Mad-tråden

Re: Mad-tråden

Indl√¶gaf Henrik_sdk » 30. dec 2015, 22:46

Friske fritter er kommet h√łjt p√• listen herhjemme efter vi har f√•et actifry... :mrgreen:
Billede
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Ringsted

Indl√¶gaf el_serpiente » 30. dec 2015, 23:55

nc8000 skrev:Ser godt ud, det har jeg p√• min √łnskeseddel. Vi skal have nyretapper til nyt√•rsmiddag med h√•ndsk√•rne grovfritter og hjemmer√łrt bernaise

Det her m√• v√¶re en af mine allerst√łrste favoritter, det er intet mindre end fantastisk. (jeg gider normalt ikke selv t√¶nde for frit√łsen her om vinteren (hvor den ikke kan st√• udenfor) da jeg syntes at det f√•r hele huset til at lugte af grillbar)

Jeg ville virkelig gerne smage kobe k√łd jeg h√•ber at det smager godt, m√• jeg sp√łrge hvor det er k√łbt?
el_serpiente

Brugeravatar

Geografisk sted: √Örhus

Indl√¶gaf Loca » 31. dec 2015, 10:27

Kobe k√łdet er k√łbt i MENY Centerparken Valby, det utrolige er at de faktisk ikke har annonceret med det. Jeg s√• blot et skilt i butikken om at de m√•ske fik kobe k√łd til nyt√•r.
Loca

Indl√¶gaf nc8000 » 31. dec 2015, 11:20

Vores Meny i Kalundborg har ogs√• haft det nogle gange, har dog ikke haft r√•d til at k√łbe det
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar

Geografisk sted: Kalundborgegnen

Indl√¶gaf jacobask » 31. dec 2015, 11:56

Det er bestemt ogs√• meget h√łjt p√• min liste over ting der skal smages. Her har vi f√•et fingrene i bison filet fra nogle fritg√•ende europ√¶iske bisson der g√•r i omr√•det (som jeg har forst√•et det). Engang imellem betaler det sig at have bonder√łvs-venner, og s√¶rligt n√•r det g√¶lder adgang til l√¶kkert dansk k√łd!
jacobask

Brugeravatar

Geografisk sted: Langå

Indl√¶gaf nc8000 » 31. dec 2015, 21:50

S√• er nyretapperne spist og de var godt nok l√¶kre og s√• fik de f√łlge af s√•dan en sag

Billede
Sony NW-ZX2
iPhone SE

q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar

Indl√¶gaf Loca » 2. jan 2016, 00:07

Jeg skylde m√•ske lige at melde tilbage om kobe b√łffen. Jeg halvede b√łffen og tog den tynde ende f√łrst, de fik lige 2*30 sekunder p√• hver side og s√• hvile i 5 minutter. P√• panden:
Billede
og skåret ud: noget næsten gennemstegt til medium:
Billede
Og s√• den tykke ende sk√•ret ud. Jeg vil tror det er s√•dan eksperterne √łnsker den, r√łd:
Billede

Personligt foretr√¶kker jeg den medium, s√• smager fedtmarmoreringen af mere. Vi er to voksne og 3 b√łrn, der var 370 g k√łd, og det var faktisk rigeligt, vi √łnskede ikke at spise mere, efter at have f√•et en lille forret. Og smagen: det bedste vi har smagt, det var vi alle enige om. Jeg er tit st√łdt p√• begrebet smeltet p√• tungen, men det er f√łrste gang jeg oplevede det.
Men det er nok ikke noget vi ville spise hver uge. Men en gang om året. Kan varmt anbefales
Jeg husker at have f√•et en 150 g hos MASH for 4 √•r siden til et firmaarrangement, det var den australske udgave, men det var slet ikke i n√¶rheden af det jeg har k√łbt.
Loca

Mad-tråden

Indl√¶gaf nc8000 » 2. jan 2016, 00:28

Sp√¶ndende, det skal pr√łves p√• et tidspunkt. Nyretapperne var det m√łreste oksek√łd jeg nogen sinde har f√•et og havde den mest fantastiske og dybt koncentrerede oksesmag og her er der absolut ingen fedtmarmorering. Det fik 2 minutter p√• hver side p√• en rygende varm grillpande og 5 minutters liggetid og var n√¶sten blodr√łdt i midten. Fantastisk og til kun 200kr per kilo.
Sony NW-ZX2
iPhone SE

q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar

Indl√¶gaf Mataugust » 2. jan 2016, 11:40

Jeg langtidsstegte et stykke kalveinderl√•r, ca. 5 timer til et kg. k√łd.
Fik ikke lige brunet det f√łrst, s√• det fik en omgang med creme brule√© br√¶nderen.
Super m√łrt og l√¶kkert. ogs√• som p√•l√¶g efterf√łlgende.
Marantz HD-DAC1/Thorens TD320 --> Luxman LV-107u --> AKG K872/Grado GS1000
Mataugust

Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse

Indl√¶gaf Loca » 2. jan 2016, 11:59

nc8000 skrev:Sp√¶ndende, det skal pr√łves p√• et tidspunkt. Nyretapperne var det m√łreste oksek√łd jeg nogen sinde har f√•et og havde den mest fantastiske og dybt koncentrerede oksesmag og her er der absolut ingen fedtmarmorering. Det fik 2 minutter p√• hver side p√• en rygende varm grillpande og 5 minutters liggetid og var n√¶sten blodr√łdt i midten. Fantastisk og til kun 200kr per kilo.

Jeg kendte ikke til nyretapper, men har lige l√¶st lidt om det. Det lyder ogs√• virkeligt l√¶kkert. T√¶nk om man kunne f√• fat i dem fra kobe koen. M√• man sp√łrge hvor du har f√•et fat i nyretapperne og s√• til den pris?
Loca

Indl√¶gaf nc8000 » 2. jan 2016, 15:15

Jeg bestilte dem hos min lokale slagter s√• jeg tror at det cirka er markedsprisen, der er bare ikke ret mange der kender det stykke k√łd og det er stort set aldrig til normal salg i en forretning
Sony NW-ZX2
iPhone SE

q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar

Indl√¶gaf Peter Jensen » 24. feb 2017, 21:05

Billede

Ťĺ£Ś≠źťł° (La Zi Ji)

Opskriften er simpel:

1. H√•rd dag med svigermor, p√• kontoret, hunden har spist din bedste b√łf, inds√¶t selv √•rsag....
2. Ta en s√łd lille √łko kylling og g√• amok med en k√łd√łkse.....
3. Steg den af to gange med lidt chilli og andre urter.
4. Server med ris...

Engelsk version af opskriften: http://themalaproject.com/chongqing-chicken-with-chilies-la-zi-ji/

Jeg anbefaler den kraftigt til dem der kan lide krydret kinesisk mad og ikke er bange for ben i maden. Hvis den skal være autentisk skal de udskårne kyllingestykker være fyldt med ben :-) Men den smager self. også fint baseret på kyllingebryst.
Peter Jensen

Geografisk sted: K√łbenhavn

Foregående

Tilbage til Andet-fi