.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Rørdac

Indlægaf Sweppesfetterlein » 30. mar 2018, 00:09

Jeg er mere en 'køb grejet færdigbagt-type' men ellers tak for tilbuddet Morten thumbs
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Rørdac

Indlægaf Mortenhoe » 30. mar 2018, 02:00

Jeg ville være en anelse forsigtig med mange af de færdige produkter, da dem i den billige ende ofte er baseret på PCM2704, og det er ikke rigtig en værdig opgradering over X1erens eget usb chipset.

Enten Amanero eller XMOS. De sidder i alt nu til dags.

Noget a la
https://m.ebay.co.uk/itm/XMOS-XU208-Asy ... 2856380229

Det er faktisk den eneste i det prisleje. De andre bevæger sig over en tusse.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Rørdac

Indlægaf Sweppesfetterlein » 30. mar 2018, 02:40

Tak for link. Det ser overskueligt ud. Sad lige og frygtede det blev alt for dyrt (regnede egentlig med jeg bare skulle have et andet kabel ruller1 )
Det kunne godt være en kandidat til at tage min ebay mødom thumbs
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Rørdac

Indlægaf kvik » 30. mar 2018, 11:26

Den der var billig, Morten. Så vidt jeg kan se, er XU208 en nyere generation XMOS end den U8 du nævnte før. U8 er sidste generation (2015) af den oprindelige XMOS. XU208 tilhører efterfølgende xCORE-serie (2016), der bl.a. bruges i Singxer F-1 og SU-1 (hhv $200 og $400). Hvis den i linket ydelsesmæssigt er i nærheden af Singxer F-1, så er den mildt sagt et godt køb.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Rørdac

Indlægaf Peter Jensen » 30. mar 2018, 11:54

De har den også på Ali til 337 med free shipping, det ef muligvis lidt billigere end Amazon? Husk du risikere gebyr og told hos begge sælgere


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Næste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron