Hjælp til at forstå strømforbrug og DAC



Hjælp til at forstå strømforbrug og DAC

Indlægaf medicatedyouth » 2. feb 2022, 00:30

Hej

Jeg har en aune s6 pro og har hørt, at den skulle have et højt strømforbrug, men kan ikke rigtig finde noget info om den udover de sædvanlige specs. Da min sidste elregning var lidt høj (ikke bare pga. højere priser lol) kunne jeg godt tænke mig at finde "synderen." Og så var det, at jeg hørte om at s6 pro havde et højt strømforbrug.

Jeg bruger iøvrigt balanceret output til mine Sennheiser HD660S og Hifiman Sundara og så har jeg også haft en lille Tangent Ampster II BT forstærker sat til, som kørte nogle passive højtalere.

Så måske det er en blanding af forstærker plus aune?

Og så til det sjove spørgsmål: Kender I til nogle DAC som har lavt strømforbrug?

MY
medicatedyouth

Brugeravatar
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 22. okt 2019, 07:02

Re: Hjælp til at forstå strømforbrug og DAC

Indlægaf Kolind » 2. feb 2022, 00:54

Bliver den meget varm?
Hvis nej - SÃ¥ er det nok ikke synderen.
Hvis ja - Nyd den gode lyd og skru ned for radiatoren.

Job done.

Ok ok. Lad os tage den seriøse hat på. 1. Du kan se det opgivne max strømforbrug på strømforsyningen eller sticker på enheden. Der skal vist stå max forbrug somewhere. Men det er nok også højt angivet osv osv. 2. Du kan købe dig en elmåler. De koster ikke det helt store, men er vist heller ikke sådan super præcise. 3. Det er en dac/amp som kan outputte hvad ? 5 watt max. Så selv med fuld power på eller en klasse a strømforsyning, må der altså være grænser for hvor meget krudt den kan brænde af.

Jeg har en AudioGd som bliver godt håndlun efter nogle timer. Samme med min rørslæde. Og jo den bruger vel også en mindre portion strøm. Men i det store billede bruger min computer og skærm som jeg har tændt samtidigt når jeg lytter vel nok mindst 10 gange mere imens.. såååeh.. meh..
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Hjælp til at forstå strømforbrug og DAC

Indlægaf Kolind » 2. feb 2022, 00:57

Men hey - Jeg har en Aune X1 som bruger ganske sparsomt med strøm - Vi kan fint bytte lige over. Kan nok også støve en usb powered dac/amp op. Den kan jo ikke spise mere strøm end usb'en kan føde, så peanuts for en usb 2.0. Det skal ikke koste dig meget at lave det byt heller ;) - Det tjener sig nok fint hjem henover 50 års tid.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Hjælp til at forstå strømforbrug og DAC

Indlægaf medicatedyouth » 2. feb 2022, 07:38

Kolind skrev:Bliver den meget varm?
Hvis nej - SÃ¥ er det nok ikke synderen.
Hvis ja - Nyd den gode lyd og skru ned for radiatoren.

Job done.

Ok ok. Lad os tage den seriøse hat på. 1. Du kan se det opgivne max strømforbrug på strømforsyningen eller sticker på enheden. Der skal vist stå max forbrug somewhere. Men det er nok også højt angivet osv osv. 2. Du kan købe dig en elmåler. De koster ikke det helt store, men er vist heller ikke sådan super præcise. 3. Det er en dac/amp som kan outputte hvad ? 5 watt max. Så selv med fuld power på eller en klasse a strømforsyning, må der altså være grænser for hvor meget krudt den kan brænde af.

Jeg har en AudioGd som bliver godt håndlun efter nogle timer. Samme med min rørslæde. Og jo den bruger vel også en mindre portion strøm. Men i det store billede bruger min computer og skærm som jeg har tændt samtidigt når jeg lytter vel nok mindst 10 gange mere imens.. såååeh.. meh..


Ja den bliver ikke mere end håndlun. Så det er sgu nok gamer PC'en og de to skærme ruller1 Anyways tak for svaret.
medicatedyouth

Brugeravatar
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 22. okt 2019, 07:02

Re: Hjælp til at forstå strømforbrug og DAC

Indlægaf Claus-DK » 2. feb 2022, 08:05

Kan ikke huske det præcise tal, men den gør ud med omkring 5 watt og så går der vel 10 til DACen og forsvinder 3-4 til varme, jeg tror ikke den kommer over 20 watt, en gamer PC er det en af dem med en 700 watts strømforsyning ??

Aktive højtalere kan nok bruger noget mere saft, men i det store billede er det køleskabe, frysere, PCer, tørretumblere, opvaskemaskiner og vaskemaskiner der bruger strømmen i de danske husholdninger og naturligvis varmepumper og biler.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hjælp til at forstå strømforbrug og DAC

Indlægaf medicatedyouth » 2. feb 2022, 08:17

Claus-DK skrev:Kan ikke huske det præcise tal, men den gør ud med omkring 5 watt og så går der vel 10 til DACen og forsvinder 3-4 til varme, jeg tror ikke den kommer over 20 watt, en gamer PC er det en af dem med en 700 watts strømforsyning ??

Aktive højtalere kan nok bruger noget mere saft, men i det store billede er det køleskabe, frysere, PCer, tørretumblere, opvaskemaskiner og vaskemaskiner der bruger strømmen i de danske husholdninger og naturligvis varmepumper og biler.


Min PSU er på 850W, men det betyder jo ikke, at den trækker 850W hele tiden :-) Men ja, det er sgu nok de andre ting og ikke min aune. Det er også fint så skal jeg bare game mindre LMAO
medicatedyouth

Brugeravatar
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 22. okt 2019, 07:02

Re: Hjælp til at forstå strømforbrug og DAC

Indlægaf Claus-DK » 2. feb 2022, 08:36

Sæt dit tv og musikanlæg på samme stik og sluk for det når du går i seng, i det hele taget sluk for alt det du kan mens du sover, standby strøm æder en masse strøm på årsbasis, jeg ved godt det ikke er mange watt pr enhed og mange ser det som ubetydeligt, men har man 8 gange 2 watt kørende unødvendigt i 10-12 timer hver dag året rundt, render det op og med de energipriser vi har for tiden er der en del at spare.

At spille mindre er kun godt, på med skoene og gå en tur i skoven i stedet for, det er sundt for sjæl og legeme. thumbs
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hjælp til at forstå strømforbrug og DAC

Indlægaf medicatedyouth » 2. feb 2022, 08:39

Claus-DK skrev:Sæt dit tv og musikanlæg på samme stik og sluk for det når du går i seng, i det hele taget sluk for alt det du kan mens du sover, standby strøm æder en masse strøm på årsbasis, jeg ved godt det ikke er mange watt pr enhed og mange ser det som ubetydeligt, men har man 8 gange 2 watt kørende unødvendigt i 10-12 timer hver dag året rundt, render det op og med de energipriser vi har for tiden er der en del at spare.

At spille mindre er kun godt, på med skoene og gå en tur i skoven i stedet for, det er sundt for sjæl og legeme. thumbs


Ja burde sgu slukke ting der står på standby. At spare strøm 101 rullw3
medicatedyouth

Brugeravatar
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 22. okt 2019, 07:02

Re: Hjælp til at forstå strømforbrug og DAC

Indlægaf Kolind » 2. feb 2022, 09:41

Claus-DK skrev:Sæt dit tv og musikanlæg på samme stik og sluk for det når du går i seng, i det hele taget sluk for alt det du kan mens du sover, standby strøm æder en masse strøm på årsbasis, jeg ved godt det ikke er mange watt pr enhed og mange ser det som ubetydeligt, men har man 8 gange 2 watt kørende unødvendigt i 10-12 timer hver dag året rundt, render det op og med de energipriser vi har for tiden er der en del at spare.

At spille mindre er kun godt, på med skoene og gå en tur i skoven i stedet for, det er sundt for sjæl og legeme. thumbs


Generelt set et fint råd, dog med en enkelt undtagelse for moderne tv.

Har du f.eks et OLED tv, kører det faktisk i nogle perioder når det er slukket noget udligning af de forskellige pixels. Så hvis du cutter strømmen, giver du den ikke mulighed for at udjævne slidet på panelet og degraderer derved tv'et og giver i værste fald burn-in.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Hjælp til at forstå strømforbrug og DAC

Indlægaf Claus-DK » 2. feb 2022, 16:37

Hvor ofte skal det sådan noget ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hjælp til at forstå strømforbrug og DAC

Indlægaf Niels » 2. feb 2022, 18:21

Claus-DK skrev:Hvor ofte skal det sådan noget ??




Mit LG Oled har en automatik der beskrives som:


How is Image Retention Recovery Technology activated?
| Automatic Pixel Refresher — For Effortless Image Retention Recovery |

After every four hours of cumulative use

Pixel Refresher is automatically operated when you turn off the TV after watching it
for more than four hours in total. For example, if you watched TV for two hours yesterday
and three hours today (more than four hours in total), Pixel Refresher will automatically run,
deal with potential image retention issues and reset its operation time.
*This function does not initiate if the TV is not plugged in.
After 2,000 hours of cumulative use

After watching for a total of 2,000 hours or more (five hours per day for a period of one year)
the Pixel Refresher is automatically operated, and the function runs for about an hour
once you turn off the TV. You may see some vertical lines on the screen during this process,
however, this is not a malfunction. It is designed to remove Image Retention by
scrolling a horizontal bar down the screen.
The Pixel Refresher automatically runs according to your TV’s
condition or you can run it manually whenever you need.

Det fortæller dog ikke meget om strømforbruget, der er forbundet med pixelopfriskningen, og jeg har ikke en officels opgivelse af standbyforbrug.

Men det er et superfedt tv popsy
5musik
Niels

 
Indlæg: 116
Tilmeldt: 11. maj 2020, 19:04

Re: Hjælp til at forstå strømforbrug og DAC

Indlægaf Eskil » 3. feb 2022, 10:58

De produkter jeg laver skal altid være under 1/2 W i standby for at kunne godkendes, med mindre de er netværksforbundne (så må de trække et par watt). Det er mere ting det ikke går i standby som er et problem.
De billige målere er ikke gode til lavt forbrug, måske nede omkring en watt eller derunder. Men de er fine over det.
Eskil

 
Indlæg: 84
Tilmeldt: 2. sep 2020, 22:04


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster

cron