Portvins-fi

Portvins-fi

Indl√¶gaf Buyer no 1 » 5. jan 2012, 21:59

Jeg kom til at k√łbe 24 flasker portvin omkring juletid. Er det for meget...?

Indtil videre har jeg ca. 23 flasker tilbage :-)
Buyer no 1

Brugeravatar

Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Portvins-fi

Indl√¶gaf Ostebaronen » 5. jan 2012, 22:06

Du skulle bare have drukket en hver dag :D
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet

Geografisk sted: S√łller√łd

Indl√¶gaf Kaps » 5. jan 2012, 22:11

Var s√• heldig at f√• s√•dan en bandit af min bror, den √•bnede mine √łjne for portvin, og har siden pr√łvet lidt forskelligt, dog i en anden prisklasse, har ikke r√•d til at smide den slags penge for portvin.
http://www.philipsonwine.com/default.as ... u=55531057
Ellers har det v√¶ret mest belgisk √łl og god rom der har rykket hos mig.
I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant.
Kaps

Brugeravatar

Geografisk sted: H√łrning (mellem √Örhus og Skanderborg)

Indl√¶gaf Buyer no 1 » 5. jan 2012, 22:14

Uha, den ser godt ud!

Men med 24 flasker havde jeg kun råd til 1996-udgaven :-)
Buyer no 1

Brugeravatar

Indl√¶gaf Kaps » 5. jan 2012, 22:25

Min erfaring med billigere portvine er ogs√• at man kommer ret t√¶t p√• for et meget meget mindre bel√łb, faktisk synes jeg at man f√•r meget for pengene i en portvin til en hund.
Kan 1996 udgaven anbefales? Hvad står sådan en i?
I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant.
Kaps

Brugeravatar

Indl√¶gaf Buyer no 1 » 5. jan 2012, 22:30

Den står netop i en hund :-)

Sidste år havde vi Burmester 1997 Vintage, og den var virkelig god. 1996 Colheita er lysere i farven, men smagen er efter min mening mindst lige så god.
Buyer no 1

Brugeravatar

Indl√¶gaf Kaps » 5. jan 2012, 22:52

1957'eren var også ret lys, men de skulle også tabe farve når de kommer op i alderen. Jeg tror jeg skal have fundet mig den du taler om, til 100kr er det det billigste upgrade af sit hifisetup man kan få, musik lyder bare bedre med en lille skid på hehe
Kaps

Brugeravatar

Indl√¶gaf mage » 5. jan 2012, 22:58

Hmmm.... Gu' ve' om man skulle fors√łge sig med lidt portvins-"pullimut"...

Et lille forårs projekt....

Mage
Bundgas! Bundgas! Bundgas!

Mage's Head-Fi

hyggemedhumle.dk <--- NY HJEMMESIDE - NU MED BILLEDER!!
mage

Brugeravatar
Danmarks st√łrste hoved-fier

Geografisk sted: 6818 √Örre

Portvins-fi

Indl√¶gaf nc8000 » 6. jan 2012, 10:49

Jeg er meget mere til madeira end portvin men det er sv√¶rt at finde ordentlig madeira i forretningerne i Danmark. Der er ogs√• lidt mormor aura over madeira, i 60'erne var Danmark den st√łrste aftager af madeira i verden, ikke blot per indbygger men i absolut m√¶ngde, men s√• gik det af mode
nc8000

Indl√¶gaf librarian » 6. jan 2012, 13:17

Ja, god madeira hænger ikke på supermarkedernes hylder. men vinhandlere har ofte noget godt...

Burmester - hold da op hvor har jeg fået meget Burmester portvin. Husker colheitaen fra 1985 (eller var det 1986) som bedre end de fleste. Har aldrig smagt de meget gamle...

Ang. portvin og pris: Jeg synes da også man kommer langt for en hundredekrone. Især hvis det er ung portvin, ok. Men portvin med lidt alder, både vintage og fadlagrede, er en helt anden sag. Efter min mening er det et af de steder, hvor man med fordel kan smide nogle flere af de dér hundredekronesedler efter vinen.

R√łdvin fra gode √•rgange med lidt alder er sv√¶re at finde, og n√•r det endelig lykkes er de ikke til at betale. I stedet smider man flere hundrede kroner efter en ung r√łdvin, som kunne v√¶re blevet fantastisk, hvis den havde ti √•r mere i flasken. Eller man holder sig til de vine, der er lavet til at drikke straks efter frigivelsen. Og det er jo godt nok. Men vin kan v√¶re s√• meget mere sp√¶ndende...

D√©r er det s√• fantastisk med portvin, is√¶r de fadlagrede (for de uindviede: tawny=fadlagret, blanding af forskellige √•rgange og colheita=fadlagrede af enkelte √•rgange), at du nemt kan f√• MEGET gamle og fine portvine, der er til at betale. Og det er alts√• meget mere sp√¶ndende end mange af de LBV (late bottled vintage - for de uindviede: en vintage-hybrid, der f√•r lidt l√¶ngere fadlagring end trad. vintage, men ogs√• lagrer videre p√• flaske, bare kortere tid), der oversv√łmmer supermarkedernes hylder...(selvom de da ogs√• kan smage herligt :-) )
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Luxman C/M 02
Transportabelt: Colorfly C4|Dragonfly black/red|iBasso D14
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / ER4S
AKG K340 / ikko oh1
librarian

Geografisk sted: K√łbenhavn

Indl√¶gaf Buyer no 1 » 6. jan 2012, 18:13

nc8000 skrev:Jeg er meget mere til madeira end portvin men det er sv√¶rt at finde ordentlig madeira i forretningerne i Danmark. Der er ogs√• lidt mormor aura over madeira, i 60'erne var Danmark den st√łrste aftager af madeira i verden, ikke blot per indbygger men i absolut m√¶ngde, men s√• gik det af mode

Det må skyldes at Anton Berg producerede store mængder af blomme i Madeira chokolader... :lol:
Buyer no 1

Brugeravatar

Indl√¶gaf Kaps » 6. jan 2012, 19:45

Har faktisk aldrig smagt madeira (andet fra Anton Berg :) ) s√• nu m√• jeg jo desv√¶rre ud og k√łbe en flaske.
Hvordan smager det kontra portvin? Hvad skal man punge ud med for at få en fornuftig flaske?
Kaps

Brugeravatar

Portvins-fi

Indl√¶gaf nc8000 » 6. jan 2012, 20:14

Man kan ikke sige hvordan det smager kontra portvin da der findes et antal varianter der er vidt forskellige (lige som der g√łr med sherry). Min personlige favorit er den der hedder malvasia (malmsey) p√• engelsk som er en s√łd/kompleks hedvin. Grundet EU regler m√• den dog ikke hedde det mere da malvasia druen som den tradiyionelt er baseret p√• er udd√łd p√• Madeira s√• den nu laves p√• en n√¶r sl√¶gtning. En god malvasia skal v√¶re 15-20 √•r gammel eller √¶ldre og koster fra 3-400 kr og opefter. Maderira vine kan holde sig n√¶sten uendeligt (man kan sagtens k√łbe nogen der er >100 √•r gamle) og kan ogs holde flere √•r efter at v√¶re √•bnet (dette er dog mere teoretisk end i praksis). Der findes ogs√• t√łrre varianter, r√łgede/salte varianter osv.

Jeg handler typisk her http://www.madeira-shopping.com/english/
nc8000

Indl√¶gaf el_serpiente » 10. jan 2012, 11:10

Portvin er noget af det bedste man kan indtage :)

Jeg har betydeligt mere end 24 flasker p√• lager og har da ogs√• smagt en del Burmester b√•de nye og gamle, det er rigtig god portvin for pengene. Mine favoritter colheita fra Burmester af nyere √•rgange er 2000 og 1989. Ellers er 63 den bedste jeg har smagt og 50 er ogs√• god. Jeg har endnu til gode at smage dem fra 20'erne, men de er ikke til salg lige for √łjeblikket. Ellers kan Krohn 10 √•rs anbefales, den bedste 10 √•rs Towny jeg har smagt.

Vintage er ogs√• l√¶kkert men priserne er ret h√łje hvis man skal have nogle godt, men i k√¶lderen er der efterh√•nden en del flasker jeg forventer at drikke n√•r jeg g√•r p√• pension (om 30 √•r) for s√• er de ved at v√¶re godt og til den tid har jeg ikke f√•r til at k√łbe dem.
el_serpiente

Brugeravatar

Geografisk sted: √Örhus

Indl√¶gaf librarian » 10. jan 2012, 11:32

el_serpiente skrev:Portvin er noget af det bedste man kan indtage :)

Jeg har betydeligt mere end 24 flasker p√• lager og har da ogs√• smagt en del Burmester b√•de nye og gamle, det er rigtig god portvin for pengene. Mine favoritter colheita fra Burmester af nyere √•rgange er 2000 og 1989. Ellers er 63 den bedste jeg har smagt og 50 er ogs√• god. Jeg har endnu til gode at smage dem fra 20'erne, men de er ikke til salg lige for √łjeblikket. Ellers kan Krohn 10 √•rs anbefales, den bedste 10 √•rs Towny jeg har smagt.

Vintage er ogs√• l√¶kkert men priserne er ret h√łje hvis man skal have nogle godt, men i k√¶lderen er der efterh√•nden en del flasker jeg forventer at drikke n√•r jeg g√•r p√• pension (om 30 √•r) for s√• er de ved at v√¶re godt og til den tid har jeg ikke f√•r til at k√łbe dem.

Ja, hvem der havde en god vink√¶lder! Det ville jeg ogs√• g√• og hygge mig med, hvis ikke der var for varmt i min k√¶lder. jeg bor i lejlighed og k√¶lderen holder desv√¶rre 20 grader konstant. Har overvejet om det ikke bare g√łr lagringsprocessen kortere (lige som f.eks. rom modnes hurtigere end whisky pga. det varmere klima...). men jeg tror ikke p√• det...
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / ER4S
AKG K340 / ikko oh1
librarian

Indl√¶gaf nc8000 » 10. jan 2012, 11:41

Jeg har en 5 m2 viktualiekælder med stort set konstant temperatur omkring 12 grader. Perfekt til lagring af ting med procenter samt hjemmesyltede ting osv.
nc8000

Indl√¶gaf el_serpiente » 10. jan 2012, 12:07

librarian skrev:
el_serpiente skrev:Portvin er noget af det bedste man kan indtage :)

Jeg har betydeligt mere end 24 flasker p√• lager og har da ogs√• smagt en del Burmester b√•de nye og gamle, det er rigtig god portvin for pengene. Mine favoritter colheita fra Burmester af nyere √•rgange er 2000 og 1989. Ellers er 63 den bedste jeg har smagt og 50 er ogs√• god. Jeg har endnu til gode at smage dem fra 20'erne, men de er ikke til salg lige for √łjeblikket. Ellers kan Krohn 10 √•rs anbefales, den bedste 10 √•rs Tawny jeg har smagt.

Ja, hvem der havde en god vink√¶lder! Det ville jeg ogs√• g√• og hygge mig med, hvis ikke der var for varmt i min k√¶lder. jeg bor i lejlighed og k√¶lderen holder desv√¶rre 20 grader konstant. Har overvejet om det ikke bare g√łr lagringsprocessen kortere (lige som f.eks. rom modnes hurtigere end whisky pga. det varmere klima...). men jeg tror ikke p√• det...

Portvin er rimelig robust overfor variationer i temperaturen end normal vin grundet den lidt h√łjere procent. men jeg ville nok ikke gemme den mange √•r ved 20 grader.

Ved h√łjere temperaturer s√• √¶ldes portvinen hurtigere, men der er dog den ulempe at vinen kan tage skade af for h√łj varme og blive d√•rlig. S√• jeg kan ikke anbefale det. Derimod kan man bare k√łbe et vin k√łleskab s√• er der ingen problemer med temperatur og fugt.

Det er normalt også kun vintage der bliver bedre af at blive lageret. Tawny og colheita skal bare knappes op og drikkes så hurtigt som muligt.
el_serpiente

Brugeravatar

Geografisk sted: √Örhus

Indl√¶gaf librarian » 10. jan 2012, 12:43

Ja, den er jeg med på. Drikker da også fortrinsvis tawny ;-)
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / ER4S
AKG K340 / ikko oh1
librarian

Indl√¶gaf nc8000 » 10. jan 2012, 13:21

Madeira kan på det nærmeste opbevares uendeligt og det er næsten ligegyldigt hvordan og i hvilken temperatur den opbevares (tror dog ikke den vil bryde sig om at blive frosset) men i betragtning af hvorden den lagres under produktionen er det jo ikke så mærkeligt at den kan tåle lidt af hvert
nc8000

Indl√¶gaf librarian » 10. jan 2012, 15:30

ku' godt v√¶re jeg skulle pr√łve med et mindre antal flasker portvin og madeira. Der er ogs√• dem, der siger, at temperaturen ikke betyder s√• meget s√• l√¶nge den er konstant (selv for r√łdvin). Jeg ved bare, jeg ville g√• og bekymre mig dagligt om vinenes tilstand...
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / ER4S
AKG K340 / ikko oh1
librarian

Næste

Tilbage til Andet-fi