god lyd og smartphones



god lyd og smartphones

Indlægaf Claus-DK » 23. jun 2021, 21:04

De senere år er 3,5 mm udgangen forsvundet fra næsten alle mobiltelefoner, mest de dyre modeller, men jeg tror det vil brede sig nedefter og blive den "endelige" standard..
Det er jeg lidt ked af, ikke fordi at jeg er modstander af trådløs lyd, men fordi trådløs lyd, selvom den kan være god stadig er kablede hovedtelefoner underlegen.

Man kan opnå tabsfrit signal og det er da godt, hagen er så bare at der er meget lidt plads til udstyret i en TWS enhed og selvom man har et tabsfrit signal behøver det jo ikke lyde godt.

Der er to sider af mønten, den ene er signalet den anden er teknikken, begge dele bliver konstant forbedret, men for mig er der stadig et ret stort spring mellem mine kablede enheder og dem der der kører trådløst.

Man kan så investere i en Dongle løsning som f.eks en IKKO Zerda eller en af dragonflys modeller, det koster lidt kroner, men der er en stor gevinst i form af bedre lyd, her er bagsiden så at det er lidt bøvlet med den ekstra klump i enden på telefoner der bare bliver større og større, de nye flagskibe, har jo samme størrelse som en Android tablet havde for relativt få år siden, næsten 7 tommer, og det kræver store lommer (og rimer) eller en rygsæk når man skal på farten, ryksækken er meget langt fra at være en brugbar løsning og lommer kan jo kun være så store, en lille mand som jeg, skal jo have lommer der når knæet for at have plads nok..

Min telefon trængte til en udskifter, den er sådan set fin nok og gør det den skal, men jeg vil gerne have et bedre kamera og så skader det jo aldrig at få nyt legetøj.
Så de sidste par måneder, har jeg googlet og læst og set 100 vis af reviews af de nye modeller.
Det var ret hurtigt tydeligt at det måtte blive enten en Xiaomi Ultra 11, en oneplus9 pro eller Vivo x60 pro + (jeg gider ikke Iphones, så dem har jeg end ikke overvejet) problemt for alle 3 modeller er størrelsen og det manglende 3,5 mm stik.
Så så jeg en anmeldelse af Asus Zenfone 8, som godt nok ikke har helt så godt kamera som de tre andre, men ellers var on par med ydelsen og specifikationer. Den er "kun" 5,9 tommer og har 3,5mm jack. Den koster samtidigt væsentlig mindre end de 3 andre så det er 3 gode argumenter for mig.

Så efter at have gået og tjekket op på alle mulige ting, såsom at Xiaomi har en del bloatware, Vivoen havde kun kinesisk Android og Oneplus bare er dyr og stor, endte jeg med at købe den Zenfone 8, den har nok det dårligste kamera setup af de modeller jeg har overvejet, men der er intet bloatware, nærmest stock android, den har global android og er lettere at have i lommen, oveni det fik jeg jo så også min 3,5 mm jackudgang rulle2

Jeg fik den i går og selvom det er gået op for mig at forskellen på en 4 år gammel topmodel og en ny topmodel ikke er så stor til det jeg bruger min telefon til, er jeg rigtigt godt tilfreds, man mærke med det samme at den fylder mindre i lommen og vejer også mindre end forgængeren (oneplus 5T). Den største overraskelse er LYDEN, man er jo sådan lidt vant til at en smartfone ikke lige levere det bedste resultat når man bruger jackstikket, det er for det meste godt, men i forhold til en afspiller eller en dongle er det knap så imponerende..

Så det var nærmest en fest i mine ører da jeg prøvede mine Form 1.4 i Zenfone 8, det lyder fantastisk, ikke helt på niveau med min HiBy, men den snapper den i hælene og ligger tættere på den end på min Oneplus og det er bare en fornøjelse for mig at have så god en afspiller ved hånden.
Jeg synes også at det lyder bedre via Bluetooth, jeg er ikke teknisk kyndig nok til lige at gennemskue årsagen til det, men det er nok noget EQ af en eller anden slags og måske en mere gennemarbejdet trådløs løsning.

SĂĄ er i pĂĄ jagt efter en ny smartphone og gerne vil undgĂĄ at fĂĄ lavet nye lommer, gerne vil have top specs og som en sidegevinst fĂĄ rigtig fin lyd er en Asus Zenfone 8 en nobrainer, jeg kan kun anbefale jer at tjekke den ud og overveje den...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: god lyd og smartphones

Indlægaf tg » 24. jun 2021, 07:07

Jeg har en Sony Xperia 10 II der ogsĂĄ kan tage et 3.5 mm Jack stik, og det kan den nyeste udgave af den ogsĂĄ. Den har ogsĂĄ en meget simpel Android uden for meget ekstra, og opdateringer til nyeste version i mindst 2 ĂĄr.
tg

 
Indlæg: 167
Tilmeldt: 25. dec 2016, 23:20

Re: god lyd og smartphones

Indlægaf Henrik_sdk » 24. jun 2021, 11:15

Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: god lyd og smartphones

Indlægaf rasse1977 » 4. okt 2021, 15:09

Hvis man nu mest er til iPhones (som jo heller ikke har 3,5 mm udgang pĂĄ de nye modeller), er der sĂĄ nogen der har en holdning til lydkvaliteten, hvis man anvender en lightning til 3,5 mm adaptor?
iPhone --> ALAC/Qobuz/Spotify --> Chord Mojo 2 --> Campfire Audio Vega 2020
rasse1977

 
Indlæg: 150
Tilmeldt: 6. feb 2014, 15:10
Geografisk sted: Bornholm

Re: god lyd og smartphones

Indlægaf Claus-DK » 4. okt 2021, 18:42

Det kommer jo an på hvor god den adapter er, jeg tror ikke den på magisk vis henter et analog signal ud, der sidder en DAC i alle de små adaptere og det er den sammen med forstærkerdelen der bestemmer hvor godt det er..
Hvis du ser sĂĄdan en som en Zerda som en adapter sĂĄ tager lyden pĂĄ ingen mĂĄde skade af at den bliver brugt.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: god lyd og smartphones

Indlægaf Niels » 30. jul 2023, 16:40

Min dejlige Pixel 4a røg på gulvet, og skærmen gik i stykker. Anskaffede en Pixel 6a som erstatning. Dejlig lille frisk enhed - der er dog en lille slange i paradiset - lyden under samtale er så elendig, at den er ubrugelig som telefon.
Det gør mig så edderspændt, at jeg faktisk - for første gang i mit liv - overvejer at anskaffe et æble.

Jeg er totalt ny i forhold ti IOS-universet, hvorfor jeg henvender mig til dette, i mange enseender, kompetente forum.

Som omkostningsbevist jyde overvejer jeg en refurb Iphone 12 64 el. 128 gb.
Her kommer så spørgsmålene:

Er en slig 12'er til ca. 3.000.- - 3.500,- (afhængig af konfiguration) et ok køb? Hvorfor skal jeg knuse sparebøssen og købe en 13 istedet?

Er der problemer i forbindelse med Iphone 12 og streaming af hi-res audio fra Qobuz og dac's som AudioQuest Dragonfly Cobalt og Chord Mojo2?

Venter spændt på jeres guldkorn popsy

Niels
5musik
Niels

 
Indlæg: 116
Tilmeldt: 11. maj 2020, 19:04

Re: god lyd og smartphones

Indlægaf Niels » 30. jul 2023, 17:31

Lige en til pĂĄ falderebet:

Kan man 'chromecaste' fra apps pĂĄ en ios-enhed :?:
5musik
Niels

 
Indlæg: 116
Tilmeldt: 11. maj 2020, 19:04

Re: god lyd og smartphones

Indlægaf Claus-DK » 30. jul 2023, 20:45

Hvad med en android telefon der har en god lyd ??

Det er ikke fordi jeg ikke kan lide apple, jeg er mest ligeglad med dem", men jeg har haft en arbejdstelefon som var en Iphone og det er, hvis man er vant til android, meget anderledes og lidt svært at finde hoved og hale på tingene.
Man går fra en enhed der gerne vil have at du fortæller den hvad den skal gøre og så et system hvor det er tingen der fortæller hvad du skal gøre og en Iphone antager at du er totalidiot.
Specielt havde jeg mange problemer med at overføre billeder fra telefon til PC, det virker bare så dårligt med USBkabel og en windows PC..
Senere løb jeg tør for plads til mine fotos og satte mig ned og brugte en masse tid på at slette fotos, som så på magisk vis var tilbage på telefonen; uden jeg havde bedt om det. Det er det der med at de antager at du er en idiot og regner med, at når du bruger en time eller to på at slette billeder, er det naturligvis en række af 100+ fejl den hellere må rette og efterlade mig med en telefon uden plads til nye billeder..
Sådan noget er naturligvis ikke noget der giver problemer på an android, da de jo har meget mere hukommelse end Iphones, min Oneplus9 har 512GB, meget mere end de 128GB der er på den "store" Iphone, det sker jeg sletter billeder på min telefon, men der er det mest fordi mange af de fotos jeg render og tager er ofte til min butik eller andet online brug, billeder uden personer og oplevelser er jo lige så vigtige som cykler til fisk. Så jeg rydder lidt op i billederne, ikke fordi jeg mangler plads. Her er lige et af de billeder (jeg fik trang til at blære mig)
IMG20230725184858.jpg
IMG20230725184858.jpg (2.34 MiB) Vist 1129 gange



Det hele endte med at jeg helt droppede den Iphone, tog simkortet ud og satte det i den ekstra simplads pĂĄ min oneplus..

I dagligt brug var en Iphone heller ikke noget jeg var sådan vildt imponeret over, der er uden tvivl en masse fine ting ved en Iphone, en milliard kunder tager jo nok ikke fejl på den måde, jeg har bare lidt svært ved at se lyset og indordne mig under "Apple kulturen"..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: god lyd og smartphones

Indlægaf Niels » 31. jul 2023, 12:59

Tak for input Claus

Vise ord - såmen og de tages selvfølgelig til efterretning.

Det er samme type overvejelser, der gør, at jeg har holdt mig til Android i så mange år

Claus-DK skrev:Hvad med en android telefon der har en god lyd ??


Jeg blev lettere ophidset over, at Goggle ikke havde testet deres produkt grundigt inden det kom på markedet, så i et svagt øjeblik tænkte jeg: "nu skal de fame få - ska' de" 2musik . "De" er nok ligeglade - og med go' grund.

Claus-DK skrev: Det er ikke fordi jeg ikke kan lide apple, jeg er mest ligeglad med dem", men jeg har haft en arbejdstelefon som var en Iphone


Her kommer vi så til det centrale i mine overvejelser. I modsætning til dig, har jeg aldrig gjort brug af en Iphone, hvorfor det lyder lidt hult, når jeg kækt påstår, at "jeg ikke kan li' æbler. Det , og måske det indre legebarn i mig, gør, at det slet ikke er så skræmmende for mig at tjekke "fjenden" lidt efter i kanterne. Når så det viser sig, at det er noget lort, ja "så skal de fame få - ska' de 2musik Det er "De" nok også liglade med, men ret skal være ret.

Så med mindre der kommer et decideret diskvalificerende indskud herfra inden for et par timer, ender det nok med, at der flyder en Iphone mere til Frederiksværk. Jeg skal jo også ha' noget at hygge mig med i ferien :twisted:

Flot kugle - jeg gætter blot. Du var på jagt efter den havørred, du så heftigt attrår, og det var, hvad der kom i tasken i stedet for. Hvad er det?
5musik
Niels

 
Indlæg: 116
Tilmeldt: 11. maj 2020, 19:04

Re: god lyd og smartphones

Indlægaf Claus-DK » 31. jul 2023, 14:50

Det er en tidsel fanget mens den sprang ud.
Jeg jager mest karper og sudere, det er sådan mere huggeligt med en god lydbog og så bare holde øje med sin prop fra campingstolen, man bliver lidt mere magelig med alderen.

Det lyder lidt vildt at lyden er sĂĄ ringe i den 6a, den har fĂĄet gode anmeldelser overalt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: god lyd og smartphones

Indlægaf Niels » 31. jul 2023, 15:36

Claus-DK skrev:Det er en tidsel fanget mens den sprang ud.
Jeg jager mest karper og sudere, det er sådan mere huggeligt med en god lydbog og så bare holde øje med sin prop fra campingstolen, man bliver lidt mere magelig med alderen.

Det lyder lidt vildt at lyden er sĂĄ ringe i den 6a, den har fĂĄet gode anmeldelser overalt..


"HUG"geligt - det kan vi lide.

Kun indtil man lægger lydkvalitet ind i søgningen - så går det lidt galt. Jeg tror "lidt ydmygt", at såkaldte "reviewer" nogle gange glemmer det basale, at man også benytter en mobil til "analog" kommunkation (telefonsamtaler) og ikke kun til surf, billeder, sms, mms, splatter, facebook osv.

Det kan dog også være, at jeg er uretfærdig og blot ikke i stand til at vurdere produktet kompetent. I dag havde jeg en samtale med en kollega, som fungerede helt fint - også lydmæssigt. Mellen 80 og 90 % af samtaler er en lydmæssig katastrofe.
5musik
Niels

 
Indlæg: 116
Tilmeldt: 11. maj 2020, 19:04

Re: god lyd og smartphones

Indlægaf Claus-DK » 31. jul 2023, 18:32

Ja det var faktisk en stavefejl, der skulle jo stĂĄ hyggeligt, men jeg kunne faktisk bedre lide huggeligt, sĂĄ har man da sat alle sejl for at der kommer noget pĂĄ krogen..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: god lyd og smartphones

Indlægaf Niels » 31. jul 2023, 18:55

Der kom ikke de diskvalificerende indlæg, der kunne bremse mit quest. Claus forsøgte - den cadeau ska' han ha' - men det var ikke kraftigt nok. (eller måske var jeg blot opsat på eventyr fra starten). Såfremt jeg får udfordringer i forbindelse med f.eks. at streame hi-res fra Qobus regner jeg med fuld support fra Forum.
5musik
Niels

 
Indlæg: 116
Tilmeldt: 11. maj 2020, 19:04


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron