Din equalizer løsning



Din equalizer løsning

Indlægaf Daf » 12. apr 2022, 15:37

Jeg tænker der må være andre end jeg der bruger equalizer og at vi skal have en tråd til informationer og inspiration.

Jeg bruger 2 løsninger:

Den første er en RME ADI-2 dac fs, som har indbygget parametrisk equalizer, foruden crossfeed m.m.

Den anden løsning er på min mac. Her bruger jeg Soundsource og Waves q10 equalizer. Soundsource er software til at styre lydkilde og lyd output og Waves q10 equalizer er en "plugin", som virker via Soundsource.

Hvad bruger I ? Eller hvorfor bruger i ikke equalizer ?
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Din equalizer løsning

Indlægaf Claus-DK » 12. apr 2022, 17:22

Jeg bruger det aldrig, jeg har brugt det tidligere, men når man sidder i min situation går det ikke at bruge en EQ for sidder jeg og fintuner lyden til mn smag på alle de modeller jeg nu har i min biks, lyder de alle sammen ens og jeg ville ikke kende til svagheder og styrker i de forskellige produkter.
Det skal være sådan at når Svenbent fra Tappernøje skriver til mig og beretter at han købte den og den hovedtelefon, men A har for meget bas og B er for skrigende i vokalen, så skulle jeg helst have model C og kunne sige den her er der større sandsynlighed for at den passer til din smag, i det mindste har den mindre bas end A og er mere blød i toppen end C..
Det kan jeg ikke hvis jeg fintuner lyden til det lyder lige præcis som jeg gerne vil have det..

Så jeg er velsignet/forbandet til at høre alt uden EQ altid, så jeg ved hvordan mine produkter lyder lige ud af kassen..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Din equalizer løsning

Indlægaf Morten K » 13. apr 2022, 09:16

På mit stue anlæg bruger jeg ikke equalizer. Jeg følger ikke jeg har brug for det, men det kan jo godt være jeg går glip af noget jeg ikke ved. Dog har jeg skiftet std. rørene i min Little Dot Mk II for at få en blødere/varmere lyd og det er jo også en slags equalizing :-)

På mit PC/mobile setup bruger jeg den indbyggede EQ i Lotoo S1. Der er meget store forskelle på de EQ settings man kan bruge og derfor bruger jeg dem. De er navngivet efter musik genre, og passer faktisk i mine øre godt til den genre de er opkaldt efter.
/Morten

Focal Clear MG | Audeze iSine 20 | Bowers & Wilkins Pi7 | B8 (købt hos hoved-grej.dk)
Morten K

 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 8. sep 2021, 12:53

Re: Din equalizer løsning

Indlægaf Daf » 13. apr 2022, 13:15

Da jeg begyndte at overveje equalizer, måtte jeg selvfølgelig først sætte mig ind i hvilke muligheder jeg havde, om jeg kunne få mine forestillinger indfriet. Jeg læste faktisk også manualen til min rme dac, inden jeg købte den.

I rme-manualen står der følgende overvejelser, som jeg finder meget overbevisende:

"While no equalization as well as listening only straight linear has been a mantra for many years, research has proven that no ears are identical, and that especially in near-field listening (with phones) the biological differences alone make individual equalization mandatory. No two pairs of ears hear the same thing, that’s a fact. Additionally personal taste makes people like different sound signatures, which can easily be copied or made more similar (equalized...) on different headphones using a good EQ. The advantages of using an EQ outweigh any alleged disadvantages - which so often turn out to be wrong at closer inspection." ... "These days many people suffer from hearing loss in varying degrees. No matter if it is biological, from abuse or an accident - hearing impaired is a plague of modern times. And – no surprise when thinking about it – it never affects both ears identically. The number of people having one sided hearing problems is huge, but they have learned to live with an industry that totally ignores them. Although the solution is as simple as logical – have the EQ be adjustable independently for left and right."

Jeg er helt sikkert i målgruppen for det her produkt, min hørelse er målbart ikke hvad den har været tidligere i mit liv.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Din equalizer løsning

Indlægaf Daf » 19. sep 2022, 21:26

Er der virkelig ikke flere der bruger equalizer?
Jo mere jeg tænker over det ikke at ville bruge equalizer des mere absurd forekommer det mig.
Førhen når jeg syntes der manglede noget et eller andet sted i det hørbare frekvensområde i en hovedtelefon, så skiftede jeg hovedtelefon.
Det svarer til at kurere en hovedpine med at hugge hovedet af!
Hvorfor er det kun producenterne der må afstemme frekvensgangen i hovedtelefoner?
Det hele foregår digitalt, så der er ikke nogen forringelse at kvaliteten i lyden...
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Din equalizer løsning

Indlægaf Claus-DK » 19. sep 2022, 21:50

Helt enig.. HØRT
Tror ikke jeg har brugt en analog EQ siden starten af 90erne, da jeg lavede skiftet til hovedtelefoner med en Ipod 5,5 var den jo med digital EQ ligesom alle andre afspillere jeg har haft siden, jeg har altid bare brugt den der nu var og så taget custom hvor man kan lave den som man vil..
Det er jo ikke sådan jeg aldrig har brugt EQ..

Det er ligesom det der med at skrue op og ned på PCen, at det skulle forringe kvaliteten forstår jeg simpelthen ikke, jeg tror aldrig jeg har kunne høre forskel om det var på forstærkeren eller PCen jeg regulerede volumen på og med det der med at der skulle forsvinde BITS når man skruede ned ville det jo ret hurtigt være nærmest polyfonisk som en gammel Nokia...
Har altid kilden på fuld blæs i øvrigt, bare for en sikkerheds skyld..

Det kunne være lidt fedt med en EQ hvor man kunne sætte nogle specifikke frekvenser, det der område mellem 6500 og 6800 er hvor alt magien i mellemtonen ligger og det kunne være cool at kunne styre 6300 6500 6700 6900 hver for sig og lege lidt med det..
Det findes jo nok men jeg er sikkert for nærig til at købe den...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Din equalizer løsning

Indlægaf Daf » 20. sep 2022, 08:43

Claus-DK skrev:Det er ligesom det der med at skrue op og ned på PCen, at det skulle forringe kvaliteten forstår jeg simpelthen ikke, jeg tror aldrig jeg har kunne høre forskel om det var på forstærkeren eller PCen jeg regulerede volumen på og med det der med at der skulle forsvinde BITS når man skruede ned ville det jo ret hurtigt være nærmest polyfonisk som en gammel Nokia...


Absolut enig, det giver ikke mening at tale om forringelser i signal ruller1
Senest rettet af Daf 20. sep 2022, 12:24, rettet i alt 1 gang.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Din equalizer løsning

Indlægaf Daf » 20. sep 2022, 08:47

Claus-DK skrev:Det kunne være lidt fedt med en EQ hvor man kunne sætte nogle specifikke frekvenser, det der område mellem 6500 og 6800 er hvor alt magien i mellemtonen ligger og det kunne være cool at kunne styre 6300 6500 6700 6900 hver for sig og lege lidt med det...


Det er fantastisk at have den mulighed Claus. Og det er præcist som du forestiller dig det vil være 1musik
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster