Højtaler-fi



Re: Højtaler-fi

Indlægaf telum » 25. okt 2011, 09:49

Mine Audio Vector er også lukkede, så jeg tror resultatet vil være ca det samme med andre højttalere, og jeg er egentlig generelt ret glad for dem. Jeg må i gang med at prøve noget placering og håbe at den nye sofa + tæppe kommer til at hjælpe på akustikken.
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Højtaler-fi

Indlægaf kvik » 25. okt 2011, 11:08

AV har sit eget forum, mĂĄske kan du fĂĄ gode rĂĄd der

http://phpbb3.audiovector.com/phpbb3/
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Højtaler-fi

Indlægaf telum » 25. okt 2011, 11:48

tak for det! rullw3

Lige pt. er mit største problem faktisk alt for meget overarbejde og alt for megen dovenskab i weekenderne til, at jeg får prøvet nogle ting af...
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Højtaler-fi

Indlægaf jacobjron » 28. apr 2012, 22:46

Højttaler-fi er desværre hvad der trak mig væk fra hoved-fi et noget tid, men nu hvor den del er "færdig" er der tid til bøffer der dyrker sweet sweet love med mine øregange.
Anyways, så er højttaler-fi pt.

Højttalere: DLS M60, på Dynaudio Stand 4
Forstærker: DLS Amplifier One
DAC: Stello DA100 Signature
Pladespiller: Rega Planar 3, med Denon DL110
RIAA: Rega MiniFono
jacobjron

 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 8. apr 2011, 14:58

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Victor Halgaard » 3. maj 2012, 19:06

Jeg må indrømme at jeg gang på gang imponeres af hvad Dynaudios Contour 1.4 kan prestere i alle leder og kanter. Jeg kunne godt have løst til at prøve en gulvhøjtaler igen snart, men de her lossede alle gulvhøjtalere i dæres prisklasse ud af døren uden problemer i alle aspekter, inklusiv bas, hvilket overraskede mig meget...
The Headphone Viking - Courtesy of the sixth circle of Hell... | Mine Kabler kan ses her: http://huginmunincables.blogspot.dk/

Astell&Kern AK240 > Questyle CMA800r / ALO Rx Mk3b > Sennheiser HD800 / Beyerdynamic T1 / IE800 / Beyer DT1350 / Heir 4.A / Fostex TH600 / Pioneer SE-L40 / Koss KDE-250 /
Victor Halgaard

Brugeravatar
 
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 17. sep 2011, 15:28
Geografisk sted: AsgĂĄrd

Re: Højtaler-fi

Indlægaf imbalance » 4. maj 2012, 01:14

Mit elendige setup derhjemme bestĂĄr af:

Dali 505 ("Skrammel" men konen har intet imod them, og min søn kan gøre hvad han vil med dem)
Classic 6.6B intg. (dobbelt trafo brummen, men den spiller og virker ellers som den skal)
Squeezebox V3 (SB Server har jeg lært konen at bruge, og hun har styr på det nu - Fagre nye verden det her :) )
Van den hul the wave signal.
Silversonic ht kabler.
Supra strømkabler + skinne

Jeg har lĂĄnt mine Amor Grande ud sĂĄ der er intet hifi tilbage, da mit Pass labs er solgt - XP10 og X350.5...
If you cant EAT it or F**K it - Then KILL it!

Dap: Sony Z-1070 - Rocoo BA - DX100

On-Ear - DT1350

C/iems - Fischer DBA02MK2 - Ety HF3/ER4P - Starkey HF-2/SA43
imbalance

 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 5. apr 2011, 12:37
Geografisk sted: På landet hvor ingen kan høre dig skrige!

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Victor Halgaard » 4. maj 2012, 17:57

Og i det samme jeg har prist mine Dynaudio har jeg fået i uimodståeligt tilbud på et sæt Dunlavy Athena'er...Gulvhøjtalere der er blevet rost til ukændelighed på trods af sin pris på ca. 30kilo per stk. lige indtil firmaet døde til manges store sorg. Dem er jeg godt nok spændt på...Efter at have hørt hvad man kan vride ud af højtalere hos Kvaksalver, så er jeg all in på gulvhøjtalere igen :P

Men jeg vil så nødig skille mig af med Dynaudioerne - men noget for noget i guess :s

Så skal jeg bare finde en måde at få råd til mad og tøj bagefter xD
The Headphone Viking - Courtesy of the sixth circle of Hell... | Mine Kabler kan ses her: http://huginmunincables.blogspot.dk/

Astell&Kern AK240 > Questyle CMA800r / ALO Rx Mk3b > Sennheiser HD800 / Beyerdynamic T1 / IE800 / Beyer DT1350 / Heir 4.A / Fostex TH600 / Pioneer SE-L40 / Koss KDE-250 /
Victor Halgaard

Brugeravatar
 
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 17. sep 2011, 15:28
Geografisk sted: AsgĂĄrd

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Kaps » 4. maj 2012, 18:42

Du kan bare lade mig arve dine dynaudio, så har du ren samvittighed når du skal købe de nye ;)
I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant.
Kaps

Brugeravatar
 
Indlæg: 1181
Tilmeldt: 14. okt 2011, 01:06
Geografisk sted: Herning

Højtaler-fi

Indlægaf nc8000 » 4. maj 2012, 19:50

Victor Halgaard skrev:Og i det samme jeg har prist mine Dynaudio har jeg fået i uimodståeligt tilbud på et sæt Dunlavy Athena'er...Gulvhøjtalere der er blevet rost til ukændelighed på trods af sin pris på ca. 30kilo per stk. lige indtil firmaet døde til manges store sorg. Dem er jeg godt nok spændt på...Efter at have hørt hvad man kan vride ud af højtalere hos Kvaksalver, så er jeg all in på gulvhøjtalere igen :P

Men jeg vil så nødig skille mig af med Dynaudioerne - men noget for noget i guess :s

Så skal jeg bare finde en måde at få råd til mad og tøj bagefter xD


Mad og tøj er overrated
nc8000

 

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Victor Halgaard » 5. maj 2012, 22:46

Bah...Han holdt mig for nar og solgte dem til en anden. Men jeg kunne i stedet bare opgradere til Dynaudio Contour s3.4. Den ser jo heller ikke helt dum ud:
Billede

Det eneste jeg savner med mine standere er det punch som store gulvhøjtalere kan have...
The Headphone Viking - Courtesy of the sixth circle of Hell... | Mine Kabler kan ses her: http://huginmunincables.blogspot.dk/

Astell&Kern AK240 > Questyle CMA800r / ALO Rx Mk3b > Sennheiser HD800 / Beyerdynamic T1 / IE800 / Beyer DT1350 / Heir 4.A / Fostex TH600 / Pioneer SE-L40 / Koss KDE-250 /
Victor Halgaard

Brugeravatar
 
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 17. sep 2011, 15:28
Geografisk sted: AsgĂĄrd

Re: Højtaler-fi

Indlægaf helledie » 6. maj 2012, 07:35

Kan du ikke supplere med en sub?
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Kaps » 6. maj 2012, 08:38

Det ville næsten være synd når man oppe i den klasse, en sub er ret svært at integrere ordentligt i et så fint stereo setup, hvis det kun er til film er det derimod ligegyldigt.
I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant.
Kaps

Brugeravatar
 
Indlæg: 1181
Tilmeldt: 14. okt 2011, 01:06
Geografisk sted: Herning

Re: Højtaler-fi

Indlægaf helledie » 6. maj 2012, 08:52

Det er svært, men ikke umuligt. Jeg har selv et sæt AVI ADM 9,1 med tilhørende sub. Det spiller sgu godt!
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Sv: Højtaler-fi

Indlægaf Rappo » 6. maj 2012, 09:06

Det er heller ikke altid nemt, at få et sæt gulvhøjtalere til at spille optimalt. Lige pt. nøjedes jeg med et sæt system audio sa510 og en boston acoustic 8" sub. Det spiller da ok, men sub'en er svær at få placeret på en måde, hvor den enten ikke forsvinder helt eller hvor den er for dominerende.
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Højtaler-fi

Indlægaf kvik » 6. maj 2012, 09:57

VIktor, når du nu i Contour 1.4 har fundet en højtaler, der fungerer i dit rum og med din musik, så ville jeg tage udgangspunkt i samme mærke/huslyd, hvis jeg absolut skulle opgradere. Jeg ser 1.4 går ganske dybt (41 Hz), så ved ikke hvor meget mere end sub vil give dig. Har du placeret 1.4 på et ordentligt stativ (fx dynaudios eget)? Har din forstærker kræfter (og finesses og kontrol) nok til at få det optimale ud af 1.4? Hvilke(n) kilde(r) bruger du? Har du forsøgt at flytte lidt rundt på højtalerne, for at se om det giver noget af det, der mangler? Hvor stort er dit rum, og har du gjort nogle akustiske tiltag? Hvad med naboerne, kan du risikerer klager fra den front, hvis du går over til 'punchy' gulvstående?

Ovenstående er standard problematikker for den (evige) højtalerjagt, jeg ser foregå på diverse hi-fi fora. For min egen del har jeg indset, at rummet hos mig lægger begrænsninger, der gør at stativhøjtalere i mit tilfælde er den optimale løsning. Mine går ikke så langt ned (55 Hz), så jeg har suppleret med en sub, for at få lidt mere af lydspektret med. Denne sub er så af samme mærke som højtalerne for at lette integrationen. Som vist tidligere i denne tråd, så har jeg prøvet forskellige højtalere, og bare nuværende har fungeret tilfredsstillende. Problemet hos mig (og hos mange andre) er rum-højtaler interaktionen. Denne vll du også komme til at slåes med, så hjemme-demo før køb af nye højtalere (og før salg af eksisterende) er i virkeligheden det bedste råd, jeg kan give.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Victor Halgaard » 6. maj 2012, 13:07

Ketil B skrev:VIktor, når du nu i Contour 1.4 har fundet en højtaler, der fungerer i dit rum og med din musik, så ville jeg tage udgangspunkt i samme mærke/huslyd, hvis jeg absolut skulle opgradere. Jeg ser 1.4 går ganske dybt (41 Hz), så ved ikke hvor meget mere end sub vil give dig. Har du placeret 1.4 på et ordentligt stativ (fx dynaudios eget)? Har din forstærker kræfter (og finesses og kontrol) nok til at få det optimale ud af 1.4? Hvilke(n) kilde(r) bruger du? Har du forsøgt at flytte lidt rundt på højtalerne, for at se om det giver noget af det, der mangler? Hvor stort er dit rum, og har du gjort nogle akustiske tiltag? Hvad med naboerne, kan du risikerer klager fra den front, hvis du går over til 'punchy' gulvstående?

Ovenstående er standard problematikker for den (evige) højtalerjagt, jeg ser foregå på diverse hi-fi fora. For min egen del har jeg indset, at rummet hos mig lægger begrænsninger, der gør at stativhøjtalere i mit tilfælde er den optimale løsning. Mine går ikke så langt ned (55 Hz), så jeg har suppleret med en sub, for at få lidt mere af lydspektret med. Denne sub er så af samme mærke som højtalerne for at lette integrationen. Som vist tidligere i denne tråd, så har jeg prøvet forskellige højtalere, og bare nuværende har fungeret tilfredsstillende. Problemet hos mig (og hos mange andre) er rum-højtaler interaktionen. Denne vll du også komme til at slåes med, så hjemme-demo før køb af nye højtalere (og før salg af eksisterende) er i virkeligheden det bedste råd, jeg kan give.


Ja, jeg har rykket rundt med dem osv. og de står på dynaudios ejen stander, med spikes osv. Det er rigtig god akustik i rummet, men jeg er ikke sikker på størrelsen, men jeg ville gætte på 4,5x6 eller noget i den stil, så ikke småt men heller ikke stort. Jeg har tidligere haft Cerwin Vegas helt store monstrum XLS215 så naboerne er ikke et problem (de kan ikke høre det). Min forstærker driver dem bedre end andet jeg har hørt som jeg har råd til. Source er en DacMagic som tager fra en pc med wav. og flac. Jeg overvejer lidt at gå all in, og tage et helt setup så som dette her: http://www.dba.dk/hoejttaler-active-stone/id-82409090/ som også er med Dynaudio enheder. Jeg frygter nemlig lidt at bare at gå over til Contour 3.4 måske ikke vil gøre det, da det stadig er samme størrelse enheder, og jeg har kun oplevet det jeg er efter fra ting med større enheder...
The Headphone Viking - Courtesy of the sixth circle of Hell... | Mine Kabler kan ses her: http://huginmunincables.blogspot.dk/

Astell&Kern AK240 > Questyle CMA800r / ALO Rx Mk3b > Sennheiser HD800 / Beyerdynamic T1 / IE800 / Beyer DT1350 / Heir 4.A / Fostex TH600 / Pioneer SE-L40 / Koss KDE-250 /
Victor Halgaard

Brugeravatar
 
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 17. sep 2011, 15:28
Geografisk sted: AsgĂĄrd

Re: Højtaler-fi

Indlægaf kvik » 6. maj 2012, 13:50

Vi har nok lidt forskellige lydidealer, det fysiske 'punch' du savner, betyder ikke så meget for mig. Jeg vil dog stadig mene, at hvis du har været tilfreds med 1.4, så virker s3.4 som oplagt opgraderingskandidat. På den anden side, hvis du kun oplever tryk nok med større enheder, så må det jo være vejen for dig. Jeg selv har ingen erfaring med den størrelse enheder.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Højtaler-fi

Indlægaf librarian » 9. maj 2012, 09:22

Et spørgsmål til jer med højttalere:

Kan min NAD c352 med disse specifikationer:
2 x 80W Continuous Power into 4 / 8 ohms
115W, 185W, 240W IHF Dynamic Power into 8, 4 and
2 ohms, respectively

drive en højttaler med disse specifikationer:
Nominal Impedance: 8 ohms
Rated maximum power: 150W programme
Frequency response: 60-20,000Hz +/-2dB at 2m on design axis (-10dB at 37Hz and 30kHz)
Sensitivity: 86dB at 1m for a pink noise input of 1W (anechoic conditions)
Maximum output: 106dB on programme peaks under typical listening conditions
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Buyer no 1 » 9. maj 2012, 15:44

Det simple svar er ja :-)

Men med en følsomhed på 86db og 80 watt kommer du ikke til at spille højere end ca. 105 db, og det bliver garanteret med en del forvrængning.

Som udgangspunkt kan stort set alle forstærkere få alle højttalere til at spille. Spørgsmålet er, hvad der skal til for at "drive" højttalerne, og det er efter min erfaring individuelt. Selv spiller jeg med en forstærker på ca. 22 watt og højttalere med en følsomhed på 90 db. Men det ville nok ikke være tilfredstillende for et basshead... :lol:
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Højtaler-fi

Indlægaf librarian » 9. maj 2012, 23:34

Så Det Kan sagtens lyde godt uden at forstærkeren har ekstra overskud til at spille højt eller hvad? Jeg har ikke brug for at spille højt...
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster