Termikflyvnings-fi



Termikflyvnings-fi

Indlægaf pof » 14. feb 2013, 21:07

Ud over hifi, har jeg næsten hele mit liv haft en anden passion, nemlig flyvning. Efter at have snuset lidt til nogle forskellige former for flyvning, er det eneste flyvning for mig termikflyvning, dvs svæveflyvning hvor man holder sig oppe ved af finde varmere luft som stiger op, og derpå følge med op. (Lidt ligesom politikere - de holder sig også oppe på varm luft.)

Da jeg var 15-16 år blev jeg bidt at drageflyvning/hanggliding, hvor vi først fløj skrænterne tynde rundt om i landet, og senere lavede vi optræk efter bil og spil. Ferierne gik med bjergflyvning.


Senere gik jeg over til svæveflyvning, som har langt bedre ydelser, og dermed nemmere at få lang flyvetid


Da jeg så blev familiefar, måtte fokus og tidsforbruget flyttes lidt ned på jorden. Men der skal flyves på den ene eller anden måde, så i de sidste par år har jeg leget med modelsvævefly.




Sammenhængen imellem hifi og svæveflyvningen findes faktisk, og det ligger måske i at man altid optimerer på så meget som mulig når man flyver - hvor ligger termikken er det måske bedre derovre - lave perfekte drej - smukke oplevelser. Måske kan I kende noget fra hifi?

Videoerne er ikke mine, men gode illustrationer på hvad jeg går efter.

Andre flyve-junkies her?
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: Termikflyvnings-fi

Indlægaf DavidB » 14. feb 2013, 22:17

Jeg bor ude på den gamle flyvestation Værløse - faktisk i den gamle officersmesse, hvilket i sig selv er lidt flippet. De første år jeg boede herude var flyvepladsen stadig aktiv og blev brugt af svæveflyvere. Jeg tror der er et spil derude som kan trække svæveflyveren op.
Det var simpelthen så hyggeligt at sidde om aftenen eller i weekende se se alle svæveflyveren suse rundt lige over hovederne på os. Lige pludselig stoppede svæveflyveriget herude, hvilket virkeligt er ærgerligt. Jeg ved ikke hvorfor, og de stoppede inden jeg nåede at få en tur - øv øv.

Nu har de lige åbnet op for offentlig adgang til flyvepladsen og landingsbanen og jeg tænker at det må være et ideelt sted at flyve med modelfly - kæmpe område med flyverhistorie. Jeg kunne enormt godt tænke mig at se / prøve at flyve med modelsvævefly. Så pof... kom forbi en dag og leg nede på landingsbanen. Så giver jeg frokost.

Det ser iøvrigt vildt ud den måde han slynger sin svæver afsted i videoen.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Termikflyvnings-fi

Indlægaf pof » 14. feb 2013, 22:35

Lidt sjovt, så kan vi næsten vinke til hinanden. Jeg har udsigt til samme flyveplads, bare fra sydsiden. Jeg kan se tower fra hoveddøren. Vennerne og jeg tager sikkert ind og flyver på Værrestation Flyveløse når foråret kommer.
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: Termikflyvnings-fi

Indlægaf Mataugust » 14. feb 2013, 22:44

Jeg har desværre kun en 30 år gammel drøm om at svæveflyve..Det kommer nok til at blive ved drømmen.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2753
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Termikflyvnings-fi

Indlægaf DavidB » 14. feb 2013, 22:45

Så må du sku lige sige til... så kommer jeg forbi:)
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Termikflyvnings-fi

Indlægaf pof » 14. feb 2013, 23:06

Mataugust skrev:Jeg har desværre kun en 30 år gammel drøm om at svæveflyve..Det kommer nok til at blive ved drømmen.

Gør dig den tjeneste - prøv det inden det bliver et nødvendigt transportmiddel når du bliver en engel.
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: Termikflyvnings-fi

Indlægaf pof » 14. feb 2013, 23:07

DavidB skrev:Så må du sku lige sige til... så kommer jeg forbi:)

Jeps
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: Termikflyvnings-fi

Indlægaf Henrik_sdk » 15. feb 2013, 02:19

Mataugust skrev:Jeg har desværre kun en 30 år gammel drøm om at svæveflyve..Det kommer nok til at blive ved drømmen.

Det tror jeg der er store muligheder for..
http://www.slaglille.dk/da/proevetur.asp
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2386
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Termikflyvnings-fi

Indlægaf pof » 15. feb 2013, 10:57

Jeg kan kun anbefale Slaglille. Super klub og flinke mennesker.
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: Termikflyvnings-fi

Indlægaf toppe » 15. feb 2013, 13:27

@mataugust:
Just do it!
Jeg fik en tur i et svævefly i mine teenage år, og det var en fed oplevelse - jeg kunne vælge mellem en tur i et moderne glasfiberfly eller en gammel svend fra mellemkrigsårene, lavet af træ og lærred. Jeg valgte den sidste, men den er nok ikke den optimale til termikflyvning, kunne jeg forestille mig ;-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Termikflyvnings-fi

Indlægaf pof » 15. feb 2013, 14:01

De gamle fly er fine til at komme op i termikken med. Det er mere når man skal videre til næste boble at man taber mere højde.
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: Termikflyvnings-fi

Indlægaf DavidB » 1. apr 2013, 15:03

Pof, så idag en på flyvestationen der fløj med sit model fly. Det så ud som om det var et svævefly men med en propel som han kunne bruge for at skifte plads hurtigt og for at være sikker på at flyet blev holdt i luften. Er det sådan de fleste modelsvævefly er, eller er det snyd?
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Termikflyvnings-fi

Indlægaf pof » 2. apr 2013, 07:31

I min verden er det snyd, men der er nok nogen der vil kalde mig religiøs rullw3

Hvis man altid bare kan starte en motor, bliver man lidt mere doven og kæmper mindre for at blive oppe.
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH


Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron