Ketil B skrev:Alpha skrev:Ketil B skrev: Forestiller mig småture på 10-30 km, ville jeg f.eks. være bedre tjent med en egentlig landevejscykel?
Det er da en mulighed. En letrullende cykel hvor man sidder godt er det vigtigste. Hvis du han lide ture på skovstier og grusveje kan er cross/cyclocross være mere praktisk p.g.a. bredere dæk.
Hammer skrev:Ketil B skrev:Iøvrigt nogle fine cykler indtil videre. Bruger i øjeblikket kun min til transport til/fra arbejde, men planlægger lidt motions-cykling henad vejen. Er der udstyr til cyklen som er et 'must' i den sammenhæng? Forestiller mig småture på 10-30 km, ville jeg f.eks. være bedre tjent med en egentlig landevejscykel?
Det er der helt sikkert delte meninger om
Jeg gætter på at de fleste vil mene at en landevejscykel er det rigtige fordi man kører hurtigst/længst pr. rugbrød...
Jeg synes dog man glemmer et vigtigt aspekt og det er komfort og motion, for det er alt andet mere komfortabelt (ergonomisk) at have en mere oprejst kørestilling og i min optik også mere sikkert at køre med "et lige styr" hvor man er tættere på bremserne. For om man så kører gennemsnitlig 3km/t langsommere (ved samme belastning) i samme tidsrum, ja så kommer man en smule korte omkring, men for mig er det klart at foretrække at have det godt mens jeg cykler... for år ti år siden havde jeg intet problem at krølle mig sammen på en racercykel, men det har ændret sig....
Bliver sikkert både landevej og grusvej, så prøver mig med nuværende hybrid-cykel et stykke tid, og ser hvordan det går. Den virker rimelig komfortabel, og har 28mm dækbredde. Har ikke noget behov for super-fart, det er mest for motionens og hyggens skyld, at jeg kommer til at trille rundt omkring.
Der nævnes i en anden tråd både punkteringsfri dæk (her Duramax) og dækindlæg (her Panaracer), er det noget cykelfolket her på siden bruger?
Jeg er en af de som ganske bestemt sværger til dækindlæg, både på mtb og race. Punkterfrie dæk er noget der hører til på en pendlercykel. Ja jeg orker ikke unødige punkteringer, og særligt ikke på transport-lågen.
Der skal virkeligt gå race og weightweenie i den, førend det ikke længere er de relativt få gram og udgift værd at smide dækindlæg i syntes jeg.
Når det så er sagt, punkterer man jo til tider alligevel, men så er det så godt som altid op af siderne hvor dækket stadig er udsat.
Man kan selvfølgeligt også få forskellige dæk der har samme egenskaber, også uden at det er "damecykel-dæk", men så skal man betale mere for det hver gang du køber dæk, og ikke bare en gang når man køber sine indlæg der jo kan genbruges så godt som uendeligt.
Hvis du skal på grusvej, vil jeg helt klart afskrive racercyklen, og som de andre nævner, gå i retning af noget cross-cykel som er et fint mix af fart på vejen og greb i skoven.