Hvor findes enten optisk->2x2 phono eller 2xphono->2x2 phono



Hvor findes enten optisk->2x2 phono eller 2xphono->2x2 phono

Indlægaf Krellef » 11. aug 2018, 20:09

Jeg er ikke så velbevandret i kabler og adaptere i lyd-verdenen, men jeg har en idé, jeg gerne vil prøve at udføre - den lyder således:

Jeg har en Pre Box S2 Digital, som via phono er forbundet til min Myryad Z40.

Ét eller andet sted i den "kæde" vil jeg gerne have mulighed for at styre min JVC RX212 fra/via min Pre Box, hvilket jeg har gjort før.

Nu er phono-udgangene jo så bare "optaget" af min Z40, så jeg tænkte at den enkleste måde at forbinde JVC'eren til S2'eren var via en 1 -> 2 (egentlig 2 -> 4) phono adapter, således at S2'eren kan outputte til både Z40 og RX212 uden at jeg skal skifte kabler hver gang.

Jeg kan dog ikke finde det produkt som muliggør det, så jeg vil spørge jer, oh kloge hoveder, om det er fordi det ikke findes, eller fordi min Google-fu bare ikke er god nok.

Ha' en god aften thumbs
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Hvor findes enten optisk->2x2 phono eller 2xphono->2x2 p

Indlægaf kvik » 11. aug 2018, 21:03

Myryad har Line-Out, dog står der på bagbeklædningen Pre-Out. Det første ville have betydet, at signalet blot passerede lige igennem, og lydstyrken ville kunne reguleres på JVC receiveren. Det andet (og nok gældende) betyder, at Myryad regulerer lydstyrken, dvs fungerer som Pre-Amp, hvis du kobler den til receiveren. Denne har på sin side både Line-In og Tape In/Out. Bruger du Line-In vil også receiveren regulere lydstyrken, du får mao dobbelt forstærkning, og derved et vist kvalitetstab på signalet/lyden. Men kobler du kæden den anden vej, Project > JVC Tape Out > Myryad, så passerer signalet uændret gennem receiveren til hovedtlf.forstærkeren. Medmindre Project udgangen via indstillingerne kan passere volumekontrollen/potmetret uforandret (bortset fra digitalbehandlingen), så vil du også her få dobbeltforstærkning for JVCs vedkommende. Dette må også have været tilfældet før, når du koblede Project DAC/Pre til receiveren. Kunne du leve med da, så kan du sikkert også nu :-)

Så, det enkleste er at koble Project til en linieindgang på JVC (CD-indgangen), og fra Tape Out (Tape 1) til Myryad. Dermed trænger du bare en helt alm. signalkabel (RCA-til-RCA), eller du kan vel bruge de eksisterende, blot koblet som lige beskrevet. Formodentlig må receiveren være tændt, for at signalet skal passere til Myryad, men det varierer. Derved skal du tænde for både JVC og Myryad for at kunne lytte til sidstnævnte.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hvor findes enten optisk->2x2 phono eller 2xphono->2x2 p

Indlægaf Krellef » 11. aug 2018, 22:09

Du er sgu dagens mand i skysovs, kvik - Tak for hjælpsom og kompetent rådgivning thumbs
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Hvor findes enten optisk->2x2 phono eller 2xphono->2x2 p

Indlægaf kvik » 11. aug 2018, 23:23

Det eneste der er lidt dumt er, at du får dobbelt-forstærkning, dvs to potmetre i kæden, både for receiver og for hovedtlf.forstærker. Jeg kiggede ikke så grundigt i Project-manualen, måske får du fuld linie-udgang, hvis du skruer helt op på Project, og så har du kun potmetret i hhv JVC og Myryad til lydstyrkeregulering. Nogle DAP’er fungerer på den måde (fuld volume=Line-Out). Er det fordi Project har fjernbetjening, at du vil styre lydstyrken der?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hvor findes enten optisk->2x2 phono eller 2xphono->2x2 p

Indlægaf Krellef » 11. aug 2018, 23:26

Det er sådan set så jeg både kan bruge min PC til at spille via hovedtelefoner samt højttalerne, der er sat til JVC'en.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Hvor findes enten optisk->2x2 phono eller 2xphono->2x2 p

Indlægaf kvik » 11. aug 2018, 23:40

Ok, så prøv med fuld skrue på Project, og lad de to andre potmetre regulere lydstyrken. Selvfølgelig start med meget lav volume på forstærkerne, så du er sikker på det fungerer som jeg beskriver, før du skruer op til ønsket lydstyrke. Det omvendte, fuld skrue på JVC og Myryad, og regulere på Project er selvfølgelig også en mulighed, men måske lidt mere farligt. Et øjebliks uopmærksomhed, når du piller ved Project, og pludselig har du fuld guffe på hovedtlf og højtalere (=sprængte elementer). Lydregulerer du på forstærkerne, har du lidt mere kontrol, skulle du komme til at regulere på Project også, vil lyden kun blive lavere (siden den er sat til fuld skrue).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hvor findes enten optisk->2x2 phono eller 2xphono->2x2 p

Indlægaf Krellef » 11. aug 2018, 23:43

Jeg bruger den først nævnte metode, og det fungerer udmærket thumbs

Det er sat'me dejligt at man kan få så god hjælp på det her herlige forum rulle2 rullw3
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Hvor findes enten optisk->2x2 phono eller 2xphono->2x2 p

Indlægaf kvik » 11. aug 2018, 23:44

Dejligt at det fungerer som ønsket :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster

cron