Kaffe-fi

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 8. okt 2013, 01:36

Aften-kaffen. Bønnerne er fra GreatCoffee i Århus. Honduras, Santa Marta.

Billede
MKjeldsen

Brugeravatar

Geografisk sted: Ă…rhus C.

Indlægaf telum » 8. okt 2013, 08:24

Du er da også helt ferm til latte-art, ser lækkert ud!
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi

Geografisk sted: Dronninglund

Indlægaf superpronker » 8. okt 2013, 09:22

MKjeldsen skrev:Aften-kaffen. Bønnerne er fra GreatCoffee i Århus. Honduras, Santa Marta.

Billede

Shit mand hvor ser det vildt ud! Der er lidt træning at komme efter ;)

Bruger man de samme bønner til espresso som til alm kaffe bare ristet kraftigere?
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar

Indlægaf MKjeldsen » 8. okt 2013, 11:29

telum skrev:Du er da også helt ferm til latte-art, ser lækkert ud!

Det var skam også en herlig kop :) Jeg tager maskinen med til næste meet, så kan i selv prøve at lave lidt art :D

superpronker skrev:Shit mand hvor ser det vildt ud! Der er lidt træning at komme efter ;)

Bruger man de samme bønner til espresso som til alm kaffe bare ristet kraftigere?

Der skelnes typisk imellem sort- og espresso riste. Det sjove ved den nordiske riste-stil i forhold til den syd-europæiske er at man rister meget lyst, selv til espresso, hvilket resulterer i forhøjet syreindhold og respekt for bønnens naturlige aromaer. Til Espresso rister man en smule længere, måske endda med samme profil som til sort, bare med en anden afslutning, for at skabe en mere balanceret og behagelig espresso. Nogle bruger ideologien at bønnen fortjener den rist som den fortjener, og så må bryggemetoden følge efter (Lidt ekstremt).
MKjeldsen

Brugeravatar

Indlægaf Bagger » 20. okt 2013, 08:10

Skal til at købe mig en kaffekværn, men så kommer det store spørgsmål. Skal den være manuel eller elektrisk?
Jeg kigger pĂĄ:
Hario Skerton
Nivona CafeGrano 130

Er der nogle andre jeg har overset og bør tage med i overvejelserne?
Bagger

Brugeravatar

Geografisk sted: København

Indlægaf Bender » 20. okt 2013, 09:27

Min kammerat har en Zassenhaus Managua den er vild lækker.
Min Bodum savner en Zassenhaus :(
Bender

Indlægaf Bagger » 20. okt 2013, 09:30

Bender skrev:Min kammerat har en Zassenhaus Managua den er vild lækker.
Min Bodum savner en Zassenhaus :(

Tak for input, den har jeg faktisk også kigget på. Den ser rigtig godt ud, men syntes bare ikke den er så praktisk i træ.
Derfor jeg har kigget pĂĄ Hario Skerton, men jeg kunne nu godt fristes ;-)
Bagger

Brugeravatar

Indlægaf toppe » 20. okt 2013, 11:19

Jeg har lige købt min første kværn - det blev en Gaggia MDF. Jeg har ikke megen forstand på området, men det skulle være en fin begynder-kværn, som også burde være ok til espresso, skulle jeg få de lyster...
toppe

Brugeravatar
Redaktør

Geografisk sted: Nørrebro

Indlægaf Bagger » 20. okt 2013, 11:25

toppe skrev:Jeg har lige købt min første kværn - det blev en Gaggia MDF. Jeg har ikke megen forstand på området, men det skulle være en fin begynder-kværn, som også burde være ok til espresso, skulle jeg få de lyster...

Tak for input. Den ser ogsĂĄ meget fin ud, omend den er lidt dyrer end for de andre.
Bagger

Brugeravatar

Indlægaf Bender » 20. okt 2013, 11:44

Den her er fræk, tror sku når valutaen er til det bliver den indhentet!
http://www.amazon.de/Zassenhaus-KaffeemĂĽhle-Guatemala/dp/B004UBWVSE/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1382262184&sr=8-1&keywords=zassenhaus+guatemala
Bender

Indlægaf Bagger » 20. okt 2013, 11:47

Bender skrev:Den her er fræk, tror sku når valutaen er til det bliver den indhentet!
http://www.amazon.de/Zassenhaus-KaffeemĂĽhle-Guatemala/dp/B004UBWVSE/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1382262184&sr=8-1&keywords=zassenhaus+guatemala

Tak for svar. Wow, den er flot omend den er noget upraktisk, da den så vidt jeg kan se ikke har nogen beholder den kværnede kaffe ender i?
Bagger

Brugeravatar

Indlægaf Bender » 20. okt 2013, 11:52

Ja så er man ude i noget med at skille den af for hver kværn, mener bunden er lavet af glas.
Bender

Indlægaf MKjeldsen » 26. okt 2013, 01:07

@superpronker: Hvordan gĂĄr det med riste-eventyret? :)
MKjeldsen

Brugeravatar

Indlægaf MKjeldsen » 27. okt 2013, 11:32

Go' morgen! Honduras, Santa Marta - Washed & Natural (Pacamara)

Billede
MKjeldsen

Brugeravatar

Indlægaf superpronker » 27. okt 2013, 22:02

MKjeldsen skrev:@superpronker: Hvordan gĂĄr det med riste-eventyret? :)

Det gĂĄr forrygende!! thumbs
Jeg er helt målløs over hvor god kaffe man kan lave sig. Min Hario V60 smager formidabelt og jeg synes faktisk det går overraskende godt med Silvia'en... min kæreste kæmper med at få styr på den skummede mælk til at kunne lave Latte art, men det er svært at få det til at være andet end skum, der lægger sig på toppen og bare mælk nede i bunden.

Men jeg bestiller nogle flere grønne bønner nu, tror det bliver nogle flere Huehuetanengo og måske nogle Santa Maria som alle taler så meget om.
Og sĂĄ skal jeg se at fĂĄ fat pĂĄ en Aero Press, det ser ret sjovt ud (og hurtigt!).

Og i mellemtiden har jeg fået lavet mig nogle gange med stempelkanden der var super lækre. Det gjorde virkelig en ENORM forskel at lade bønnerne lægge 3 dage efter ristning.

Billede

Billede

Billede
superpronker

Brugeravatar

Indlægaf toppe » 27. okt 2013, 22:41

Bagger skrev:
toppe skrev:Jeg har lige købt min første kværn - det blev en Gaggia MDF. Jeg har ikke megen forstand på området, men det skulle være en fin begynder-kværn, som også burde være ok til espresso, skulle jeg få de lyster...

Tak for input. Den ser ogsĂĄ meget fin ud, omend den er lidt dyrer end for de andre.

Jeg ved ikke lige hvad de andre koster, men jeg var sĂĄ heldig at finde en brugt til 600;- :-)
Desværre drikker jeg nu tre gange så meget kaffe som før, men jeg er jo nødt til at lære kværnen og Aeropress brygge-metoder at kende :-) Ok, tre gange så meget er heller ikke såå voldsomt, da jeg normalt kun har drukket én kop om dagen......

Hmm, riste-eventyr og latte art - der er så gu' meget for mig at lære....
toppe

Brugeravatar
Redaktør

Geografisk sted: Nørrebro

Indlægaf MKjeldsen » 27. okt 2013, 22:51

superpronker skrev:
MKjeldsen skrev:@superpronker: Hvordan gĂĄr det med riste-eventyret? :)

Det gĂĄr forrygende!! thumbs
Jeg er helt målløs over hvor god kaffe man kan lave sig. Min Hario V60 smager formidabelt og jeg synes faktisk det går overraskende godt med Silvia'en... min kæreste kæmper med at få styr på den skummede mælk til at kunne lave Latte art, men det er svært at få det til at være andet end skum, der lægger sig på toppen og bare mælk nede i bunden.

Men jeg bestiller nogle flere grønne bønner nu, tror det bliver nogle flere Huehuetanengo og måske nogle Santa Maria som alle taler så meget om.
Og sĂĄ skal jeg se at fĂĄ fat pĂĄ en Aero Press, det ser ret sjovt ud (og hurtigt!).

Og i mellemtiden har jeg fået lavet mig nogle gange med stempelkanden der var super lækre. Det gjorde virkelig en ENORM forskel at lade bønnerne lægge 3 dage efter ristning.

En side-effekt ved riste processen er udvikling af CO2 som fanges inde i bønnen. Det siver langsomt ud over en længere periode, dog med aftagende effekt efter 3-4 dage, så det giver go' mening at lade bønnerne ligge. Hvis man brygger på bønnerne med det samme risikerer man 1) At koppen smager underudviklet, og lidt af gas 2) Kaffen "bloomer" voldsomt når den kommer i kontakt med varmt vand - kaffen fanges i skumbobler, og brygges reelt set ikke eller brygges meget ujævnt.

Fedt at det går godt med det hele! V60 og AeroPress er herlige instrumenter! :) Steaming på en Silvia med standard-tip (1 hul) er svært. Derimod har Silvia'en ikke kræfter nok til at gå op i 3-4 huller som gør det hele lidt nemmere - mere favorable vinkler på mælkens overflade. Jeg kan lige hive et par billeder frem jeg postede på Espressobar for noget tid siden i en post omkring steam tips. Ved ikke om det giver mening, men her er de! Skulle man knytte noget tekst til dem ville det være

1) En typisk 2 huls tip. samme princip gælder for 1 huls.
2) 3-4 huls tips har en mindre aggresiv vinkel på mælken...
3) ... der giver mulighed for at introducere luft i mælken på en mere nænsom måde.
4) Hvis man ikke kan få ordentlig "rul" i mælken for at give det tekstur kan man prøve at stoppe ét hullerne med en tandstik eller lign. Det kræver self at man har mere end ét hul :)

Billede
Billede
MKjeldsen

Brugeravatar

Indlægaf MKjeldsen » 3. nov 2013, 22:14

Hvis i skal ha' et stykke chokolade til kaffen, så kan jeg klart anbefale Friis-Holms 55% dark milk chocolate. De har lige nappet VM i chokolade for "Milk bars" 2013. Kan købes i Great Coffee hvis man bor i århus området. Ellers har friis-holm også en webshop.

Billede
MKjeldsen

Brugeravatar

Indlægaf superpronker » 4. nov 2013, 00:13

En lille undren fra en ny i latteverdenen, det er som om espressoen løber meget langsomt igennem de første 5 sek og så pludselig kommer der "hul igennem" og det ser meget tyndere ud. Kan det have at gøre med, at min kaffe ikke er kværnet fint nok? Jeg har bare en billig dårlig bodum til 200 og så kværner jeg bare for evigt til det ikke vil blive finere...
superpronker

Brugeravatar

Indlægaf MKjeldsen » 4. nov 2013, 21:39

Det er helt sikkert din kværn der er problemet.

Du får desværre ikke nødvendig en god espresso grind bare ved at kværne nok gange. Det handler om at opnå en blanding af ensartede, fintkværnede korn, og det man kalder "fines", som dannes under kværning. Hvis du ikke har en ensartet kværning og "fines", risikerer du 1) Channeling/kanalisering (uensartet kaffepuk giver gennemløb der hvor der er mindst modstand) 2) For hurtig gennemstrømning pga. manglende fines. Ikke nok med at du får bedre kontrol over gennemstrømning, så kan du opnå flere smagsnuancer ved at vælge en bedre kværn der er designet til espresso.

Kværnen betyder alt i et espresso setup. Maskinen leverer bare vand og tryk. Du må desværre ud og investere :) Indtil videre, hvis du synes det løber for hurtigt, kan du evt. også prøve at opdosere lidt, hvis der altså kan være mere i filteret!
MKjeldsen

Brugeravatar

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet-fi