Spotify med ASIO og Fidelizer.



Spotify med ASIO og Fidelizer.

Indlægaf Mortenhoe » 14. mar 2020, 00:43

Det var sgu noget rod at sætte op, så jeg er stadig i tvivl om jeg har gjort det helt korrekt... Men lyden blev "bedre".... Måske endnu mere hørbart på mere analytisk udstyr end mit. Da S6 Pro og Fostex TH-600 ikke ligefrem er et analytisk men et mere "musikalsk" setup.

Jeg læste om Fidelizer på hifi2you.dk.

Det er egentlig beregnet til Foobar. Men det er der masser af guides til. Her er hvordan jeg fik det til at virke med Spotify.

Kort beskrivelse. VB-Audio Hifi Cable laver et fiktivt lydoutput som Spotify kan forstĂĄ, og laver en bro til ASIO4ALL.

ASIO4ALL levere lyden direkte til DAC'en.

Fidelizer optimere Windows til en given lydkilde. Din Spotify.exe fil i dette tilfælde.

Download og installer ASIO4ALL: http://www.asio4all.org/

Download og installer VB-Audio Hi-Fi Cable & ASIO-Bridge: https://www.vb-audio.com/Cable/index.ht ... ASIOBridge

Vælg Hi-Fi Cable Input som din output enhed. (Højreklik på lyd ikon nederste højre hjørne.)

Åben Spotify. Afspil et eller andet. Du får sikker ingen lyd. Der kommer dog et lille grønt play tegn. Dobbelt klik på dette og aktiver din WDM Device.

Jeg mĂĄtte stille frekvens og bitdybde til 24bit / 192Khz i Egenskaber for Hi-Fi Cable Input, for at fĂĄ ordentlig lyd.

Nu skulle der gerne være lyd.

Download og installer Fidelizer: https://www.fidelizer-audio.com/

I Fidelizer skal du finde Spotify.exe. SĂĄ optimere den denne task.

Fidelizer:
"Improve audio performance by giving audio task more priority, improve low latency stability, and increase accuracy of clock resolution."
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Spotify med ASIO og Fidelizer.

Indlægaf Mataugust » 14. mar 2020, 13:14

Det skulle da lige prøves, men sikke et gedemarked med den Asio4all. Jeg kunne slet ikke få det til at virke.
Lige da jeg skulle til at give op, så jeg at der var en XMOS asio, så det prøvede jeg. Og det virker.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Spotify med ASIO og Fidelizer.

Indlægaf Mortenhoe » 14. mar 2020, 19:54

Det er da meget fedt at jeg kan skrive en guide, som andre kan finde ud af at følge. Jeg bøvle også netop med ASIO4ALL.

Hvad synes du om "forskellen"?

Folk sværger jo til at det lyder bedre. Jeg synes ikke forskellen er vanvittig stor. Så ved ved ikke om det er placebo.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Spotify med ASIO og Fidelizer.

Indlægaf Mataugust » 14. mar 2020, 20:33

Jeg har kun taget asio delen, fidelizer fik jeg ikke rigtig fat i, sĂĄ den skipper jeg nok.
Det er ikke til at sige om det er bedre, men det har ikke skadet i hvert fald.
Jeg havde håbet, at jeg kunne veksle mellem asio og ds, men så skal man åbenbart lukke helt ned for asiodelen, og det gider jeg ikke for at teste. Tror heller ikke at forskellen er så stor at jeg ville kunne høre den hvis der er for lang pause imellem asio og ds.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Spotify med ASIO og Fidelizer.

Indlægaf Ostebaronen » 16. mar 2020, 12:23

På en moderne PC vil jeg vove den påstand at du ikke vil kunne høre forskel på ASIO og WASAPI. Måske at du vil kunne vinde en smule mht. latency ved at bruge ASIO.

Du sender jo en data strøm til din DAC som så tager sig af at oversætte den til et analog signal. Den data strøm bliver jo ikke ændret af at man bruger ASIO eller WASAPI, ellers er der jo noget helt galt! Ellers så skal det være fordi man ofrer lydkvalitet for at få lav latency, men så vil det ikke give mening at ASIO lyder bedre, da det netop er designet til at have lav latency. Det skulle dog ikke undre mig at nogle ASIO implementationer går på komprimis med lydkvalitet.

Du kan sikkert høre mere forksel på din digitale volumen på din DAC i forhold til at skrue op og ned i software...
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster

cron