brinkmann Nyquist Mk II



brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf CHIbsen » 25. jan 2020, 19:51

Henrik fra audiophile.dk lånte mig en brinkmann Nyquist Mk II dac med hjem. Livet bliver bare aldrig det samme fra nu af.
CEC TL5 -> brinkmann Nyquist -> VTL IT-85 -> Hifiman HE1000se

Jeg er rystet...

nyquist2.jpg
nyquist2.jpg (71.01 KiB) Vist 9040 gange
Senest rettet af CHIbsen 25. jan 2020, 23:16, rettet i alt 1 gang.
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: brinkmann Nyquist

Indlægaf kvik » 25. jan 2020, 20:20

Rør og hovedtlf.udgang.. hvorfor er den ikke med i min rørtråd?
(har vi ikke været her før :-) )
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: brinkmann Nyquist

Indlægaf Mortenhoe » 25. jan 2020, 20:46

Med en pris svarende til et totalrenoveret badeværelse, eller en mindre tilbygning på huset - så har den sgu også med at lyde godt.

Den er ret flot... :-o

Billede
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: brinkmann Nyquist

Indlægaf kvik » 25. jan 2020, 20:48

Prøver du med mini foran også på et tidspunkt?

Ang. hovedtlf.udgangen, ved du om den benytter rør-udgangstrinnet, eller er separat SS forstærker?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: brinkmann Nyquist

Indlægaf CHIbsen » 25. jan 2020, 20:49

kvik skrev:Rør og hovedtlf.udgang.. hvorfor er den ikke med i min rørtråd?
(har vi ikke været her før :-) )


Jo har vi ikke det? ruller1

En dac i denne prisklasse fragter man kun i papkassen. Og som et lille kuriositet så der ligger der en 12 kg's granitplade i kassen. Så alt i alt ender kassen med at veje små 30 kg. Godt man er en ung mand i sin bedste alder...
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: brinkmann Nyquist

Indlægaf CHIbsen » 25. jan 2020, 20:53

Mortenhoe skrev:Med en pris svarende til et totalrenoveret badeværelse, eller en mindre tilbygning på huset - så har den sgu også med at lyde godt.

Den er ret flot... :-o

Billede


Den er skræmmende god. Jeg er ved at udpege de CD'er den skal få lov at "ødelægge". Jeg frygter lidt at det aldrig bliver det samme bagefter. Det kommer til at gøre ondt at gå baglæns.

Er lige startet med en japaner press.
Billede
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: brinkmann Nyquist

Indlægaf CHIbsen » 25. jan 2020, 20:57

kvik skrev:Prøver du med mini foran også på et tidspunkt?

Ang. hovedtlf.udgangen, ved du om den benytter rør-udgangstrinnet, eller er separat SS forstærker?


Ja skal have prøvet den med mini'en.
Skal også have lyttet til hovedtelefonudgangen. Jeg ved ikke ikke om den er med rør.
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: brinkmann Nyquist

Indlægaf kvik » 25. jan 2020, 21:01

Fandt deres 'White paper'..

The analog signal that comes out of the digital module passes through a pair of Lundahl transformers to filter high frequency distortion; in order to prevent sonic coloration, this is the only filter used in the analog circuit.

The Nyquist also features a headphone output. The analog signal for the headphone follows the same signal path, with all the benefits described above, including the tube output stage. The gain control is being switched to maximum, 10dB, and feeds the signal through a chip for the headphone volume control and from there into the headphone driver.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: brinkmann Nyquist

Indlægaf kvik » 25. jan 2020, 21:04

En bid mere..

During the research and development period, our main reference for Nyquist’s Sound Quality were Brinkmann turntables, as we feel our ‘tables achieve a uniquely natural and organic analog sound. We designed Nyquist to share this “Brinkmann DNA”
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: brinkmann Nyquist

Indlægaf Mortenhoe » 25. jan 2020, 21:28

Spændende.

Copy Paste:
Lundahl Transformers’ motto er: ”Hvis du kan høre den, er det ikke vores”
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf Peter Jensen » 26. jan 2020, 11:12

Et stereo setup til ca. 200k med en High-end bøf spændt bagefter, ja det skal nok lyde godt. Er dog lidt overrasket hvis en decideret hovedtelefon forstærker ikke ville kunne gøre det endnu bedre? (I samme leje naturligvis).

Jeg hørte engang den der msb dac til en lille million på CanJam med en Stax. Af en eller anden grund var jeg ikke så blæst bagover endda, syntes HE1 var bedre. Men forestiller mig gerne at disse High-end dacs er fantastiske til især klassisk musik.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf CHIbsen » 26. jan 2020, 13:12

Hvor jeg med andre setup oplever lyden som konstant i ørene, så er det helt unike ved dette setup at lyden pulsere i ørene på en måde som er mere muskelafslappene end 10 yoga øvelser. Som at sidde og kigge på en kornmark om sommeren og bare lade tiden forsvinde.

IsaacStern.jpg
IsaacStern.jpg (159.59 KiB) Vist 8968 gange
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf Claus-DK » 26. jan 2020, 13:29

Man får helt lyst til at hoppe i bilen og køre til Skjern..
Det ville være ligesom at prøvekøre en stor og dyr Ferrari som man (desværre ??) ved man aldrig vil få råd til.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf CHIbsen » 26. jan 2020, 15:13

Claus-DK skrev:Man får helt lyst til at hoppe i bilen og køre til Skjern..
Det ville være ligesom at prøvekøre en stor og dyr Ferrari som man (desværre ??) ved man aldrig vil få råd til.
:-)
Det kunne være hyggeligt. En skam vi bor så langt fra hinanden.

Tapatalk
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf kvik » 26. jan 2020, 15:17

Små 2 timer i bil er jo ingenting, I er så forvænte dernede, jeg har 3 til næste lille by :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf CHIbsen » 26. jan 2020, 15:34

Tilgengæld har du vel et landskab uden foran døren, der vil pryde et hver postkort og vi andre kun kan misunde til al evighed :-) Cirka.
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf CHIbsen » 26. jan 2020, 16:02

Peter Jensen skrev:Et stereo setup til ca. 200k med en High-end bøf spændt bagefter, ja det skal nok lyde godt. Er dog lidt overrasket hvis en decideret hovedtelefon forstærker ikke ville kunne gøre det endnu bedre? (I samme leje naturligvis).

Jeg hørte engang den der msb dac til en lille million på CanJam med en Stax. Af en eller anden grund var jeg ikke så blæst bagover endda, syntes HE1 var bedre. Men forestiller mig gerne at disse High-end dacs er fantastiske til især klassisk musik.


Jeg vælger at betragte VTL'en som hovedtelefonforstærker, der er så forbasket kraftigt at den også kan drive et sæt højttalere :-)
Som Kvik fandt frem til under VTL tråden, så har de gode folk ved VTL jo viklet udgangstrafoen, så der er et udtag til hovedtelefon. Mon ikke de har sigtet efter et eller andet i omegen af 32 ohm til hovedtelefonudgangen, og så derefter viklet videre til 8 ohms udtag til højttalere.
Det vil sige at hele forstærkeren bakker op omkring hovedtelefonudgangen. Det er ikke bare en add-on de har tilføjet til sidst.

Der er ingen tvivl om at en high-end dac bliver meget kræsen med hvad man fodre den. 90-95% af min CD samling vil ikke få meget gavn af det som brinkmann kan. Det vil sige jeg har 1000+ CD'er stående som kun vil give en skuffende oplevelse og man vil langt fra blive blæst bagover. I min samling er det mest klassisk og jazz plader der har kvaliteten. Men jeg har hørt brinkmann dac'en overbevise med Trentemøller og Yello. Det er bare ikke musik jeg lytter til for musikkens skyld.

Dengang jeg selv gik og skruede i rørforstærker der var Thomas Clausen Trio "My favorite things" en af reference pladerne. Den var lige kommet frem den gang rulle4 (for pokker det er mange år siden.)

Billede
"They were all first takes, we gave spontaneity higher priority than perfection ... We were sitting close together, and didn't use head phones or bass amplification. A recording with no superfluities or extras, like in the old days"
clausen.jpg
clausen.jpg (55.75 KiB) Vist 8932 gange


Det der er med brinkmann dac'en er at jeg ender med at starte en CD, forsvinde væk, og først komme tilbage til virkeligheden når CD'en når enden.
Denne gang stoppe jeg dog op midt vejs og satte dac til Simaudio 430HA'eren (jeg havde ikke lige held med at få den afleveret tilbage...).
CEC -> brinkmann -> simaudio -> HE1000se
Det fungere også rigtig rigtig godt. Giver en stram men stadig varm klang. Men en uhyggelig virkelig fornemmelse af at være der.
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf Claus-DK » 26. jan 2020, 16:49

kvik skrev:Små 2 timer i bil er jo ingenting, I er så forvænte dernede, jeg har 3 til næste lille by :-)


Sådan en bil har jeg også haft engang,noget værre hø ruller1
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf kvik » 26. jan 2020, 17:16

Ved du (eller Henrik) noget om forskellen på Mk II og Mk I?

Læser forøvrigt, at hovedtlf.udgangen har en impedans på 30 ohm (i Mk 1).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: brinkmann Nyquist Mk II

Indlægaf CHIbsen » 26. jan 2020, 17:40

kvik skrev:Ved du (eller Henrik) noget om forskellen på Mk II og Mk I?

Læser forøvrigt, at hovedtlf.udgangen har en impedans på 30 ohm (i Mk 1).
Jævnfør Henrik så er "Eneste forskel på mk1 og 2 er at dac modulet er opgraderet"

The Mk II digital module includes a completely updated power supply section, incorporating 12 power regulators compared to the 11 found in our first-generation product. The additional power regulator achieves an even better decoupling of the DAC clock from the rest of the circuit yielding lower jitter, especially with USB and Ethernet playback.

Tapatalk
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Næste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster