Højtaler-fi



Re: Højtaler-fi

Indlægaf mikkelkhs » 2. jul 2012, 17:21

E R D E G O D E ?

:)
/mikkelkhs - basshead extraordinaire

Current gear: FiiO E3+FiiO E5+Sony MDR-XB1000+Digizoid Z02+Superlux-681+US-780
Billede
http://db.tt/vsWhXmHL << dropbox, brug lige dette link - sĂĄ fĂĄr jeg 500mb mere plads ;)
mikkelkhs

Brugeravatar
Basshead extraordinaire
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: 11. aug 2011, 23:58
Geografisk sted: Your mom's place

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Henrik_sdk » 3. jul 2012, 02:47

Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2388
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Højtaler-fi

Indlægaf toppe » 17. aug 2012, 00:41

Jeg kan godt li' billigt højtaler-grej! Mit yndlings mærke er 'Gratis', men jeg er også glad for mærket '500kr eller mindre' :-)
Jeg har på det seneste erhvervet mig lidt billigt gammelt grej, som jeg har haft stor fornøjelse med at sætte sammen til mit TV stue anlæg. Grejet, som er blevet testet er:
NAD 3240PE, NAD 3020 series 20 og Beomaster 4400
Dali 300, Dali 15a og JPW Sonata + (som Kena var sĂĄ ekstrem venlig at donore til mig :-) )

For at gøre en lang historie kort, så endte jeg med:
Kilde: MacbookPro –> Aune X1 –> Musical Fidelity M1 HPA (brugt som forforstærker) –> NAD 3020 (effektdelen) –> Dali 15a

Dali 15a fik jeg foræret af en god ven, pt bruger jeg Dali 300 som stander, jeg har dog en plan om at lave noget bedre...
NAD 3020 gav jeg 500 kr for. Det er altså en meget imponerende lille forstærker – jeg kan egentlig rigtig godt lide den brugt som integreret forstærker, den har en dejlig, omend lidt 'sloppy' klang, men jeg foretrækker nok at bruge den som effektforstærker, der skinner den virkelig. Hovedtelefon udgangen er ikke helt dårlig heller :-) Den er nok ikke detaljens mester, men hvor gør den dog mange ting rigtig, rigtig godt!
Noget der har overrasket mig lidt, er at den lille NAD (den er vist på 25 watt) kun skal skrues op til kl 9 på volumekontrollen, før jeg har den lydstyrke, som jeg har brug for! Det samme gør sig gældende, når jeg bruger MF'eren som forforstærker. Når jeg spiller ved normale lydstyrker, er det kun 1 watt dioden, der blinker, og når jeg synes jeg spiller højt lyser 1 watt dioden konstant og 5 watt dioden blinker... Nu kender jeg ikke specifikationerne for Dali 15a, men jeg synes nu det er imponerende hvis det ikke kræver mere end 5 watt at spille rigeligt højt på dem!

Min 'TV stue' er ikke så stor: ca 3x5 meter. Jeg har et tæppe på trægulvet, der er en sofa på den ene langside og et hul i væggen til min anden stue på den anden. Jeg spiller på 'den forkerte led': jeg har højtalerne placeret på den korte væg, ca 75 cm fra side væggene og ca 50cm fra endevæggen. I mine ufølsomme ører har jeg fået mig et set-up for en billig penge, som jeg ville være nødt til at bruge rigtig mange penge på at gøre bedre... :-)

Min gode ven, som donerede sine Dali 15a, var også imponeret. Han har investeret i et par superlækre højtalere, Harbeth P3ESR samt et Quad forstærker sæt. Han har højglans epoxy maling på sine trægulve, en større stue og større vinduer, og selvom hans set-up lyder rigtig fint, var han meget interesseret i at høre sit grej i min lille stue – men det er jo kun hyggeligt at have en undskyldning for at sammenligne dyrt vs billigt grej :-)

I min spise stue er det min plan at sætte min Beomaster 4400 sammen med de JPW, som jeg fik af Kena. Visuelt er det et smukt par! JPW'erne er dejlige højtalere, de er lukkede (hvis det hedder det på højtalersprog – de har ingen basport) og de lyder rigtig godt, men kunne i sidste ende ikke konkurrere med Dali 15a . Designet er britisk på smukkeste vis: De er bredere end de er dybe, de er ikke meget højere end de er brede og det kan jeg virkelig godt lide. Min Beomaster har selvfølgelig indbygget tuner, så for mig vil dette set-up være optimal til min spisestue: 'Godmodig' radio/iPod lyd til spisestuen, lidt mere seriøs lyd til TV stuen (som også er der hvor den virkelig seriøse lytning på hovedtelefoner foregår ;-) ).
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Højtaler-fi

Indlægaf kvik » 17. aug 2012, 09:43

Billeder - af Dali15a og ikke af mindst JPW?

Det er måske lidt voveligt at invitere Harbeth/Quad på besøg, det kunne let forstyrre hi-fi freden i det toppeske hjem ;-) Prøv også at koble JPW på Quad til den tid, kan forestille mig Quad matcher bedre end NAD.

Den mindste Harbeth (P3ESR) har jeg længe haft lyst til at teste herhjemme. De lukkede højtalere fungerer ganske enkelt bedst i min stue, der heller ikke er så stor (3,5x4,5). Rum/højtaler-interaktionen er så uforudsigelig en størrelse, at man næsten bare må prøve sig frem.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Højtaler-fi

Indlægaf toppe » 24. aug 2012, 21:57

Ketil B skrev:Billeder - af Dali15a og ikke af mindst JPW?

Det er måske lidt voveligt at invitere Harbeth/Quad på besøg, det kunne let forstyrre hi-fi freden i det toppeske hjem ;-) Prøv også at koble JPW på Quad til den tid, kan forestille mig Quad matcher bedre end NAD.

Den mindste Harbeth (P3ESR) har jeg længe haft lyst til at teste herhjemme. De lukkede højtalere fungerer ganske enkelt bedst i min stue, der heller ikke er så stor (3,5x4,5). Rum/højtaler-interaktionen er så uforudsigelig en størrelse, at man næsten bare må prøve sig frem.


Selvfølgelig er det vovet at invitere Quad og HArbeth på besøg, men jeg håber da at de spiller bedre end mine cheapo setups :-) Der er ingen chancer for at jeg vil blive fristet over evne, jeg har ganske enkelt ikke råd - jeg har også en kommende udgift hængende om en god måneds tid ;-)
Det lader dog til at det kommer til at vente til efteråret førend quad/Harbeth kommer forbi. Min ven var i starten ikke helt glad for lyden, men efter at de har spillet et par uger, er han blevet ret glad. Om det kan skyldes en slags burn in (quad forstærkerne (44 + 606) havde ikke været i brug i et par år) eller om det er hans ører der har tilvænnet sig, ved han ikke. For mig lyder det som voodoo, men kan det tænkes at 'gammelt' grej kan komme til at lyde bedre efter burn in (igen)? Jeg skylder lige at nævne, at min vens Quad's afløser hans gamle Audio60, en klassisk norsk effektforstærker!

Du efterlyste billeder, så her er et par. Det første er af Dali 15a, med NAD 3020a og Musical Fidelity M1 HPA i baggrunden til højre. Det andet er af Beomaster 4400 samt JPW Sonata+


Billede

Billede
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Højtaler-fi

Indlægaf kvik » 24. aug 2012, 22:17

Mærkeligt, ved ikke om det er nostalgi eller hvad, men Beomasteren er bare så tiltalende designmæssigt. Sammen med JPW højtalerne ser det knaldgodt ud, enkelt og klassisk. Har læst om forstærkeren, både forstærkerdelen og tunerdelen virker udfra omtalen, som om de er fortrinnelige, er det også din oplevelse? Er det ikke lidt synd kun at fodre den med iPod, eller har jeg misforstået dig der?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Højtaler-fi

Indlægaf toppe » 24. aug 2012, 22:38

Ketil B skrev:Mærkeligt, ved ikke om det er nostalgi eller hvad, men Beomasteren er bare så tiltalende designmæssigt. Sammen med JPW højtalerne ser det knaldgodt ud, enkelt og klassisk. Har læst om forstærkeren, både forstærkerdelen og tunerdelen virker udfra omtalen, som om de er fortrinnelige, er det også din oplevelse? Er det ikke lidt synd kun at fodre den med iPod, eller har jeg misforstået dig der?


Jeg har først fået sat Beomasteren sammen med JPW her til aften, og har lyttet til P2 (klassisk radio) de sidste par timer. Mit indtryk er rigtig godt! Jeg regner med primært at bruge set-up'et som et tuner set-up, men måske ved lejlighed at kunne sætte en iPod/telefon til det... Jeg har to stuer i mine lille lejlighed; den mindste er 'tv-stuen', hvor NAD 3020a+Dali 15a kommer til at spille, den største får glæde af beomaster 4400 + JPW

Jeg er super begejstret for den visuelle kombination af beomasteren og JPW. Højtalerne er i mine øjne supersmukke! Jeg elsker den måske særlige engelske tilgang - at de er ret brede i forhold til højden sammenlignet med mange nyere højtalere. Og jeg er også ret glad for de klassiske B&O forstærkere - dog synes jeg at det er ret vildt, at beomaster 4400 er et år ældre end beomater 1900 http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=338 Rent lydmæssigt skulle 1900 være ganske underlegen, men hvor er det fabelagtigt, at designet er fra 1976 :shock:

Hvad fik dig i øvrigt til at foreslå at en Quad forstærker ville matche JPW bedre end NAD?
Nu bruger jeg kun NAD'en som effektforstærker, og den lyder forholdsvis neutral, med god punch i bassen. Brugt som integreret er den anderledes varm og fluffy :grin:
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Højtaler-fi

Indlægaf toppe » 24. aug 2012, 22:44

PS. Nu skal man mĂĄske passe pĂĄ med at tro pĂĄ alle beoworlds roser, men ham her har da en glad tid med sit gamle grej (og det var faktisk ham, der fik mig til at gĂĄ efter netop 4400...):
http://www.6moons.com/audioreviews/bo2011/david.html
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Højtaler-fi

Indlægaf nc8000 » 24. aug 2012, 22:46

Beomasteren blev anmeldt i vintage sektionen af HiFiNews for nogle måneder siden og konklussionen var at den faktisk godt kunne stå distancen i dag både som forstærker og tuner
nc8000

 

Re: Højtaler-fi

Indlægaf toppe » 24. aug 2012, 22:54

nc8000 skrev:Beomasteren blev anmeldt i vintage sektionen af HiFiNews for nogle måneder siden og konklussionen var at den faktisk godt kunne stå distancen i dag både som forstærker og tuner


Ja, det skulle ikke undre mig :-) ! Takket være min ven med Harbeth og senest Quad har jeg haft fornøjelsen af at lytte til adskilligt nyt grej de seneste måneder, og jeg må sige, at størstedelen kunne ikke stå distancen... Vi har begge været målløse over hvor dårligt en del dyrt moderne grej kunne lyde, men måske særligt over hvor intetanende sælgerne var! :?
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Højtaler-fi

Indlægaf kvik » 25. aug 2012, 00:28

En god tuner er ikke det værste, rigtig radio-lyd har et eller andet magisk over sig. Min Naim-tuner har givet mig mange gode stunder. Synd at vi risikerer udfasning af FM-nettet i overskuelig fremtid. Og det gælder vel for jer i DK også?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Højtaler-fi

Indlægaf toppe » 25. aug 2012, 00:51

Mon ikke der går nogle år før det bliver gennemført? I følge wikipedia er bbc blevet anbefalet at udfase FM radio i perioden 2017-2022, så mon ikke vi har nogle år endnu hvor vi kan nyde FM lyden? Og når den digitale revolution endelig sætter ind må vi vel satse på at der findes nogle FM transmittere, der kan omdanne et digitalt radiosignal til et gammeldags FM signal...
Det bliver selfølgelig aldrig det samme. Men det er jo heller ikke det samme nu som det var for 25 år siden: Selv statsradiostationerne er jo for længst begyndt at 'kompresse' lyden i alle slags udsendelser...
HVis du scroller ned til nær bunden på denne side, får du et link til en rigtig rar samtale mellem Allan Shaw (Harbeth) og en bbc radiovært:
http://www.harbeth.co.uk/usergroup/showthread.php?185-Speech-test-recordings-where-to-obtain
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Højtaler-fi

Indlægaf kvik » 25. aug 2012, 17:36

toppe skrev:Hvad fik dig i øvrigt til at foreslå at en Quad forstærker ville matche JPW bedre end NAD?
Nu bruger jeg kun NAD'en som effektforstærker, og den lyder forholdsvis neutral, med god punch i bassen. Brugt som integreret er den anderledes varm og fluffy :grin:

Indbilder mig blot, at Quad vil få JPW til at lyde mere som de var ment til at lyde (udpræget britisk). Har ikke førsthåndskendskab til Quad, men har dannet mig det indtryk, at de repræsenterer den britiske lyd, sammen med hi-fi producenter som Naim/Linn/Rega/Audiolab/mfl og højtaler-producenter som Neat/Kudos/Harbeth/Spendor/mfl.

NAD har vel altid været populært/udbredt i DK, men det er mit indtryk, at god tilgænglighed (hifiklubben i mange byer) og lav pris, har været meget bestemmende for dette. Har kun lyttet til en kammerats Rega pladespiller + NAD integreret + Infinity højtalere, så har ikke ligefrem den store erfaring med NAD. Sympatisk lyd i hans anlæg, men også temmelig forskellig fra lyden i mit rene Naim-anlæg.

Så, det var lidt tankegangen, jo renere, jo enklere, og forhåbentlig bedre. Den alternative angrebsvinkel med Mix&Match er selvfølgelig også helt legitim, her bliver resultatet blot lidt mere uforudsigeligt, synes jeg. Det vigtigste er uanset, at man selv bliver tilfreds, og på flest mulige parametre.

For mig betyder lyden selvfølgelig meget, men æstetik har også en stor rolle (min danske arv, muligvis). På det sidste scorer Beomaster/JPW jo højt hos os begge, og hvis også lyden falder i din smag, så har du jo en vinder på hånden :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Anda » 25. aug 2012, 20:39

Ketil B skrev:sammen med hi-fi producenter som Naim/Linn/Rega/Audiolab/mfl og højtaler-producenter som Neat/Kudos/Harbeth/Spendor/mfl.

Engelsk grej 9musik

Billede

Jeg spiller selv på Rega Mira 3 og Rega Apollo, dog med tyske højttalere i form af Elac FS 207. Dette setup har jeg spillet på som det er i 3-4 år. På et tidspunkt smider jeg nok en DAC mellem CD og forstærker, men det må blive når jeg har købt HE-500 8-)

I et sekundært setup spiller jeg på et sæt Epos M12i og en Audiolab 8000 integreret som jeg har lånt af ex-'svoger'.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Højtaler-fi

Indlægaf kvik » 27. aug 2012, 11:09

Hvilken dac har du i tankerne? Og risikerer du ikke at miste Rega-huslyden?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Anda » 27. aug 2012, 11:29

Ketil B skrev:Hvilken dac har du i tankerne? Og risikerer du ikke at miste Rega-huslyden?

Jo, det er der vel fare for. Ved dog ikke om det gør så meget igen. Som nævnt andetsteds har jeg haft et godt øje til Metrum Octave. Ellers kunne Rega DAC nok også komme på tale. Der er "heldigvis" lang tid til at tænke over det :-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Rappo » 27. aug 2012, 11:56

Hvad med Regas egen DAC? Ved dog ikke hvor meget af en upgrade den vil være i forhold til lyden direkte fra Apollo.

Edit: Næste gang lover jeg at læse hele indlægget før jeg svarer... :oops:
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Højtaler-fi

Indlægaf strand » 1. sep 2012, 13:30

Det er da nogle rigtige fede stue anlæg man bliver præcenteret for her i tråden - mums. Men det er vel også sådan at hoved-fi og stue hifi gå hånd i hånd, i jagten på den god lyd med udspring i en interesse for musik og den nydelse og de drømme det kan medføre. Jeg syndes selv at jeg har fået samlet et fornuftigt setup, hvor funktionalitet, design og lyd går op i en højre enhed. Mit nuværende setup består af -

Højttaler: Dali Helicon 400 MK2 LE
Forstærker: April Stello ai 500
Kilde(er): April Stello cda 500, PC, og en Roksan Caspian M1 cd som bruges pt til hoved fi setup.

Jag benytter mig mest af cd men bruger også muligheden for afspildning fra computer da både forstærker og cd afspiller er med indbygget DAC. Endvidre har jeg en Rega P3 som på nuværende tidspunkt er lagt på loftet pga ingen plads i stuen, og den mindste søn er lidt af en pilfinger :-)
strand

 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 9. nov 2011, 10:15
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Anda » 1. sep 2012, 13:43

Lækkert grej! Synes jeg savner et billede eller to :-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Højtaler-fi

Indlægaf strand » 2. sep 2012, 16:48

Jo et enkelt billede kan det godt blive til. Ikke den store fotograf, billede taget med mobiltelefon, sĂĄ kvaliteten er derefter. Billede er taget idag, stello cd er ikke pĂĄ billedet da den er til demo ude i byen.

Billede
strand

 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 9. nov 2011, 10:15
Geografisk sted: Midtjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster