Flashlight-fi



Flashlight-fi

Indlægaf Burning777 » 15. apr 2011, 21:08

Ja, jeg ved godt at jeg sikkert er den eneste, der går op i den slags. Jeg vil alligevel oprette en tråd med lygte-fi. Man er ikke en rigtig mand hvis man i kke har en LED lommelygte.

Billede

Billede

Billede
Senest rettet af Burning777 21. okt 2011, 22:12, rettet i alt 1 gang.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Vis din lommelygte - Lygte-fi

Indlægaf nc8000 » 15. apr 2011, 21:46

Min er en næsten et kilo tung og mindst 30 cm lang monster maglite stavlygte med et kæmpe genopladeligt batteri der kan oplyse toppen af træerne i den anden ende af fodboldbanen på den anden side af vejen over for mit hus (rækker 418 meter og har 221 lumen). Det er sådan en vægtere i amerikanske film går rundt med. Den koster normalt over 1.000 kr. men jeg fik den til 300 for 5-6 år siden på sidstedagen af en isenkræmmers ophørsudsalg. Jeg har ingen praktisk grund til at have sådan en men kunne ikke modstå fristelsen til sådan et stykke legetøj til den pris.

http://www.maglite.com/magcharger.asp
Senest rettet af nc8000 15. apr 2011, 21:57, rettet i alt 1 gang.
nc8000

 

Re: Vis din lommelygte - Lygte-fi

Indlægaf nc8000 » 15. apr 2011, 21:52

Nåh ja, så har jeg også en mini Led-Lenser i min nøglering. Talk about David and Goliath :)

http://www.superlygter.dk/lygter/LED-Lenser/v1.htm
nc8000

 

Re: Vis din lommelygte - Lygte-fi

Indlægaf Sandrenseren » 15. apr 2011, 22:56

Sandrenseren

 
Indlæg: 210
Tilmeldt: 1. apr 2011, 22:48
Geografisk sted: Hedehusene

Re: Vis din lommelygte - Lygte-fi

Indlægaf Alpha » 16. apr 2011, 14:23

Aaah ja...lommelygter. Dem har jeg også altid været fascineret af, og jo kraftigere jo bedre :grin: .
Jeg har et par kineserlygter med SSC P7 LED, som jeg købte for et år siden. De bruger genopladelige lithiumion batterier af typen 18650 (2500 mAh/3,7 V), som er lidt større end alm. AA/LR6 batterier. Et stk. til den alm. lommelygte og 4 stk. til cykellygten. Teoretisk lysoutput for en SSC P7 er 900 Lumen med optimal spænding/strøm/køling, men i virkelighedens verden ligger vi på 5-600 Lumen. Det er nu også ganske pænt, og min gamle Maglite med 4 stk. D-elemeter bliver seriøst kørt over af dem.
Nu er der endda kommet en nyere og mere effektiv LED på markedet (CREE XML), så vi kan få endnu mere lys for pengene musik16 .
http://www.kaidomain.com/SearchResult.aspx?SearchKey=xml&CategoryId=-1&SiteId=1


Billede
Billede
Billede
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: Vis din lommelygte - Lygte-fi

Indlægaf Burning777 » 18. apr 2011, 15:25

rulle4
Jeg ved godt, at det er svært for lommelygte-tråden at konkurrere med toiletpapirs-ditto. Så hvis man har brug for mere inspiration kan kan jo altid ty til dette forum:

Lommelygternes - Head-fi.org
http://www.candlepowerforums.com/vb/forum.php
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Vis din lommelygte - Lygte-fi

Indlægaf Burning777 » 18. apr 2011, 15:30

Alpha skrev:Aaah ja...lommelygter. Dem har jeg også altid været fascineret af, og jo kraftigere jo bedre :grin: .
Jeg har et par kineserlygter med SSC P7 LED, som jeg købte for et år siden. De bruger genopladelige lithiumion batterier af typen 18650 (2500 mAh/3,7 V), som er lidt større end alm. AA/LR6 batterier. Et stk. til den alm. lommelygte og 4 stk. til cykellygten. Teoretisk lysoutput for en SSC P7 er 900 Lumen med optimal spænding/strøm/køling, men i virkelighedens verden ligger vi på 5-600 Lumen. Det er nu også ganske pænt, og min gamle Maglite med 4 stk. D-elemeter bliver seriøst kørt over af dem.


Jeg gad godt se hvor meget lys der kommer fra 500-600 lumens - eller 900... Jeg er selv dybt imponeret over hvor meget bare den lille med 170 lumens lyser. Det er altså hele skoven der står i flammer med bare 170 lumens når man lyser i en mørk skov. Så 900 vil da få civilforsvaret til at rykke ud inde fra Herning hvis jeg tænder det :shock:

Kineser lygter - så er der sikkert billige... Hvor har du købt de lygter der? :?:
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Vis din lommelygte - Lygte-fi

Indlægaf nc8000 » 18. apr 2011, 15:50

Burning777 skrev:
Alpha skrev:Aaah ja...lommelygter. Dem har jeg også altid været fascineret af, og jo kraftigere jo bedre :grin: .
Jeg har et par kineserlygter med SSC P7 LED, som jeg købte for et år siden. De bruger genopladelige lithiumion batterier af typen 18650 (2500 mAh/3,7 V), som er lidt større end alm. AA/LR6 batterier. Et stk. til den alm. lommelygte og 4 stk. til cykellygten. Teoretisk lysoutput for en SSC P7 er 900 Lumen med optimal spænding/strøm/køling, men i virkelighedens verden ligger vi på 5-600 Lumen. Det er nu også ganske pænt, og min gamle Maglite med 4 stk. D-elemeter bliver seriøst kørt over af dem.


Jeg gad godt se hvor meget lys der kommer fra 500-600 lumens - eller 900... Jeg er selv dybt imponeret over hvor meget bare den lille med 170 lumens lyser. Det er altså hele skoven der står i flammer med bare 170 lumens når man lyser i en mørk skov. Så 900 vil da få civilforsvaret til at rykke ud inde fra Herning hvis jeg tænder det :shock:

Kineser lygter - så er der sikkert billige... Hvor har du købt de lygter der? :?:


Det var også lidt min tanke når jeg ser hvad mine 220 lumen kan oplyse
nc8000

 

Re: Vis din lommelygte - Lygte-fi

Indlægaf Alpha » 18. apr 2011, 20:12

Her er også lidt mere inspiration:

http://forums.mtbr.com/forumdisplay.php?f=165
http://forums.mtbr.com/forumdisplay.php?f=124

Mine lygter er købt hos http://www.dealextreme.com/, og http://kaidomain.com/ er også et godt sted at finde billige lygter. Men pas på told+moms! Det fik jeg lov til at betale for mine. Der er en del tråde på mtbr.com (ovenstående links) med beamshots og erfaringer med forskellige kinalygter, så det er et godt sted at begynde med sin research.

Der er glimrende lys på min cykel med 550 Lumen (som Magicshine cykellygten er målt til). Men mere vil have mere, så til efteråret køber jeg en mere. 1100 Lumen...Here I come musik15 . Formodentlig bliver det med den nye CREE XML LED, men lad os nu se. Her er et beamshot af Magicshine cykellygten:

Billede
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: Vis din lommelygte - Lygte-fi

Indlægaf Aquila » 18. apr 2011, 21:20

Det var da noget af en cykel lygte :D
WESTONE ES5!!!!
Aquila

Brugeravatar
 
Indlæg: 907
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:30
Geografisk sted: Kolding.

Re: Vis din lommelygte - Lygte-fi

Indlægaf nc8000 » 18. apr 2011, 21:34

Hvor meget kraft er der egentlig på langt og kort lys på en bil ?
nc8000

 

Re: Vis din lommelygte - Lygte-fi

Indlægaf Alpha » 19. apr 2011, 00:03

Uddrag fra færdselsloven:

Fjernlys: Biler skal have et lige antal fjernlys, men efter 1977 må der højst være 4 som skal kunne belyse vejen
100 m frem. I 1903 er belysningskravet 15 alen, i 1913-1926 12 meter og i 1932 20 meter frem. Fra 1971 er
lysstyrkekravet 10000 cd fra hver lygte. Fra 1977 må den maksimale lysstyrke fra 4 fjernlys højst være 225000
cd. Dette krav kontrolleres ved at multiplicere ”referencetal”, der er støbt ind i glasset til højre for Emærkningen, med 3000. Når fjernlysglas er mærket med ”20”, bliver begge lygters samlede lysstyrke:
20x2x3000 = 120000 cd. Fjernlys er glasmærket med ”R”.
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: Vis din lommelygte - Lygte-fi

Indlægaf Burning777 » 19. apr 2011, 10:20

"cd" ?? er det det samme som "lumens"?
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Vis din lommelygte - Lygte-fi

Indlægaf Claus-DK » 19. apr 2011, 11:21

Tror cd er candela, som også er et udtryk for lysstyrke..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Vis din lommelygte - Lygte-fi

Indlægaf Alpha » 19. apr 2011, 11:33

Der er 3 måleenheder/målemetoder for lys: Lux, Lumen og Candela (1 candela var oprindelig lysstyrken fra 1 vokslys). Der er endda fabrikanter der opfinder deres egen måleenhed :roll: (f.eks Cateye bruger Candlepower).
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: Vis din lommelygte - Lygte-fi

Indlægaf Burning777 » 19. apr 2011, 12:43

Alpha skrev:Der er 3 måleenheder/målemetoder for lys: Lux, Lumen og Candela (1 candela var oprindelig lysstyrken fra 1 vokslys). Der er endda fabrikanter der opfinder deres egen måleenhed :roll: (f.eks Cateye bruger Candlepower).


OK - men så skal vi bare lige have omregnings-faktoren på plads så vi kan sammenligne en lommelygte på 200 lumens med en billygte på 30.000 Candela... musik14
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Vis din lommelygte - Lygte-fi

Indlægaf Otto J » 20. apr 2011, 08:33

Burning777 skrev:
Alpha skrev:Der er 3 måleenheder/målemetoder for lys: Lux, Lumen og Candela (1 candela var oprindelig lysstyrken fra 1 vokslys). Der er endda fabrikanter der opfinder deres egen måleenhed :roll: (f.eks Cateye bruger Candlepower).


OK - men så skal vi bare lige have omregnings-faktoren på plads så vi kan sammenligne en lommelygte på 200 lumens med en billygte på 30.000 Candela... musik14


Man kan ikke bare sådan lige omregne fra Candela til Lumen, da de angiver forskellige ting. Det svarer lidt til at ville omregne watt til kwh - det kræver nogle flere oplysninger. Groft sagt, så angiver lumen den samlede lysmængde fra kilden. Candela angiver hvor meget lys der eksisterer i et givent punkt, eller rettere, indenfor en given vinkel.

Stjålet fra wikipedia:

The lumen is defined in relation to the candela as

"1 lm = 1 cd·sr
As a full sphere has a solid angle of 4·π steradians,[1] a light source that uniformly radiates one candela in all directions has a total luminous flux of 1 cd·4π sr = 4π ≈ 12.57 lumens"

Men det betyder som sagt ikke at 1 candela er lig med 12.57 lumens, det afhænger af hvordan lyskeglen er fokuseret. Nogle steder ser man angivet at 1 cd = 1 lumen, men det er under nogle givne omstændigheder, så det er forkert at sige det sådan. Hvis du har alle variablerne, kan man godt omregne, men man kan ikke omregne Candela til Lumen uden yderligere definition.
Mvh. Otto, Tape Connection mkII
Otto J

 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13. apr 2011, 15:07

Re: Vis din lommelygte - Lygte-fi

Indlægaf nc8000 » 20. apr 2011, 08:39

Selv med 1-1 forhold er en billygte så rigtig mange gange kraftigere end selv den kraftigste af de nævnte lommelygter
nc8000

 

Re: Vis din lommelygte - Lygte-fi

Indlægaf Otto J » 20. apr 2011, 22:30

nc8000 skrev:Selv med 1-1 forhold er en billygte så rigtig mange gange kraftigere end selv den kraftigste af de nævnte lommelygter


Jeg tror der er noget galt med de nævnte tal. Uden at jeg lige har en kilde til det, så vil jeg mene at en billygte ligger i omegnen af 1000-3000 lumen, og det er bestemt ikke umuligt at få lommelygter der er i nærheden. En almindelig billygte er i hvert fald bestemt ikke "mange gange kraftigere" end de kraftigste lommelygter.
Mvh. Otto, Tape Connection mkII
Otto J

 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13. apr 2011, 15:07

Re: Vis din lommelygte - Lygte-fi

Indlægaf Sandrenseren » 21. apr 2011, 00:35

Otto J skrev:En almindelig billygte er i hvert fald bestemt ikke "mange gange kraftigere" end de kraftigste lommelygter.


Nu kommer det også an på hvordan man definerer en almindelig billygte, for dem er der også en hulens forskel på.

En kammerat bor ved et lille husmandssted med marker omkring. Han har en stribe forskellige biler, noget Ford Scorpio, et par Sierra'er, en kanerslæde, en Previa og lidt andet. Han skruede en lygte af alle bilerne og fandt også et par andre fra rodekassen og monterede hele molevitten på et stativ på marken en aften. Han plantede nogle pinde på marken, brugte dem til at justere lygternes retning ind og så travede han et godt stykke ud på marken med en lysmåler mens han fik brormand til at tænde og slukke for de forskellige lygter.

Scorpio lygten var forhåndfavoritten idet den havde fået xenon kit monteret, men den blev slået ganske overbevisende af lygten fra en Morris Minor "Jordemoderbil" der lyste klart kraftigere end de øvrige lygter. Generelt var konsensus at større parabol gav bedre lys, uanset hvor moderne og spidsfinding lygterne i øvrigt var konstrueret - egentlig lidt tankevækkende idag hvor de fleste biler har sådan nogle smalle "designer lygter"..
Sandrenseren

 
Indlæg: 210
Tilmeldt: 1. apr 2011, 22:48
Geografisk sted: Hedehusene

Næste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron