Mad-tråden



Mad-tråden

Indlægaf Aquila » 17. apr 2011, 22:53

Ja, det kan ikke passe at det kun er Claus og Jeg som er glade for mad, så her kan vi diskutere god og dårlig mad. (Så må vi se hvor dårligt et koncept det bliver, jeg er ved at få lavet her)

Jeg vil starte ud med at sætte et par diskussioner i gang.
Bland andet mener jeg at Bearnaise sovs er det samme som at ødelægge maden.
At forskellen på sauce og sovs er når der er nok af det :-D

Hvad kan I godt lide af mad, udover HiFiFreaks sandwiches? :P
WESTONE ES5!!!!
Aquila

Brugeravatar
 
Indlæg: 907
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:30
Geografisk sted: Kolding.

Re: Mad-tråden

Indlægaf Sandrenseren » 18. apr 2011, 00:23

Bearnaise er cool nok hvis det er lavet rigtigt, altså ikke det der Knorr pulver dims..

Bortset fra det ville jeg ønske at jeg ikke var så glad for mad, det er sgi svært at holde den slanke linie når det hele smager kanon.. Okay, hånden på hjertet er der nok ikke så meget tale om at holde den slanke linie som at sigte efter den, hæh..

Jeg synes generelt det er skægt at lave mad, jeg hader bare opvasken bagefter. Det resulterer ofte i at jeg blot skyller af og så er nødt til at vaske lidt op inden jeg kan lave mad dagen efter, det sutter bare.. Lykken er et køkken der er lige klar til at blive brugt og nogle gode rytmer på head-fi'en, selv om det er lidt svært når man også skal lytte efter om tingene brænder på.

En hurtig og nem hverdagsfavorit til de dage hvor det ikke skal være for avanceret:

- snit lidt løg og hvidløg efter temperament og kyl i gryde.
- i med lidt skinkestrimler og evt. cocktailpølser hvis det skal være lidt bonusagtigt.
- tilsæt peber og basilikum, oregano, rosmarin eller hvad du nu synes om, husk at smage undervejs.
- når det har summet lidt hælder du frosne ærter i og måske en skefuld creme fraiche hvis du kan lide det lidt klistret.
- i mellemtiden har du kogt en gang pastaskruer eller lignende i en gryde ved siden af og når de er færdige hælder du dem over i gryden med skinken og ærterne og rører rundt.

Så er det bare at gå løs på sagerne og måske rive noget parmesan ovenpå, det er guf for både børn og voksne.

Nemt og hurtigt, det kan laves på den tid det tager at koge pastaen.
Sandrenseren

 
Indlæg: 210
Tilmeldt: 1. apr 2011, 22:48
Geografisk sted: Hedehusene

Re: Mad-tråden

Indlægaf helledie » 18. apr 2011, 09:18

Når du skriver skinkestrimler, er det så dem du køber til evt. pizzatopping? Og basilikum/rosmarin er det frisk eller tørret? :)
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Re: Mad-tråden

Indlægaf Burning777 » 18. apr 2011, 10:34

Mad??? Er det ikke det konen kommer ind med når hun en sjælden gang (på visse betingelser) bevæger sig ud af køkkenet.... :shock:
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Mad-tråden

Indlægaf helledie » 18. apr 2011, 10:43

Jeg laver oftere mad end konen derhjemme :) Det er jo sjovt at lave mad.

Har lige fået sådan en her:

Billede



Den glæder jeg mig meget til at prøve. For dem, der ikke ved hvad det er - er det en minipizza ovn.
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Re: Mad-tråden

Indlægaf Sandrenseren » 18. apr 2011, 11:17

helledie skrev:Når du skriver skinkestrimler, er det så dem du køber til evt. pizzatopping? Og basilikum/rosmarin er det frisk eller tørret? :)


Det er lowtech med de der pizzatoppings og tørrede urter.
Sandrenseren

 
Indlæg: 210
Tilmeldt: 1. apr 2011, 22:48
Geografisk sted: Hedehusene

Re: Mad-tråden

Indlægaf brian » 18. apr 2011, 12:15

Her er en gud chili-oksekødssuppe som er hurtig at lave, så man mister for meget head-fi tid.

400g oksekød svitses med 1 løg.
2 peberfrugter, 1-2 fed hvidløg og 1-2 frisk chili snittes og tilsættes.
1 ds chili-bønner og 1 ds hakkede tomater tilsættes.
3dl oksebuilion tilsættes og 20min simretid senere er den i vinkel.

Og selvfølglig smager man løbende på sagerne og salter efter behov...

Brian
brian

Brugeravatar
Forhandler
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 11. apr 2011, 15:41
Geografisk sted: Slagelse

Re: Mad-tråden

Indlægaf Aquila » 18. apr 2011, 12:23

Brian: Det kunne godt være noget som skal have en prøvetur, nu hvor de gamle forlader hytten her i påsken - det lyder godt nok lækkert.
WESTONE ES5!!!!
Aquila

Brugeravatar
 
Indlæg: 907
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:30
Geografisk sted: Kolding.

Re: Mad-tråden

Indlægaf nc8000 » 18. apr 2011, 15:20

Da jeg har fået konstateret diabetes skal jeg spise en frygteligt masse fiberrige og langtidsholdbare grøntsager (læs kål) så jeg har komponeret 2 opskrifter på coleslaw (som jeg heldigvis kan lide). Da det jo samtidig skal være kalorielet så er der ikke majornæser og lignede i.

Grunddressingen består af 3-4 spiseskefulde Miraclewhip light (den helt fesne lyseblå) og 3-4 spiseskefulde af 0,5% creme fraiche, skyr eller lignende samt lidt salt or kværnet peber.
I denne blanding kommes enten reven skal af en citron eller reven skal af en appelsin (citron til hvidkål og appelsin til rødkål).
Så røres der et par spiseskefulde af en eller anden balsamisk eddike (de kan fås med mange spændende smagsvarianter, jeg er lidt vild med en med granatæbler) eller lidt sød chilisovs eller lignende.
Så omkring 500-750 gram fint snittet hvidk¨l eller rådkøl, 200-300 gram revet gulerod og 1-2 revne æbler (madæbler som Bramley eller Bel de Boscop er bedst).
Hvis det er en rødkåls blanding skærer jeg appelsinen fra tidligere i små stykker og blander i, hvis det er hvidkåls blandingen presses citronen fra før ned i.
Så røres/rystes det hele godt sammen og hviler lidt så det kan trække smag ind i kålen.

Spises 300-400 gram til et måltid sammen med 150 gram magert kød eller fisk og et glas rødvin til.
nc8000

 

Re: Mad-tråden

Indlægaf Kolind » 19. apr 2011, 01:27

nc8000 skrev:Da jeg har fået konstateret diabetes skal jeg spise en frygteligt masse fiberrige og langtidsholdbare grøntsager (læs kål) så jeg har komponeret 2 opskrifter på coleslaw (som jeg heldigvis kan lide). Da det jo samtidig skal være kalorielet så er der ikke majornæser og lignede i.

Grunddressingen består af 3-4 spiseskefulde Miraclewhip light (den helt fesne lyseblå) og 3-4 spiseskefulde af 0,5% creme fraiche, skyr eller lignende samt lidt salt or kværnet peber.
I denne blanding kommes enten reven skal af en citron eller reven skal af en appelsin (citron til hvidkål og appelsin til rødkål).
Så røres der et par spiseskefulde af en eller anden balsamisk eddike (de kan fås med mange spændende smagsvarianter, jeg er lidt vild med en med granatæbler) eller lidt sød chilisovs eller lignende.
Så omkring 500-750 gram fint snittet hvidk¨l eller rådkøl, 200-300 gram revet gulerod og 1-2 revne æbler (madæbler som Bramley eller Bel de Boscop er bedst).
Hvis det er en rødkåls blanding skærer jeg appelsinen fra tidligere i små stykker og blander i, hvis det er hvidkåls blandingen presses citronen fra før ned i.
Så røres/rystes det hele godt sammen og hviler lidt så det kan trække smag ind i kålen.

Spises 300-400 gram til et måltid sammen med 150 gram magert kød eller fisk og et glas rødvin til.


Hvis du forsøger at undgå sukker-vognen, er sød chili sovs vel et no-go? eller hvad? Måske er det bare mig som indtager obskure mængder chili sovs musik14
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Mad-tråden

Indlægaf nc8000 » 19. apr 2011, 08:31

Jeg bruger omkring en spiseskefuld til >1 kg grøntsager så det betyder næppe noget, det er udelukkende for at give et smagspift
nc8000

 

Re: Mad-tråden

Indlægaf claus » 29. jun 2012, 23:17

lavede saltbagte kartofler, her til aften. 1kg kartofler 08kg groft salt. kartofler og salt blandes sammen, og puttes i en stege so og så ind i ovnen i 90 min ved 200gr. så skal jeg da lige love for at tørsten melder sig. (efter vand). når kartoflerne er spist.
mvh claus
claus

Brugeravatar
 
Indlæg: 174
Tilmeldt: 16. nov 2011, 20:57
Geografisk sted: Ã…rhus(Kolt)

Re: Mad-tråden

Indlægaf Kolind » 30. jun 2012, 00:19

I morgen begiver jeg mig ud i at lave pulled pork på grillen - Det skal nok blive spændende!
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Mad-tråden

Indlægaf Ostebaronen » 30. jun 2012, 01:55

Bruger du kul eller briketter til formålet? Sidst jeg lavede pulled pork var i ovnen, og der fik grisen også over 10 timer ved 100 grader. Hvordan du har tænkt dig at styre det på grillen er jeg meget interesseret i :D
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Mad-tråden

Indlægaf Sorensiim » 30. jun 2012, 14:01

Jeg har en tendens til at lave kylling i stegeso lige så ofte jeg får chancen...

Billede
Gulerødder, et stort løg, peberfrugter og hvad man ellers har lyst til (f.eks. hvidløg) hakkes groft og smides i bunden af stegesoen, rodes rundt med generøse mængder af salt. Kyllingen deles i 4 og gnides med salt og peber inden den placeres ovenpå grøntsager og urter. Låg på stegesoen og ind i en kold ovn der så tændes på 200 grader. Lad den hygge sig der i 45 minutter og tag låget af. Ovnen skrues op til 220 (Grill-funktionen kan med fordel benyttes) og så får den lige et kvarter for at gøre skindet lækkert gyldent. Server med kartofler, ris eller pasta og sovs efter humør - alternativt kan man rode kogt pasta rundt i grøntsagsblandingen kyllingen lå på. Giver superlækker og saftig kylling hvor smagen kommer indefra kødet og ikke kun ligger på skindet. Lader man kødet køle af er det suverænt i sandwich dagen efter!
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Mad-tråden

Indlægaf Ostebaronen » 30. jun 2012, 16:58

Hvis du er glad for gris, vil du måske kunne lide det her billede.

Billede

Forrige fredag var vi et par mand om at lave noget mad til et arrangement for nogle af de aktive på kollegiet. Kødet består af 2 kamstege som ses ude i siderne, midten består af mørbrad. Det hele bundet sammen med bacon.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Mad-tråden

Indlægaf Anda » 30. jun 2012, 18:10

Ostebaronen skrev:Kødet består af 2 kamstege som ses ude i siderne, midten består af mørbrad. Det hele bundet sammen med bacon.

Det fa'me smukt! rulle2
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Mad-tråden

Indlægaf Kolind » 1. jul 2012, 00:18

Ostebaronen skrev:Bruger du kul eller briketter til formålet? Sidst jeg lavede pulled pork var i ovnen, og der fik grisen også over 10 timer ved 100 grader. Hvordan du har tænkt dig at styre det på grillen er jeg meget interesseret i :D


Jeg ville egentligt have brugt kul, men det kunne man altså ikke lige få der hvor jeg var, så det blev med briketter tændt med gastændingen på grillen (læs, ingen tændvæske og andet snask)
Små 4 kg nakkefilet med ben fik 8 timer på weberen. Hver time fik øffen noget sauce på sig, et par briketter og to håndfulde vådt træflis på. Det med at styre varmen var ikke så slemt. Det er jo bare at justere lidt på luftspjældene. Den var 125-150 grader varm sådan lidt svingende op og ned alt efter hvor længe låget var af hver time og hvor meget nye briketter og vådt træ fik påvirket varmen. Den opskrift jeg fulgte påstod at 130-150 grader var fint. Altså jo længere jo bedre ved jeg godt, men jeg står sgu ikke tidligt op en lørdag morgen for at grille min aftensmad !!
Resultatet var glimrende desuden.. !
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Mad-tråden

Indlægaf Buyer no 1 » 1. jul 2012, 00:25

Note til mig selv: Skal lade være med at læse denne tråd omkring natmadstid :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Sv: Mad-tråden

Indlægaf vaskebjørnen » 1. aug 2012, 20:13

Sorensiim skrev:Jeg har en tendens til at lave kylling i stegeso lige så ofte jeg får chancen...

Billede
Gulerødder, et stort løg, peberfrugter og hvad man ellers har lyst til (f.eks. hvidløg) hakkes groft og smides i bunden af stegesoen, rodes rundt med generøse mængder af salt. Kyllingen deles i 4 og gnides med salt og peber inden den placeres ovenpå grøntsager og urter. Låg på stegesoen og ind i en kold ovn der så tændes på 200 grader. Lad den hygge sig der i 45 minutter og tag låget af. Ovnen skrues op til 220 (Grill-funktionen kan med fordel benyttes) og så får den lige et kvarter for at gøre skindet lækkert gyldent. Server med kartofler, ris eller pasta og sovs efter humør - alternativt kan man rode kogt pasta rundt i grøntsagsblandingen kyllingen lå på. Giver superlækker og saftig kylling hvor smagen kommer indefra kødet og ikke kun ligger på skindet. Lader man kødet køle af er det suverænt i sandwich dagen efter!

Det er godkendt herfra :-)

Sendt fra min Galaxy Nexus med Tapatalk2
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Næste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 20 gæster